Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

واکنش مالئیک انیدرید با پلی اتیلن سنگین و تهیه پلی اتیلن مقاوم

واکنش مالئیک انیدرید با پلی اتیلن سنگین و تهیه پلی اتیلن مقاوم با استفاده از یک آغازگر و یا اکسیژن صورت می گیرد. در این واکنش که به صورت پیوسته و یا ناپیوسته صورت می گیرد، مراکز فعال ایجاد می شود. کربنات سدیم برای مقاوم سازی به کار برده شده و مقاومت پلی اتیلن سنگین تا ۱۰ درصد افزایش پیدا می کند. برای خرید انیدرید مالئیک برای این واکنش، مراکز خرید معتبر انتخاب می شود تا محصولی باکیفیت تهیه شود. با مطالعه مقاله نشریه جهان شمیی فیزیک حاضر بررسی واکنش مالئیک انیدرید با پلی اتیلن سنگین و تهیه پلی اتیلن مقاوم صورت می گیرد.

انیدرید مالئیک

مالئیک انیدرید از ترکیبات شیمیایی جاذب برای کاربرد در صنایع مختلفی چون تولید رزین و پوشش های صنعتی است. این ترکیب به رنگ سفید و با بوی تند بوده و در تولید پوشش های پلیمری به کار برده می شود. با دو روش صنعتی و سنتی می توان انیدرید مالئیک تولید کرد. مهمترین فرایند تولید مالئیک انیدرید، اکسیداسیون فاز بخار n-بوتان است. در روش اقتصادی صنعتی، هیدروژن زدایی از زنجیر متیل کربوکسیلات صورت می گیرد. اما در روش سنتی، اکسیداسیون بنزن و یا ترکیبات حلقوی دیگر انجام می گیرد.

انیدرید مالئیک و صنعت

از انیدرید مالئیک در صنعت برای تولید رزین های پلی استری اشباع، تولید الیاف شیشه ای، پلاستیک های مقاوم برای ساخت وسایل حمام، کاربرد در صنعت خودرو، ساخت مخازن نگهداری در صنعت نفت و گاز، تولید روان کننده ها، استفاده در کاغذسازی، داروسازی، ساخت حشره کش ها و قارچ کش هایی که با محیط زیست سازگار هستند و … استفاده می شود.

بازار خرید انیدرید مالئیک، رقابتی بوده و نوع بسته بندی و جنس کیسه ها می تواند تاثیر کمی روی قیمت این محصول بگذارد. اما تولید داخل و یا خارج بودن، قیمت مواد اولیه و نوسانات قیمت ارز می تواند از عوامل موثر در قیمت انیدرید مالئیک باشد.

پلی اتیلن سنگین چیست؟

پلی اتیلن پلیمر تشکیل شده از اتیلن است که از نفت به دست می آید. از هر ۱,۷۵ کیلوگرم نفت خام در حدود یک کیلوگرم پلی اتیلن سنگین به دست می آید. پلی اتیلن سنگین را اولین نوع از پلاستیک ها می توان دانست. دانسیته پلی اتیلن سنگین به جهت فشرده بودن زنجیر مولکولی در آن زیاد ولی انعطاف پذیری کم است. پلی اتیلن سنگین در مقایسه با نوع سبک، مقاومت در برابر ضربه ی کمی داشته ولی در برابر مواد شیمیایی مانند تنش های شکننده محیطی، مقاومت بالایی دارد.

پلی اتیلن سنگین چیست؟
پلی اتیلن سنگین چیست؟

این پلی اتیلن به شکل اولیه، همگن، خالص و غیرشفاف بوده و رنگی ندارد. اما می توان رنگدانه های با رنگ های مختلف به آن افزود. از پلی اتیلن سنگین در تولید لول های های انتقال آب فشار قوی، لوله انتقال فاضلاب، مجراها، اسباب بازی ها، ظروف نگهداری سوخت، ظروف آب معدنی و … استفاده می شود.

واکنش مالئیک انیدرید با پلی اتیلن سنگین و تهیه پلی اتیلن مقاوم

برای تهیه ی پلی اتیلن مقاوم از پلی اتیلن سنگین، از مالئیک انیدرید استفاده می شود. آغازگر اکسیژن در واکنش پلی اتیلن سنگین و مالئیک انیدرید می تواند در دو سیستم محلول و توده به کار برده شود. برقراری پیوند در این واکنش از شکست پیوند به شکل بتا و ترکیب مونومر و یا پلیمر صورت گرفته و مراکز فعال تشکیل می شود. اکستروژن برای تشکیل پلی اتیلن پیوند خورده مالئیک انیدرید به کار برده می شود، بعد از این که در سیستم محلول و یا توده ای، تعداد مراکز فعال مشخص شد. تولید محصول قبل از این که مخلوط به صورت ژل باشد، انجام می گیرد. کلسیم کربنات باعث مقاوم سازی محصول تا ده درصد به کار گرفته می شود.

توجه داشته باشد که با توجه به نیاز و کاربرد، خرید انیدرید مالئیک صورت گیرد، زیرا بعد از گذشت زمان، کیفیت این محصول پایین می آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا