Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

نکات نگهداری دی آمونیوم فسفات چیست؟

دی آمونیوم فسفات که با DAP نیز شناخته می شود، یک ماده مهم در صنعت کشاورزی است. کاربرد دی آمونیوم فسفات در کشاورزی با تامین فسفر مورد نیاز گیاه موجب رشد و تقویت آن خواهد شد. انواع دی آمونیوم فسفات برای مصارف مختلف تولید و در بازار عرضه می شوند. DAP در انواع مایع، گرانوله و خوراکی تولید و در بازار عرضه می شود. کود دی آمونیوم فسفات از کودهای بسیار محبوب در بین کشاورزان بوده و توسط شرکت های مختلفی تولید و عرضه می گردد. قیمت دی آمونیوم فسفات تحت تاثیر عوامی همچون گرید تولید شده و برند تجاری محصول قرار دارد. توجه نمایید که دی آمونیوم فسفات با مونو آمونیوم فسفات در خواص و کاربرد تفاوت هایی دارد. برای دریافت قیمت مونو آمونیوم سولفات و دی آمونیوم سولفات به سایت های معتبر فروش مواد صنعتی مراجعه شود.

دی آمونیوم فسفات چیست

دی آمونیوم فسفات که با نام اختصاری DAP نیز شناخته می شود، ماده ای محلول در آب است. این ماده دارای جرم مولی ۱۳۲.۰۶ گرم بر مول است. گرید خوراکی این ماده با نام E342 شناخته می شود. این ماده به عنوان یکی از کود های مفید در صنعت کشاورزی بوده و استفاده از آن موجب رشد و تقویت گیاه می گردد. استفاده از این کود دی آمونیوم فسفات اغلب در فصل های پاییز و بهار و در کاشت غلات زمستانی با بهترین کیفیت صورت می پذیرد. DAP نیز دارای دو ماده فسفر و نیتروژن است که هر دوی آن ها تاثیر بسزایی در رشد و باروری گیاهان خواهند داشت.

از دیگر ویژگی های عالی این کود قابلیت استفاده آن در خاک های مختلف است. کشاورزان برای رشد گیاهان مختلف می توانند این ماده را خریداری و مصرف نمایند. خاصیت و مزایا دی آمونیوم فسفات برای خاک و رشد گیاهان به اندازه ای است که این ماده را بسیار پرطرفدار نموده است.

مزایا دی آمونیوم فسفات در کشاورزی

تغذیه گیاهانی همچون ذرت، گل آفتابگردان، چغندر، گندم، سیب زمینی و… ازجمله موارد استفاده از دی آمونیوم فسفات است. کاربرد این ماده به رشد و باروری عالی گیاهان ذکر شده کمک خواهد نمود. استفاده از این محصول برای تامین مواد مغذی مورد نیاز گیاه در خاک است و موجب بهره وری بیشتر از زمین تحت کشت می گردد. این محصول شیمیایی موجب افزایش pH خاک می شود. بنابراین کشاورزان باید در زمان کود زنی به این نکته توجه کافی داشته باشند.

استفاده DAP در صنایع غذایی

علاوه بر کاربرد در صنعت کشاورزی، از این ماده می توان در تولید مواد غذایی و خوراکی نیز بهره برد. E342 در تهیه انواع کیک ها مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این ماده می تواند به بهبود بافت و ترکیب مواد تهیه شده کمک کند.

لازم به ذکر است که مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات دو ماده شیمیایی مهم در صنعت محسوب می شوند. هر یک از این محصولات با توجه به نوع و مشخصات خود از کاربردهای ویژه ای برخوردارند. توجه شود که قیمت مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات با یکدیگر متفاوت بوده و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

تفاوت مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات

از تفاوت های مهم مونو آمونیوم فسفات و DAP جامد و مایع بودن آن هاست. کود مونو آمونیوم فسفات به صورت جامد تولید می گردد و کود دی آمونیوم فسفات به صورت مایع و محلول در آب عرضه می گردد.

از طرفی نحوه مصرف مونو آمونیوم فسفات با DAP نیز متفاوت بوده و به نوع محصول و گیاه وابسته است. قیمت مونو آمونیوم فسفات و دی آمونیوم فسفات نیز متفاوت خواهد بود. شرکت تولید کننده، نرخ ارز، گرید تولید شده و… بر قیمت این محصولات صنعتی موثر هستند. خارجی یا ایرانی بودن این ترکیبات نیز بر قیمت نهایی آن ها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا