Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

ترک پوستی و بهترین دارو و درمان خانگی| ۵ روش معجزه آسا برای درمان ترک پوستی

امروز در این مقاله از جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با درمان های ترک پوستی آشنا کنیم. این درمان ها به دو بخش درمان های پزشکی و درمان های خانگی دسته بندی می شوند. ترک پوستی با نام علمی استریا نیز شناخته می شود. اگر روی برخی نقاط پوست خود خط های به رنگ سفید یا قرمز دارید، شما دچار ترک پوستی شده اید. ایجاد ترک پوستی به عوامل مختلفی وابسته است. زمانی که پوست شما دچار کشیدگی شود، ترک های پوستی اولین عارضه ی حاصل هستند. مهم ترین علت ایجاد ترک پوستی، کمبود کلاژن است. کلاژن یکی از مهم ترین پروتئین هایی است که در بدن مسئولیت حفظ سلامت و کشسانی پوست را بر عهده دارد. اگر شما هم از وجود ترک های پوستی رنج می برید، اگر به دنبال راه حلی برای از بین بردن آن ها هستید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با داروهای گیاهی پایین آورنده قند خون را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

ترک های پوستی چگونه ایجاد می شود

شایع ترین زمانی که ترک پوستی روی پوست شما ایجاد می شود، افزایش و کاهش وزن است. با افزایش وزن، پوست شما دچار کشیدگی می شود. در این شرایط وقتی که دوباره لاغر می شوید، چربی های اضافی آب شده و پوست به جای اول خود باز می گردد. اما به دلیل کشیدگی ایجاد شده، ترک پوستی روی پوست شما و در نقاطی مانند کشاله ران، شکم و پهلو، بازوها و سینه ها نمایان می شود.

بارداری، کاشت پروتز سینه، بدن سازی و ورزش هایی که به شدت سبب لاغری می شوند، میزان بالای آستروئید، سندروم مارفان و … از جمله عواملی هستند ک سبب بروز ترک های پوستی می شوند.

بهترین دارو و درمان خانگی ترک پوستی | 5 روش معجزه آسا برای درمان ترک پوستی
بهترین دارو و درمان خانگی ترک پوستی | ۵ روش معجزه آسا برای درمان ترک پوستی

علت ایجاد ترک های پوستی

اگر بخواهیم دلیل ایجاد ترک پوستی را به صورت علمی شرح دهیم، باید بگوییم که اگر مواد مغذی به اندازه کافی به پوست نرسند و راه این مواد مغذی درون رگ های خونی که زیر پوست قرار دارند بسته شود، ترک پوستی ایجاد خواهد شد. در صورتی که ترک پوستی درمان نشود، به سرعت می تواند بخش های دیگری در بدن را نیز در بر بگیرد.

علائم و نشانه ها

از جمله علائم ترک پوستی که در روزهای اولیه ایجاد آن ها می توانید مشاهده کنید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نازک شدن پوست

احساس تحریک یا خارش

ظاهر شدن رگه ‌هایی به رنگ قرمز، بنفش، صورتی و یا قرمز مایل به قهوه‌ای بر روی پوست

چروک شدن

چه افرادی در معرض ایجاد ترک های پوستی هستند

ایجاد ترک پوستی به سن و سال ارتباطی ندارد. معمولا از سن های پایین نوجوانی ممکن است ترک پوستی ایجاد شود. خانم ها بیشتر از آقایان در معرض بروز ترک پوستی قرار دارند. از جمله افرادی که دچار ترک پوستی می شوند می توان به افراد زیر اشاره کرد:

زنان باردار

افرادی با اضافه وزن زیاد و چاقی

نوجوانان به دلیل رشد و سن بلوغ

بهترین دارو و درمان خانگی ترک پوستی | 5 روش معجزه آسا برای درمان ترک پوستی
بهترین دارو و درمان خانگی ترک پوستی | ۵ روش معجزه آسا برای درمان ترک پوستی

انواع ترک های پوستی

ترک پوستی انواع مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوست خشک

زمانی که پوست شما به شدت خشک شود، ترک پوستی روی آن ظاهر می شود. پوست سالم و طبیعی باید کمی چرب و مرطوب باشد. اگر به دلایل مختلف پوست چربی مفید و رطوبت خود را از دست بدهد، ترک پوستی ایجاد خواهد شد.

از جمله عواملی که سبب خشک شدن پوست می شوند عبارتند از :

سردی هوا

استفاده ازمواد شیمیایی مثل مواد شوینده

مصرف برخی داروها

رطوبت بیش از اندازه

اگزما

یکی از بیماری های پوستی که سبب بروز ترک پوستی می شوند، اگزما است. این بیماری در قسمت های مختلف پوست نظیر صورت، دست، پشت زانو و بازو دیده می شود. اگزما سبب خارش و قرمزی پوست می شود. از علائم اگزمای پوستی می توان به پوسته پوسته شدن، خارش بیش از حد و تاول اشاره کرد.

پسوریازیس

این بیماری یک اختلال در عملکرد سیستم ایمنی شناخته می شود. در این بیماری سرعت رشد پوست افزایش می یابد. زمانی که سلول های اضافی پوست تشکیل می شوند، پوسته پوسته شدن آن آغاز می شود. در این بیماری بروز ترک پوستی شایع است.

دیابت نوروپاتی

زمانی که فرد دچار دیابت نوع دو و یک باشد، ممکن است آسیب های عصبی ناشی از دیابت را تجربه کند. به این بیماری دیابت نوروپاتی می گویند. در این بیماری، اعصاب پوست نمی توانند رطوبت آن را کنترل کنند و همین عدم توازن در رطوبت، سبب خشکی و ترک خوردگی پوست می شود. این بیماری بیشتر در پاها بروز می کند. از دیگر علائم دیابت نوروپاتی می توان به بی حس شدن دست یا پا، درد زیاد در دست یا پا و ضعف مچ پا اشاره کرد.

بهترین دارو و درمان خانگی ترک پوستی | 5 روش معجزه آسا برای درمان ترک پوستی
بهترین دارو و درمان خانگی ترک پوستی | ۵ روش معجزه آسا برای درمان ترک پوستی

درمان ترک های پوستی با روش های پزشکی

ترک پوستی با روش های مختلف پزشکی درمان می شود که در این قسمت چند مورد از درمان های مهم پزشکی را برای شما معرفی کرده ایم:

لایه‌ برداری پوست

در این روش، سلول های مرده پوست را جدا می کنند تا سلول های جدید شروع به رشد کنند. شما می توانید با لایه بردارهای شیمیایی اقدام به انجام لایه برداری پوست کنید. دقت کنید که استفاده زیاد از این محصولات می تواند خشکی پوست و بدتر شدن ترک های پوستی را در پی داشته باشد. بنابراین باید در استفاده از لایه بردارها، تعادل را رعایت کنید. حتما بعد از استفاده از لایه بردار، از مرطوب کننده استفاده کنید.

درمان ‌های موضعی

برخی از کرم ها و روغن های آرایشی و بهداشتی، مخصوص از بین بردن ترک های پوستی هستند. این درمان باید به صورت منظم و پی در پی برای طولانی مدت ادامه داشته باشد تا به نتیجه دلخواه برسید. برخی بانوان از اولین روزهای بارداری شروع به استفاده از روغن و کرم مخصوص جلوگیری از ایجاد ترک پوستی می کنند. بهتر است برای این موضوع زیر نظر یک پزشک متخصص پوست باشید.

میکرودرمی

در این روش، پزشک با تحریک پوست، سبب ترشح کلاژن و سفت شدن پوست می شود. سلول های مرده در طول میکرودرمی از پوست جدا می شوند و ترک های پوستی به مرور از بین می روند. در ۲۴ ساعت پس از انجام عمل میکرودرمی، پوست قرمز است اما این از نشانه های شروع ترمیم پوست است.

میکرونیدلینگ

این روش، لایه درمیش پوست را مورد هدف قرار می دهد. این لایه از پوست، لایه میانی و محل بروز ترک پوستی شناخته می شود. در میکرونیدلینگ، با سوزن ‌های ریزی که در سر یک دستگاه قرار دارد، سطح پوست سوراخ می‌ شود تا کلاژن ترشح شود. این سوزن‌ ها بسیار ریز بوده و موجب خونریزی نخواهند شد. تنها عارضه این سوزن ها، قرمز شدن پوست است. برای دریافت نتیجه بهتر، باید ماهی یک بار این عمل انجام شود.

لیزر درمانی

از لیزر درمانی برای از بین بردن ترک‌ های پوستی استفاده می شود. لیزر در این روش به عمق پوست نفوذ کرده و سبب بازسازی آن می شود. لیزر درمانی سبب تحریک بافت های اطراف ترک‌ پوستی می شود و آن را بهبود می بخشد. در این روش با تحریک سلول های رنگدانه پوست، ترک های پوستی رنگی شبیه به قسمت های دیگر پوست پیدا خواهند کرد. برای نتیجه بخشی بهتر، باید بیش از یک جلسه این درمان را ادامه داد.

جراحی زیبایی

با روش ابدومینوبلاستی ترک های پوستی همراه با پوست اضافی و چربی اضافی حذف می شوند. این درمان سبب کشیده ‌تر شدن و مستحکم ‌تر شدن پوست می شود. هر چند که این درمان خود ممکن است سبب بروز ترک پوستی شود، اما به طور کامل ترک های گسترده روی پوست را از بین می برد.

بهترین دارو و درمان خانگی ترک پوستی | 5 روش معجزه آسا برای درمان ترک پوستی
بهترین دارو و درمان خانگی ترک پوستی | ۵ روش معجزه آسا برای درمان ترک پوستی

درمان ترک های پوستی در طب سنتی

بسیاری از افراد برای از بین بردن ترک های پوستی، ترجیح می دهند که از درمان های خانگی و طب سنتی استفاده کنند. در این بخش از مقاله چند درمان طب سنتی را برای از بین بردن ترک پوستی به شما آموزش داده ایم:

ویتامین  A

این ویتامین نقش موثری در جوان سازی پوست دارد. در بسیاری از کرم های مخصوص از بین بردن ترک پوستی، از ویتامین آ استفاده شده است. به منظور تامین ویتامین A بدن خود، می توانید از مولتی ویتامین ها و یا غذاهایی مثل هویج و سیب زمینی شیرین استفاده کنید.

شکر

یکی از اسکراب ها و لایه بردارهای طبیعی پوست، شکر است. برای لایه برداری به وسیله شکر، می توانید آن را با یک روغن طبیعی مثل روغن بادام یا روغن نارگیل ترکیب کنید تا شبیه به شن مرطوب شود. برای این که کمی خاصیت اسیدی به اسکراب خانگی خود ببخشید، بهتر است کمی آب لیمو به آن اضافه کنید. اسکراب آماده شده را روی پوست خود بمالید و چند بار در هفته در حمام آن را استفاده کنید.

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا خاصیت ترمیم کنندگی پوست دارد. ژل این گیاه سبب می شود تا ترک پوستی از بین برود. شما می توانید بعد از دوش گرفتن، از ژل آلوئه ورا به منظور ترمیم کننده پوست استفاده کنید.

هیالورونیک اسید

یکی از موادی که سبب تحریک کلاژن سازی پوست می شود، هیالورونیک اسید است. این ماده با آبرسانی به پوست، استحکام آن را افزایش می دهد. شما می توانید از کرم های حاوی هیالورونیک اسید به منظور ترمیم پوست خود استفاده کنید.

روغن نارگیل

اگر به این روغن گیاهی حساسیت نداشته باشید، یکی از بهترین از بین برنده های ترک پوستی به شمار می رود. به این منظور، مقدار کمی روغن را روی ترک های پوستی خود ماساژ دهید تا جذب شود. این کار را هرروز انجام دهید.

 گیاه سنتلا

یک گیاه به نام سنتلا خاصیت ترمیم کنندگی پوست دارد. این گیاه بیشتر در آسیای شرقی و توسط کره ای استفاده می شود. شما می توانید از کرم ها و لایه بردارهای حاوی سنتلا استفاده کنید. این محصولات با نام کرم سیکا نیز شناخته می شوند. بهترین درمان برای پوست های حساس به شمار می رود. این روزها در آمریکا نیز طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. سنتلا به افزایش تولید کلاژن کمک می کند. این محصول می تواند از بروز ترک های پوستی در بارداری جلوگیری کند. اگر از سه ماهه ابتدایی بارداری اقدام به مصرف محصولات ضد ترک پوستی کنید، در پایان بارداری هیچ ترک پوستی نخواهید داشت.

بهترین دارو و درمان خانگی ترک پوستی | 5 روش معجزه آسا برای درمان ترک پوستی
بهترین دارو و درمان خانگی ترک پوستی | ۵ روش معجزه آسا برای درمان ترک پوستی

درمان های تهاجمی ترک های پوستی

برخی از درمان های پزشکی هستند که با عنوان درمان های تهاجمی شناخته می شوند. در ادامه به برخی از این درمان ها اشاره کرده ایم:

آر اف فرکشنال

این درمان که به تازگی به جمع درمان های پوستی اضافه شده است. در درمان آر اف فرکشنال، با سوزن های بسیار ریز، کلاژن سازی در پوست تحریک می شود. این درمان امواج رادیویی جابجا می شوند و همین موجب گرم شدن پوست و تحریک کلاژن سازی می شود. کلاژن سازی سبب از بین رفتن ترک های پوستی و درمان آن ها خواهد شد.

درمان کربوکسی تراپی

در این درمان با تزریق گاز کربن دی اکسید به زیر پوست، کلاژن سازی تحریک شده و پوست تغذیه می شود. این درمان حتما باید در مطب پزشک و زیر نظر متخصص انجام شود. در غیر این صورت می تواند سبب بروز مشکلات بسیاری شود. از انجام این درمان در سالن های زیبایی خودداری کنید. درمان کربوکسی تراپی یکی از جدیدترین درمان های برای درمان ترک های پوستی به شمار می رود.

درمان میکرودرم ابریژن

در این درمان با ساتفاده از دستگاه مخصوص، توسط کریستال های بسیار نازک روی پوست خراش هایی ایجاد می شود. این خراش ها سبب می شود تا پوست های مرده از روی سطح پوست برداشته شوند. همین موضوع سبب تحریک کلاژن سازی شده و پوست جدید شروع به رشد می کند. پارگی ها و خراش هایی که توسط این کریستال ها روی پوست ایجاد می شوند، بعد از مدتی بدون باقی ماندن اثر، از بین می روند. این درمان یکی از موثرترین درمان ها برای از بین بردن ترک های پوستی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا