Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

استون صنعتی چیست و چه مصارفی دارد؟

استون حلالی پرمصرف در صنعت محسوب می شود. استون دارای گروه عاملی کربونیلی بوده و یک کتون محسوب می شود. انواع استون در گرید های صنعتی و آزمایشگاهی تولید و در بازار عرضه می شوند. قیمت استون به گرید تولید شده آن وابسته بوده و گرید های آزمایشگاهی به دلیل داشتن خلوص بسیار بالا قیمت بیشتری در بازار دارند. کاربرد استون صنعتی علاوه بر صنعت در مصارف خانگی نیز دیده می‌شود. بنابراین استون صنعتی حلالی نام آشنا در صنعت و استفاده های خانگی است. به دلیل کاربرد های صنعتی خرید و فروش استون بسیار صورت می پذیرد. برای خرید استون صنعتی می توان به سایت‌های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود. در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد استون صنعتی و نحوه خری و فروش و قیمت آن در بازار می پردازیم. با ما همراه باشید.

استون چیست

استون حلالی قدرتمند از خانواده کتون هاست. بیشترین موارد استفاده از استون در محیط های صنعتی و آزمایشگاهی است. اما از استون در  مصارف خانگی نیز استفاده می شود. استون در پتروشیمی ها به عنوان محصول مشترک از فنول تهیه می گردد. درگذشته استون با درجه خلوص بالا از تخمیر قند های حاصل از ذرت و محصولات کشاورزی دیگر تولید می شد. استون یک حلال آلی بوده و با داشتن مولکول های قطبی طیف وسیعی از مواد را در خود حل می کند.

کتون ها گزینه ضعیفی برای استفاده در سوخت ها هستند. اما این ویژگی استون به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ذرات موجود در روغن و آب را در خود حل نمایند. بنابراین دی متیل کتون به عنوان یک تمیزکننده موثر کاربرد دارد.

تفاوت انواع استون صنعتی و آزمایشگاهی

مواد شیمیایی با توجه به کاربردشان در مقیاس های صنعتی و آزمایشگاهی تولید و عرضه می شوند. شرکت های تولید کننده مواد شیمیایی مواد تولیدی خود را در گرید های مختلف در بازار عرضه می کنند که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

گرید آزمایشگاهی

مواد شیمیایی دارای این گرید دارای کمترین ناخالصی و درصد خلوص بالایی هستند.

گرید استون صنعتی

مواد شیمیایی موجود در این گرید دارای ناخالصی بیشتر و درصد خلوص کمتری نسبت به گرید آزمایشگاهی هستند.

استفاده از استون صنعتی در محصولات آرایشی

حلال لاک ناخن از نام آشنا ترین استفاده های این ماده است. این ماده در دیگر لوازم آرایشی نیز به عنوان حلال وجود دارد. استفاده از استون در ترکیبات محصولات مراقبت از پوست و مو و روشن کننده پوست نیز دیده می شود. در این موارد از استون با خلوص بالا استفاده می شود. قیمت استون خالص نسبت به سایر انواع گران تر است.

مصرف استون صنعتی در داروسازی

استون جهت ترکیب عناصر و اجزا موجود در داروها مورد استفاده قرار می گیرد. درواقع استون در برخی قرص ها تراکم و چگالی بیشتری در آن‌ها ایجاد می کند. دی متیل کتون برای اثربخشی برخی از داروها ضروری است. حتی در برخی داروها تری استین به عنوان عامل افزایش جذب دارو افزوده می‌گردد.

موارد مصرف استون در آزمایشگاه

این ماده در آزمایشگاه های شیمی از حلال های بسیار مهم محسوب می شود. برای آبکشی رسوبات و مواد ته نشین شده در تجهیزات آزمایشگاهی می توان از قدرت حلالیت بالای آن بهره برد. دی متیل کتون نسبت به آب سریع تر خشک می‌شود. بعلاوه نسبت به سایر حلال ها قیمت مناسبی هم دارد. اغلب تجهیزات آزمایشگاهی شیشه ای با آن شست‌وشو داده می شوند. اما دی متیل کتون می تواند تمام آلودگی ها را بزداید.

پایین بودن نقطه انجماد استون استفاده از حمام استون- یخ خشک را برای انجام واکنش های شیمیایی در دمای بسیار پایین مناسب نموده است. داشتن خواص فلوئورسنتی در زیر اشعه ماورا بنفش از دیگر خواص این حلال است که از آن جهت ردیابی فلوئورسنس استفاده می شود. توجه شود که قیمت استون آزمایشگاهی خالص نسبت به سایر انواع بیشتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا