Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

چه کسانی بهتر است از استویا استفاده نکنند؟

استویا گیاهی بسیار شیرین است که می تواند جایگزین خوبی برای قند و شکر باشد. زیرا این شیرین کننده، طبیعی، سالم و کم کالری بوده و به گیاه برگ عسلی نیز معروف است. به طوری که میزان شیرینی آن در مقایسه با شکر، ۲۰۰ برابر است. این گیاه را را می توان در فروشگاه های فراورده های کشاورزی تهیه کرد. قیمت استویا با توجه به نوع شرکت تولید کننده متفاوت است. استویا دارای فواید و عوارضی است که در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به بیان برخی از آن ها می پردازیم.

فواید استویا

عدم وجود کالری و کاهش اشتها

یکی از مزایای گیاه استویا، بدون کالری بودن آن است. با توجه به این خاصیت، اگر به جای شکر استفاده شود، منجر به چاقی نمی شود. با مصرف این گیاه، علاوه بر احساس سیری در افراد، اشتهای آن ها نیز کم می شود. زیرا می تواند میزان هورمون های سرکوب کننده اشتها را افزایش دهد.

کنترل قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

با مصرف استویا به جای شکر، ترکیبات گلیکوئیدی استویویایدی موجود در آن، باعث جذب ذراتی در روده در هنگام تجزیه می شود که گلوکز دارند. در نتیجه از ورود آن ها به جریان خون جلوگیری می کند. با این تاثیر، میزان قند خون افراد کم می شود. با این عملکرد از استویا حتی برای درمان بیماران دیابتی استفاده می شود. زیرا این گیاه به بهتر کردن مقاومت به انسولین را بالا می برد. یکی دیگر از فواید گیاه مورد بحث، کاهش میزان تری گلیسیرید و بالا بردن میزان چربی مفید خون است که در نتیجه ی آن ها، ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کاهش می یابد.

از دیگر فواید استویا می توان به بهبود انواع سرطان ها، کمک به ترک سیگار، درمان فشار خون، درمان بیماری های کبدی، افزایش سلامت دهان و دندان، کمک به درمان پوکی استخوان، تاثیر بر زیباسازی های پوست و … اشاره کرد.

با توجه به این فواید، تولید استویا را در بسیاری از کشورهای دنیا مشاهده می کنیم. بزرگترین کشوری که صادر کننده ای با قیمت استویا مناسب است، چین است.

افرادی که نباید از استویا استفاده کنند

بعد از مطالعات فراوان سرانجام مصرف گیاه استویا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مجاز اعلام شده است. با این حال چند عارضه از این گیاه مشاهده شده است.

افرادی که نباید از استویا استفاده کنند
افرادی که نباید از استویا استفاده کنند

آسیب به کلیه

با توجه به دیورتیک بودن گیاه مذکور، خروج آب و الکترولیت ها به کمک آن از ادرار افزایش می یابد. همان طور که می دانیم، کلیه ها فیلتر کردن و تولید ادرار را در بدن انجام می دهند. در ابتدا گمان می شد که استویا می تواند با کلیه ها آسیب بزند، ولی امروزه، مطالعات نشان داده که حتی این گیاه می تواند از رشد کیست در سلول های کلیوی جلوگیری می کند.

ظهور علایم گوارشی

با توجه به این که به محصولات استویا، الکل های پلیمری اضافه می شود، می تواند در برخی از افراد ایجاد حساسیت کند. از جمله علایم این حساسیت می توان تهوع، نفخ، درد شکمی، سوء هاضمه، استفراغ و گرفتگی عضلات شکم را نام برد.

افت قند

در بالا گفته شد، یکی از فواید استویا در کاهش میزان قند خون در افراد دیابتی است که اگر مصرف آن طولانی مدت شود، می تواند باعث هیپوگلایسمی یا افت شدید قند شود.

افت فشار خون

این گیاه می تواند با گشاد کردن عروق خونی، میزان فشار خون را کاهش دهد. اما با مصرف طولانی مدت و بیش از اندازه آن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در نتیجه افرادی که فشار خون پایین داشته و یا مستعد افت فشار خون هستند، در مصرف استویا باید با پزشک مشورت کنند.

آسیب به باکتری های مفید معده و ایجاد اختلال در غدد درون ریز می تواند از عواض دیگر مصرف بیش از اندازه استویا باشد.

قیمت استویا را می توان از فروشگاه های معتبر استعلام کرد تا محصولی باکیفیت خریداری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا