Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

داروی رسیژن چیست و چه فوایدی برای بیماری ام اس دارد؟

امروز در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دارویی به نام رسیژن آشنا کنیم. این دارو که با نام اینترفرون بتا ۱ آ هم شناخته می شود، مانند سرنگ های انسولین یک سرنگ از پیش پر شده است که ۴۴ میکروگرم از اینترفرون بتا ۱ آ در آن وجود دارد. دارو اگر سالم باشد و تاریخ انقضای آن رد نشده باشد، باید بدون رنگ و کدورت و ذره باشد.

در این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با ویژگی ها، نحوه ی مصرف، تداخل دارویی، عوارض و هشدارها و دیگر نکات مفیدی که در رابطه با داروی رسیژن باید بدانید را مطالعه نمایید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با آنفولانزا و انواع آن را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

داروی رسیژن چیست و چه فوایدی برای بیماری ام اس دارد؟
داروی رسیژن چیست و چه فوایدی برای بیماری ام اس دارد؟

رسیژن چیست

این دارو محصولی از شرکت سیناژن است. رسیژن براي درمان حملات بیماری ام اس مورد استفاده قرار می گیرد. رسیژن سبب کاهش  تعداد و شدت حملات می شود. همچنین روند پیشرفت ناتوانی را کندتر خواهد کرد.

موارد منع مصرف داروی رسیژن

در صورتی که شما به  یکی از اجزای سازنده این دارو به خصوص اینترفرون بتا ۱ آ حساسیت دارید، از مصرف آن باید خودداری نمایید.

نکات مهم در رابطه با داروی رسیژن

پیش از مصرف این دارو، لیستی از داروهای مصرفی خود را به پزشک یا داروساز ارائه دهید.

در صورت تصمیم به بارداری و یا باردار بودن، برای ادامه مصرف این دارو حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

به هیچ عنوان از داروی تاریخ گذشته استفاده نکنید.

در صورت مشاهده تغییر رنگ، ذره یا کدورت از مصرف فراورده خودداری نمایید.

داروی رسیژن باید در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی گراد درون در یخچال نگهداری و از یخ زدگی محافظت شود.

رسیژن در جعبه اصلی و دور از نور نگهداری شود.

از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری شود.

دارو دور از دید و دسترس اطفال نگهداری گردد.

داروی رسیژن چیست و چه فوایدی برای بیماری ام اس دارد؟
داروی رسیژن چیست و چه فوایدی برای بیماری ام اس دارد؟

تداخل دارویی داروی رسیژن

بهتر است پیش از مصرف این دارو لیستی از داروهای مصرفی اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در صورتی که تداخل دارویی میان داروی رسیژن و داروی مصرفی شما وجود داشته باشد، پزشک یک جایگزین مناسب به شما پیشنهاد خواهد داد و یا ممکن است زمان مصرف داروی شما را تغییر دهد.

بعد از برخی داروها تا یک الی دو ساعت بعد نباید هیچ دارویی مصرف کرد. این موارد شاید چندان جدی گرفته نشود اما حتما باید از پزشک بپرسید. در صورت مصرف سایر داروها، مکمل ها و فرآورده های گیاهی و یا گیاهان دارویی با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

نحوه و مقدار مصرف داروی رسیژن

اگر این دارو توسط پزشک برای شما تجویز شده است، بهتر است با توجه به دستور پزشک آن را مصرف کنید. در غیر این صورت، به شرح زیر عمل کنید:

داروی رسیژن با دوز ۴۴ میکروگرم (معادل ۱۲ میلیون واحد بین المللی)، ۳ بار در هفته بصورت تزریق زیر جلدی استفاده می شود.

بهتر است در صورت امکان، تزریق در یک زمان مشخص، ترجیحا در ساعات غروب، در سه روز مشخص در هفته با فاصله ی حداقل ۴۸ ساعت از یکدیگر (برای مثال شنبه، دوشنبه، چهارشنبه) صورت گیرد.

در هر تزریق کل دارو (۰.۵ میلی لیتر) تزریق شود.

داروی رسیژن در بارداری و شیردهی

در صورتی که در شرایط بارداری قرار دارید یا قصد باردار شدن دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان بارداری وجود ندارد.

در صورتی که در شرایط شیردهی قرار دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اطلاعات کاملی در رابطه با مصرف این دارو در زمان شیردهی وجود ندارد. ممکن است این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود و برای او مشکلاتی ایجاد کند. در صورتی مجاز به مصرف این دارو در چنین شرایط خاصی هستید که پزشک به شما دستور داده باشد.

فراموشی یک دوز یا استفاده دوز اضافی از داروی رسیژن

در چنین شرایطی هیچ اقدام اضافه ای انجام ندهید و حتما با پزشک خود مشورت نمایید. در صورت مصرف دوز اضافی به اورژانس مراجعه کنید تا علائم شما چک شود.

داروی رسیژن چیست و چه فوایدی برای بیماری ام اس دارد؟
داروی رسیژن چیست و چه فوایدی برای بیماری ام اس دارد؟

عوارض داروی رسیژن

بهتر است بدانید که هر دارویی ممکن است عوارض جانبی ای به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند به دلیل حساسیت به مواد موثره ی دارو باشد. در صورتی که به هر یک از مواد موثره حساسیت دارید از مصرف این دارو خودداری نمایید. همچنین در صورت مشاهده ی علائم حساسیتی نظیر اسهال و استفراغ، بثورات و راش های پوستی، قرمز شدن پوست و چشم ها، خارش، سرگیجه، سردرد و علائمی از این دست مشاهده کردید، مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که وجود این عوارض احتمالی نباید شما را از مصرف دارو منصرف کند. حتما به خاطر داشته باشید دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده است، فوایدش بیشتر از عوارضش خواهد بود. در صورتی که دارو را طبق تجویز پزشک و دستور او مصرف نمایید، عوارضی شامل حال شما نخواهد شد.

همچنین بهتر است بعد از تهیه ی هر دارو، بروشور موجود در بسته بندی آن را مطالعه نمایید. چرا که تمامی اطلاعاتی که نیاز است شما از آن با خبر شوید، نکات ایمنی و عوارض احتمالی آن دارو، در داخل بروشور درج شده است.

معمولا در اثر مصرف اینترفرون بتا ۱ آ، علائم شبیه آنفولانزا مشاهده می شود که شامل سردرد، تب، درد مفاصل و عضلات و لرز است. این عوارض معمولا خفیف هستند و در شروع درمان شایع ترند و با ادامه مصرف دارو، کمتر می شوند.

در صورت شدید شدن عوارض یا پایدار شدن آن به اورژانس مراجعه کنید.

واکنش های محل تزریق ممکن است به صورت قرمزی، تورم، تغییر رنگ محل، التهاب و درد مشاهده شود.

این واکنش ها در طول درمان و با گذشت زمان کمتر می شود. در صورت بروز واکنش آلرژیک شدید، به اورژانس مراجعه کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا