Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

از کاربرد بوراکس یا پودر سفید آهنگری چه می دانید؟

یکی از ترکیبات مهم و پرکاربرد بور بوراکس پنتا است. این ماده با نام بورات سدیم پنتاهیدرات نیز در صنعت شناخته می شود. از خواص بوراکس می توان به مقاومت آن در مقابل آتش و حلالیت در آب اشاره کرد. بوراکس پنتا دارای واکنش پذیری پایینی بوده و دارای خواص قلیایی است. کاربرد بوراکس پنتا در صنعت بسیار صورت می پذیرد. در واقع استفاده از بوراکس پنتا در صنایعی همچون تولید شوینده، صنایع فلزی، صنایع غذایی و… صورت می پذیرد. قیمت بوراکس پنتا تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. خرید و فروش بوراکس به دلیل کاربرد های صنعتی گسترده بسیار صورت می پذیرد. برای خرید بوراکس پنتا می توان به سایت شرکت های معتبر عرضه کننده مراجعه نمود.

بوراکس چیست

بوراکس پودری سفید رنگ است که از کریستال هایی نرم و بی رنگ تشکیل شده است. این ماده در آب به خوبی حل شده و درواقع از قابلیت انحلال بالایی برخوردار است. این ترکیب شیمیایی به دلیل خواص ویژه‌اش از کاربردهای گوناگونی برخوردار است. بوراکس در بسیاری از صنایع به عنوان ماده اولیه مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع بوراکس

انواع بوراکس را می توان  بر اساس تعداد بلورهای متبلور در ساختارشان به سه گروه مختلف تقسیم بندی نمود. در ادامه به این انواع اشاره شده است.

  1. بوراکس بدون آب که با فرمول Na۲B۴O۷ شناخته می شود.
  2. بوراکس پنتاهیدرات
  3. بوراکس تتراهیدرات

خواص بوراکس پنتا

بوراکس پودری کریستالی یا گرانولی است که در برابر آتش مقاوم است و درواقع غیر قابل احتراق بشمار می آید. این ماده رنگی خاکستری مایل به آبی یا سبز داشته و بی بو است. محلول بودن در آب و داشتن چگالی برابر با ۱.۸۲ از خواص این ماده شیمیایی محسوب می شود.

بوراکس ماده ای غیرقابل احتراق است که با فرمول Na2B4O7·۵H2O شناخته می شود. این ماده از واکنش پذیری پایینی برخوردار است. دمای ذوب آن در یک ظرف سربسته، ۱۲۸ درجه سانتی گراد بوده و در ۱۴۰ درجه سانتی گراد مایع می گردد. اما گرم شدن در فضای باز موجب می شود تا این ماده آب تبلور خود را از دست داده و درنهایت در دمای ۷۴۲ درجه سانتی گراد ذوب شود.

حل شدن این ماده در آب گرمازا بوده و منجر به ایجاد محلولی بازی می گردد. توجه شود که گرد و غبار ناشی از بور می تواند با هوا مخلوط شده و موجب انفجار گردد.

از کاربرد بوراکس یا پودر سفید آهنگری چه می دانید؟
از کاربرد بوراکس یا پودر سفید آهنگری چه می دانید؟

کاربرد بوراکس پنتا در آهنگری

از مخلوط بوراکس و کلرید آمونیوم به عنوان شار در جوشکاری آهن و فولاد استفاده می شود. استفاده از بوراکس پنتا موجب کاهش نقطه ذوب اکسید آهن و روان شدن آن می گردد. بوراکس دکاهیدرات نیز در لحیم کاری جواهراتی همچون طلا و نقره به صورت شار با آب مخلوط می گردد. با کاربرد بوراکس لحیم مذاب به طور مساوی روی مفاصل مورد نظر جریان خواهد یافت. بوراکس دکاهیدرات برای لحیم کاری تنگستن با روی و قلع نیز یک شار خوب است.

لازم به ذکر است که کاربرد بوراکس پنتاهیدرات به عنوان جایگزینی برای جیوه، روشی ترجیحی جهت استخراج طلا در معادن با مقیاس کوچک بشمار می آید.

پودر سفید آهنگری بوراکس

آهنگران از ترکیبات بوراکس در بهبود چکش‌خواری و شکل‌پذیری آهن استفاده می کنند. در هنگام ذوب آهن از پودر سفید آهنگری استفاده شده که باعث بهبود بخشیدن به خصوصیات نهایی محصول می گردد. خرید بوراکس پنتا از فروشگاه ها و سایت های معتبر امکان پذیر است.

کاربرد بوراکس پنتا در صنایع غذایی

بوراکس به عنوان یک افزودنی غذایی با شماره E285 شناخته می شود. البته استفاده از این ماده در صنایع غذایی آمریکا ممنوع شده است. استفاده از بوراکس در صنایع غذایی جهت ایجاد بافت لاستیکی یا به عنوان نگهدارنده است. در پخت و پز نیز برای قوام دادن از این ماده استفاده می شود.

استفاده از بوراکس پنتا در صنایع شوینده

بوراکس به عنوان یک شوینده و تمیز کننده لباس نیز شناخته می شود. از خواص بوراکس پنتا در محصولات شوینده به عنوان افزودنی پودری جهت ایجاد سفید کنندگی طبیعی و کارآمد استفاده می شود.

بوراکس از خواص قلیایی برجسته ای برخوردار است. کاربرد این ماده شیمیایی موجب دفع لکه های قوی و اسیدی خواهد شد. استفاده از بوراکس پنتا به دلیل خاصیت سفید کنندگی باعث می شود که پارچه تمیز شده و سفید تر به نظر آید.

از مزایا بوراکس پنتا سفید کننده استثنایی آن است، اما به دلیل داشتن خواص قلیایی باید دور از دسترس کودکان نگهداری گردد. ترکیب بوراکس با صابون یا مواد شوینده معمولی می تواند شوینده خانگی قدرتمندی ایجاد کرده و لباس ها را از آلودگی پاک نماید.

قیمت بوراکس پنتا

قیمت بوراکس در بازار متنوع بوده و به‌ نوع آن وابسته است. همچنین حجم و برند تجاری محصول نیز بر قیمت آن موثر خواهد بود. نرخ ارز از دیگر عوامل موثر بر قیمت محصولات شیمیایی است. اما بر قیمت محصولات وارداتی تاثیر بیشتری دارد.

فروش و خرید پنتا بوراکس

این ماده در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین از بازار خرید و فروش مطلوبی برخوردار است. برای خرید این محصول می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه کرده و اقدام به خریدی بی واسطه و به صرفه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا