Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

نحوه استفاده از پودر کلر در ضدعفونی چگونه است؟ | نکات مهم کاربرد کلر

پودر کلر از ترکیبات است که از آن در ضدعفونی و گندزدایی آب و فاضلاب بسیار استفاده می شود. استفاده از پودر کلر برای ضدعفونی آب استخرها نیز صورت می پذیرد. خواص پودرکلر مانند استفاده و دسترسی آسان و همچنین قیمت به‌صرفه موجب کاربرد پودر کلر شده است. امروزه انواع پودر کلر با درجه خلوص های مختلف تولید و در بازار عرضه می‌شوند. قیمت پودر کلر به درجه خلوص و شرکت تولیدکننده آن وابسته است. انواع با خلوص بالا از قیمت های بیشتری نیز برخوردارند. برای خرید پودر کلر می توان به سایت های معتبر فروش و همین طور فروشگاه های حضوری مراجعه نمود. این نوع کلر با نام هیپوکلریت کلسیم نیز شناخته می شود. نحوه استفاده از پودر کلر با توجه به حجم استخر و میزان آلودگی آب متفاوت خواهد بود.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی قیمت پودر کلر و انواع خارجی و ایران آن و همچنین نحوه خرید و فروش آن در بازار جهانی و داخلی می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده گندزدا و مزایا و کاربرد آن آشنا شوید.

نحوه استفاده از پودر کلر

برای گند زدایی مکان های مختلف مانند بیمارستان ها و ورزشگاه ها و… و حتی ضدعفونی منزل می توان از کلر استفاده نمود. لازم به ذکر است که برای استفاده از کلر ابتدا باید آن را در آب رقیق نمود. برای ضدعفونی سرویس های بهداشتی منازل، امکان عمومی، وسایل آشپزخانه و… باید محلولی ۰.۱ درصد از کلر را تهیه نموده و سپس محلول مورد نظر را برای گندزدایی و حذف میکروارگانیسم ها استفاده نمود.

برای تهیه محلول ضدعفونی کننده، ابتدا باید کلر را با خلوصی مشخص تهیه نمود. با حل نمودن ۱۵ گرم از پودر  ۶۵ تا ۷۰ درصد در ۱۰ لیتر آب سرد، محلول ۰.۱ درصد تولید می شود. توجه نمایید که ماندگاری محلول حاصل شده، ۲۴ ساعت بوده و پس از آن قدرت ضدعفونی کنندگی آن از بین می رود.

نحوه استفاده از پودر کلر در استخر

گندزدایی از آب استخر با هدف ممانعت از رویش جلبک و حذف ویروس ها و باکتری ها صورت می پذیرد. ویروس هایی همچون ویروس زگیل و تبخال ازجمله رایج ترین ویروس هایی هستند که قادرند به راحتی در محیط های مرطوبی همچون استخرها، سرویس های بهداشتی و… از ناقلین به افراد سالم منتقل شوند. نتایج آزمایشات شیمیایی مقدار مورد نیاز کلر آب را مشخص می کنند. کلر را می توان از داخل بسته بندی خارج کرده و به طور مستقیم به آب استخر اضافه نمود. توجه نمایید که هیپوکلریت کلسیم در آب بسیار محلول بوده و حلالیت آن در دمای ۲۰ درجه ۲۱۴ گرم در لیتر است.

برای ضدعفونی آب استخر نیز می توان از این ماده بهره برد. میزان و نحوه استفاده از کلر برای ضدعفونی استخر به حجم آب و اندازه استخر و خلوص ماده ضدفونی کننده بستگی دارد. توجه شود که قیمت پودر کلر با خلوص بالا از سایر انواع بیشتر است.

مزایا پودر کلر

موجودات زنده میکروسکوپی وجود دارند که در نقاط مختلف زمین مانند آب و خاک و… یافته می شوند. میکروارگانیسم هم بصورت طبیعی و هم به دلیل مداخلات انسانی نظیر ورود فاضلاب انسانی و حیوانی ممکن است در آب یافته می شوند و می توانند موجب آلودگی منابع آبی شوند.

برخی از میکروارگانیسم ها برای سلامت انسان تهدید هستند. به این گروه از میکروارگانیسم ها در اصطلاح بیماریزا گفته می شود. آب های حاوی این میکروارگانیسم های بیماری زا می تواند منجر به مشکلات و بیماری هایی شود. بنابراین باید عملیات تصفیه مناسب بر روی منابع آبی قبل از مصرف صورت پذیرد. کلر ماده ای ضدعفونی کننده است که می تواند موجب از بین رفتن و یا غیر فعال شدن عوامل بیماریزای میکروبی شود. توجه شود که کلر ماده ضدعفونی کننده قوی بوده، اما استفاده از آن باید به دقت صورت پذیرد تا موجب آسیب های احتمالی نگردد.

کاربرد پودر کلر

  • استفاده در صنعت تولید کاغذ
  • کاربرد در صنایع غذایی
  • کاربرد در کشاورزی و باغداری
  • استفاده برای گند زدایی و ضدعفونی نمودن
  • و…
نحوه استفاده از پودر کلر در ضدعفونی چیست؟ کاربرد و مزایا کلر
نحوه استفاده از پودر کلر در ضدعفونی چیست؟ کاربرد و مزایا کلر

مضرات پودر کلر

قرارگرفتن در معرض گرد و غبار هیپوکلریت کلسیم یا تماس محلول های آن با پوست می تواند موجب بروز مشکلاتی گردد. این ماده به شدت خورنده بوده و بخارهای خطرناکی از آن آزاد می گردد. بنابراین می تواند برای سلامتی خطرناک باشد. پودر هیپوکلریت کلسیم و محلول ها و بخارتش برای چشم، پوست و مجاری تنفسی خورنده بوده و ایجاد تحریک می کند. بلع و تماس پوستی این ترکیب با قسمت های تحت تماس با بدن موجب بروز مشکلات خواهد شد.

قیمت پودر کلر ایرانی

قیمت این ماده در بازار متفاوت بوده و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. درجه خلوص و شرکت تولید کننده از عوامل مهم در قیمت محسوب می شوند. ایرانی یا خارجی بودن محصول نیز بر قیمت آن موثر است. برای مثال انواع پودر کلر ژاپنی و هندی (هند) در بازار موجود هستند که قیمت آن ها نسبت به قیمت پودر کلر ایرانی بیشتر است.

خرید پودر کلر

این ماده در مصارف ضدعفونی کاربردی گسترده دارد. بنابراین خرید و فروش آن هم در بازار جهانی و هم در بازار ایران بسیار صورت می پذیرد. برای خرید این محصول در ایران می توان به سایت شرکت های عرضه کننده مواد شیمیایی مراجعه نمود. همچمنین خرید این محصول از مراکز فروش حضوری نیز امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا