Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص فاراکلد چیست و چه عوارضی دارد؟

قرص فاراکلد فور دی که به انگلیسی FARALEX (FOR DAY) نوشته می شود، یکی از داروهایی است که برای درمان سرماخوردگی توسط پزشک تجویز می شود. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با قرص فاراکلد آشنا کنیم. اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که سیستم ایمنی بدنتان ضعیف است و در صورت سرماخوردگی مدام مجبور به استفاده از داروهای سرماخوردگی بزرگسال هستید، این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

"<yoastmark

قرص فاراکلد چیست

باید بدانید که قرص فاراکلد دارویی است که به عنوان داروی درمان سرماخوردگی بزرگسال توسط شرکت داروسازی فارابی تولید شده است. در این قرص همان ماده موثره ی داروی Adult Cold وجود دارد. قرص فاراکلد مانند قرص کلداکس است اما به دلیل تنوع درمانی که دارد آن را برای بیماری های مختلف استفاده خواهند کرد.

بد نیست بدانید که قرص فاراکلد به صورت قرص خوراکی در دوزهای ۵ میلی گرم، ۱۵ میلی گرم و ۵۰۰ میلی گرم در داروخانه های سراسر کشور موجود است. این قرص در بسته های ۲۰ عددی تولید می شود و برای یک دوره درمان کامل تجویز خواهد شد.

اگر در رابطه با دسته دارویی قرص فاراکلد کنجکاو باشید باید بگوییم که این قرص در دسته داروهای آنالژزیک، مهارکننده سرفه و ضد احتقان بینی قرار دارد.

همان طور که گفتیم این دارو برای درمان سرماخوردگی تجویز خواهد شد اما پیش از اینکه به جزئیات مرتبط با آن بپردازیم بهتر است کمی در رابطه با سرماخوردگی بخوانیم.

سرماخوردگی چیست

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی رایج است که همه ما حداقل یک بار آن را در زندگی تجربه کرده ایم. این بیماری در هر فرد به گونه ای متفاوت ظاهر می شود اما علائم آن در کودکان و بزرگسالان یکسان است.

سرماخوردگی را نوعی عفونت مسری دستگاه تنفسی فوقانی می دانند. این بیماری بینی، گلو، سینوس‌ ها و نای را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. جالب است بدانید که در دنیا بیش از ۲۰۰ نوع ویروس مختلف وجود دارند که منجر به بروز بیماری سرماخوردگی خواهند شد. با این حال طبق تحقیقات انجام شده بیشتر سرماخوردگی ‌ها توسط ویروسی به نام راینو ایجاد خواهند شد.

سرماخوردگی یک بیماری مسری است که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل خواهد شد. حتی این ویروس بیماری می تواند ساعت ها و یا حتی روزها بر روی سطوح زنده بماند و به راحتی افرادی که به سطوح دست می زنند را بیمار کند. به طور کلی افراد بالغ و بزرگسال در هر سال دو الی سه بار دچار سرماخوردگی خواهند شد.

حتی کودکان و نوزادان از ابتلا به این بیماری مصون نیستند. با این که همه ما بارها دچار این بیماری شده ایم با دانستن نکاتی مهم در رابطه با این بیماری می توانیم درمان آن را تسریع بخشیم.

علائم ویروس سرماخوردگی در بزرگسالان

از زمانی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، تشخیص بیماری های کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی از یکدیگر توسط افراد عادی امکان پذیر نیست. با این حال بهتر است با علائم سرماخوردگی آشنا شویم تا به موقع برای درمان این سه بیماری اقدام کنیم.

علائم سرماخوردگی در بزرگسالان به انواع گوناگونی ظاهر می شود. با این حال علائمی که در ادامه لیست شده اند، از جمله علائم شایع این بیماری هستند:

احساس فشار در سینوس ‌ها

آبریزش بینی یا گرفتگی و احتقان بینی

پر شدن بینی

از دست ‌دادن حس چشایی و از بین ‌رفتن بویایی در این بیماری

عطسه کردن که علت آن عموما تحریک مخاط بینی است

خروج ترشحات آبکی از بینی

ورود مواد و ترشحات بینی به گلو

کاهش حس شنوایی

احساس پر بودن یا گرفتگی گوش‌ ها

از دست‌ رفتن تعادل

گوش درد

تورم و قرمزی گوش خارجی

عفونت در گوش میانی

سرگیجه یا زنگ زدن در گوش

حس وز وز در گوش‌ ها

ورم ملتحمه چشم

قرمز شدن سفیدی چشم ‌ها

حساسیت به نور

تورم پلک‌ ها

خروج ترشحات سفید، شفاف یا زرد رنگ از چشم ‌ها

 

ادامه ی علائم سرماخوردگی

آبریزش و خروج اشک از چشم‌ ها

خروج ترشحات غلیظ از یک‌ چشم

خارش چشم‌ ها

التهاب قرنیه

سنگین شدن سر

سردرد

تورم غدد لنفاوی

لرز

بدن درد

تب درجه پایین

ناراحتی قفسه سینه

مشکل در تنفس عمیق

علائم سرماخوردگی در کودکان

شاید کودکان بیش از بزرگسالان در معرض سرماخوردگی قرار داشته باشند چرا که توجه کمتری به بهداشت خود دارند. در این شرایط والدین باید برای تقویت سیستم ایمنی کودکان و همچنین رعایت بهداشت از سوی آن ها نظارت لازم را داشته باشند.

علائم بیماری سرماخوردگی در کودکان بسیار شبیه به علائم این بیماری در بزرگسالان است. با این حال علائم این بیماری در کودکان ممکن است با عوارض گوارشی نظیر اسهال و استفراغ دیده شود. همچنین دل‌ پیچه همراه با بی‌ اشتهایی و عدم تمایل به خوردن غذا از جمله نشانه‌ های گوارشی ابتلا به ویروس سرماخوردگی در کودکان و نوزادان است.

درمان سرماخوردگی

برای این که بیماری سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان درمان شود، باید راه های درمانی متفاوتی را پیش گرفت؛ چرا که بسیاری از داروهایی که توسط بزگسالان قابل استفاده هستند، برای کودکان و نوزادان مناسب نیستند.

درمان بیماری سرماخوردگی بزرگسالان

باید بدانید که بهترین راه درمان سرماخوردگی در بزرگسالان این است که اجازه دهیم این بیماری دوره خود را تمام کند. در چنین شرایطی علائم عفونت به راحتی قابل درمان خواهند بود. بیشتر اوقات برای درمان سرماخوردگی از درمان های خانگی و استراحت مطلق استفاده خواهد شد.

با این حال در شرایطی که بیماری شدید باشد یا بیمار بخواهد سریع تر به زندگی قبلی خود بازگردد، می توان از داروهایی استفاده کرد که اکثرا آرام بخش و مسکن هستند. در شرایطی که سرماخوردگی همراه با عفونت باشد می توان زیر نظر پزشک از داروهای آنتی بیوتیک نیز استفاده کرد.

یکی از داروهایی که برای درمان سرماخوردگی مفید است قرص فاراکلد است که این مقاله به منظور آشنایی با آن نوشته شده است.

درمان بیماری سرماخوردگی کودکان

سازمان غذا و داروی آمریکا که به اختصار FDA نامیده می شود، مصرف داروهای سرماخوردگی را برای کودکان کمتر از ۲ سال ممنوع کرده است. به گفته این سازمان، داروهای درمان سرماخوردگی ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی جدی برای نوزادان و کودکان زیر ۲ سال شوند.

بر همین اساس تولید کنندگان اکثر داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه عبارت “برای کودکان زیر ۴ سال مصرف نکنید” را روی بسته بندی داروهای خود می نویسند. از همین رو، برای تسکین علائم سرماخوردگی در کودکان بهتر است درمان‌ های خانگی را امتحان کنید.

البته پیش از این که اقدام به هر گونه درمانی کنید بهتر است با یک متخصص اطفال مشورت کنید. همچنین ممکن است برخی پزشکان قرص فاراکلد را برای کودکان مبتلا به سرماخوردگی تجویز کنند. در این شرایط بهتر است مطابق دستور پزشک دارو را به کودک بدهید.

 

مكانيسم اثر قرص فاراکلد

قرص فاراکلد ترکیبی از چند داروی مختلف است که هر کدام به نوبه خود سرماخوردگی را مهار می کنند. از جمله این داروها می توان به استامینوفن، دکسترومتورفان و فنیل افرین هیدروکلراید اشاره کرد.

در این بخش از مقاله به نحوه عملکرد هر کدام از این داروها اشاره کرده ایم:

استامينوفن: این دارو با مهار سنتز پروستاگلاندين ‌ها سبب كاهش تب و كاهش شدت درد خواهد شد.

دكسترومتورفان: این دارو با اثر مستقيم بر مركز سرفه در بصل النخاع، رفلکس سرفه را تضعيف خواهد کرد.

فنيل افرين هيدروکلرايد: این دارو با تحریک گيرنده هاي آلفا آدرنرژيك در عروق ملتحمه و بيني، موجب تنگي عروق و جلوگیری از آبریزش بینی مي شود.

موارد مصرف قرص فاراکلد

طبق تحقیقات انجام شده، شرکت داروسازی فارابی قرص فاراکلد را جهت کاهش و رفع علائم سرماخوردگی و آنفولانزا تولید می کند.

مقدار و نحوه مصرف قرص فاراکلد

در صورتی که قرص فاراکلد برای بزرگسالان و یا کودکان بیش از ۱۲ سال تجویز شده باشد، نحوه مصرف آن به صورت ۱ تا ۲ قرص بر حسب نیاز بیمار در هر ۶ ساعت است. لازم به ذکر است که این دارو نباید بیش از ۸ قرص در روز مورد استفاده قرار گیرد.

در صورتی که قرص فاراکلد برای کودکان زیر ۱۲ سالی که مبتلا به ویروس سرماخوردگی شده اند توسط پزشک تجویز شده، مصرف آن بلامانع است. در غیر این صورت مصرف این قرص برای کودکان ممنوع است.

موارد منع مصرف قرص فاراکلد

قرص فاراکلد در شرایطی خاص ممنوعیت مصرف دارد. از جمله این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در صورت ابتلا به صرع

هیپرتروفی پروستات

احتباس ادرار گلوکوم

بیماری های کبد

در صورت ابتلا به آسم

ضعف در كبد

سرفه خلط آور

بیش حساسیتی

گلوکوم زاویه بسته

انسداد مجرای ادراری

زخم معده استنوزینگ

نقص G6PD

بیماران مسن

بیماری های قلبی عروقی (برادی کاردی، بلوک قلبی یا آرتریواسکلروزیس شدید در صورت مصرف فنیل افرین)

از آنجایی که داروی کلرفنیرامین در سن زیر ۲ سال نباید مصرف شود، مصرف قرص فاراکلد برای نوزادان ممنوع است.

در صورت مصرف داروی مهار کننده MAO در طول ۱۴ روز قبل از شروع درمان با قرص فاراکلد، این داروی ضد سرماخوردگی استفاده نشود.

لازم به ذکر است افرادی که دچار اعتیاد به الکل هستند با مصرف این دارو سمیت کبدی استامینوفن را تجربه خواهند کرد.

در صورتی که در طول درمان با قرص فاراکلد بیمار دچار درد شدید یا عود کننده یا تب بالا شود، بیماری باید جدی گرفته شود.

استامینوفن در بسیاری از فرآورده های OTC یا بدون نسخه ای که برای درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد وجود دارد، از همین رو، استفاده از داروهای حاوی Adult cold نظیر قرص فاراکلد، همراه با چنین فرآورده هایی می تواند سمیت ناشی از دوزهای تجمعی بالاتر از دوز ماکسیمم توصیه شده را به دنبال داشته باشد و سبب مسمومیت دارویی شود.

داروهای حاوی دیفن هیدرامین نباید در نوزادان استفاده شود.

در هایپووولمی شدید در مصرف داروهای دارای استامینوفن احتیاط شود.

برای استفاده از ترکیبات حاوی کلرفنیرامین در بیمارانی که داروهای CNS depressant مصرف می کنند یا کودکان زیر ۶ سال باید بسیار احتیاط شود.

عوارض قرص فاراکلد

همان طور که می دانید هیچ دارویی بدون ایجاد عوارض جانبی وجود ندارد. دلیل آن هم این است که با این که دارو به عنوان یک عامل درمان کننده وارد بدن می شود، اما چون یک ماده خارجی بوده و سبب تغییراتی در بدن می شود، می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد.

قرص فاراکلد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و عوارض جانبی ای برای آن گزارش شده است که به شرح زیر لیست شده اند:

اختلالات گوارشی ضعيف

افزايش موقتي آنزيم های کبدی و به ندرت يرقان انسدادي

راش

سردرد

سرگيجه و به ندرت واکنش هاي ازدياد حساسيت و تغييرات موقتی در ميزان نوتروفيل بيماران

خشکی دهان و تاری دید

افزايش فشار خون

سرگيجه و افزايش غير عادی تعريق

با این حال نکته ای که باید حتما به آن توجه کنید این است که عوارض جانبی یک دارو نباید مانع مصرف آن دارو شود. در شرایطی که دارو توسط پزشک برای شما تجویز شده باشد، نباید از ترس عوارض جانبی آن، مصرفش را قطع کنید. در ضمن باید توجه کنید که قرار گرفتن قرص فاراکلد در لیست داروهایی که بدون نسخه به فروش می رسند، مجوز استفاده از آن را بدون تجویز پزشک به شما نخواهد داد.

قرص فاراکلد چیست و چه عوارضی دارد؟
قرص فاراکلد چیست و چه عوارضی دارد؟

تداخلات دارویی قرص فاراکلد

هر دارویی به دلیل دارا بودن از مواد فعال ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد. همانند عوارض جانبی نمی توان از تداخلات دارویی نیز اجتناب کرد. برای این که دچار عوارض تداخلات دارویی نشوید بهتر است پیش از شروع درمان، لیستی از داروهای مصرفی خود را به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

با این حال بهتر است به مواردی که در ادامه در رابطه با تداخلات دارویی آورده ایم، دقت کافی داشته باشید. از آنجایی که قرص فاراکلد چندین دارو در ترکیب خود دارد تداخلات دارویی آن بیشتر خواهد شد.

باید بدانید که كلستيرامين جذب استامينوفن را كاهش خواهد داد و متوكلوپراميد موجب تسريع جذب آن مي‌ شود.

در صورت جذب سيستميك، پس از مصرف همزمان فنيل افرين همراه با داروهاي ضد افسردگي سه حلقه اي مهاركننده هاي آنزيم منوآمينو اكسيداز (MAO) و ماپروتيلين ممكن است فشار خون افزايش پیدا کند.

اگر قرص فاراکلد همزمان با فرآورده هاي حاوي الكل، داروهاي كاهنده فشار خون با اثر مضعف CNS مانند كلونيدين و متيل دوپا، داروهاي مضعف CNS مخصوصا بيهوش كننده ها، باربيتورات ها، داروهاي مخدر شبه ترياك ممكن است اثرات مضعف CNS اين داروها يا دكسترومتورفان تشديد شود.

مصرف داروهایی چون فورازوليدون و پروكاربازين با قرص فاراکلد ممكن است باعث بروز بحران آدرنرژيك، كلاپس، اغماء، سرگيجه، افزايش فشار خون، افزايش دماي بدن، خونريزي داخل مغزي، بي حالي، تهوع، رفتار جنون آميز، اسپاسم و لرزش شود.

مصرف فاراکلد برای زنان باردار و شیرده

از آنجایی که ممکن است قرص فاراکلد بر مکانیسم بدن جنین و نوزاد اثرات جبران ناپذیری داشته باشد، مصرف آن برای زنان باردار و شیرده ممنوع است.

قرص استامینوفن فاراکلد

فاراکلد نوعی قرص سرماخوردگی است که در ترکیب آن استامینوفن نیز برای کاهش تب و درد بکار رفته است. این قرص در دوران سرماخوردگی برای بزرگسالان تجویز می شود تا علائم بیماری را تسکین دهد.

بهترین قرص سرماخوردگی

قرص سرماخوردگی توسط شرکت های دارویی ایرانی و خارجی می شوند و انواع مختلفی دارند. بهترین قرص سرماخوردگی توسط پزشک برای شما تجویز می شود تا علائم شما را طی مدت کوتاهی تسکین دهد.

قرص فاراکلد برای دندان درد

فاراکلد در فرمولاسیون خود دارای ترکیبات مسکن است بنابراین اگر داروی دیگری در دسترس نیست، می توانید از آن برای تسکین درد دندان استفاده نمایید. برای درمان درد دندان در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکل شما را اصولی حل کند.

قرص فاراکلد برای کودکان

فاراکلد برای درمان سرماخوردگی در بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال تجویز می شود. کودکان زیر ۱۲ سال فقط با تجویز پزشک می توانند از این دارو استفاده کنند.

قرص فاراکلد هر چند ساعت

بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال می توانند هر ۶ ساعت از این قرص استفاده کنند. بر اساس شدت سرماخوردگی تا ۸ قرص را نیز می توان با دستور پزشک مصرف کرد.

عکس قرص فاراکلد

قرص فاراکلد یک قرص سرماخوردگی است که علائم این بیماری از جمله دردهای عضلانی، سردرد، آبریزش و گرفتگی بینی و بسیاری از علائم دیگر را تسکین می دهد. این دارو توسط شرکت داروسازی فارابی تولید و به بازار عرضه می شود.

طریقه مصرف قرص فاراکلد

قرص فاراکلد یکی از انواع قرص های سرماخوردگی موجود در داروخانه ها است. ترکیبات موجود در فرمولاسیون این قرص شامل استامینوفن، دکسترومتورفان هیدروبروماید و فنیل افرین هیدروکلراید است. اختلالات گوارشی، خشکی دهان، سردرد و سرگیجه برخی از عوارض جانبی فاراکلد هستند. روش مصرف معمولی فاراکلد برای درمان سرماخوردگی یک تا دو قرص هر ۶ ساعت یکبار است.

قرص فاراکلد برای سردرد

به دلیل استفاده از ترکیبات مسکن در فرمولاسیون فاراکلد می توان از این قرص برای سردرد نیز استفاده کرد. ولی در صورتیکه دچار سردردهای شدید و میگرنی هستید بهتر است از مسکن های قویتر استفاده کنید.

قرص فاراکلد برای سرماخوردگی

قرص فاراکلد یک قرص بسیار مفید برای درمان سرماخوردگی است که در فرمولاسیون آن استامینوفن، دکسترومتورفان و فنيل افرين هيدروکلرايد بکار رفته است. این دارو می تواند مشکلات رایج سرماخوردگی را حل کند مثلا باعث کاهش تب، سرفه و آبریزش بینی می شود. این قرص را می توانید به راحتی از داروخانه تهیه کرده و مورد مصرف قرار دهید.

در صورت بروز سرماخوردگی اولین کاری که باید انجام بدهید این است که استراحت کنید و از دمنوش های گرم و سوپ های مختلف استفاده کنید. در اکثر موارد با این راهکارها سرماخوردگی شما بهبود می یابد اما در صورت ادامه دار بودن علائم بهتر است از داروهای رایج مانند قرص های سرماخوردگی استفاده کنید. قرص های سرماخوردگی حاوی مسکن های عمومی هستند و کمک می کنند که علائم این بیماری کمتر شما را اذیت کند.

قرص فاراکلد یکی از قرص هایی که در دوره سرماخوردگی به کاهش علائم و بهبود شما کمک می کند. با این قرص درد و تب و سرفه های شما زودتر بهبود می یابد. اگر از قرص و داروهای دیگری بطور روزانه استفاده می کنید قبل از مصرف فاراکلد باید با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است تداخلات دارویی رخ دهد و وضعیت شما را وخیم تر کند.

فاراکلد دارای ترکیبات مسکن است و کمک می کند راحت تر بخوابید و با استراحت بیشتر درمان شما تسریع خواهد شد. برای خرید فاراکلد خودتان می توانید اقدام کنید اما بهتر است برای درمان سرماخوردگی های سخت به پزشک مراجعه کنید. پزشک بهترین داروها را برای شما تجویز می کند که به بهبودی شما کمک خواهد کرد. قرص فاراکلد در دوزهای ۵ میلی گرم، ۱۵ میلی گرم و ۵۰۰ میلی گرم در داروخانه های سراسر کشور موجود است. فاراکلد در بسته های ۲۰ عددی تولید می شود و بسته به شرایط شما پزشک تعداد مختلفی از این قرص را برای شما تجویز خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا