Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

پماد زایلاپی چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن

پماد زایلاپی بیشتر به عنوان بی حسی های موضعی کاربرد دارد و فروش آن بدون نسخه پزشک آزاد است. این کرم اغلب در سالن های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا باعث کاهش درد می شود و برای انجام کارهایی زیبایی نظیرلیزر تتو، اپیلاسیون و … استفاده می شود، در هر ۳۰ گرم از این پماد ۵ گرم لیدوکائین و ۵ گرم پریلوکائین وجود دارد.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را بیشتر با کاربردها، عوارض، تداخل دارویی، شرایط نگه داری، نحوه ی استفاده و هشدارهای مصرف این پماد موضعی آشنا می کنیم. در مقالات دیگر این سایت می توانید درباره دارو های مختلفی از جمله زاناکس، قرص لیور پاور، پودر واریوکلد، شربت برونکلدین، قرص مکیدنی لیکوفار، قرص آدومدز، پودر گلوکومان، قرص و کپسول پرولیو، کپسول بوستر لیور و قطره خوراکی سیلیمارین نیز مطالعه کنید. 

پماد زایلاپی چیست؟

کرمی است که قبل از انجام کارهای زیبایی مانند لیزر و اپیلاسیون و عمل های سطحی نظیر میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که از این پماد استفاده می کنیم، موجب می شود که هنگام کندن مو در اپیلاسیون درد احساس نشود و یا هنگام کار با دستگاه لیزر حرارت پروب احساس نشود و این کارها بدون درد انجام شود. برای انجام کار اپیلاسیون و لیزر مخصوصا برای جاهای حساس بدن مانند بیکینی و زیر بغل بسیار عالی و مفید است و موجب کاهش درد ناشی از لیزر و اپیلاسیون می شود.

مواد تشکیل دهنده پماد زایلاپی

یک کرم موضعی است که در هر ۳۰ گرم دارای ۵ گرم لیدوکائین و ۵ گرم پریوکائین است. برای همین است که وقتی به قسمتی از بدن مالیده می شود بی حسی تقریبا کامل اتفاق می افتد و فرد دیگر در این ناحیه دردی را احساس نمی کند.

چگونگی اثر پماد زایلاپی

تمام داروهای بی حس کننده موضعی سبب می شوند که غشا پایدار شود و در نتیجه آن مانع  دپلاریزه شدن سلول می شود و آنها به حالت برگشت پذیر میزان دپلاریزان و رپلاریزان سلول های موجود درغشای تحریک پذیر را کاهش می دهند. برخی از داروهایی هم وجود دارند مانند پروپرانول که سبب پایداری در غشا می شوند ولی جزو داروهای بی حس کننده نیستند، داروهای بی حس کننده از دپلاریزان سلول ممانعت می کنند که این کار را با مهار کردن ورود سدیم از دریچه های یون سدیم در غشای سلولی انجام می دهند که نتیجه این فرآیند مهار جریان عصبی است.

این پماد با مسدود کردن راه سیگنال های درد از انتهای اعصاب پوستی به مغز موجب کاهش درد می شود و بیشتر برای مواجهه با دردهایی که به پوست مرتبط است و دارای عمق زیادی نیستند مانند زونا، لیزر، واکسن و غیره  کاربرد دارد. به این نکته توجه داشته باشید که این فراورده مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا FDA در هنگام استفاده از لیزر است.

پماد زایلاپی چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن
پماد زایلاپی چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن

موارد مصرف پماد زایلاپی

لیزر

اپیلاسیون

کاهش درد ناشی از سوختگی و گزیدگی حشرات

جراحی سطحی و موضعی مثل میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ

کاهش درد رابطه جنسی در بانوان

کم شدن زود انزالی در آقایان

که در زیر به توضیح مختصری برخی از آنها می پردازیم.

مصرف پماد زایلاپی در انجام خدمات زیبایی مانند لیزر و اپیلاسیون

برای انجام خدمات زیبایی مانند لیزر و اپیلاسیون و عمل های سطحی و زیبایی مثل میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا در هنگام استفاده از آن در اپیلاسیون در زمان کندن مو از بدن دردی احساس نشود و یا در هنگام لیزر حرارت پروب دستگاه لیزر احساس نخواهد شد. برای رفع موهای زائد بدن به خصوص در نقاط حساس بدن مانند بیکینی و زیر بغل استفاده از آن بسیار عالی است و موجب کاهش درد در این نقاط بدن می شود.

کاهش درد رابطه جنسی در بانوان و زود انزالی در آقایان

برخی از خانم ها در هنگام برقراری رابطه جنسی متحمل درد زیادی می شوند که ممکن است دلایل زیادی داشته باشد که برای ریشه یابی باید حتما به پزشک مراجعه شود. برای کاهش درد ناشی از رابطه جنسی یکی از درمان های موضعی استفاده از این پماد است که آن را بر دهانه واژن خود می مالند که باعث می شود دهانه واژن بی حس شود و در هنگام رابطه جنسی درد کمی را احساس می کنند.

در مورد زود انزالی مردان که یکی از مشکلات مهم است که از کیفیت رابطه جنسی کاسته می کند استفاده از این پماد سبب به تعویق افتادن انزال می شود و طریقه استفاده از آن به این صورت است که مردان این کرم را بر سرآلت و پوست اطراف آن می زنند. برای استفاده درست از آن باید نیم ساعت تا یک ساعت قبل لایه ضخیمی از آن را بر روی ناحیه مورد نظر بزنند و قبل از عمل لایه را از روی ناحیه مورد نظر بردارند.

پماد زایلاپی چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن
پماد زایلاپی چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن

عوارض پماد زایلاپی

این محصول مانند هر محصول دیگر عوارض جانبی دارد که ممکن است خیلی به ندرت اتفاق بیفتد ولی بهتر است در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر استفاده از آن را قطع کرد.

افزایش ضربان قلب

ضعف و بی حالی

گر گرفتگی و تعریق بیش از حد

کبودی در محل استفاده از آن

تغییر رنگ ادرار

خارش و تورم پوست

خستگی

بروز مشکلات تنفسی

اختلالات عصبی

برخی از عوارض شدید هم عبارتند از:

آلرژی شدید

سوزش و خارش شدید پوست

تورم شدید پوستی

مسمومیت با پماد زایلاپی

در صورت استفاده بیش از حد از این پماد ممکن است ایجاد مسمومیت شود زیرا بر روی دستگاه گردش خون و دستگاه عصبی فرد اثر گذار خواهد بود و ممکن است مشکلات حادی مانند کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون، ایست قلبی، افزایش تحریک پذیری عصبی، احساس خواب آلودگی، مشکلات بینایی، مشکلات شنوایی، تهوع، گیجی و احساس گرما یا سرمای شدید بروز پیدا کند که باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود و برای همین در مصرف آن باید احتیاط داشته باشید.

تداخل دارویی پماد زایلاپی

این پماد با داروهای زیر تداخل دارد و هم زمان نباید استفاده شود زیرا باعث بروز تداخل دارویی می شود و برای سلامتی شما مشکلاتی را ایجاد می کند.

داپسون

نیترو گلیسیرین

فناستین

و داروهایی از این قبیل

شیوه مصرف پماد زایلاپی

برای کاربرد از اثر زایلاپی بهتر است در حدود نیم ساعت یا یک ساعت قبل لایه ضخیمی را بر روی پوست مالیده و با یک لایه پلاستیک روی آن را پوشاند. مقدار آن با توجه به عمق عملی که قرار است انجام بگیرد باید متناسب باشد یعنی برای عملی که عمقی تر باشد باید مقدار بیشتر از آن را استفاده کرد و قبل از انجام هر عملی لایه مورد نظر را از روی پوست برداشته و محل آن را تمییز کنید.

پماد زایلاپی چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن
پماد زایلاپی چیست؟ عوارض، موارد مصرف و کاربرد آن

هشدارهای مصرف پماد زایلاپی

هرگز نباید این پماد با چشم تماس داشته باشد که در صورت بروز این اتفاق چشم فورا با آب و صابون شسته شود و تا زمانی که اثر بی حسی آن رفع شود باید از چشم مراقبت شود تا به آسیب فیزیکی دچار نشود.

از استفاده از این پماد در گوش خوداری شود زیرا اگر از طریق مجرای گوش وارد گوش میانی شود به آن آسیب جدی وارد می کند.

درهر قسمتی از بدن که مورد استفاده قرار گفته است هرگز نباید در زمان بی حسی در برخورد با دماهای خیلی بالا و یا دماهای خیلی پایین قرار بگیرد.

اگر پوست شما دارای خراشیدگی یا بریدگی و همچنین آفتاب سوختگی شده است بهتر است از آن استفاده نشود.

مصرف در دوران بارداری

مطالعات و تحقیقات انجام شده انسانی و حیوانی نشان داده است که استفاده از آن در دوران بارداری اثرات منفی از خود نشان نداده است اما بهتر است حتما در مورد استفاده از آن در دوران بارداری با پزشک مشورت شود.

مصرف در دوران شیردهی

به دلیل اینکه مواد موجود در این پماد مانند لیدوکائین و پریاوکائین به داخل شیر ترشح شود، بهتر است در دوران شیردهی با مشورت پزشک و با احتیاط باشد.

در صورت حساسیت به مواد بی حسی مانند لدوکائین و پریلوکائین و یا دیگر بی حس کننده ها حساسیت داشته باشید برای استفاده از آن باید حتما با پزشک مشورت داشته باشید.

حساسیت به پماد بی حسی

این نکته را توجه داشته باشید که قبل از استفاده از پماد بی حسی در قسمت های وسیع حتما مقدار کمی از آن را بر روی پوست خود امتحان کنید تا از عدم بروز واکنش آلرژیک اطمینان خاطر حاصل شود.

طرز استفاده از پماد زایلاپی برای لیزر

زایلاپی یک پماد بی حس کننده کاملا شناخته شده است که موارد مصرف مختلفی دارد. این پماد برای جراحی های کوچک مانند برداشت خال سطحی یا اعمال زیبایی مانند لیزر و اپیلاسیون مورد استفاده قرار می گیرد. این پماد بر روی سطح پوست اعمال شده و تقریبا عوارضی ندارد. استفاده از این پماد تحمل درد را افزایش داده و کمک می کند افراد بتوانند بدون تحمل درد اعمال زیبایی مختلف را انجام دهند.

طرز استفاده از پماد زایلاپی برای لیزر به این شکل است که ابتدا محل را با آب ولرم شسته و به خوبی خشک نمایید. سپس لایه ضخیمی از پماد را روی محل زده و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا جذب پوست شود. قبل از لیزر نیز باید باقی مانده پماد را با پد الکلی یا شستشو از روی پوست خود پاک کنید تا اختلالی در لیزر ایجاد نکند.

برای اپیلاسیون نیز شما می توانید از اثرات بی حس کننده این پماد استفاده نمایید. جهت تست حساسیت بهتر است اولین بار مقداری از دارو را روی قسمت داخلی بازوی خود استفاده نمایید اگر تا ۲۴ ساعت بعد دچار خارش، سوزش، قرمزی یا التهاب نشدید می توانید از آن روی قسمت های مختلف پوست خود استفاده نمایید. این پماد در داروخانه موجود است و خرید آن نیازی به نسخه پزشک ندارد. شما همچنین می توانید آن را به صورت اینترنتی سفارش داده و درب منزل خود تحویل بگیرید. زایلاپی یکی از ایمن ترین پمادهای بی حسی در دسترس است و بطور گسترده ای توسط افراد و کلینیک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

محل و شرایط نگه داری از پماد زایلاپی

در دمای زیر ۳۰ درجه سانتی گراد نگه داری شود.

دور از دسترس کودکان نگه داری شود.

در جای خشک و خنک نگه داری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا