Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص و شربت نئوتادین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن

قرص و شربت نئوتادین (Neotadine) یک آنتی هیستامین است. این دارو با کاهش میزان هیستامین در بدن فرد باعث کاهش علائم آلرژیک می‌ گردد. هیستامین‌ها از عوامل مؤثر در ایجاد حساسیت هستند. عطسه، آبریزش بینی، قرمزی و خارش چشم معمول ‌ترین حساسیت هایی است که توسط هیستامین ‌ها ایجاد می ‌شوند.

در نشریه جهان شیمی فیزیک، اطلاعات جامعی از سایر دارو های آنتی هیستامین مانند قرص و شربت دیفن هیدرامین و سیتریزین موجود است. در این مطلب از نشریه، به معرفی انتی هیستامینی دیگر به نام نئوتادین و بررسی فواید و عوارض آن می پردازیم.

 قرص و شربت نئوتادین چیست؟

نئوتادین از نسل جدید آنتی هیستامین ها است. قرص و شربت نئوتادین در درمان انواع آلرژی مانند رینیت آلرژیک و کهیر مزمن ایدیوپاتیک نقش دارد.

قرص نئوتادین برای بزرگسالان و شربت نئوتادین برای مصرف کودکان است.

قرص و شربت نئوتادین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن
قرص و شربت نئوتادین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن

معنی قرص نئوتادین

قرص نئوتادین همان دس لوراتادین است. نئوتادین نوعی آنتی‌ هیستامین نسل دوم است. این قرص در مشکلات حساسیتی مانند مشکلات پوستی، رینیت آلرژیک و کهیر مزمن مورد استفاده قرار می گیرد. شربت نئوتادین را نیز در کودکان بالای ۶ ماه می‌ توان در حساسیت های فصلی با دوز مناسب قابل تجویز و استفاده است.

قرص نئوتادین برای گوش

آلرژی (حساسیت) سبب بروز ورم در اطراف مجرای شیپور استاش می ‌شود. این عارضه از تخلیه مایعات از گوش میانی جلوگیری می‌کند. در این حالت مایعات در پشت گوش انباشت می شوند. در نتیجه احتمال افزایش باکتری و ویروس‌ها در مایعات گوشی افزایش می ‌یابد. این باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد عفونت در گوش میانی شوند.

برای درمان گوش درد در نتیجه آلرژی پزشک معالج می تواند داروهای آنتی ‌هیستامینی تجویز کند. قرص و شربت نئوتارین جز این دسته از دارو ها هستند.

قرص و شربت نئوتادین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن
قرص و شربت نئوتادین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن

شربت نئوتادین برای سرفه

نئوتادین یک داروی ضد حساسیت است که در شرایط مختلف برای افراد تجویز می شود. این دارو به صورت قرص و شربت موجود است و شما می توانید آن را طبق دستور پزشک برای درمان مشکلات آلرژی مورد استفاده قرار دهید. این شربت برای درمان سرفه های ناشی از آلرژی و همچنین سرفه های سرماخوردگی بری افرد تجویز می شود.

سرفه های ناشی از حساسیت به دلیل عفونت رخ نمی دهند بلکه ممکن است ناشی از تنگی مجاری تنفسی به دلیل واکنش نسبت به عوامل مختلف مانند گرده گل ها یا دود و آلودگی هوا باشند. در این شرایط می توان از آنتی هیستامین ها کمک گرفت. آنها با ریلکس کردن عضلات دیواره مجاری تنفسی کمک می کنند افراد راحت تر نفس بکشند و ناراحتی های مانند سرفه و خس خس سینه را تسکین می دهند. آنتی هیستامین های زیادی به منظور تسکین مشکلات آلرژی در دسترس است که نئوتادین یکی از این داروها است.

توجه داشته باشید که اکثر آنتی بیوتیک ها خواب آور هستند و در صورت استفاده از این داروها از کارهایی که نیاز به دقت فراوان دارند و همچنین رانندگی خودداری کنید. بهتر است از آنتی هیستامین ها به صورت خودسرانه استفاده نکنید و برای درمان مشکلات حاصل از آلرژی به پزشک مراجعه نمایید. همچنین برای کودکان باید با احتیاط بیشتری از این داروها استفاده کنید زیرا ممکن است عوارض جانبی خطرناکی در پی داشته باشد. علاوه بر این از مصرف بیش از حد این دارو خودداری کرده و با توجه به مشکل تداخلات دارویی پیش از مصرف آن با پزشک خود در رابطه با داروهایی که استفاده می کنید صحبت نمایید.

نحوه مصرف قرص و شربت نئوتادین

برای اطلاع از مقدار و نحوه مصرف قرص و شربت نئوتادین استفاده از راهنمای دارویی موجود در ظرف آنها و دستور العمل پزشک معالج بهترین روش است.

به طور کلی افراد بزرگسال (بیشتر از ۱۲ سال سن) یک عدد قرص پنج میلی گرمی در روز مصرف کنند. در مورد کودکان ۶ تا ۱۱ ساله، یک عدد قرص ۲.۵ میلی گرمی در روز کافی است. مصرف قرص نئوتادین در کودکان ۶ ماه به بالا تجویز نمی شود. معمولاً برای درمان در کودکان شربت نئوتادین مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات:

قرص نئوتادین را هر زمان که علائم آلرژی پیدا شدند، استفاده کنید. در واقع از مصرف خودسرانه آن بپرهیزید. به طور معمول مقدار دوز مصرفی قرص نئوتادین در طول شبانه روز، یک بار است.

بهترین زمان برای مصرف قرص نئوتادین شب قبل از خواب است.

اثرات قرص نئوتادین نیز به مدت ۲۴ ساعت در بدن باقی می‌ ماند.

مصرف قرص و شربت نئوتادین در بارداری و شیردهی

در دوران بارداری باید با احتیاط زیادی اقدام به مصرف این دارو کنید. چون مطالعات کافی در زمینه  اثرات نئوتادین در هنگام بارداری بر جنین صورت نگرفته است حتما از پزشک متخصص مشورت بگیرید.

ممکن است قرص و شربت نئوتادین از طریق شیر مادر به بدن نوزاد برسد و باعث بروز عوارضی شود. پس مصرف این دارو در دوران شیر دهی توصیه نمی شود. علاوه بر این ممکن است باعث کاهش شیر مادر گردد.

عوارض قرص نئوتادین

رایج ترین عوارض این دارو در زیر آمده است. البته بیشتر این علائم بعد از گذشت جند ساعت تا چند روز از بین می روند. در غیر این صورت با مرکز فوریت های پزشکی، دارو ساز یا پزشک خود مشورت کنید.

خشکی دهان

حالت تهوع

گیجی

خستگی

درد ماهیچه ها

افزایش درد قاعدگی

خواب آلودگی خفیف

قرص و شربت نئوتادین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن
قرص و شربت نئوتادین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن

عوارض شربت نئوتادین برای کودکان

مهم ترین عارضه در کودکان خواب آلودگی هست. هم چنین می تواند باعث خارش شود. اگر این علائم ادامه داشتند یا شدیدتر شدند، سریعا به مرکز فوریت های اورژانس یا پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی جدی نئوتادین

ممکن است باعث ایجاد ضایعه پوستی خارش شدید، کهیر و تورم لب و زبان شود. در این هنگام از مراجعه به پزشک معالج یا اورژانس غافل نشوید.

در سالمندان احتمال بروز اثرات اثرات سیستم اعصاب مرکزی ناشی از مصرف نئوتادین جزئی است.

مصرف بیش از حد قرص و شربت نئوتادین ممکن است باعث تپش قلب، خواب آلودگی شدید، توهم، حملات تشنجی و کاهش فشار خون گردد. در صورت مشاهده این علائم باید فوری به پزشک مراجعه کنید.

هشدار و توصیه های مصرف نئوتادین

این دارو ممکن است در نتایج آزمون‌ های پوستی که برای تشخیص آلرژی انجام می ‌گیرند، اثرگذار باشد. بنابراین لازم است قبل از انجام هر گونه آزمون، پزشک را از مصرف این دارو مطلع نمایید.

پیش از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند، از واکنش خود به مصرف قرص نئوتادین اطمینان پیدا کنید. چرا که این دارو می تواند باعث خواب الودگی شود.

این دارو ممکن است علائم حاصل از مصرف مقادیر زیاد داروی اسپرین را پنهان نماید.

شربت و قرص نئوتادین در مواردی می تواند باعث خشکی دهان، بینی و گلو ‌گردد. برای درمان موقت خشکی دهان می توان از آدامس بدون قند، آب نبات و تکه های یخ ذوب شده در دهان استفاده کرد. در صورت تداوم خشکی دهان بیشتر از ۱۴ روز، به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.چون تداوم خشکی دهان ممکن است منجر به افزایش خطر بیماری‌ های دندان و لثه و عفونت‌ های قارچی شود.

قبل از مصرف هر کدام از دارو های لیست زیر به پزشک خود اطلاع دهید. استفاده از نئوتادین به اثرات این دارو ها می افزاید:

دارو های ضد درد یا مخدر ها

باربیتورات ها

دارو های ضد تشنج

شل کننده عضلات

بی حس کننده های دندان (لیدوکائین)

مسکن ها

الکل

آرام بخش ها

دارو های خواب آور

داروهای بیهوشی

موارد منع مصرف قرص و شربت نئوتادین

در صورت سابقه حساسیت به دس لوراتادین و هر یک از ترکیبات تشکیل دهنده نئوتادین و یا داروی لوراتادین باید به پزشک معالج اطلاع داده شود.

همان طور که قبلا گفتیم مصرف نئوتادین در طی دوران بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته است. به همین دلیل مصرف نئوتادین طی دوران بارداری باید تحت نظر پزشک متخصص و بااحتیاط کامل انجام شود. هم چنین مصرف قرص نئوتادین در دوران شیر دهی به نوزاد توصیه نمی گردد.

به طور کلی استفاده از داروها برای کودکان کمتر از شش سال می‌ تواند عوارض جانبی بسیار جدی به همراه داشته باشد. حتما دارو ها مطابق دستور پزشک اطفال برای کودکان استفاده شود.

افرادی که دارای سابقه بیماری انسداد گردنه مثانه، علامت پروستات و احتباس ادرار هستند نباید داروی نئوتادین استفاده کنند. زیرا ممکن است باعث بد تر شدن این وضع و احتباس ادراری شود.

از انجایی که این دارو ممکن است باعث افزایش مختصر فشار داخلی چشم شود، افراد دارای این مشکل، باید قبل از مصرف نئوتادین با پزشک خود مشورت کنند.

برخی دارو های کاهنده کلسترول نباید با نئوتادین مصرف شوند. دارو های کلسترول می‌ تواند میزان دس لوراتادین را در بدن افزایش دهد که باعث فزونی عوارض جانبی خواهد شد.

تداخل دارویی قرص و شربت نئوتادین

مصرف دارو های زیر ممکن است با نئوتادین تداخل ایجاد کنند:

آتورواستاتین

لدیپاسویر

لوپیناویر

اومبیتاسویر

پاریتاپرویر

ریتوناویر

ساکویناویر

دروندارون

تاکرولیموس

تاموکسیفن

سانیتینیب

واندتانیب

ومورافنیب

لاپاتینیب

فلوکستین

هم جنین در هنگام مصرف همزمان نئوتادین و دارو های مهار کننده منو آمین اکسیداز ممکن است عوارض جانبی دس لوراتادین شدت یابد. لذا از مصرف همزمان این دارو ها (شامل ایزوکربوکسازید، فنلزین، پروکاربازین، سلجیلین و ترانیل سیپرومین) به طور جدی اجتناب نمائید.

مصرف همزمان نئوتادین با برخی از دارو ها ممکن است سطح پلاسمایی دس لوراتادین را بدون تغییر در اثرات بالینی دارو، افزایش دهد. این داروها عبارتند از اریترومایسین، آزیترومایسین، کتوکونازول، فلوکستین، سایمتیدین.

زمانی که دارو های قلبی با نئوتادین مصرف شوند می‌توانند میزان دس لوراتادین را در بدن افزایش دهند. این مهم عوارض جانبی نئوتادین را شدید تر می کند.

قرص و شربت نئوتادین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن
قرص و شربت نئوتادین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن

شرایط نگهداری نئوتادین

قرص و شربت نئوتادین را دور از دسترس کودکان، تابش نور افتاب، گرما و رطوبت نگهداری کنید.

شربت نئوتادین را بعد از استفاده حتما در یخچال نگهداری نمائید.

سخن آخر

یکی از جدید ترین و تاثیر گذارترین دارو هایی که جهت درمان آلرژی از آن استفاده می شود شربت نئوتادین است، که در دو صورت و شکل دارویی قرص و شربت به داروخانه ها ارائه می شود.

امیدواریم با مطالعه این مطلب از نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد داروی نئوتادین اطلاعات کافی به دست آورده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا