Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

معرفی گیرنده‌های آدنوزین و موارد مصرف آمپول آدنوزین

آدنوزین یک ماده شیمیایی است که در تمام سلول های انسان وجود دارد. از آن بعنوان دارو استفاده می کنند. به سه شکل مختلف وجود دارد: آدنوزین، آدنوزین مونوفسفات و آدنوزین تری فسفات. آدنوزین یک ماده طبیعی است که رگ های خونی را شل و گشاد می کند. همچنین بر فعالیت الکتریکی قلب تاثیر می گذارد. آدنوزین برای کمک به بازگرداندن ضربان قلب طبیعی در افراد مبتلا به برخی اختلالات ریتم قلب و در آزمایش استرس قلب استفاده می شود. در نشریه جهان شیمی فیزیک از داروهای مختلفی نظیر دگزامتازون، متفورمین، استامینوفن مقالات خوبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با گیرنده آدنوزین و آمپول آدنوزین آشنا میکنیم.

آمپول آدنوزین چیست

آدنوزین تنها به عنوان یک داروی تجویزی برای بیماری قلبی که با اپیزودهای ضربان قلب سریع مشخص (تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای) استفاده می شود. آدنوزین، AMP یا ATP همچنین برای کاهش وزن غیرارادی در افرادی که بسیار بیمار هستند، زخم‌های ساق پا ناشی از گردش خون ضعیف، طاسی با الگوی مردانه، عملکرد ورزشی و بسیاری از شرایط دیگر استفاده می‌شود.

آمپول آدنوزین چگونه عمل می کند

آدنوزین مدارهای معیوب در قلب را مسدود می کند که باعث نامنظم شدن ریتم قلب می شود. آدنوزین تری فسفات ممکن است از تغییرات در متابولیسم انرژی که باعث کاهش وزن در افراد مبتلا به سرطان پیشرفته می شود جلوگیری کند. یک بیماری قلبی که با اپیزودهای ضربان قلب سریع مشخص می شود (تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای). به عنوان یک داروی داخل وریدی فقط با نسخه برای درمان انواع خاصی از ضربان قلب نامنظم استفاده می شود.

"معرفی

موارد مصرف آدنوزین

آمپول آدنوزین برای موارد زیر استفاده میشود:

کاهش وزن غیر ارادی در افرادی که بسیار بیمار هستند (کاشکسیا یا سندرم هدر رفتن). به نظر می رسد ATP داخل وریدی اشتها، مصرف غذا و کیفیت زندگی را در افراد مبتلا به سرطان ریه غیر سلولی پیشرفته و سایر تومورها بهبود می بخشد.

زخم ساق پا ناشی از گردش خون ضعیف (زخم وریدی ساق پا): AMP عضلانی ممکن است احتباس مایعات، خارش، تورم و قرمزی ناشی از زخم استاز وریدی را تسکین دهد.

درد بعد از جراحی: به نظر نمی رسد تزریق آدنوزین پس از جراحی باعث کاهش درد یا استفاده از داروهای مسکن شود.

حالت تهوع و استفراغ بعد از جراحی: به نظر نمی رسد تزریق آدنوزین پس از جراحی باعث کاهش تهوع یا استفراغ شود.

طاسی با الگوی مردانه (آلوپسی آندروژنیک): تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از محلول دو بار در روز به مدت ۶ ماه روی پوست سر، رشد مو را بهبود نمی بخشد.

مصرف خوراکی ATP روزانه به مدت ۲ هفته می تواند به مردان جوان سالم کمک کند تا قدرت عضلانی را برای مدت طولانی تری در حین دوی سرعت حفظ کنند.

تبخال (هرپس لبیالیس): AMP تزریق شده به عضله ممکن است به درمان تبخال کمک کند.

زونا (هرپس زوستر): AMP تزریق شده به عضله ممکن است برای درمان زونا و جلوگیری از درد عصبی ناشی از زونا موثر باشد.

سرطان ریه: ATP به درمان سرطان ریه غیر سلولی کمک نمی کند.

درد عصبی: تحقیقات اولیه نشان می دهد که تزریق آدنوزین به فضای اطراف نخاع ممکن است درد عصبی را بهبود بخشد.

یک اختلال خونی به نام پورفیری پوستی تاردا

یک وضعیت دردناک که مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد (بورسیت)

کنترل فشار خون در حین بیهوشی و جراحی

فیبروز سیستیک

اختلال نعوظ

فشار خون بالا در شریان های ریه

خارش

نارسایی کلیه

سرطان ریه

مولتیپل اسکلروزیس

نارسایی اندام از جمله نارسایی کلیه

درد و تاندون های متورم (تاندونیت)

پس از جراحی

قبل از مصرف آدنوزین

اگر یک بیماری قلبی جدی مانند سندرم سینوس بیمار دارید. یا ضربان قلب آهسته که باعث غش شما شده است، نباید با آدنوزین درمان شوید. پزشک آزمایشاتی را انجام می دهد تا مطمئن شود که شرایطی ندارید که مانع از دریافت ایمن آدنوزین شود. به پزشک خود بگویید:

  • آسم، COPD، برونشیت، آمفیزم یا سایر مشکلات تنفسی
  • تشنج
  • آنژین صدری (درد قفسه سینه)

در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد پس از دریافت دارو برای مدت کوتاهی شیردهی را متوقف کنید.

نحوه مصرف آمپول آدنوزین

قبل از تست استرس قلبی: از قهوه، چای، نوشابه، شکلات، نوشیدنی های انرژی زا یا سایر منابع کافئین خودداری کنید. آنها می توانند با نتایج آزمایش شما تداخل داشته باشند.

دارو به صورت انفوزیون داخل ورید داده می شود. شما ممکن است فقط یک دوز از این دارو را دریافت کنید. در صورت نیاز ممکن است دوزهای تکراری برای بازگرداندن ضربان قلب طبیعی تجویز شود. تنفس، فشار خون، سطح اکسیژن و سایر علائم حیاتی شما از نزدیک تحت نظر خواهد بود.

ضربان قلب شما دائما با استفاده از نوار قلب یا نوار قلب (که گاهی EKG نامیده می شود) کنترل می شود. این به پزشک کمک می کند تا تعیین کند که چه مدت باید شما را با آدنوزین درمان کند.

"معرفی

دوز مصرفی آدنوزین

دوزهای زیر مورد مطالعه قرار گرفته است:

برای یک بیماری قلبی که با اپیزودهای ضربان قلب سریع مشخص می شود (تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای): دارو را به صورت IV تجویز می کنند. دوز ۶ میلی گرم در ۱-۲ ثانیه داده می شود. اگر در عرض ۲-۱ دقیقه موثر نبود، می توان ۱۲ میلی گرم تجویز کرد و در صورت لزوم یک بار تکرار کرد.

برای کاهش وزن غیر ارادی در افرادی که بسیار بیمار هستند (کاشکسی یا سندرم هدر رفتن): ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ATP را با دوز حداکثر ۷۵ میکروگرم بر کیلوگرم در دقیقه طی ۳۰ ساعت به صورت IV تجویز می کنند. این دوز هر ۲-۴ هفته تا ۲۸ هفته تجویز می شود.

برای زخم های ساق پا ناشی از گردش خون ضعیف (زخم وریدی ساق پا): ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی AMP را به عنوان یک واکسن تزریق می کنند. برای شروع، واکسن با دوز ۲۵ میلی گرم یک یا دو بار در هفته تزریق می شود. سپس می توان ۲۵ میلی گرم دو تا سه بار در هفته تجویز کرد.

عوارض جانبی آدنوزین

در صورت داشتن علائم زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • تنگی نفس شدید
  • درد یا سفتی قفسه سینه، گسترش درد به فک یا شانه شما
  • بال زدن در سینه شما
  • احساس سبکی، مثل اینکه ممکن است بیهوش شوید
  • تشنج
  • سردرد شدید، تاری دید
  • بی حسی یا ضعف ناگهانی، مشکلات بینایی یا گفتار.

عوارض جانبی رایج شامل موارد زیر است:

  • گرگرفتگی (گرمی ناگهانی، قرمزی یا احساس سوزن سوزن شدن)
  • فشار قفسه سینه، تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • سردرد، سرگیجه
  • ناراحتی در گردن یا فک شما

چه داروهای دیگری بر دارو تاثیر می گذارد

  • آمینوفیلین
  • دیگوکسین
  • دی پیریدامول
  • تئوفیلین
  • وراپامیل

"معرفی

تداخلات دارویی آدنوزین

مصرف دی پیریدامول با آدنوزین تداخل دارد. بدن دارو را تجزیه می کند تا از شر آن خلاص شود.

مصرف کاربامازپین (تگرتول) همراه با آدنوزین ممکن است باعث کند ضربان قلب شود. اگر کاربامازپین (تگرتول) مصرف می کنید، آدنوزین مصرف نکنید.

داروهای نقرس (داروهای ضد نقرس) با دارو تداخل دارند. نقرس در اثر تجمع کریستال های اسید اوریک در مفاصل ایجاد می شود. آدنوزین اسید اوریک را در بدن افزایش داده و اثربخشی داروهای نقرس را کاهش میدهد. برخی از داروهای نقرس عبارتند از: آلوپورینول (زیلوپریم)، ​​کلشی سین، پروبنسید (بنمید) و غیره.

متیل گزانتین ها با دارو تعامل می کنند. متیل گزانتین ها ممکن است تاثیرات دارو را مسدود کنند. آدنوزین توسط پزشکان برای انجام آزمایش بر روی قلب استفاده می شود. حداقل ۲۴ ساعت قبل از تست استرس قلبی، نوشیدن چای سیاه یا سایر محصولات حاوی کافئین را متوقف کنید. متیل گزانتین ها شامل آمینوفیلین، کافئین و تئوفیلین هستند.

فراموشی در مصرف آدنوزین

دارو معمولا به صورت تک دوز در یک محیط پزشکی تجویز می شود و برنامه دوز روزانه ندارد.

مصرف بیش از حد آدنوزین

از آنجایی که دارو توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی در یک محیط پزشکی تجویز می شود، بعید است که مصرف بیش از حد آن رخ دهد.

فارماکولوژی آدنوزین

کافئین با مسدود کردن گیرنده های دارو شما را بیدار نگه می دارد. هر یک از انواع گیرنده های دارو عملکردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال، هر دو گیرنده A1 و A2A در قلب نقش دارند، مصرف اکسیژن میوکارد و جریان خون کرونر را تنظیم می کنند، در حالی که گیرنده A2A همچنین دارای اثرات ضد التهابی گسترده تری در سراسر بدن است. این دو گیرنده همچنین نقش مهمی در مغز دارند. آزادسازی انتقال دهنده های عصبی دیگر مانند دوپامین و گلوتامات را تنظیم می کنند. در حالی که گیرنده های A2B و A3 عمدتا در محیط اطراف قرار دارند و در فرآیندها نقش دارند. مانند التهاب و پاسخ های ایمنی.

گیرنده‌های آدنوزین

گیرنده‌های آدنوزین دسته‌ای از گیرنده‌های پورینرژیک همراه با پروتئین G با دارو به عنوان لیگاند درون‌زا هستند. چهار نوع گیرنده آدنوزین شناخته شده در انسان وجود دارد: A1، A2A، A2B وA3  هر کدام توسط یک ژن متفاوت کدگذاری می شوند.

گیرنده‌های دارو معمولا به‌خاطر آنتاگونیست‌هایشان کافئین و تئوفیلین شناخته می‌شوند که اثر آنها بر روی گیرنده‌ها باعث ایجاد اثرات محرک قهوه، چای و شکلات می‌شود.

گیرنده آدنوزین A1

گیرنده آدنوزین A1 در همه جای بدن وجود دارد. این گیرنده بر روی اکثر بافت هایی که در آنها بیان می شود عملکرد مهاری دارد. در مغز، با ترکیبی از اقدامات، فعالیت متابولیک را کاهش می دهد. از نظر پیش سیناپسی، انتشار وزیکول سیناپسی را کاهش می دهد در حالی که پس از سیناپسی مشخص شده است که منیزیم را روی گیرنده NMDA تثبیت می کند.

"معرفی

آنتاگونیست و ​​آگونیست گیرنده آدنوزین A1

آنتاگونیست های خاص A1 شامل ۸-سیکلوپنتیل-۱،۳-دی پروپیل گزانتین و سیکلوپنتیل تئوفیلین یا ۸-سیکلوپنتیل-۱،۳-دی پروپیل گزانتین هستند. در حالی که آگونیست های خاص شامل ۲-کلروN(6)-سیکلوپنتیلا هستند.

A1 همراه با گیرنده های A2A آدنوزین درون زا در تنظیم مصرف اکسیژن میوکارد و جریان خون کرونر نقش دارند. تحریک گیرنده A1 با کاهش هدایت تکانه‌های الکتریکی و سرکوب عملکرد سلول‌های ضربان‌ساز، اثر مهارکننده میوکارد دارد و در نتیجه ضربان قلب کاهش می‌یابد. این امر باعث می شود یک داروی مفید برای درمان و تشخیص تاکی آریتمی یا ضربان قلب بسیار سریع باشد. این تاثیر روی گیرنده A1 همچنین توضیح می دهد که چرا زمانی که آدنوزین به عنوان یک فشار سریع IV در طی احیای قلبی تجویز می شود، یک لحظه توقف کوتاه قلب وجود دارد. انفوزیون سریع باعث ایجاد یک اثر خیره کننده لحظه ای میوکارد می شود.

تئوفیلین و کافئین آنتاگونیست های غیرانتخابی آدنوزین هستند که برای تحریک تنفس در نوزادان نارس استفاده می شوند. گیرنده های دارو نقش کلیدی در هموستاز استخوان دارند. نشان داده شده است که گیرنده A1 تمایز و عملکرد استئوکلاست ها را تحریک می کند.

گیرنده آدنوزین A2A

مانند A1، گیرنده های A2A در تنظیم مصرف اکسیژن میوکارد و جریان خون کرونر نقش دارند. فعالیت گیرنده آدنوزین A2A، یکی از اعضای خانواده گیرنده های جفت شده با پروتئین G، توسط پروتئین های G که آدنیلیل سیکلاز را فعال می کند، واسطه می شود. در گانگلیون های پایه، عروق و پلاکت ها فراوان است و هدف اصلی کافئین است.

گیرنده A2A مسئول تنظیم جریان خون میوکارد از طریق گشاد کردن عروق کرونر است که باعث افزایش جریان خون به میوکارد می شود، اما ممکن است منجر به افت فشار خون شود.

آگونیست و آنتاگونیست گیرنده آدنوزین A2A

آنتاگونیست های خاص شامل ایسترادفیلین هستند. در حالی که آگونیست های خاص شامل CGS-21680 و ATL-146e هستند. نقش گیرنده A2A مخالف نقش گیرنده A1 است زیرا تمایز استئوکلاست ها را مهار می کند و استئوبلاست ها را فعال می کند.

گیرنده آدنوزین A2B

این پروتئین غشایی یکپارچه فعالیت آدنیلات سیکلاز را در حضور آدنوزین تحریک می کند. این پروتئین همچنین با netrin-1 که در افزایش طول آکسون نقش دارد، تعامل دارد. مانند گیرنده A2A، گیرنده A2B باعث تمایز استئوبلاست می شود. سلول استئوبلاست از سلول بنیادی مزانشیمی مشتق شده است که همچنین می تواند به غضروفی تمایز یابد.

گیرنده آدنوزین A3

برخی از مسیرهای سیگنال خاص آدنوزین را مهار می کند. این اجازه می دهد تا رشد سلول های ملانوم انسانی را مهار کند. آنتاگونیست های خاص شامل MRS1191، MRS1523 و MRE3008F20 هستند. در حالی که آگونیست های خاص شامل Cl-IB-MECA و MRS3558 هستند. گیرنده A3 در کاهش استئوکلاست ها نقش دارد. عملکرد آن در مورد استئوبلاست ها مبهم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا