Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

از فواید مصرف و قیمت خرید و فروش تریپتوفان چه می دانید؟

تریپتوفان یک آمینو اسید ضروری است که توسط بدن تولید نمی شود. متأسفانه بسیاری از مردم هنوز به اندازه کافی در مورد مزایای این آمینو اسید اطلاعات کافی ندارند. وقتی این آمینو اسید را  مصرف می کنید ، به سروتونین تبدیل می شود ، یک انتقال دهنده عصبی که مسئول کنترل خلق و خو است. در واقع انواع مختلفی از داروها برای بهبود و درمان افسردگی و اضطراب وجود دارد که هدف آنها محافظت از مغز در برابر تجزیه سروتونین است که تأثیر مستقیمی بر خلق و خو دارد. این بدان معناست که یک وعده اضافی سروتونین باعث ایجاد روحیه بهتر می شود.

تریپتوفان همچنین به داشتن یک خواب سالم کمک می کند. هنگامی که بدن این اسید آمینه را به سروتونین تبدیل می کند ، می تواند یک انتقال دهنده عصبی جدید به نام ملاتونین بسازد. این فرآیند در غده صنوبری حساس به نور  که در اعماق مغز قرار دارد انجام می شود. ملاتونین کاربردهای مختلفی دارد ، اما بیشتر به خاطر توانایی آن در ارتقاء خواب سالم و بهبود رفتار خواب شناخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

اثرات تریپتوفان در بدن چیست ؟

مهمترین اثرات این آمینو اسید در بدن با جزئیات مورد مطالعه قرار گرفته است. سه فایده اصلی تریپتوفان برای سلامتی ، عبارتند از:

خلق و خوی بهتر: مطالعات نشان داده است که مکمل های حاوی تریپتوفان پتانسیل بهبود روحیه و ایجاد خلق عمومی مثبت را دارند.

بهبود عملکرد مغز: محققان دریافتند که این آمینو اسید بر حافظه تأثیرات مثبتی دارد.

کیفیت خواب: مطالعات متعدد نشان داده است که این آمینو اسید ، با کوتاه کردن زمان به خواب رفتن و طولانی شدن مرحله REM ، تأثیر مثبتی بر خواب دارد.

دوز مناسب تریپتوفان :

وقتی نوبت به مصرف این آمینو اسید می رسد ، ممکن است تفاوت های زیادی در دوز مورد نیاز وجود داشته باشد. زیرا عواملی مانند سن ، وزن ، اندام ، ورزش ، رژیم غذایی ، استرس و سلامتی بر نیازهای بدن به این آمینو اسید تأثیرات عمده ای می گذارد. به طور کلی ، به سختی می توان تریپتوفان را به جای مکمل ها از مواد غذایی دریافت کرد. این آمینو اسید خالص در قرص یا کپسول بسیار بهتر عمل می کند ، زیرا فرایند هضم را دور می زند و می تواند مستقیماً جذب خون شود.

تحقیقات نشان می دهد که بزرگسالان سالم تقریباً ۴-۶ میلی گرم تریپتوفان به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در اکثر روزها می توانند مصرف کنند. استرس مزمن ، رژیم غذایی ، ورزش زیاد و هر نوع بیماری التهابی روده یا آسیب کبدی می تواند باعث شود ، این آمینو اسید در بدن کمتر جذب شود و باعث کمبود تریپتوفان در فرد شود. با این حال ، اگر از نوسانات خلقی ، تحریک پذیری ، خستگی و اختلالات خواب رنج می برید ، احتمالاً از مصرف این آمینو اسید سود خواهید برد.

مطالعات بالینی توصیه می کنند که بیش از ۶۰۰۰ میلی گرم (۶ گرم) این آمینو اسید را در یک دوز واحد برای بهبود روحیه و شناخت مصرف نکنید. به طور کلی ، تریپتوفان یک مکمل غذایی بی خطر و مفید در نظر گرفته می شود.

از فواید مصرف و قیمت خرید و فروش تریپتوفان چه می دانید؟
از فواید مصرف و قیمت خرید و فروش تریپتوفان چه می دانید؟

منابع غذایی حاوی تریپتوفان

متخصصان تغذیه غذاهای زیر را به عنوان تامین کنندگان اصلی این آمینو اسید (در هر وعده با ۲۰۰ کالری) ذکر کردند:

  • گوشت گوسفند (۷۴۶ میلی گرم)
  • جلبک اسپیرولینا خام (۷۳۹ میلی گرم)
  • پروتئین سویا (۶۹۵ میلی گرم)
  • پودر سفیده تخم مرغ (۶۷۳ میلی گرم)
  • آرد کنجد کم چرب (۶۵۹ میلی گرم)
  • جلبک اسپیرولینای خشک (۶۴۱ میلی گرم)
  • گوشت خرچنگ خام (۶۰۷ میلی گرم)
  • سس سویا (۶۰۳ میلی گرم)
  • اسفناج خرد شده (۵۹۴ میلی گرم)
  • ماهی هلیبوت پخته با پوست (۵۹۳ میلی گرم)

در حالی که این منابع غذایی همگی دارای مقدار زیادی تریپتوفان هستند ، بسیاری از آنها همچنین حاوی آمینو اسیدهای دیگری نیز هستند که می توانند برای مصرف با تریپتوفان رقابت کنند. مطالعات نشان داده است که وعده های غذایی با کربوهیدرات بالا و پروتئین کم ، میزان دریافت این آمینو اسید را بهبود می بخشد. بهترین راه برای افزایش سطح این آمینو اسید ، مصرف مکمل های حاوی تریپتوفان با کیفیت بالا می باشد.

فواید و مزایایی تریپتوفان

بهبود خلق و خو

طبق مطالعات انجام شده توسط محققان ، کمبود تریپتوفان بر روحیه تأثیرات متفاوتی می گذارد. مشابه تأثیر آن بر شناخت ، این آمینو اسید بسته به اینکه سابقه افسردگی شخصی یا خانوادگی دارید یا اختلالات اضطرابی دارید ، تأثیرات متفاوتی دارد. با این حال ، واضح است که بهبود سطح تریپتوفان با بهبود خلق و خو نیز همراه است. افرادی که افسردگی آنها تشخیص داده شده است ، بیشتر مستعد نوسانات خلقی مرتبط با سطح این آمینو اسید هستند.

در مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۵ روی ۵۹ زن میانسال سالم منتشر شد ، مشخص شد که مصرف روزانه مکمل تریپتوفان (۰.۵ گرم دو بار در روز) می تواند توانایی پردازش احساسی و خلق و خو را بهبود ببخشد. مکمل های حاوی این آمینو اسید باعث بهبود  خواب در فرد می شوند . اکنون محققان بر این عقیده اند ، که این دلیل دیگری برای ترویج استفاده از این آمینو اسید برای افزایش خلق و خو است. تأثیرات کیفیت خواب بر خلق و خوی کاملاً بررسی و درک شده است ، بدین ترتیب ، طول و کیفیت خواب برای حفظ خلق مثبت بسیار مهم است.

بهبود و افزایش خواب سالم

از بین بردن اختلالات خواب یکی از مزایای اصلی تریپتوفان برای سلامتی است که در گذشته به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. دانشمندان نشان داده اند که این آمینو اسید زمان خواب و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. در سال ۱۹۸۶ ، تحقیقی در مورد استفاده از این آمینو اسید به عنوان یک داروی درمان بی خوابی منتشر شد. محققان به این نتیجه رسیدند که تریپتوفان با دوز بین ۱ تا ۱۵ گرم می تواند به طور موثر برای ایجاد خواب بهتر استفاده شود.

در مورد اختلالات مزمن خواب ، دوز کم می تواند مکرراً برای بهبود کیفیت خواب استفاده شود. مزیت دیگر این آمینو اسید این است ، که عاری از عوارض جانبی است و باعث ایجاد تحمل نمی شود  حتی اگر در مدت زمان طولانی مصرف شود. یکی از مهمترین جنبه های مصرف تریپتوفان برای کمک به خواب ، افزایش سطح ملاتونین است. ملاتونین به عنوان “هورمون خواب” شناخته می شود و به بهبود خواب کمک می کند. این آمینو اسید در بدن انسان به سروتونین تبدیل می شود و سپس سروتونین اضافی در پاسخ به چرخه های روز و شب و سایر عوامل در غده صنوبری به ملاتونین تبدیل می شود.

از فواید مصرف و قیمت خرید و فروش تریپتوفان چه می دانید؟
از فواید مصرف و قیمت خرید و فروش تریپتوفان چه می دانید؟

بهتر است بدانید:

حتی دوزهای کم تریپتوفان  که ما معمولاً به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود مصرف می کنیم ، می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. در مطالعه ای که در سال ۱۹۷۹ انجام شد ، زمان خواب افراد می تواند تنها با یک گرم تریپتوفان به میزان قابل توجهی بهبود یابد. حتی دوز کم ۲۵۰ میلی گرم از این آمینو اسید روی مرحله خواب عمیق تأثیر مثبت می گذارد.

بدن ابتدا باید تریپتوفان را به سروتونین تبدیل کند تا بتواند ملاتونین تولید کند و خواب را بهبود بخشد. این بدان معناست که بدن از بیشتر منابع تریپتوفان برای بهبود خلق و خو استفاده می کند. با این حال ، بدن در دوزهای بالاتر ، سروتونین اضافی را تبدیل به ملاتونین می کند. این آمینو اسید می تواند به حفظ خواب سالم کمک کند ، اما آنچه باید در نظر داشته باشید این است که تریپتوفان در کبد به سروتونین تبدیل می شود. تریپتوفان باید از سد خونی مغزی عبور کند تا اثر تقویت کننده خلق و خوی خود را ایجاد کند. اگر در یک زمان بیش از حد این آمینو اسید را مصرف کنید ، ممکن است این مقدار از سد خونی مغزی عبور نکند و بنابراین در کبد به سروتونین تبدیل شود. این می تواند عوارض جانبی نامطلوبی مانند ناراحتی معده را برای فرد ایجاد کند.

بهبود و افزایش حافظه

تریپتوفان از نظر عملکرد شناختی نقش پیچیده ای دارد. این آمینو اسید در درجه اول پیش ماده شیمیایی سروتونین (۵-HT) است. بدن با استفاده از آنزیم هایی به نام “تریپتوفان هیدروکسیلاز” و “اسید آمینه معطر دکربوکسیلاز” تریپتوفان را به سروتونین تبدیل می کند. نقش سروتونین در شناخت به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است و اکنون در مطالعات جاری تقریباً به طور کامل رمزگشایی شده است. در نتیجه ، سطح پایین سروتونین به شدت با اختلال عملکرد شناختی ، به ویژه عملکرد حافظه ارتباط دارد. علاوه بر این ، محققان هدف قرار دادن گیرنده های سروتونین را برای بهبود مهارت های شناختی در افسردگی و آلزایمر پیشنهاد کرده اند.

با این حال ، رابطه بین سروتونین ، تریپتوفان و شناخت هنوز به طور کامل رمزگشایی نشده است. مطالعات نشان داده است که این آمینو اسید می تواند بر عملکرد شناختی افراد تأثیرات متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ نشان داد که کمبود تریپتوفان بر حافظه تأثیر می گذارد .محققان همچنین دریافتند که مکمل های حاوی تریپتوفان ، تأثیر مثبتی بر پردازش تجربیات احساسی دارند. به طور خاص ، این آمینو اسید باعث بهبود خلق و خو و نگرش اولیه مثبت می شود. با این حال ، این نتایج فقط در مورد دختران شرکت کننده در این مطالعه اعمال شده است .

کاهش و بهبود استرس

علاوه بر افزایش خلق و خو ، بسیاری از افراد از تریپتوفان برای کاهش استرس نیز استفاده می کنند. زیرا اغلب اوقات مصرف مکمل های حاوی تریپتوفان با بهبود خلق و خو و کیفیت خواب همراه است. مطالعات انجام شده به بررسی اثرات این آمینو اسید بر درک استرس در انسان و حیوانات پرداخته است و نتایج دلگرم کننده بوده است. محققان تأثیر مکمل های تریپتوفان را بر روی ده بیمار سرپایی با انواع مختلف اضطراب مطالعه کرده اند. این آمینو اسید منجر به کاهش قابل توجه سطح اضطراب در همه بیماران شد.

اخیراً ، مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد ، تأثیر رژیم غذایی غنی از تریپتوفان را بر میل شدید به الکل در افراد الکلی مزمن مزمن بررسی کرد. افرادی که رژیم غذایی غنی از این آمینو اسید را دریافت می کردند ، در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی عادی داشتن ، تمایل کمتری به الکل داشتند.

دانشمندان نتیجه گرفتند که این آمینو اسید می تواند ، پاسخ استرس را کاهش می دهد. جالب است بدانید افرادی که زیاد نوشیدنی الکلی مصرف نمی کردند ، با داشتن این آمینو اسید در رژیم غذایی خود ، تمایل بیشتری به نوشیدنی های الکلی احساس کردند. اگرچه شواهدی مبنی بر افزایش سطح استرس وجود ندارد ، اما نتایج نشان داد که این آمینو اسید بسته به نوع رفتار می تواند تأثیرات متفاوتی داشته باشد. اکنون دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که واکنش های فردی افراد نسبت به این آمینو اسید می تواند از نظر ژنتیکی از پیش تعیین شده باشد.

بهبود عملکرد ورزشی

مزیت کمتر شناخته شده تریپتوفان افزایش عملکرد ورزشی است. اگرچه این امر در دهه های گذشته توسط دانشمندان به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است ، اما تعداد کمی از افراد از مزایای این آمینو اسید مطلع هستند . در سال ۱۹۸۸ ، دانشمندان مطالعه ای را در مجله بین المللی پزشکی ورزشی در مورد تأثیر تریپتوفان بر عملکرد ورزشی منتشر کردند. دوازده داوطلب سالم در تحقیقی شرکت کردند که در آن تا زمان خستگی مجبور بودند روی تردمیل راه بروند. به طور قابل توجهی ، گروهی که این آمینو اسید را دریافت کرده بودند ، دیرتر دچار خستگی می شدند.

این نظریه مطرح شده است که توانایی این آمینو اسید در بهبود عملکرد ورزشی ، به این دلیل است که افراد به دلیل احساس فعالیت و عدم تحریک عصبی به جای خستگی عضلانی ، ورزش را متوقف می کنند. به نظر می رسد تأثیر بر روی سیستم سروتونین با این آمینو اسید باعث تقویت مثبت عصبی و افزایش عملکرد می شود.

از فواید مصرف و قیمت خرید و فروش تریپتوفان چه می دانید؟
از فواید مصرف و قیمت خرید و فروش تریپتوفان چه می دانید؟

بهبود اضطراب و افسردگی

مطالعات متعددی در مورد اثرات تریپتوفان ، بر روی افرادی که از اختلالات عصبی مختلف مانند اضطراب ، افسردگی یا اختلالات هراس رنج می برند ، انجام شده است. این به دلیل نقش مهمی است که سیستم سروتونین در روان و عملکرد مغز انسان ایفا می کند.

در تحقیقات انجام شده به نظر می رسد که این آمینو اسید بسته به بیان ژن های مختلف در هر فرد متفاوت عمل می کند. این آمینو اسید در مردان نسبت به زنان نیز متفاوت عمل می کند. جالب اینجاست که این تفاوت در احتمال اختلال هراس منعکس می شود ، زنان دو برابر مردان از این اختلالات رنج می برند. این مطالعات نشان داده است که این آمینو اسید ، نسبت به دارونما به طور قابل توجهی علائم این اختلالات را کاهش می دهند.

اخیراً ، مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد ، خط جدیدی از تحقیقات را در مورد اثرات تریپتوفان بر افسردگی مورد بررسی قرار داده است. محققان دریافتند که افسردگی را می توان با تغییر بیوشیمیایی در متابولیسم تریپتوفان مرتبط دانست. به عنوان مثال ، این آمینو اسید به جای تبدیل به سروتونین ، به نوروتوکسین هایی مانند کینولینیک اسید تبدیل می شود. دلایل این امر احتمالاً افزایش هورمون های استرس یا التهاب ، با کمبود همزمان مواد حیاتی مانند ویتامین ها ، مواد معدنی یا عناصر کمیاب است. به دلیل کمبود مواد حیاتی ، این آمینو اسید را نمی توان به درستی به سروتونین و ملاتونین تبدیل کرد.

کاهش وزن

نقش تریپتوفان در کاهش وزن به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است و تعداد زیادی از مطالعات با نتایج متناقض وجود دارد. با این حال ، ظاهرا این آمینو اسید قادر به کاهش مستقیم وزن نیست. مطالعات نشان داده اند که مکمل های حاوی تریپتوفان ، باعث کاهش قابل توجه وزن در افراد دارای اضافه وزن نمی شود. میانگین کاهش وزن در طول شش هفته برای شرکت کنندگان تحت درمان با دارونما ۱.۱ کیلوگرم بود ، در حالی که برای شرکت کنندگان تحت درمان با این آمینو اسید ۲.۳ کیلوگرم بود.

عوارض جانبی مصرف تریپتوفان

این آمینو اسید یک مکمل غذایی طبیعی است ، که باعث افزایش خلق و خو می شود و به دلیل اثرات مفید آن بر خلق و خو ، حافظه و خواب ، توسط بسیاری از افراد مصرف می شود. اکثر افراد هنگام مصرف این آمینو اسید در دوز توصیه شده هیچ گونه عوارض جانبی را تجربه نمی کنند. با این حال ، اگر از دوز توصیه شده (بیش از ۶۰۰۰ میلی گرم در روز) تجاوز کنید ، عوارض جانبی ممکن است برای شما رخ دهد. برای جلوگیری از بروز این عوارض ، همیشه باید از دوز توصیه شده پیروی کنید. عوارض جانبی مصرف بیش از حد این آمینو اسید ، ممکن است شامل حالت تهوع ، خواب آلودگی ، سرگیجه ، تعریق زیاد باشد.

تداخلات دارویی با تریپتوفان

هنگامی که مقدار زیادی تریپتوفان با عوامل سروتونین مانند SSRI یا MAOI مصرف شود ، ممکن است تداخل ایجاد شود و باعث بروز عوارضی  به عنوان “سندرم سروتونین”  شود. این سندروم ناشی از تجمع سروتونین اضافی در مغز است. دلیل این امر این است که تریپتوفان پیش ساز سروتونین است. مصرف مکمل های حاوی تریپتوفان باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می شود ، که تأثیرات مثبتی بر خلق و خوی و تعدادی دیگر از مزایای سلامتی دارد.

با این حال ، داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی با سیستم سروتونین تداخل دارند و باعث افزایش بیش از حد سروتونین در مغز می شوند. به همین دلیل ، مصرف این آمینو اسید با داروهای ضد افسردگی یا سایر مواد موثر بر سیستم سروتونین توصیه نمی شود. علائم سندرم سروتونین شامل تهوع ، عصبی بودن ، خواب آلودگی و سرگیجه ، اسهال ، مشکل در خواب ، خشکی دهان ، خواب آلودگی و تعریق زیاد است.

از فواید مصرف و قیمت خرید و فروش تریپتوفان چه می دانید؟
از فواید مصرف و قیمت خرید و فروش تریپتوفان چه می دانید؟

تریپتوفان برای زنان باردار و شیرده

مصرف این آمینو اسید ممکن است در دوران بارداری ایمن نباشد. اگرچه تریپتوفان یک ماده مغذی مهم برای زنان باردار است ، اما هنوز شواهد کافی برای تأیید ایمنی مصرف دوزهای بالا در دوران بارداری وجود ندارد. این احتمال وجود دارد که مقادیر بالای این آمینو اسید ، بر تنفس جنین تأثیرات منفی بگذارد و باعث استرس در جنین شود.

در حالی که هنوز شواهد کافی برای نشان دادن بی خطر بودن این آمینو اسید در دوران بارداری وجود ندارد ، مطالعات نشان داده است که مکمل های حاوی تریپتوفان را می توان با خیال راحت در دوران شیردهی مصرف کرد. بهتر است قبل از مصرف هرگونه مکمل غذایی با پزشک خود مشورت کنید .

مصرف تریپتوفان در دامپروری

تریپتوفان یکی از آمینواسیدهایی است که هنگام جیره نویسی برای دام ها به دلیل خواص بسیار زیاد مورد توجه قرار می گیرد. این آمینواسید با کاهش استرس و تنش می تواند به تولیدات دامی نیز کمک کند.

قیمت خرید و فروش تریپتوفان

قیمت خرید و فروش تریپتوفان بر اساس نوع ، وزن و برند تجاری تولید کننده آن متفاوت است و شما می توانید آن را در بسته بندی های مختلف برای کاربردهای مورد نظر خریداری کرده و مورد مصرف قرار دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا