Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

نوشابه انرژی زا ردبول چیست و چه خواص و مضراتی دارد؟

نوشابه انرژی زا ردبول (Red Bull) نقش اصلی در صنعت نوشیدنی های انرژی زا و چهره بسیاری از انواع ورزش ها ، به ویژه در ورزش های ماجراجویانه و سخت دارد. این شرکت، حتی توسط بسیاری از افراد معروف شناخته و تحسین شده است.

نوشیدنی انرژی زا ردبول با داشتن یک جایگاه مستحکم در بازار نوشابه های انرژی زا ، دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است و شهرت و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است، شعار معروف این نوشیدنی “رد بول به شما بال می دهد” می باشد. در مجموع می توانیم بگوییم یک قوطی ۲۵۰ میلی لیتری Red Bull دارای ۱۱۰ کیلو کالری ، ۸۰ میلی گرم کافئین ، ۲۷ گرم قند و مواد دیگری همچون برخی از اسیدهای آمینه و ویتامین های B می باشد.

اما اگر می خواهید در مورد طعم و عملکرد نوشیدنی انرژی زا ردبول اطلاعات بیشتری کسب کنید در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید.

مواد تشکیل دهنده نوشابه انرژی زا ردبول

این نوشیدنی با طعم فوق العاده ای که دارد از قند طبیعی (چغندرقند) ساخته می شود . مواد تشکیل دهنده یک قوطی ۲۵۰ میلی لیتری نوشیدنی انرژی زا ردبول عبارت است از :

  • نیاسین
  • ویتامین B6 و B12
  • اسید پانتوتنیک
  • آب گازدار
  • ساکارز
  • گلوکز
  • اسید سیتریک
  • تائورین
  • سدیم بیکربنات
  • کربنات منیزیم
  • کافئین
  • پیریدوکسین HCL
  • طعم های طبیعی و مصنوعی
نوشابه انرژی زا ردبول چیست و چه خواص و مضراتی دارد؟
نوشابه انرژی زا ردبول چیست و چه خواص و مضراتی دارد؟

ارزش غذایی نوشابه انرژی زا ردبول

در زیر ارزش غذایی یک قوطی ۲۵۰ میلی لیتر  Red Bull آمده است :

  • انرژی  :  ۱۱۰ کالری
  • کافئین  :  ۸۰ میلی گرم
  • چربی ( اشباع شده)   ۰ گرم
  • کربوهیدرات :  ۲۸ گرم
  • قندها :  ۲۷ گرم
  • سدیم :  ۱۰۵ میلی گرم

همچنین این نوشیدنی دارای ۴ ویتامین B مختلف می باشد و قصد داریم آنها را نیز نام ببریم:

  • ویتامین B3 (نیاسین) : بیست و دو  میلی گرم
  • ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) : پنج  میلی گرم
  • ویتامین B6 :  پنج میلی گرم
  • ویتامین B12 : پنج  میلی گرم

مقدار کالری موجود در نوشابه انرژی زا ردبول

یک نوشیدنی ردبول ۲۵۰ میلی لیتری  ۱۱۰ کالری معادل (۴۶۰ کیلوژول) انرژی دارد.

مقدار کافئین موجود در نوشابه انرژی زا ردبول

هر قوطی ۲۵۰ میلی لیتری نوشیدنی انرژی زا ردبول ۸۰ میلی گرم ، معادل یک فنجان معمولی قهوه ، کافئین دارد. هر فنجان قهوه معادل ۹۵ میلی گرم کافئین دارد بنابراین حدود ۱۵ میلی گرم کافئین بیشتر از نوشیدنی های انرژی زا دارد. این نوشیدنی ها جز نوشیدنی های کافئین دار محسوب می شوند که تقریبا با یک فنجان قهوه قابل مقایسه می باشد . با اینکه کافئین این نوشیدنی ها زیاد نیست و در سطح متوسط می باشد  اما نباید در مصرف آنها زیاده روی شود.

طبق توصیه سازمان FDA میزان مصرف روزانه کافئین برای مردان و زنان حدود ۴۰۰ میلی گرم است. مصرف بیش از این مقدار در روز می تواند برای سلامتی شما بسیار خطرناک باشد. میزان کافئین موجود در نوشیدنی انرژی زا ردبول و یک فنجان قهوه خوشبختانه بسیار کمتر از حد مجاز مصرف کافئین روزانه توسط سازمان FDA می باشد. بنابراین ،مصرف مناسب نوشیدنی انرژی زا ردبول به احتمال زیاد تهدیدی برای سلامتی شما نخواهد بود.

تائورین موجود در نوشابه انرژی زا ردبول

تفاوت اصلی بین قهوه و نوشابه انرژی زا ردبول در این است که یک قوطی نوشیدنی انرژی زا ردبول حاوی مقداری تائورین می باشد ، تائورین یک آمینو اسید مهم برای بدن می باشد  اما در یک فنجان قهوه تائورین وجود ندارد. با این حال ، هیچ مدرک و دلیل قطعی مبنی بر اینکه که نشان دهد ، تائورین برای سلامتی شما مضر است وجود ندارد.

علاوه بر تائورین ، نوشیدنی انرژی زا ردبول دارای ویتامین های گروه B  نیز می باشد ، در حالی که یک فنجان قهوه هیچکدام از این ویتامین ها را در خود  ندارد. اگر در مصرف نوشیدنی انرژی زا رد بول زیاده روی کنید ، ممکن است این نوشیدنی برای شما عوارض جانبی در پی خواهد داشت. این عوارض جانبی عبارتند از:

  • بیخوابی
  • حالت تهوع
  •  افزایش اضطراب
  • سردرد
  • تداخل دارویی
  • احساس لرزیدن یا لرزش
  • تشنج

به همین دلیل بهتر است همیشه در میزان مصرف این نوشیدنی ها دقت لازم را داشته باشید و اینکه نوشیدنی های کافئین دار را کمتر بنوشید.

نوشابه انرژی زا ردبول چیست و چه خواص و مضراتی دارد؟
نوشابه انرژی زا ردبول چیست و چه خواص و مضراتی دارد؟

مقدار قند موجود در نوشابه انرژی زا ردبول

قندها کربوهیدرات های شناخته شده ای هستند که در بسیاری از مواد غذایی از جمله میوه ها و آب میوه ها و سایر نوشیدنی ها از جمله نوشیدنی های انرژی زا یافت می شوند. کربوهیدرات ها مواد مغذی اساسی هستند که در رژیم غذایی روزانه مصرف می شوند و این کربوهیدرات ها چه در میوه ها و چه در نوشیدنی انرژی زای ردبول وجود داشته باشند ، بدن شما این قندها را به همان شیوه پردازش می کند.

نوشیدنی انرژی زا ردبول حاوی ۲۷ گرم قند در ۲۵۰ میلی لیتر است. این مقدار قند برابر با ۲۵۰ میلی لیتر آب پرتقال یا آب سیب است. قند موجود در این نوشیدنی ها می تواند به عنوان دوپامین به صورت موقت در بدن فعال شود ، اما مصرف بیش از حد آن اصلا برای بدن و سلامتی مفید نمی باشد. در نوشیدنی های انرژی زا نیز مقدار قند بالا می باشد و برای سلامتی خطرناک است و تاثیرات منفی به همراه دارد.

نتیجه می گیریم که همیشه باید در میزان مصرف نوشیدنی های انرژی زا دقت لازم صورت گیرد ، در غیر این صورت عواقبی به همراه دارد که عبارتند از:

مقدار ویتامین های B موجود در نوشابه انرژی زا ردبول

بدن به ویتامین های متفاوتی نیاز دارد. یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن ویتامین  B و زیر مجموعه های این ویتامین می باشد. این ویتامین باعث می شود که بدن سالم بماند و عملکردی درست داشته باشد. بیشتر تولید کنندگان در تولید نوشیدنی های انرژی زا خود این گروه ویتامین را قرار دادند و نوشیدنی انرژی زا ردبول نیز جزو همین نوشیدنی ها می باشد. در نوشیدنی انرژی زا ردبول چند زیر مجموعه ویتامین B  به چشم می خورد. زیر مجموعه های ویتامین B موجود در نوشیدنی انرژی زا رد بول را با توضیح مختصری شرح دهیم:

ویتامین B3 : به تولید و ترمیم DNA کمک می کند.

ویتامین B5: مقابله با استرس , کاهش کلسترول و تری گلیسیرید

ویتامین B6: به بالا رفتن سیستم ایمنی و متابولیسم بدن کمک می کند.

ویتامین B12: تولید گلبول‌های قرمز, بهبود عملکرد مغز و سلامت بافت عصبی و….

آیا نوشابه انرژی زا ردبول برای سلامتی شما مفید است

حتی با وجود همه ادعاهای مضر بودن نوشیدنی انرژی زا ردبول برای سلامتی ، هیچ شواهد واقعی وجود ندارد که نشان دهد این نوشیدنی می تواند به بدن شما آسیب برساند. با این حال ، مصرف زیاد نوشیدنی انرژی زا ردبول برای شما خوب نیست. مصرف بیش از حد این نوشیدنی انرژی زا ممکن است منجر به بروز اثرات منفی برای سلامتی شما شود. بدون در نظر گرفتن بسیاری از مواد تشکیل دهنده آن ، نوشیدنی انرژی زا ردبول فقط با کافئین و شکر اشباع می شود. بنابراین ، همیشه بهتر است از این نوشیدنی  در حد متعادل استفاده کنید و میزان مصرف روزانه خود را کنترل کنید.

آیا می توانیم هر روز از نوشابه انرژی زا ردبول استفاده کنیم

عملکرد نوشیدنی های انرژی زا به گونه ای تعبیه شده است که عملکرد و توانایی بدن شما را قبل از تمرین یا فعالیت ورزشی بالا ببرد. مصرف این نوشیدنی های انرژی زا در روز باید به گونه ای باشد که به اندازه مناسب مصرف شود. اما محققان توصیه و پیشنهاد می دهند که بهتر است به صورت مداوم از این نوشیدنی های انرژی زا استفاده نشود ، زیرا در این نوشیدنی ها مقدار زیادی قند وجود دارد و قابلیت این را دارد که سلامت فرد را به خطر بیندازد.

اگر علاقه مند هستید که هر روز از نوشیدنی انرژی زا ردبول استفاده کنید ، بهتر است که به یک قوطی بسنده کنید. محققانی که در این زمینه تحقیق می کنند ، اصلا توصیه نمی کنند که هر روز از نوشیدنی انرژی زا ردبول استفاده کنید. اگر به فکر سلامتی خود هستید و می دانید که قند موجود در این نوشیدنی های انرژی زا برای بدن شما مضر است، می توانید از نوشیدنی های انرژی زا با کالری و قند پایین یا بدون قند استفاده کنید.

در مورد افزایش انرژی بوسیله این نوشیدنی های انرژی زا باید این نکته را متذکر شد که این یک باور اعتقادی است که با مصرف این نوشیدنی ها انرژی نیز افزایش می یابد. علی الخصوص ، باید دانست که مصرف مداوم این نوشیدنی ها سلامت فرد را نیز به خطر می اندازد. در نتیجه بهتر است فقط زمانی که احساس خستگی شدیدی می کنید از این نوشیدنی های انرژی زا مصرف کنید.

نوشابه انرژی زا ردبول چیست و چه خواص و مضراتی دارد؟
نوشابه انرژی زا ردبول چیست و چه خواص و مضراتی دارد؟

قیمت خرید و فروش نوشابه انرژی زا ردبول

از آنجایی که نوشیدنی انرژی زا ردبول یکی از محبوب ترین نوشیدنی های انرژی زا در جهان می باشد ، این نوشیدنی را می توان از مکان های مختلفی تهیه کرد. قیمت متوسط ​​یک قوطی نوشیدنی انرژی زا ردبول حدود ۲ دلار است. این قیمت ممکن است به نسبت قیمت نوشیدنی انرژی زا هایپ کمی گران تر باشد.

جایگزین نوشابه انرژی زا ردبول چیست

نوشیدنی انرژی زا ردبول تنها نوشیدنی انرژی زا نیست و همیشه گزینه های جایگزین دیگری برای نوشیدن وجود دارد. اگر این نوشیدنی با سلیقه و ذائقه شما مطابقت ندارد ، در اینجا چند نمونه دیگر برای شما ارائه می دهیم:

  • Monster
  • Bang Energy
  • G Fuel
  • Celsius
  • C4
  • Aspire

مضرات و عوارض جانبی مصرف نوشابه انرژی زا ردبول

نوشیدنی انرژی زا ردبول می تواند به شما انرژی خوبی قبل از تمرین یا حتی جلسات بازیتان بدهد. اگر بتوانید میزان کافئین آن را کنترل کنید ، این نوشیدنی انرژی زا می تواند تمرکز ذهنی تان را نیز افزایش دهد. صرف نظر از مزایای نوشیدنی انرژی زا ردبول در صورت مصرف بیش از حد ممکن است باعث مشکلات محرومیت از خواب (بی خوابی) شود. نوشیدنی انرژی زا ردبول ممکن است باعث افزایش وزن شود و همچنین احتمال پوسیدگی دندان ، پوکی استخوان و آریتمی قلب را افزایش می دهد.

مشخصات ردبول اصل

ردبول اصل موجود در بازار ساخت اتریش است که طبق استانداردهای بین المللی ساخته می شود. اگر بر روی برچسب ردبول، ساخت تایلند یا ترکیه نوشته بود باید بدانید که این نوشیدنی اصل نبوده و مورد تائید وزارت بهداشت ایران نیست.

ردبول الکل دارد؟

ردبول در محتویات خود حاوی تائورین، کافئین، شکر، ویتامین های B و غیره است. اما در آن هیچ گونه الکلی بکار نرفته است. بنابراین افرادی که از نوشیدنی های الکلی پرهیز می کنند، می توانند با خیال راحت از این نوشیدنی استفاده نمایند.

قیمت ردبول اصل

ردبول یک نوشیدنی انرژی زای معروف است که طرفداران بسیاری دارد. این نوشیدنی توسط افراد برای افزایش انرژی در فعالیت های بدنی مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت ردبول اصل در بازار ایران حدود ۵۰ هزار تومان است.

اسپرم گاو در ردبول

ردبول به معنی گاو قرمز است و همین مسئله باعث شده شایعاتی در رابطه با وجود اسپرم گاو در این نوشیدنی وجود داشته باشد. بررسی ها مختلف این مسئله را رد کرده است و این نوشیدنی فقط حاوی خوراکی های مجاز است.

ردبول اصل ساخت کدام کشور است

همانطور که گفته شد ردبول اصل ساخت کشور اتریش است ولی انواع غیر اصل آن توسط کشورهای دیگری مانند ترکیه و تایلند نیز تولید می شود. برای خرید نوشیدنی اصل حتما برچسب آن را با دقت بخوانید. لازم است بدانید که وزارت بهداشت ایران فقط ردبول اتریشی را تائید کرده است.

ردبول ترکیه

ردبول ترکیه نسبت به نوشیدنی اصل از قیمت کمتری دارد. اما هنوز هم به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا اثربخش است و توسط افراد مورد استفاده قرار می گیرد. این نوشیدنی در بازار ایران خرید و فروش می شود و توسط وزارت بهداشت تائید نشده است.

تفاوت ردبول اصلی و تقلبی

نوشیدنی ‌های انرژی‌ زا به بخشی از زندگی مدرن تبدیل شده‌ اند که باعث افزایش سریع انرژی برای میلیون‌ ها نفر در سراسر جهان می ‌شود. تکامل صنعت، از روزهای اولیه آن تا به امروز، منعکس کننده تغییر ترجیحات مصرف کننده، پویایی فرهنگی و ملاحظات بهداشتی است. همانطور که به جلو می رویم، چالش برندهای نوشیدنی انرژی زا در ایجاد تعادل بین ارائه مزایای عملکردی مورد نظر و رسیدگی به تقاضای فزاینده برای گزینه های سالم تر و شفاف تر است. چه یک مصرف کننده فداکار یا یک ناظر علاقه مند باشید، دنیای نوشیدنی های انرژی زا همچنان زندگی روزمره ما را مجذوب خود کرده و انرژی می بخشد.

پدیده نوشیدنی های انرژی زا در اواخر قرن بیستم آغاز شد و برندهایی مانند ردبول پیشتاز آن بودند. این نوشیدنی ها با کافئین، تورین و سایر موادی که اعتقاد بر این است که هوشیاری و استقامت را افزایش می دهند، به سرعت محبوبیت پیدا کردند. امروزه بازار مملو از مجموعه ‌ای از برندهای نوشیدنی انرژی‌ زا است که هر کدام با فرمول‌ بندی‌ها و استراتژی‌ های بازاریابی منحصر به ‌فرد برای جلب توجه مصرف ‌کننده رقابت می ‌کنند. ترکیبات و فرمولاسیون های نوشیدنی های انرژی زا با فرمولاسیون متمایز خود مشخص می شوند که اغلب دارای ترکیبی از کافئین، تورین، ویتامین های B و قند هستند.

به همین دلیل بازار نوشیدنی های انرژی زای تقلبی نیز بسیار داغ است. مهمترین تفاوت ردبول اصلی و تقلبی قیمت آنهاست. معمولا رد بول تقلبی قیمت کمتری نسبت به نوع اصلی آن دارد. علاوه بر این قوطی آن نیز تفاوت جزئی با نوشیدنی اصل دارد که با دقت می توانید آن را تشخیص دهید. بنابراین بهتر است که نوشیدنی های انرژی زا را از مکان های معتبر خریداری کنید و قیمت پایین برخی از نوشیدنی های انرژی زای موجود در بازار شما را وسوسه نکند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا