Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سنگ کوارتز چیست و از ویژگی و کاربردهای آن چه می دانید؟

سنگ کوارتز یکی از معروف ترین ، فراوان ترین و گسترده ترین مواد معدنی روی سطح زمین است و در تمام نقاط جهان حضور و فراوانی دارد و در همه دماها ایجاد می شود. این  ماده معدنی اساساً در همه محیط های معدنی وجود دارد و سازنده اساسی و اولیه  بسیاری از سنگ ها می باشد. به همین دلیل حداکثر تنوع مواد معدنی در بوروکراسی ، عادات و رنگ آمیزی های مشخص  در آن وجود دارد.

این ماده در سنگ های آذرین ، دگرگونی و رسوبی به وفور یافت می شود و در برابر هوازدگی مکانیکی و شیمیایی بسیار مقاوم است. این دوام بالا آن را به ماده معدنی غالب در کوه ها و ماده اصلی تشکیل دهنده شن و ماسه ساحل ، رودخانه و صحرا تبدیل کرده است. کوارتز در همه جا فراگیر ، فراوان و با دوام است و سپرده های قابل استخراج  آن در سراسر جهان به وفور یافت می شود.

کوارتز یک ترکیب شیمیایی است که از یک قسمت سیلیسیم و دو قسمت اکسیژن تشکیل شده است و از نظر شیمیایی دی اکسید سیلیکون (SiO2) نام دارد. خواص سنگ کوارتز به عنوان یک ماده معدنی منحصر به فرد  آن را به یکی از مفیدترین مواد طبیعی موجود در جهان تبدیل کرده است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک با این سنگ معروف بیشتر آشنا خواهید شد.

خرید و فروش سنگ کوارتز

قیمت سنگ کوارتز بر اساس نوع و کاربرد آن متفاوت است و خرید سنگ کوارتز بازار گسترده ای دارند. به عنوان مثال سنگ کوارتز صورتی و سنگ کوارتیزیت با قیمت های مختلفی خرید و فروش می شود. معادن کوارتز در ایران نیز وجود دارد و استخراج آنها برای کاربردهای مختلف صورت می گیرد.

کاربردهای سنگ کوارتز چیست؟

کوارتز یکی از مفیدترین مواد طبیعی در جهان است. مفید بودن آن می تواند با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن مرتبط باشد. این سنگ در مقیاس موهس دارای سختی هفت است که آن را بسیار با دوام می کند و از نظر شیمیایی در تماس با اکثر مواد بی اثر است. همچنین دارای ویژگی های الکتریکی و مقاومت در برابر حرارت است که باعث ارزشمند بودن  آن در محصولات الکترونیکی می شود. این سنگ به دلیل داشتن درخشش ،به عنوان یک سنگ قیمتی و همچنین در ساخت انواع  شیشه ها استفاده می شود. یکی از اولین کاربردهای کوارتز ، به صورت سنگ چخماق ، تولید اشیا تیز مانند تیغه های چاقو ، تراشنده ها و سر نیزه است.

موارد استفاده سنگ کوارتز در شیشه سازی

فرآیندهای زمین شناسی گاهاً ماسه هایی را ته نشین می کنند که تقریباً از ۱۰۰٪ کوارتز تشکیل شده است. این رسوبات به عنوان منابع ماسه سیلیس با خلوص بالا شناسایی و تولید می شوند. از این شن و ماسه ها در صنعت شیشه سازی استفاده می شود. شن کوارتز در تولید ظرف شیشه ای ، شیشه صفحه تخت ، شیشه مخصوص و فایبرگلاس کارایی دارد. شیشه سازی یکی از کاربردهای اصلی کوارتز است.

سنگ کوارتز چیست و از ویژگی و کاربردهای آن چه می دانید؟
آمتیست : بزرگترین ذخایر آمتیست بین المللی در برزیل ، مکزیک ، اروگوئه ، روسیه ، فرانسه ، نامیبیا و مراکش وجود دارد. گاهی اوقات آمتیست و سیترین در داخل کریستال های یکسان کشف می شوند که آمترین نامیده می شود.

استفاده از سنگ کوارتز به عنوان ساینده

سختی بالای کوارتز درجه هفت در مقیاس موهس ، آن را نسبت به سایر مواد طبیعی موجود سخت تر می کند. به همین ترتیب یک ماده ساینده عالی است. ماسه های کوارتز و ماسه های سیلیس ریز آسیاب شده برای انفجار شن و ماسه ، پاک کننده ها ، محفظه های آسیاب و شن برای سنباده زدن و اره زدن استفاده می شود.

موارد استفاده سنگ کوارتز به عنوان ماسه ریخته گری

کوارتز هم در برابر مواد شیمیایی و هم در برابر گرما بسیار مقاوم است. بنابراین اغلب از آن به عنوان ماسه ریخته گری استفاده می شود. با  داشتن دمای ذوب بالاتر از بیشتر فلزات ، می توان از آن برای قالب ها و هسته های کار ریخته گری رایج استفاده کرد. آجرهای نسوز به دلیل مقاومت در برابر حرارت بالا ، اغلب از شن کوارتز ساخته می شوند. شن کوارتز همچنین به عنوان شار در ذوب فلزات استفاده می شود.

کاربرد سنگ کوارتز در صنعت نفت

شن کوارتز مقاومت بالایی در برابر خرد شدن دارد. در صنایع نفت فرآیندی که تحت عنوان شکستگی هیدرولیک شناخته می شود ، دوغاب های ماسه تحت فشارهای بسیار زیاد ، چاه های نفت و گاز را مجبور به پایین آمدن می کنند. این فشار بالا باعث شکستگی سنگ های مخزن می شود و دوغاب شنی به شکستگی ها تزریق می شود. دانه های شن با دوام شکستگی ها را پس از آزاد شدن فشار باز نگه می دارند. این شکستگی های باز جریان گاز طبیعی را به داخل سوراخ چاه تسهیل می کند.

کاربردهای دیگر شن و ماسه کوارتز

شن کوارتز به عنوان ماده پر کننده در ساخت لاستیک ، رنگ و بتونه استفاده می شود. دانه های این ماده معدنی با اندازه دقیق و تمیز شده به عنوان رسانه فیلتر و گرانول های بام استفاده می شوند. شن و ماسه کوارتز در صنایع راه آهن و معدن  نیز استفاده می شود. این ماسه ها در زمین های تفریحی مانند زمین گلف ، زمین های والیبال ، زمین های بیس بال ، جعبه های شن و ماسه کودکان و سواحل نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

کوارتز
کوارتز Dumortierite : مواد معدنی دومورتیریت در قطعات کوارتز به طور منظم باعث ایجاد لکه های ابریشمی با یک رنگ آبی می شود ، علاوه بر این سایه ها رنگ های صورتی و یا خاکستری را نیز می تواند نشان  دهند. “کوارتز دومورتیریت” (که اغلب “کوارتز آبی” نامیده می شود) دارای مناطق متضاد سایه روشن و تاریک است. علاقه به انواع خوب کوارتز آبی به عنوان یک سنگ قیمتی قابل جمع شدن به ویژه در هند و داخل کشور آمریکا وجود دارد.

موارد استفاده برای ساخت بلورهای کوارتز

یکی از شگفت انگیزترین خصوصیات این ماده معدنی طبیعی  توانایی ایجاد لرزش در فرکانس های دقیق است. این فرکانس ها آنقدر دقیق هستند که می توان از کریستال های کوارتز برای ساختن ابزارها و تجهیزات بسیار دقیق برای نگهداری وقت (time) استفاده کرد که می توانند سیگنال های رادیویی و تلویزیونی را با فرکانس های دقیق و پایدار منتقل کنند.

دستگاه های کوچکی که برای این اهداف استفاده می شود به عنوان “نوسانگرهای بلوری” شناخته می شوند. اولین اسیلاتورهای کریستالی در دهه ۱۹۲۰ ساخته شدند و فقط بیست سال بعد ، ده ها میلیون از آنها هر ساله برای تأمین ارتش در طول جنگ جهانی دوم مورد نیاز بود. امروزه میلیاردها کریستال کوارتز برای ساختن اسیلاتورهای ساعت  ، رادیو ، تلویزیون ، بازی های الکترونیکی ، رایانه ، تلفن های همراه ، کنتورهای الکترونیکی و تجهیزات GPS استفاده می شود.

کاربردهای متنوعی نیز برای بلورهای این ماده معدنی  با درجه نوری های مختلف ایجاد شده است. از آنها برای ساخت لنزهای ویژه ، پنجره ها و فیلترهای مورد استفاده در لیزر ، میکروسکوپ ، تلسکوپ ، حسگرهای الکترونیکی و ابزارهای علمی استفاده می شود. کوارتز موجود در شن و ماسه ساحلی اکنون مواد سازنده پیشرفته ترین دستگاه های الکترونیکی جهان است.

روش تولید بلورهای کوارتز مصنوعی

در طول دهه ۱۹۰۰ تقاضا برای بلورهای کوارتز با کیفیت بالا چنان شتاب گرفت که عملیات استخراج در سراسر جهان قادر به تأمین آنها در مقادیر کافی نبود. خوشبختانه ، این نیاز در طول جنگ جهانی دوم محقق شد و صنایع نظامی و خصوصی شروع به کار بر روی روشهایی برای رشد بلورهای کوارتز مصنوعی کردند تا نیازهای خاص استفاده از آن در صنعت  نوری و الکترونیک را برآورده کنند.

امروزه بیشتر کریستال های این ماده معدنی مورد استفاده در قطعات الکترونیکی و ابزارهای نوری به جای تولید از معادن ، در آزمایشگاه ها پرورش داده می شوند. بیشتر آزمایشگاه ها بلورهای خود را با استفاده از روش های مبتنی بر روند زمین شناسی فعالیت گرمابی رشد می دهند. بلورهای مصنوعی در دمای بالا از آب های بیش از حد گرم که غنی از سیلیس محلول هستند رشد می کنند. این بلورهای ساخته شده را می توان در اشکال ، اندازه ها و رنگ هایی متناسب با نیازهای فرایندهای تولیدی پرورش داد. هزینه پرورش بلورهای مصنوعی کوارتز با استخراج قابل رقابت است و تنها محدودیت تولید ، در دسترس بودن تجهیزات رشد بلور است.

کاربرد کوارتز به عنوان یک سنگ قیمتی

کوارتز می تواند یک سنگ قیمتی عالی بسازد که سخت و بادوام باشد. انواع محبوب این ماده معدنی که به عنوان سنگهای قیمتی به مقدار زیاد مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: آمتیست ، سیترین ، کوارتز گل رز ، کوارتز دودی و آونتورین . عقیق و یاس نیز انواع کوارتز با ساختار ریز بلوری هستند.

کوارتز
سیترین : سیترین انتشار کوارتز است که به دلیل ناخالصی های آهن ، رنگ آن از زرد کمرنگ تا قهوه ای رنگ می باشد. سیترین طبیعی غیر معمول است. سیترین های تجاری آمتیست های تحت عملیات حرارتی یا کوارتزهای دودی هستند. با این حال ، آمیتیست تحت تیمار با گرما ممکن است دارای خطوط کوچکی در داخل کریستال باشد. تشخیص بین سیترین بریده شده و توپاز زرد از نظر بصری غیرممکن است ، با این وجود از نظر سختی متفاوت هستند.

خصوصیات فیزیکی کوارتز

طبقه بندی شیمیایی

سیلیکات

رنگ

تقریبا در هر رنگی وجود دارد. رنگ های معمول آن : شفاف،سفید،خاکستری،بنفش،زرد،قهوه ای،سیاه،صورتی،سبز و قرمز می باشد

خط یا رگه

بی رنگ (سخت تر از صفحه رگه)

جلا

شیشه ای

سختی

۷ موهس

وزن مخصوص

 ۲.۶ تا ۲.۷

خصوصیات تشخیصی

شکستگی نامنظم ،براقیت شیشه ای،سختی زیاد

ترکیب شیمیایی

SiO۲

سیستم بلوری

شش ضلعی

موارد استفاده

شیشه سازی،ساینده،ریخته گری شن و ماسه،مواد هیدرولیکی درصنعت نفت،سنگ های قیمتی

ساختار کریستال کوارتز

کوارتز به سیستم کریستالی مثلثی شکل تعلق دارد. فرم کریستالی ایده آل  آن منشوری شش وجهی است که در هر حالت با اهرام شش وجهی خاتمه می یابد. در طبیعت بلورهای این ماده معدنی به طور منظم دوقلو (با کریستال های دوتایی از حد عالی و بیشتر از چپ) و تحریف می شوند. بلورهای خوش فرم معمولاً در یک “بستر” تشکیل می شوند که دارای شکاف غیر منظم در یک خلا هستند. معمولاً بلورها به ماتریس متصل می شوند. با این حال ، کریستال های دوتایی خاتمه یافته نیز وجود دارد که در آنها  کوارتز آزادانه و بدون پیوستگی رشد می کند.

سنگ کوارتز
کوارتز دودی یک مدل خاکستری و شفاف از این ماده معدنی است. برخی  از آنها نیز می توانند سیاه باشند. نور حاصل از تابش باعث ایجاد سیلیسیم آزاد در داخل بلور می شود.

روند تشکیل کوارتز

کوارتز یک ماده معدنی بسیار مهم می باشد که از سنگ های آذرینی ، مانند سنگ های گرانیت ، ریولیت ، پگماتیت که بیش از حد سیلیس دارند تشکیل شده است. این ماده معدنی در برابر حمله مکانیکی و شیمیایی بسیار مقاوم است که در نتیجه تجزیه سنگ های آذرین حاوی دانه های کوارتز تولید می شود که ممکن است جمع شده و ماسه سنگ رسوبی را تشکیل دهد.

همچنین در سنگهای دگرگونی  به عنوان گنیس و شیست رخ می دهد  در حالی که عملاً تنها ماده معدنی کوارتزیت ها را تشکیل می دهد. این سنگ اغلب از محلول رسوب می کند و رایج ترین ماده معدنی وریدی و گانگ است. کوارتز به صورت سنگ چخماقی تشکیل می شود که با گچ در کف دریا در توده های گره ای رسوب می کند.

محلول های حامل سیلیس ممکن است جایگزین بسترهای سنگ آهک با کوارتز کریستوکریستالی دانه ای معروف به چرت شود ، یا بسترهای ناپیوسته چرت ممکن است همزمان با سنگ آهک تشکیل شوند. در سنگ ها بیشتر با فلدسپات و مسکویت همراه است. اغلب حامل طلا است و به سنگ معدن مهمی از آن فلز تبدیل می شود. کوارتز به مقدار زیاد به صورت شن و ماسه در بسترهای جویبار و در ساحل دریا و به عنوان ماده تشکیل دهنده خاک وجود دارد.

کوارتز
کوارتز رز : نوعی سنگ معدنی به رنگ بنفش کمرنگ تا قرمز است. معمولاً این رنگ به دلیل وجود مقادیر تیتانیوم ، آهن یا منگنز در داخل بلور مورد توجه قرار می گیرد. برخی از کوارتزهای گل رز شامل سوزن های روتیل میکروسکوپی هستند که در حضور نور مثل یک ستاره عمل می کنند.

 

ویژگی سنگ سیلیس

“سنگ سیلیس” اصطلاحی صنعتی برای موادی مانند کوارتزیت ، نواكولیت و سایر سنگهای كوارتز ریز بلور می باشد. از این نوع سنگ برای تولید ابزار ساینده  ، سنگ زنی ، سنگ سنج ، سنگ روغنی ، آسترهای آسیاب لوله ای و سنگ های چوبی استفاده می شود.  نواکولیت نیز یک نوع کوارتز متراکم و کریستوکریستالی با بافتی ریزدانه و بسیار یکنواخت است. به عنوان کوارتز ، سختی آن ۷ (سخت تر از فولاد) است و به عنوان “سنگ قمه” برای تراش چاقو استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا