Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

محل نگهداری متیل اتیل کتون چگونه باید باشد؟

متیل اتیل کتون که با نام اختصاری MEK شناخته می شود، ماده ای پرمصرف در صنعت بشمار می آید. دانسیته MEK کمتر از آب بوده و به عنوان حلال در صنایع کارایی دارد. کاربرد متیل اتیل کتون در پوشش های سطحی و چسب و جوهر صورت می پذیرد. به دلیل خواص مطلوب این حلال کتونی خرید و فروش آن در بازار صنعتی بسیار صورت می‌پذیرد. برای خرید متیل اتیل کتون می‌توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود. قیمت متیل اتیل کتون با توجه به گرید تولید شده و درجه خلوص محصول متفاوت خواهد بود.

کاربرد متیل اتیل کتون به عنوان حلال

بوتانون حلالی موثر و رایج در فرآیند های صنعتی است. از کاربرد متیل اتیل کتون در تولید پلاستیک، منسوجات و موم پارافین استفاده می شود. در تولید محصولات خانگی نظیر لاک، پاک کننده رنگ، چسب، عامل تمیز کننده و… نیز از این ماده استفاده می شود. این حلال صنعتی خواصی مشابه با استون دارد، اما دمای جوش آن بالاتر از استون است. بنابراین میزان تبخیر آن به طور قابل ملاحظه ای کمتر است و این در صنعت حائز اهمیت است. این ماده یک کتون است، اما خواص و کاربردی متفاوت با استون دارد.

جایگزین متیل اتیل کتون

متیل اتیل کتون جایگزین مناسبی برای استون است. این ماده قوی تر از استون بوده و سرعت تبخیر کندتری دارد. بعلاوه در دمای بالاتر نسبت به استون می جوشد. این تفاوت ها منجر شده است تا MEK به عنوان یک عامل تمیز کننده قوی تر نسبت به استون محسوب شود.

برخلاف استون، MEK با آب آزئوتروپ تشکیل می دهد. درواقع متیل اتیل کتون و آب با هم مخلوط گشته و یک نقطه جوش ثابت را ایجاد خواهند نمود که تحت تأثیر تقطیر قرار نمی گیرد. در ادامه به مزایا متیل اتیل کتون جایگزین استون اشاره شده است.

  • متیل اتیل کتون نسبت به استون حلالیت کمتر و فراریت کمتری دارد.
  • MEK در محصولاتی مانند مارکر های خشک مفید عمل می کند، زیرا تبخیر کندی دارد. در این موارد نباید از استون استفاده نمود، زیرا سریع خشک شدن آن بالاست.

مصرف متیل اتیل کتون در رنگ، رزین و چسب

بوی مشخص و تند لاک های غلط گیر به دلیل استفاده از متیل اتیل کتون است. خواص تبخیر آهسته MEK موجب شده تا به عنوان یک حلال مفید در محصولاتی همچون نشانگرهای لاک غلط گیر تبدیل گردد. از این ماده به عنوان حلال در صنعت رنگ استفاده می شود تا از جریان جوهر اطمینان حاصل شود. MEK همچنین یک عنصر رایج در محصولات رنگ محسوب می شود. کاربرد به عنوان پاک کننده رنگ و چسب از دیگر فواید مصرف این کتون صنعتی است. مزایا این محصول موجب شده تا خرید متیل اتیل کتون در بازار بسیار صورت پذیرد.

نگهداری متیل اتیل کتون

درجه اشتعال پذیری این ماده درجه ۳ است. این کتون با بیشتر مواد اکسنده واکنش داده و می تواند موجب آتش سوزی شود.

این ماده در دسته مواد منفجره متوسط طبقه بندی شده و یک شعله کوچک یا جرقه می تواند واکنشی شدید ایجاد کند.

توجه شود که آتش سوزی ناشی از بوتانون را باید با دی اکسید کربن، مواد خشک یا فوم مقاوم در برابر الکل خاموش نمود.

این ماده باید دور از تابش مستقیم نور خورشید و منبع احتراق نگهداری گردد. بهترین زمان استفاده از این حلال تا ۲ سال پس از تولید آن است. البته این تاریخ به شرایط نگهداری از آن وابسته است. در صورتی که نگهداری از متیل اتیل کتون به درستی انجام شود، این ماده می تواند با حفظ خواص استفاده شود.

نگهداری متیل اتیل کتون باید در ظروف در بسته صورت گیرد.

استعمال دخانیات در انبارهای نگهداری MEK ممنوع است. زیرا ممکن است سبب ایجاد واکنش های انفجاری و یا آتش سوزی های گسترده شود. برای خرید متیل اتیل کتون می توان به سایت های معتبر فروش مواد صنعتی مراجعه کرده و محصول با کیفیت مناسب را خریداری نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا