Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایهعمومی

اسپری اسید فرمیک و تاثیر آن در زنبورداری

اسپری اسید فرمیک برای مقابله با انگل هایی مانند کنه واروا در کندوهای عسل استفاده می شود. کاربرد اسید فرمیک برای این منظور به جهت داشتن خاصیت آنتی باکتریالی آن ها بوده که توانایی نفوذ به سلول های این موجودات و از بین بردن آن ها را دارد. اسید فرمیک با داشتن PH اسیدی می تواند به نابودی این انگل ها کمک کند تا محصولی باکیفیت با راندمان بالا از کندوها به دست آید. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک می توان اطلاعات مختصری درباره چگونگی کاربرد اسید فرمیک در زنبورداری آشنا شد.

اسید فرمیک در زنبورداری

اسید فرمیک به عنوان ساده ترین اسید کربوکسیلیکی که برای اولین بار از تقطیر مرده مورچه به دست آمده است، می تواند برای امر زنبورداری به کار برده شود. این اسید به عنوان یک نگهدارنده و آفت کش، به پاک سازی کندوها کمک می کند. اسید فرمیک به عنوان ترکیبی ارزان و قابل دسترس که با محیط زیست سازگار است. این اسید در تمامی فصول سال می تواند برای پاک سازی کندوها استفاده شود. درصدهای خلوص متفاوتی چون ۱۰۰، ۸۵ و ۶۵ از این محصول در بازار وجود داشته و یکی از فرم های عرضه اسید فرمیک در بازار به صورت اسپری است.

اسپری اسید فرمیک به صورت های مختلفی بوده و شکل های مختلفی از این اسپری توسط شرکت های مختلف روانه بازار می شود.

اسید فرمیک در زنبورداری
اسید فرمیک در زنبورداری

فرم دیگر کاربرد اسید فرمیک در زنبورداری به صورت پد است. بدین ترتیب که ابتدا اسید رقیق شده ۶۵ درصد را به اندازه ۲۰ میلی لیتر از سوراخ بزرگ وسط پد تبخیر، داخل آن می ریزند. بعد از جذب تمام اسید داخل پد، آن را داخل کندو و روی شانه ها قرار می دهند. می توان پدها را از دریچه ورودی کندوها نیز وارد آن ها کرد. اگر تمام کنه ها با یکبار استفاده از پد، نابود نشدند می توان تا سه بار این کار را تکرار کرد.

فواید اسید فرمیک برای زنبورداری و نکاتی که باید رعایت شود

کاربرد اسید فرمیک به صورت اسپری و یا پد برای از بین بردن کنه ها در کندوها، دارای فواید زیادی است. علاوه بر ارزان بودن و قابل دسترس بودن، اسید فرمیک در کیفیت عسل تولیدی تاثیری نداشته و برای زنبورها خطری ندارد. اما در کاربرد اسید فرمیک برای زنبورداری باید به یک سری نکات دقت شود.

اول این که باید آبخوری برای زنبورها فراهم شود تا آب کافی داشته و تلف نشوند.

دوم این که یک روز قبل از کاربرد اسید فرمیک برای کندوها، شربت شکر کافی برای آن ها قرار داده شود تا تغذیه شوند.

سومین نکته ای که باید رعایت شود، قبل از مصرف اسید فرمیک، آن را داخل ظروفی سربسته ریخته و داخل یخچال قرار دهید.

اسید فرمیک را باید در ساعات اولیه روز داخل کندو قرار د. در این صورت زنبورها شوکه نمی شوند و در صورت شوکه شدن نیز، آب و غذای کافی برای تجدید قوا داشته باشند.

دوره ی ۱۲ تا ۱۶ روزه ای که برای اسید فرمیک برای کندوها استفاده می شود، دمای محیط بین ۱۲ تا ۲۲ درجه سانتی گراد حفظ می شود.

آخرین نکته ای که در کاربرد اسید فرمیک در زنبورداری باید رعایت کرد، قرار دادن آن در بخش بالای قاب های انتهایی کندوهاست. همچنین اولین روزی که از اسپری اسید فرمیک یا پد اسید فرمیک برای کندوها استفاده کردید، مرتب آن را کنترل کنید تا در صورت بروز مشکل، آن را رفع کنید.

غلظت اسید فرمیک به کار رفته در زنبورداری

اسید فرمیکی که در کندو استفاده می شود، دارای درصد خلوص ۶۵ بوده و در صورت بالا بودن غلظت آن، ابتدا باید ابتدا آن را در فضای آزاد و با افزودن آب مقطر، رقیق کرد. برای این کار از فرمول رقیق کردن N۱V۱ = N۲V۲ استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا