Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بهترین درمان فوری خواب آلودگی بعد از غذا | علت و روش مقابله

خواب آلودگی بعد از غذا یک مسئله بسیار رایج است. در حالی که احساس خستگی بعد از غذا خوردن خیلی غیر معمول یا لزوما دلیلی برای نگرانی نیست، اگر اغلب اوقات بعد از خوردن غذا دچار خواب ‌آلود گی می ‌شوید، ممکن است نشانه‌ ای از این باشد که اتفاق دیگری در حال وقوع است.

احساس خواب آلودگی پس از خوردن غذا، خواب ‌آلودگی پس از صرف غذا یا کمای غذایی نامیده می ‌شود که پس از خوردن یک وعده غذایی بزرگ رخ می دهد. خواب آلودگی بعد از غذا معمولا به عنوان احساس خستگی شدید یا بی حالی توصیف می شود که می تواند چندین ساعت طول بکشد. نظریه های مختلفی در مورد علل کمای غذایی و اقداماتی که می توانید برای جلوگیری از بروز آن انجام دهید وجود دارد.

این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک برخی تئوری ها را در مورد اینکه چرا ممکن است بعد از غذا احساس خواب آلودگی کنید توضیح می دهد و ایده هایی برای هوشیاری بعد از خوردن غذا ارائه می دهد لطفا همراه ما باشید.

علت خواب آلودگی بعد از غذا

خواب ‌آلودگی بعد از ناهار اغلب بیشتر با زمان طبیعی افزایش تمایل به خواب مرتبط است تا غذایی که مصرف می‌ کنید. دو پدیده به این امر کمک می کنند. آنها عبارتند از:

تمایل به خواب

تمایل به خواب به دلیل تجمع تدریجی یک ماده شیمیایی در مغز به نام آدنوزین است. این ماده شیمیایی درست قبل از خواب به اوج خود می رسد، اما میزان آن در بعد از ظهر نیز در مقایسه با صبح بیشتر است. بنابراین، هر چه فرد بیشتر بیدار بماند، آدنوزین بیشتری تجمع یافته و میل به خواب افزایش می یابد.

ریتم شبانه روزی

دومین فرآیندی که به طور غیر مستقیم به خواب آلودگی کمک می کند، ریتم شبانه روزی است. ریتم شبانه روزی مانند ساعتی عمل می کند که دوره های بیداری و خواب را کنترل می کند. در طول روز افزایش می یابد تا شما را بیدار نگه دارد و با افزایش سطوح آدنوزین مقابله کند.

در اوایل بعد از ظهر یک شیب در این الگو وجود دارد. این آرامش معمولا هفت تا نه ساعت پس از بیدار شدن از خواب رخ می دهد. هنگامی که سیگنال هشدار کاهش می یابد شما احساس خواب آلودگی می کنید. اکثر مردم به طور طبیعی بین ساعت ۱  تا ۳ بعد از ظهر بعد از ظهر احساس خواب آلودگی می کنند.

جالب اینجاست که جغدهای شب (که به طور طبیعی دیر می خوابند و دیرتر بیدار شوند) اغلب در زمان استراحت بعد از ظهر نیز با تاخیر مواجه می شوند. در نتیجه ممکن است تا چند ساعت بعد احساس خواب آلودگی نکنند.

درمان خواب آلودگی بعد از غذا
درمان خواب آلودگی بعد از غذا

چرا بعد از غذا خوردن بی حال میشم

عناصر خاصی در غذا وجود دارد که می تواند باعث خواب آلودگی شود. با این حال، معمولا مقادیر آنها کم است و تاثیر کمی بر هوشیاری فرد دارد. برخی از ترکیباتی که به عنوان محرک خواب شناخته می شوند عبارتند از:

ملاتونین

سطوح ناچیزی از هورمونی به نام ملاتونین در برخی غذاها وجود دارد. اگرچه ملاتونین نقش اساسی در زمان خواب دارد، سطوح پایین آن در غذا بعید است که به طور قابل توجهی بر خواب آلودگی تاثیر بگذارد.

تریپتوفان

با مصرف برخی از غذاهای دیگر از جمله بوقلمون و غذاهایی که حاوی اسید آمینه ای به نام تریپتوفان هستند نیز ممکن است احساس خواب آلودگی کنید. زیرا بدن تریپتوفان را به سروتونین و سپس به ملاتونین تبدیل می کند. همانطور که در بالا ذکر شد، این می تواند خواب آلودگی را افزایش دهد.

الکل

علاوه بر این، نوشیدن الکل ممکن است باعث خواب آلودگی شود. مصرف الکل اثرات آدنوزین را افزایش می دهد. با این حال، در بیشتر موارد، این چیزی نیست که به احساس خواب آلودگی بعد از ناهار کمک می کند.

کربوهیدرات‌ها

وعده ‌های غذایی حاوی کربوهیدرات‌ نیز می ‌توانند باعث افزایش قند خون و سپس سقوط آن شود. این کاهش سطح قند همچنین می تواند بعد از غذا خوردن باعث خواب آلودگی شما شود.

درمان خواب آلودگی بعد از غذا

در حالی که ممکن است نتوانید به طور کامل از خواب آلودگی بعد از غذا اجتناب کنید، مواردی وجود دارد که می توانید برای مقابله با آن انجام دهید:

وعده های غذایی متعادل بخورید

اجتناب از وعده های غذایی حاوی کربوهیدرات یا پروتئین می تواند به شما کمک کند از افزایش قند خون (و سقوط بعدی) آن جلوگیری کنید و سطح آدنوزین را حفظ کنید.

شب ها بیشتر بخوابید

اگر دچار کمبود خواب هستید، این خواب‌ آلودگی بعد از ناهار می ‌تواند بارزتر باشد. علاوه بر این، اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی ممکن است این وضعیت را بدتر کند.

ورزش منظم داشته باشید

تاثیر ورزش بر خواب به خوبی شناخته شده است. با این حال، حتما به زمانی که ورزش می کنید توجه کنید. برای برخی، افراد فعالیت بدنی نزدیک به زمان خواب می تواند به خواب رفتن را دشوار کند.

۱۰ تا ۲۰ دقیقه چرت بزنید

گاهی اوقات چرت بعد از غذا یک گزینه است. اما آن را کوتاه کنید هر چیزی بیش از ۲۰ دقیقه یا بیشتر می تواند بر توانایی شما برای خوابیدن در زمان عادی تاثیر بگذارد.

خواب آلودگی بعد از غذا+طب سنتی
خواب آلودگی بعد از غذا+طب سنتی

خواب آلودگی بعد از غذا+طب سنتی

زمان اختصاص داده شده برای خوردن آگاهانه ناهار به شما این امکان را می دهد که به بدن خود متصل بمانید و به سیگنال های بدن و نشانه های سیری گوش دهید. بسیاری از ما در طول ناهار درگیر چیز دیگری می ‌شویم مثلا به ایمیل ها پاسخ می دهیم، اخبار را تماشا می کنیم و غیره.

وقتی می‌ توانیم فقط غذا بخوریم لزومی ندارد به مسئله دیگری بپردازیم. با این عمل شما آرام‌ تر می‌ شوید و متوجه خواهید شد که غذا در بدنتان چه احساسی ایجاد می کند. وقتی چند کار را همزمان انجام می دهید نمی توانید روی احساسات خودتان تمرکز کنید. برای مقابله با خواب آلودگی بعد از ناهار موارد زیر توصیه می شود:

بعد از ناهار فعال بمانید

بعد از خوردن ناهار، برای کمک به هضم غذا و حفظ سطح انرژی حرکت کنید. این امر می تواند به کنترل قند خون کمک کند. مثلا ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده‌ روی کنید، یا حتی چند دور در دفتر خود قدم بزنید.

به دنبال نور باشید

قرار گرفتن در معرض نور طبیعی روز (نور سفید-آبی بسیار روشن) و نور خورشید (نور سفید) به تنظیم ریتم شبانه روزی ما کمک می کند و باعث بیداری و هوشیاری می شود. مطالعه ای که به بررسی اثرات مداخله نور بر هوشیاری و عملکرد ذهنی در طول خواب آلودگی بعد از ناهار می پردازد، به این نتیجه رسید که نورهای سفید غنی شده با آبی و قرمز اشباع شده، اثرات محرک موثرتری در تعدیل فعالیت های مغزی مرتبط با هوشیاری در طول روز نسبت به نورهای کم نور و عادی دارند.

شرایط نور داخل ساختمان در ساعات خواب آلودگی بعد از ناهار بسیار حائز اهمیت است. سعی کنید ناهار را بیرون یا کنار پنجره ای با نور طبیعی فراوان بخورید یا بعد از آن به پیاده روی سبک در بیرون بروید.

به میان وعده ها اهمیت بدهید

علاوه بر اجتناب از خوردن وعده‌های غذایی بزرگ ‌تر که برای هضم انرژی بیشتری می ‌گیرد و می‌ تواند باعث تنبلی شما شود، برای خوردن میان وعده ها زیاد منتظر نمانید. خوردن یک میان وعده متعادل سطح قند خون شما را ثابت نگه می دارد و پس از خوردن ناهار از تغییرات قند خون جلوگیری می کند.

علت خمیازه بعد از غذا

طبیعی است که بعد از خوردن غذا کمی احساس خواب آلودگی کنید، اما این به دلیل هضم غذا نیست. غذاهای غنی از کربوهیدرات باعث ایجاد خستگی می شوند. مصرف مقدار کمی میوه و آجیل می تواند مغز شما را تقویت کند. هیدراته ماندن نیز به مبارزه با خواب آلودگی کمک می کند. هنگام برنامه‌ ریزی وعده‌های غذایی، سعی کنید به جای سه وعده غذایی بزرگ، بخش‌ های کوچک ‌تری در طول روز مصرف کنید.

علت خواب آلودگی بعد از ناهار
علت خواب آلودگی بعد از ناهار

علت خواب آلودگی بعد از خوردن پیاز

خوردن پیاز می تواند باعث خواب آلودگی فرد شود زیرا سرشار از ال-تریپتوفان است که یک اسید آمینه آرام بخش طبیعی است. غذاهای دیگری نیز وجود دارند که به مقدار زیاد ال تریپتوفان دارند و باعث خواب آلودگی افراد می شوند. با حذف این خوراکی ها از وعده ناهار می توانید از خواب آلودگی بعد از ناهار خودداری کنید.

علت خواب آلودگی بعد از ناهار

غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا باعث افزایش تولید سروتونین می شوند. کربوهیدرات های ساده همچنین باعث می شوند که سطح قند خون (گلوکز) شما به سرعت افزایش یابد. در نتیجه، لوزالمعده انسولین ترشح می کند، هورمونی که به ماهیچه ها و کبد سیگنال می دهد تا گلوکز را از گردش خون جذب کنند.

سپس سطح قند خون کاهش می یابد و احساس خستگی می کنید. این هیپوگلیسمی و انرژی کم پس از خوردن غذاهای پر کربوهیدرات ساده به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، پیش دیابت و مقاومت به انسولین رایج است.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف کربوهیدرات ها در کنار تریپتوفان باعث افزایش جذب تریپتوفان می شود. بنابراین، برخی از کارشناسان فکر می ‌کنند که وعده‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات و پروتئین در کنار هم باعث ایجاد احساس خستگی و خواب آلودگی بعد از غذا می ‌شوند.

علت خواب آلودگی بعد از ظهر

خواب آلودگی بعد از ظهر در نتیجه تغییرات ناگهانی در سطح قند خون بدن بعد از صرف غذا رخ می دهد. با اینحال دلیل بیولوژیکی این امر آدنوزین است، یک ماده شیمیایی در مغز که به خواب رفتن کمک می کند. معمولا درست قبل از خواب به اوج خود می رسد. اما بعد از ظهرها نیز می تواند افزایش یابد و منجر به خواب آلودگی بعد از ناهار شود. برای غلبه بر آن باید تغییراتی در رژیم غذایی ناهار خود ایجاد کنید.

درمان خانگی خواب آلودگی بعد از غذا در طب سنتی

کافئین یک محرک قوی است که معمولا در قهوه، چای، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا یافت می شود. این  ترکیب می تواند باعث شود هوشیارتر شوید و تمرکز و انرژی شما را بهبود می بخشد. قهوه و چای رایج ترین موادی هستند که در جهان برای تقویت هوشیاری و رفع خواب آلودگی استفاده می شوند.

اثرات کافئین روی هوشیاری با مسدود کردن آدنوزین در مغز عمل می کند. آدنوزین یک ماده شیمیایی طبیعی است که باعث خواب آلودگی می شود. با مسدود کردن اثرات آدنوزین، کافئین سیستم عصبی شما را تحریک می ‌کند و منجر به واکنش‌ های سریع‌ تر، بهبود توجه و خلق و خوی بهتر می ‌شود.

درمان قطعی و فوری خواب آلودگی بعد از غذا
درمان قطعی و فوری خواب آلودگی بعد از غذا

 درمان قطعی و فوری خواب آلودگی بعد از غذا

پیاده روی کنید

برخی فعالیت ‌های بدنی می ‌تواند به شما کمک کند هوشیارتر باشید. ورزش با آزادسازی اندورفین در مغز می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد، خلق و خوی شما را بهبود ببخشد و خواب آلودگی را کاهش دهد.

میان وعده سالم بخورید

انتخاب های غذایی سالم می تواند به مبارزه با خواب آلودگی کمک کند. زمانی که می‌ خواهید بیدار بمانید، سعی کنید از خوردن وعده‌ های غذایی صرفا به دلیل خستگی خودداری کنید. زیرا قند خون پایین می تواند باعث شود که احساس خواب آلودگی بیشتری کنید.

در حالی که ممکن است بعد از خوردن تنقلات شیرین انرژی موقتی را احساس کنید، اما غذاها و نوشیدنی های پر قند در واقع به مرور زمان احساس خستگی را بیشتر می کنند. در عوض، سعی کنید وعده های غذایی متعادل حاوی پروتئین و سبزیجات داشته باشید تا به شما کمک کند هوشیار بمانید. میوه ها، سبزیجات، ماست، تخم مرغ، آجیل، ماهی، لوبیا و گوشت بدون چربی همگی گزینه های غذایی سالم هستند.

آب بنوشید

احتمالا قبلا شنیده اید که نوشیدن آب برای عملکرد صحیح بدن بسیار مهم است. اگر با خستگی مزمن یا احساس خواب آلودگی دست و پنجه نرم می کنید، آب می تواند به شما کمک کند! در واقع ساده ‌ترین کاری که می ‌توانید برای افزایش سطح انرژی خود انجام دهید نوشیدن مقداری آب است، زیرا حتی کم آبی خفیف نیز می‌ تواند باعث خستگی شود. پس سعی کنید در زمان بروز خستگی یک لیوان آب بنوشید.

لیمو را بو کنید

شاید برای شما عجیب باشد، اما لیمو می تواند معجزه کند! رایحه لیمو این توانایی را دارد که شما را سبک تر و آرام تر کند. لیمو را بو کنید زیرا ویتامین C موجود در آن معجزه می کند. نه تنها نوشیدن آب لیمو کمک می کند، بلکه حتی بوییدن آن می تواند حواس شما را احیا کند و خستگی مزمن را درمان کند. اگر به خصوص بعد از ناهار احساس خواب آلودگی یا خستگی می کنید آن را امتحان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا