Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

داروهای معجزه آسا برای درمان کمر درد | علت و انواع کمر درد

کمر درد مجموعه ای از شرایط مربوط به استخوان ها، مفاصل، بافت همبند، ماهیچه ها و اعصاب کمر را توصیف می کند. کمردرد یکی از شایع ترین دردها است که احتمالا در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه کرده اید. این بیماری می تواند از نظر جسمی و روحی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

ستون فقرات ما از ۲۴ استخوان کوچک به نام مهره تشکیل شده است که روی هم قرار گرفته اند. دیسک های اسفنجی بین هر مهره قرار می گیرند تا انعطاف پذیری داشته باشند و به عنوان ضربه گیر عمل کنند. رباط ها و ماهیچه ها ستون فقرات را در کنار هم نگه می دارند و از آن حمایت ساختاری می کنند. هر مشکلی در این ساختار می تواند باعث کمردرد شود. کمر درد تجربه ای سخت و دردناک است.

درد می تواند از پشت، ستون فقرات یا عضلات اطراف آن باشد. برخی از افراد ممکن است به کمردرد مزمن مبتلا شوند که همیشه درد دارد و این ممکن است باعث عصبانیت یا ناراحتی آنها شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک به انواع کمر درد، داروی قوی برای کمر درد و روش های درمان کمر درد می پردازیم لطفا همراه ما باشید.

انواع کمر درد

کمردرد انواع مختلفی دارد که بر نواحی مختلف ستون فقرات تاثیر متفاوتی می گذارد. به عنوان بخشی از یک تشخیص کامل، مهم است که مشکل اصلی و محل منشأ درد را شناسایی کنید. در اینجا برخی از انواع رایج کمردرد آورده شده است:

  • درد لگن و اختلال عملکرد لگن
  • درد پایین کمر
  • درد عضلات پشت
  • کمر درد مزمن
  • درد ستون فقرات
علت کمر درد
علت کمر درد

علت کمر درد

کمر درد می تواند مرموز به نظر برسد. اغلب بدون دلیل مشخص و بدون هشدار ظاهر می شود و انجام ساده ترین کارها را تقریبا غیر ممکن می کند. علل شایع کمردرد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کشیدگی عضلانی

یکی از علل شایع کمردرد، کشیدگی عضلات است. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که یک نیرو، پیچش یا کشش غیرمنتظره به یک یا چند ماهیچه در پشت وارد شود. در نتیجه، کشش بیش از حد می تواند در عضله رخ دهد و باعث احساس درد در پشت شود.

فتق دیسک

برآمدگی یا بیرون زدگی دیسک های ستون فقرات می تواند منجر به کمردرد شود. اکثر فتق‌ های دیسک با روند طبیعی پیری مرتبط هستند، با این حال می ‌تواند به دلیل آسیب‌ هایی مانند بلند کردن نامناسب اشیاء سنگین رخ دهند. در برخی موارد، فتق دیسک می ‌تواند اعصاب نخاعی را تحت فشار قرار دهد. در این شرایط درد در محل آسیب و در طول مسیر عصب آسیب دیده احساس می شود.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی یکی دیگر از علل کمردرد است. بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال رخ می دهد. این اصطلاح به باریک شدن کانال نخاعی اشاره دارد که می تواند به اعصاب فشار وارد کند. تنگی کانال ستون فقرات دلایل زیادی دارد، از جمله ضخیم شدن رباط ‌ها در امتداد کانال نخاعی یا خارهای استخوانی که می ‌توانند در اثر تغییرات آرتروز ایجاد شوند. این وضعیت می ‌تواند منجر به کمردرد شود که با تحمل وزن طولانی مدت یا راه رفتن بدتر می‌ شود. در موارد شدید، گاهی اوقات جراحی برای اصلاح این اختلال ضروری است.

آرتروز

آرتروز می تواند هر مفصلی از جمله مفاصل ستون فقرات را درگیر کند. این بیماری بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال دیده می شود و با یافته هایی مانند تنگی کانال نخاعی مرتبط است. با افزایش سن، غضروف در دیسک های بین مهره ها و مفاصل ستون فقرات شروع به تحلیل رفتن می کند. این امر می تواند منجر به افزایش خطر التهاب، تورم و سفتی شود که به نوبه خود باعث کمردرد می شود. با پیشرفت آرتریت، گاهی اوقات استخوان ها ممکن است خار ایجاد کنند و رباط ها ضخیم شوند، که هر دو با تنگی نخاعی که در بالا توضیح داده شد مرتبط هستند.

بیماری پوکی استخوان

پوکی استخوان در برخی موارد می تواند با کمردرد همراه باشد و در زنان شایع است. پوکی استخوان با کاهش تدریجی تراکم استخوان مشخص می شود. این وضعیت منجر به نازک شدن بافت استخوانی می شود که فرد را بیشتر مستعد شکستگی استخوان می کند. استخوان‌ های ستون فقرات می ‌توانند تحت تأثیر این اختلال قرار بگیرند، که منجر به ایجاد مناطق کوچکی می ‌شود که می‌تواند با آسیب جزئی فرو بریزد و منجر به شکستگی ‌های فشاری دردناک مهره شود.

فیبرومیالژیا

وضعیتی به نام فیبرومیالژیا یکی از علل شایع درد در چندین محل است که می تواند شامل کمر نیز باشد. این بیماری با درد گسترده بافت نرم، خستگی، اختلال خواب و وجود نواحی مشخص می شود. سابقه حداقل سه ماه درد و حساسیت گسترده در یازده یا هجده نقطه حساس تعیین شده برای تشخیص این اختلال مورد نیاز است.

علائم کمر درد

کمردرد می تواند از ناراحتی خفیف تا درد شدید متغیر باشد. ممکن است موضعی باشد (در یک نقطه) یا به نواحی دیگر پشت و بدن نیز سرایت کند. علائم شایع کمردرد عبارتند از:

  • احساس درد در عضله
  • ناتوانی در راست ایستادن
  • انعطاف پذیری محدود
  • درد در باسن، لگن یا ساق پا
  • کاهش دامنه حرکتی
  • درد شدید و تیر کشنده
  • بدتر شدن درد هنگام خم شدن، بلند شدن، چرخش، ایستادن یا راه رفتن
علائم کمر درد
علائم کمر درد

علت کمر درد ناگهانی

بیشتر کمردردها ناشی از بیماری خاصی نیستند و به آنها کمردرد غیر اختصاصی می گویند. عواملی مانند وضعیت بدنی نامناسب، استرس (تنش عضلانی)، فشار بر ستون فقرات ناشی از نشستن طولانی مدت (مثلا شغل اداری)، عدم فعالیت بدنی کافی یا وزن ناسالم می تواند در ایجاد کمردرد غیر اختصاصی نقش داشته باشد. سایر فعالیت ‌های روزمره مانند چرخش، کشش بیش از حد، هل دادن، کشیدن، بلند کردن، حمل اشیاء سنگین یا خوابیدن روی تشک غیر حمایت کننده نیز می ‌تواند باعث کمردرد شود.

داروی قوی برای کمر درد

گزینه های زیادی برای درمان کمردرد وجود دارد، اما همه آنها برای همه افراد موثر نیستند. گزینه ‌های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن و استامینوفن می ‌توانند به تسکین ناراحتی خفیف کمک کنند، اما دردهای جدی ‌تر ممکن است به داروهای قوی ‌تری نیاز داشته باشند.

اگر با کمردرد متوسط ​​تا شدید مواجه هستید، پزشک ممکن است شل کننده عضلانی مانند Flexeril یا Amrix را برای شما تجویز کند. این داروها با کمک به کاهش تنش در عضلات اطراف ستون فقرات عمل می کنند که می تواند به کاهش درد کمک کند.

برای کسانی که دچار کمردرد مزمن هستند داروهای تجویزی مانند سیکلوبنزاپرین یا ترامادول ممکن است ضروری باشد. این داروها با تاثیر بر روشی که مغز سیگنال‌های درد را پردازش می ‌کند به مدیریت ناراحتی های مزمن کمک می کنند.

ورزش برای کمر درد

ورزش درمانی برای کمردرد شامل حرکات خاصی است که برای افزایش قدرت عضلات پشت و شکم طراحی شده اند تا به حالت انعطاف پذیر اولیه خود برگردند. حرکات یا تمرینات بر اساس عوامل ایجاد کننده کمردرد تنظیم می شوند زیرا حرکات نامناسب می تواند شکایات و وضعیت بیمار را تشدید کند.

قرص برای کمر درد

انواع مختلفی از داروها برای درمان کمردرد استفاده می شوند و بهترین گزینه برای شما به شدت درد و عوامل دیگر بستگی دارد. گزینه های بدون نسخه (OTC) مانند قرص ایبوپروفن و استامینوفن معمولا اولین خط درمان برای کمردرد خفیف هستند. اگر درد شما شدیدتر باشد، پزشک ممکن است یک یا چند نوع داروی مختلف را برای شما تجویز کند.

اینها می توانند شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، شل کننده های عضلانی و داروهای مسکن باشند. همچنین اگر کمردردی دارید که به درمان‌ های دیگر پاسخ نمی ‌دهد، ممکن است لازم باشد داروهای قوی ‌تری را امتحان کنید.

ترامادول (Conzip، Ultram) دارویی است که برای درمان دردهای متوسط تا شدید استفاده می شود. ترامادول شبیه داروهای ضد درد اپیوئیدی است و با تغییر نحوه واکنش مغز و سیستم عصبی به درد عمل می کند.

ترامادول به صورت قرص رهش فوری (IR) و قرص با رهش طولانی (ER) موجود است. قرص IR در صورت نیاز هر ۴-۶ ساعت برای تسکین درد مصرف می شود. قرص ER یک بار در روز مصرف می شود و باید هر روز در ساعت معینی مصرف شود.

ترامادول یک داروی خط اول برای درمان کمردرد است. دستورالعمل های بالینی از مصرف آن برای دردهای متوسط تا متوسط ​​حمایت می کند.

ورزش برای کمر درد
ورزش برای کمر درد

کمر درد نشانه سرطان

اگرچه کمردرد نسبتا شایع است، علائم و علل آن به طور قابل توجهی متفاوت است. آناتومی پشت از چندین ماهیچه، رباط، تاندون، استخوان و دیسک تشکیل شده است که همه با هم کار می کنند تا پشت ما را صاف، متحرک و فعال نگه دارند. هنگامی که یک ناحیه از کمر آسیب می بیند، چه به دلیل فشار، وضعیت بدنی نامناسب یا یک مشکل مداوم سلامتی، گاهی اوقات می تواند باعث درد ناتوان کننده شود و انجام فعالیت های روزانه را برای ما دشوار کند.

کمردرد به ندرت از علائم سرطان است. معمولا آسیب، آرتریت و فشار بیش از حد عامل کمردرد هستند. اما به گفته متخصصان، گاهی اوقات کمردرد می تواند علامت هشدار دهنده سرطان در مراحل پیشرفته یا اولیه باشد. اگر کمردرد شما برای چندین هفته ادامه داشت حتما به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

بهترین آمپول برای کمر درد

آمپول دیکلوفناک یکی از انواع داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است که برای درمان بزرگسالان مبتلا به درد خفیف تا متوسط کمردرد تجویز می شود. این دارو به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد درد اپیوئیدی (مخدر) برای درمان بزرگسالان مبتلا به درد متوسط تا شدید کمر استفاده می شود.

درمان خانگی کمر درد در طب سنتی

کمر درد یک مشکل بسیار شایع است به این ترتیب، داروها و اسپری های زیادی وجود دارد که ۱۰۰٪ تسکین کمردرد را تضمین می کنند. اما شواهد خوبی مبنی بر موثر بودن ۱۰۰% این داروها وجود ندارد بنابراین بهتر سراغ درمان های خانگی بروید.

تحرک داشته باشید

این فعالیت بدنی می تواند پیاده روی صبحگاهی، خرید یا رفتن به محل کار باشد. اما در عین حال باید از هر چیزی که درد شما را تشدید می کند، دوری کنید.

ورزش کنید

اغلب بیمارانی که از کمردرد رنج می برند، به سختی می توانند مستقیم از تخت بلند شوند و راه بروند. با انجام تمرینات ورزشی می ‌توانید درد عضلات کمر خود را تا حدی کاهش دهید. لازم نیست تمرینات کششی باشد شما می توانید به فعالیت های بدنی مانند شنا، یوگا و پیاده روی بروید.هر گونه فعالیتی می تواند برای درمان کمردرد در خانه موثر باشد. انجام این فعالیت ها باعث ترشح اندورفین می شود که یک مسکن طبیعی است.

درمان قطعی و فوری کمر درد
درمان قطعی و فوری کمر درد

گرما و سرما درمانی

استفاده از بسته های سرد و گرم روی ناحیه درد به عنوان معجزه ای برای تسکین کمردرد عمل می کند. اگر یک کیسه یخ پیچیده شده در یک حوله تمیز را مستقیما روی ناحیه متورم بمالید، به کاهش التهاب کمک می کند. همچنین، اعصاب منقبض منطقه آسیب دیده را تسکین می دهد. استفاده از کمپرس یخ باعث بی حس شدن ناحیه و تسکین درد شدید می شود.

استفاده از یک پد گرم کننده می تواند گردش خون را افزایش دهد که بهبود سریع تر درد کمک می کند. درمان با پد حرارتی می تواند درد کمر را به سرعت تسکین دهد. با این حال، اگر به پد گرمایی دسترسی ندارید، می توانید از یک بطری آب گرم پیچیده شده در یک حوله استفاده کنید.

 ماساژ درمانی

ماساژ بافت نرم می تواند به ترشح اندورفین کمک کند که در نهایت به تسکین درد کمک می کند. ماساژ درمانی شامل تکنیک ‌های مختلفی است و می تواند با دست یا با استفاده از دستگاه مکانیکی انجام شود. ماساژ این یکی از بهترین درمان های طبیعی برای کمردرد است.

درمان قطعی و فوری کمر درد

بسیاری از افراد می توانند کمردرد خود را با ترکیبی از درمان های خانگی، استراحت و مسکن های بدون نسخه تسکین دهند. اما اگر کمردرد بعد از چند هفته بهبود نیافت، وقت آن است که به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید. درمان قطعی کمر درد تنها با توصیه های پزشک امکان پذیر است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

فیزیوتراپی: شما می توانید با تمرینات تجویز شده دامنه حرکتی و انعطاف پذیری کمر خود را بهبود بخشید.

تزریقات: تزریق داروی ضد درد یا منبسط کننده به بافت نرم به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. تزریقات مربوط به ستون فقرات می تواند نیاز به جراحی را به تعویق بیندازد یا به شما کمک کند تا به طور کلی از آن اجتناب کنید.

جراحی: اگر گزینه‌های غیر جراحی مشکلات ساختاری کمر شما را برطرف نکرد، ممکن است پزشک جراحی را توصیه کند که بر اساس نوع مشکل انواع مختلفی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا