Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

آیا اسید فسفریک برای کلیه ها مضر است؟

مضرات اسید فسفریک برای کلیه ها در ترکیب محصولات غذایی چون نوشابه ها زیاد بوده و باعث بروز اختلالاتی می شود. اسید فسفریک ترکیبی شیمیایی با فرمول مولکولی H۳PO۴ است که یک اسید ضعیف محسوب می شود. با استخراج سنگ های فسفات، شکل خام این اسید را تهیه می کنند. اما فسفریک اسید خالص را می تواند از فسفر سفید به صورت صنعتی به دست آورد. این اسید به شکل خالص و جامد کریستالی بوده و یک ترکیب غیر سمی است. دو نوع فسفریک اسید به صورت خوراکی و صنعتی وجود دارد. خرید اسید فسفریک صنعتی و خوراکی در بازار به صورت مجازی و یا حضوری انجام می شود. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به بیان مضرات اسید فسفریک برای کلیه ها اشاره می کنیم.

اسید فسفریک چیست؟

فسفریک اسید ترکیبی بدون بو و رنگ بوده و با کیفیت های مختلف در بازار عرضه می شود. قیمت خرید اسید فسفریک صنعتی با درصد خلوص ۵۴ و قیمت نوع خوراکی با درصد خلوص ۸۵، با هم متفاوت است. زیرا از انواع آن ها استفاده های مختلفی می شود. به عنوان مثال از نوع خوراکی فسفریک اسید در ترکیب نوشابه های گازدار استفاده می شود. این اسید باعث ایجاد طعم تندی در محصولات غذایی شده و در مقایسه با طعم تند دهنده های دیگر غذا مانند زنجبیل، قیمت ارزان تری دارد. فسفریک اسید در محصولات غذایی میزان PH را کنترل کرده و نقش نگهدارنده را دارد.

در ترکیب انواع مربا، میله های غلات، گوشت های فرآوری شده، ژله و ژلاتین، ادویه جات، انواع کنسرو و پنیر نیز این اسید را به کار می برند.

ویژگی های فیزیکی فسفریک اسید

فسفریک اسید می تواند با بازها واکنش داده و تولید نمک می کند. این اسید غیرفرار، غیر سمی، غیر قابل اشتعال و دارای خورندگی کم است. فسفریک اسید قابلیت انحلال در آب را دارد.

ویژگی های فیزیکی فسفریک اسید
ویژگی های فیزیکی فسفریک اسید

از فسفریک اسید صنعتی در تولید مواد پاک کننده به کار می گیرند که باعث نرم شدن آب می شوند. برای حذف زنگ آهن از ابزارهای فولادی و آهنی، از این اسید استفاده می کنند. از کاربردهای دیگر فسفریک اسید، در دندانپزشکی به عنوان عامل قلم زنی است. این اسید سطوح دندان را تمیز و زبر می کند.

استفاده از فسفریک اسید به صورت متداول در تولید کودهای کشاورزی است که فسفر مورد نیاز گیاه را برای رشد تامین می کند. زیرا فسفات های آلی مهمترین ترکیبات آلی هستند که برای تامین انرژی موردنیاز واکنش های سلول های زنده لازم هستند.

در سلول های سوختی، فسفریک اسید به عنوان کاتالیزور و در تولید مواد شیمیایی چون اتیلن، بنزن و پروپیلن، استفاده می شود.

مضرات فسفریک اسید

با وجود این که فسفریک اسید دارای کاربردهای زیادی است ولی می تواند برای افراد خطراتی را در پی داشته باشد. به عنوان مثال وجود آن در نوشابه های گازدار با مصرف بی رویه، می تواند منجر به پوکی استخوان شود. به خصوص در افرادی که سن بالایی دارند، این زیان بیشتر به چشم می خورد. از جمله عوارض دیگر مصرف بیش از حد فسفریک اسید، آسیب به مینای دندان است. علاوه بر فسفریک اسید، اسید سیتریک موجود در نوشابه نیز برای دندان ها مضر بوده و مینای آن را نرم می کند.

مضرات فسفریک اسید برای کلیه

برای خرید اسید فسفریک صنعتی و خوراکی با قیمت مناسب، در بازار باید به مراکز خرید معتبر مراجعه شود تا محصولی با کیفیت تهیه شود. با وجود باکیفیت بودن، خود فسفریک اسید در بدن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

از صدمات فسفریک اسید به صورت خوراکی، آسیب به کلیه هاست. در کلیه های سالم، فسفر زیادی از بدن دفع شده و در کلیه جمع نمی شوند. اگر مقدار زیادی فسفریک اسید در کلیه ها جمع شود می تواند منجر به ایجاد بیماری های کلیوی شود. فسفر مورد نیاز بدن با کمک تغذیه تامین شده و نیاز به مصرف این عنصر به مقدار زیاد است. با مطالعات فراوان روی بیماران مختلف، تاثیر فسفریک اسید روی کلیه ثابت شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا