Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایهغذایی و دارویی

سوکرالوز یا شیرین کننده مصنوعی؟

سوکرالوز یا شیرین کننده مصنوعی که بدون کالری بوده و مشتق شده از شکر است. این شیرین کننده مصنوعی ۶۰۰ برابر شیرین تر از شکر بوده و برای ایجاد طعم شیرین و دلپذیری به بسیاری از محصولات غذایی افزوده می شود. یکی از مزایای سوکرالوز، ثابت ماندن آن در گرماست و این خاصیت باعث کاربرد آن در محصولاتی شده است که نیاز به پخت دارند. در بازار، قیمت سوکرالوز می تواند با توجه به نوع شرکت تولید و عرضه کننده متفاوت باشد. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک می توان اطلاعات اندکی درباره سوکرالوز و کاربرد آن یافت.

سوکرالوز چیست؟

یکی از دغدغه های امروزی انسان ها، استفاده از شیرین کننده های مصنوعی به جای قند و شکر به علت مضر بودن این مواد است. چون به دلیل سبک زندگی نیز، ابتلا به بیماری دیابت بسیار شایع پیدا کرده است. سوکرالوز به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی، کالری برابر با صفر دارد. در ساختار سوکرالوز، سه مولکول کلر جایگزین گروه های هیدروکسیل شده است. این ماده از شکر واقعی ساخته شده و مانند شکر نمی تواند شکسته و متابولیزه شود. در نهایت بدون تغییر از بدن عبور می کند. به همین جهت ماده ای ایمن و بدون ضرر است. سوکرالوز می تواند به راحتی در آب حل شود.

این شیرین کننده در سال ۱۹۷۶ کشف شده و در سال ۱۹۹۸ توسط سازمان غدا و داروی آمریکا تایید شده است. سوکرالوز هیچ طعم ناخوشایندی در دهان ایجاد نمی کند. از مزایای مهم کاربرد سوکرالوز این است که موجب پوسیدگی دندان ها نمی شود. زیرا این ماده توسط باکتری های دهان به عنوان منبع غذایی شناخته نمی شوند. همچنین این ماده بر متابولیسم کربوهیدرات اثری نکرده و میزان ترشح انسولین و قند خون را تحت تاثیر قرار نمی دهد، به همین دلیل برای افراد دیابتی مفید است.

سوکرالوز یا شیرین کننده مصنوعی

سوکرالوز در بازار به شکل های مختلف پودری و گرانولی عرضه می شود. قیمت سوکرالوز تحت تاثیر نوسانات ارز و نوع شرکت عرضه کننده آن خواهد بود. زیرا کیفیت محصولات تولید شده توسط شرکت های مختلف متفاوت است. شکل هایی از سوکرالوز که در بازار وجود دارد، سوکرالوز خالص پودری یا گرانول، اسپلندا (به عنوان معروف ترین برند) و مایع است. نوع مایع این ترکیب پایدار بوده و ماندگاری بالایی دارد.

با توجه به خواص شیرین کننده سوکرالوز و ایجاد طعم خوشایند در مواد غذایی، این ترکیب یک شیرین کننده مصنوعی با کالری صفر است. اما سوکرالوز قند نیست.

کاربرد سوکرالوز

از سوکرالوز در ترکیب بسیاری از مواد غذایی چون آدامس، محصولات لبنی، میوه های کنسرو شده، شربت ها و انواع چاشنی ها استفاده می شود. با مقاومت بالای سوکرالوز در دمای بالا، می توان از آن در محصولات پخته شده ای چون کیک و شیرینی استفاده کرد. با مصرف مقدار بسیار کمی از این ماده، محصول غذایی دارای طعم شیرینی می شود. قیمت سوکرالوز در صورتی به صرفه خواهد بود که خرید آن از مراکز خرید معتبر انجام شود. در این صورت می توان محصولی باکیفیت را خریداری کرد.

همان طور که در بالا گفته شد از مهمترین فواید این ماده، استفاده برای افراد دیابتی است. چون سوکرالوز سطح قند خون را افزایش نداده و در تهیه ی نوشیدنی های بدون قند به کار برده می شود. این ماده تاثیری در کنترل قند خون ندارد ولی اعتقاد برخی متخصصان به تاثیر این شیرین کننده مصنوعی در مدیریت دیابت است.

استفاده از غذاها و نوشیدنی های حاوی سوکرالوز می تواند یکی از روش های کم کردن وزن در افراد چاق باشد. زیرا مصرف غذاهای پرکالری از دلایل اصلی افزایش وزن است. در این زمینه تناقضاتی برای تاثیر این شیرین کننده بر افزایش یا کاهش وزن وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا