Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

تفاوت استون با اتانول چیست؟

تفاوت استون با اتانول در بسیاری از خواص فیزیکی و شیمیایی آن هاست که علت آن متعلق بودن این دو ترکیب به دو گروه متفاوت از ترکیبات آلی است. زیرا استون به دسته ی کتون ها و اتانول به دسته ی الکل ها تعلق دارد. بازار خرید و فروش استون و اتانول با توجه به کاربرد آن ها به عنوان حلال شیمیایی پررونق است. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با تفاوت استون و اتانول و خواص هر کدام به تنهایی آشنا می کند.

استون چیست؟

در زندگی روزمره نسبت به بقیه حلال های شیمیایی، استون شناخته شده تر است. زیرا این حلال برای پاک کردن لاک ناخن استفاده می شود. استون ترکیبی آلی از دسته کتون ها با گروه عاملی کربونیل است. از نظر ظاهری مایعی بدون رنگ و قابل اشتعال بوده و خیلی سریع بخار می شود. به همین جهت باید درب ظرف آن را همیشه بست تا از تبخیر آن جلوگیری شود. گروه کربونیل در استون به دو گروه هیدروکربنی متیل وصل بوده و به عنوان ساده ترین کتون است.

استون چیست؟
استون چیست؟

مهمترین روش تولید استون، فرایند کومن است که در آن پروپیلن و بنزن در حضور کاتالیزور اسید فسفریک وارد واکنش می شوند.

اتانول چیست؟

ساده ترین الکل بعد از متانول، اتانول است که مایعی بدون رنگ ولی با بوی مخصوص اتری است. اتانول در آب و ترکیبات آلی دیگر حل می شود. این خاصیت اتانول سبب شده تا از آن در صنایع مختلفی چون محصولات مراقبت زیبایی، رنگ ها و سوخت به کار برده شود. اگر اتانول استشمام شود می تواند باعث سردرد شده و سرفه ایجاد می کند. استفاده از این الکل در ترکیب مواد غذایی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا بلامانع اعلام شده است. بعد از مصرف اتانول، این ماده در بدن به استالدهید و سپس دی اکسید کربن و آب تبدیل می شود.

یکی از روش های تولید اتانول، هیدارتاسیون اتیلن است. در این روش ترکیبی از اتیلن و مقدار زیادی بخار را در دما و فشار بالا، از روی یک کاتالیزور اسیدی عبور می دهند. در روش سنتی نیز در نتیجه ی رشد سلول های تخمیر، کربوهیدرات ها به اتانول تبدیل می شوند.

کاربرد استون و اتانول

کشورهای مختلفی به تولید استون و اتانول پرداخته و با برندهای مختلفی این دو حلال در بازار عرضه می شوند. نوع برند حلال ها تا حدی می تواند کیفیت این محصولات را نشان دهد به طوری که برندهای معتبر محصولی با کیفیت را وارد بازار می کنند. فروش استون در بازار در فروشگاه ها به صورت حضوری و یا در سایت ها به صورت مجازی صورت می گیرد. شرکت های زیادی در ایران مسئول فروش استون هستند.

تفاوت استون و اتانول

مهمترین عاملی که باعث اختلاف بین استون و اتانول می شوند، متفاوت بودن گروه های عاملی آن است. با بیان خواص فیزیکی و شیمیایی این دو حلال می توان تفاوت آن ها را متوجه شد. استون گروه عاملی کربونیل و اتانول گروه عاملی الکلی (هیدروکسیل) دارد.

تفاوت استون و اتانول
تفاوت استون و اتانول

استون قابل انحلال در حلال هایی چون اتر، آب و اتانول بوده و ماده ای سازگار با محیط زیست است. اتانول در آب با هر نسبتی حل می شود، زیرا یک الکل است. نقطه جوش استون ۵۶ درجه و نقطه جوش اتانول ۷۸,۳۷ درجه سانتی گراد است. به همین دلیل استون فراریت بیشتری نسبت به اتانول دارد.

استون با فرمول مولکولی CH۳COCH۳، جرم مولکولی برابر با ۵۸,۰۸ گرم بر مول و اتانول با فرمول مولکولی C۲H۵OH، جرم مولکولی برابر با ۴۶,۰۷ دارد. نقطه ذوب استون ۹۴,۹- و نقطه ذوب اتانول ۱۱۴- درجه سانتی گراد است. چگالی این دو ترکیب نیز با هم تفاوت دارد.

یکی از تفاوت های استون با اتانول در شکل ظاهری است که استون مایعی بی رنگ و بدون بو ولی اتانول مایعی با بوی خاص بوده و خاصیت آتش زایی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا