Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

معجزه درمان خانگی چربی خون | دارو و علت چربی خون

چربی خون که در پزشکی به عنوان تری گلیسیرید شناخته می شود نوعی چربی است که در خون گردش می کند. بدن شما تری گلیسیرید می سازد و آنها را از غذاهایی که می خورید، دریافت می کند. داشتن سطوح بسیار بالای چربی خون که هایپرتری گلیسیریدمی نیز نامیده می شود، می تواند شما را در معرض خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و پانکراتیت حاد قرار دهد.

اکثر افراد مبتلا به چربی خون بالا علائمی ندارند، اما اگر سطوح بسیار بالای تری گلیسیرید را در خون خود داشته باشید، ممکن است دچار گزانتوما (رسوبات چربی که در زیر پوست تشکیل می ‌شوند)، تغییر رنگ سفیدی چشم به زرد یا درد در قسمت بالای شکم شوید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک در رابطه با علت چربی خون بالا، اینکه چربی خون بالا چه عوارضی دارد و درمان های سنتی و پزشکی توضیحات کاملی ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

چربی خون بالا

تری گلیسیرید نوعی چربی است که در خون گردش می کند و برای انرژی استفاده می شود. بدن تری گلیسیرید می سازد و همچنین آنها را از غذاهایی که می خورید مانند کره و روغن دریافت می کند. زمانی که شما کالری بیشتری از آنچه بدنتان لازم دارد، مصرف کنید، بدن شما آنها را به تری گلیسیرید تبدیل می کند.

تری گلیسیریدها برای سلامت عمومی، حمایت عضلانی و تامین انرژی ضروری هستند. اما وجود سطوح بالای چربی خون می تواند بر شریان های شما تاثیر بگذارد و خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و پانکراتیت حاد را افزایش دهد.

علت چربی خون بالا

هایپرتری گلیسیریدمی زمانی اتفاق می افتد که چربی خون شما بیش از حد باشد. علت هایپرتری گلیسیریدمی معمولا چند عاملی است. این بدان معنی است که معمولا چندین عامل وجود دارد که به ایجاد هایپرتری گلیسیریدمی کمک می کند. علل شایع هایپرتری گلیسیریدمی عبارتند از:

ژنتیک

 ژنتیک می تواند نقش مهمی در ایجاد سطوح بالای تری گلیسیرید داشته باشد. اختلالات ژنتیکی مربوط به چربی که می تواند منجر به هایپرتری گلیسیریدمی شود شامل هایپرتری گلیسیریدمی خانوادگی و هایپرلیپیدمی ترکیبی خانوادگی است.

شرایط پزشکی

شرایط پزشکی که می تواند در ایجاد هایپرتری گلیسریدمی نقش داشته باشد شامل چاقی، سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲، بیماری مزمن کلیوی، کم کاری تیروئید، سندرم کوشینگ، HIV و بارداری است.

داروها

برخی داروها نیز می توانند باعث هایپرتری گلیسیریدمی شوند، از جمله بتا بلوکرها، استروژن خوراکی، تاموکسیفن، مهارکننده های پروتئاز ضد رتروویروسی، داروهای ضد روان پریشی غیر معمول، ایزوترتینوئین، کورتیکواستروئیدها، رزین های متصل به اسید صفراوی و برخی از عوامل سرکوب کننده سیستم ایمنی.

معجزه درمان خانگی چربی خون
معجزه درمان خانگی چربی خون

چربی خون در آزمایش

چربی خون به طور کلی بر حسب میلی گرم در دسی لیتر اندازه گیری می شود. دستورالعمل های مربوط به نتایج تری گلیسیرید در بزرگسالان به شرح زیر است:

  • نرمال: کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر
  • حد مرزی: ۱۵۰-۱۹۹ میلی گرم در دسی لیتر
  • بالا: ۲۰۰-۴۹۹ میلی گرم در دسی لیتر
  • بسیار بالا: ۵۰۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر

چربی خون بالای ۴۰۰

چربی خون بالای ۴۰۰ همانطور که ذکر شد به عنوان بالا در نظر گرفته می شود. سطوح بالای چربی خون می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله مشکلات قلبی- عروقی را افزایش دهد. لیپیدها و کلسترول را می توان به سادگی با تغییر عادات غذایی، ورزش، اجتناب از سیگار و مدیریت مکرر چربی خون و فشار خون بالا کاهش داد. انتخاب سبک زندگی تفاوت بزرگی ایجاد خواهد کرد. از طرف دیگر، اگر شرایط جدی ‌تر باشد یا مزمن در نظر گرفته شود، داروها نیز گزینه‌ های درمانی هستند.

چربی خون ۵۰۰

چربی خون ۵۰۰ همانطور که در بالا ذکر شد به عنوان بسیار بالا در نظر گرفته می شود. هایپرتری گلیسیریدمی از طریق یک آزمایش خون ساده تشخیص داده می شود. لازم است که ۹ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشید. آزمایش خون معمولا بیش از پنج دقیقه طول نمی کشد. تری گلیسیرید بالا می تواند خطر ابتلا به شرایط پزشکی را افزایش دهد، از جمله:

چربی خون بالا چه عوارضی دارد

چربی ها عملکردهای مختلفی در بدن شما انجام می دهند. آنها بخشی از غشای سلولی شما هستند و به کنترل ورود و خروج مواد به سلول ها کمک می کنند. آنها به حرکت و ذخیره انرژی، جذب ویتامین ها و ساخت هورمون ها کمک می کنند. با اینحال داشتن مقدار زیاد آنها مضر است.

متأسفانه اکثر افرادی که سطح تری گلیسیرید بالایی دارند علائمی را تجربه نمی کنند. به همین دلیل اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی، سکته مغزی یا تری گلیسیرید بالا دارید، مهم است که سطح چربی خود را به صورت مرتب آزمایش کنید.

درد بالای شکم

وجود سطوح بسیار بالای تری گلیسیرید در خون می تواند خطر پانکراتیت حاد یا التهاب پانکراس را افزایش دهد. علامت اولیه پانکراتیت حاد درد در قسمت بالای شکم است که می تواند به پشت سرایت کند. علائم اضافی عبارتند از تب، تهوع و استفراغ، ضربان قلب سریع و شکم متورم یا حساس.

گزانتوماس

افراد دچار اختلال ژنتیکی مربوط به چربی که باعث تری گلیسیرید بالا می شود ممکن است گزانتومای فورانی را تجربه کنند. گزانتومای فوران ‌کننده برآمدگی‌ های کوچک زرد متمایل به قرمز هستند. آنها زمانی ایجاد می ‌شوند که چربی ‌ها در زیر سطح پوست جمع شوند. اگرچه آنها می توانند در هر جایی ظاهر شوند، اما اغلب در آرنج ها، مفاصل، تاندون ها، زانوها، دست ها، پاها یا باسن ظاهر می شوند.

تغییر رنگ عروق شبکیه

یکی دیگر از علائم احتمالی هایپرتری گلیسیریدمی، لیپمی شبکیه است. زمانی که شبکیه چشم تغییر رنگ می دهد، اغلب کرمی و نازک به نظر می رسد. این عارضه اغلب در افرادی با سطح تری گلیسیرید بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم در دسی لیتر رخ می دهد.

علائم عصبی

در برخی موارد، افراد مبتلا به هایپرتری گلیسیریدمی ممکن است علائم عصبی خاصی مانند تحریک پذیری را نیز تجربه کنند.

برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم
برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم

برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم

مصرف میان وعده های سالم مانند میوه، سبزیجات و آجیل نه تنها به جلوگیری از چربی های بد کمک می کند، بلکه به دریافت چربی ها و فیبر خوب نیز کمک می کند.

آجیل خام سرشار از چربی های غیراشباع است که بهترین نوع چربی ها هستند. آجیل ها به عنوان یک رژیم غذایی سالم برای قلب عالی است زیرا سطح کلسترول خوب یا HDL شما را بالا می برند و سطح کلسترول بد LDL و چربی خون شما را کاهش می دهند.

آجیل همراه با بسیاری از میوه ها و سبزیجات همچنین می تواند منبع خوبی از فیبر محلول باشد. تا جایی که می توانید از این خوراکی ها به رژیم غذایی تان اضافه کنید تا سطح چربی خون را کاهش دهد.

قاتل چربی خون

وعده های غذایی خود را بر اساس غذاهای گیاهی مانند غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و مقدار کمی آجیل و دانه ها تنظیم کنید. مصرف پروتئین حیوانی را محدود کنید. روزانه دو تا سه وعده لبنیات کم چرب یا بدون چربی یا معادل آن کلسیم مصرف کنید. اگر نمی توانید لبنیات بخورید، منابع دیگر کلسیم مانند آب پرتقال غنی شده، کلم بروکلی، کلم پیچ، بادام و لوبیا مصرف کنید.

فعالیت بدنی منظم داشته باشید حداقل ۳۰ دقیقه در بیشتر روزهای هفته و اگر برای شما بی خطر است، دو تا سه بار در هفته ورزش های استقامتی انجام دهید.

علائم چربی خون در پاها

چربی خون و کلسترول بالا یکی از چندین عاملی است که می تواند منجر به تجمع پلاک در رگ های خونی شود. رگ های باریک یا مسدود شده در پاهای شما می تواند باعث کاهش جریان خون، گردش خون ضعیف و علائم بیماری شریان های محیطی شود. این وضعیت به طور بالقوه می تواند باعث درد در هنگام راه رفتن، کاهش نبض، تغییرات پوستی یا سردی در پاها و انگشتان پا شود. برای تشخیص زودهنگام، مدیریت علائم و درمان و جلوگیری از عوارض جدی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

درمان چربی خون

اگر تری گلیسیرید بالا در شما تشخیص داده شود پزشک شما یک برنامه درمانی شامل تغییرات سبک زندگی، دارو یا هر دو را به شما توصیه می کند. اصلاحات سبک زندگی که می تواند به بهبود سطح تری گلیسیرید شما کمک کند عبارتند از:

  • خوردن غذاهای مفید برای قلب و پرهیز از قند اضافه شده و غذاهای حاوی چربی اشباع شده بالا
  • ورزش منظم
  • پرهیز یا محدود کردن مصرف الکل
  • ترک سیگار
  • مدیریت وزن
  • خواب منظم و با کیفیت
  • مدیریت استرس
تست چربی خون در خانه
تست چربی خون در خانه

تست چربی خون در خانه

تست تری گلیسیرید در خانه با استفاده از کیت های کلسترول خانگی امکان پذیر است. کیت های آزمایش حاوی ابزار و دستورالعمل هایی هستند که یک فرد برای بررسی نمونه خون خود نیاز دارد. برخی از کیت های آزمایشات خانگی کلسترول فقط ممکن است سطح کلسترول کل را اندازه گیری کنند. برای اندازه گیری چربی خون، شما باید از کیت هایی استفاده کنید که سطح کلسترول کل را به همراه موارد زیر اندازه گیری می کنند:

  • لیپوپروتئین های کم چگالی (LDL): پزشکان این نوع را کلسترول «بد» می دانند.
  • لیپوپروتئین های با چگالی بالا (HDL): پزشکان آن را کلسترول «خوب» می دانند.
  • تری گلیسیرید: اینها چربی های موجود در جریان خون هستند که به بدن انرژی می دهند. افزایش سطح تری گلیسیرید می تواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در افراد افزایش دهد.

افراد باید تمام دستورالعمل های ارائه شده در کیت تست کلسترول را دنبال کنند تا دقیق ترین نتایج به دست آید. دستورالعمل های دقیق ممکن است بسته به شرکت سازنده کیت متفاوت باشد. به طور معمول، دستورالعمل های کیت های کلسترول شامل موارد زیر است:

  • سوراخ کردن انگشت با لانست برای کشیدن یک قطره خون
  • قرار دادن خون روی نوار تست
  • قرار دادن نوار تست در محلی که برای اندازه گیری سطح کلسترول و چربی خون ارائه شده است

برخی از کیت های آزمایش ممکن است با یک پد الکترونیکی همراه نباشند. در عوض یک راهنمای رنگی، اطلاعاتی در مورد سطح کلسترول و تری گلیسیرید ارائه می دهد.

داروی چربی خون

در برخی موارد پزشک ممکن است مصرف داروهای خاصی را برای کمک به کاهش تری گلیسیرید توصیه کند. این داروها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فیبرات ها
  • اسیدهای چرب امگا ۳
  • اسید نیکوتینیک
  • استاتین ها

درمان خانگی چربی خون در طب سنتی

برای درمان چربی خون در طب سنتی از گیاهان دارویی استفاده می شود. مزیت این گیاهان نسبت به داروهای شیمیایی عوارض کمتر آنها در صورت مصرف صحیح است. دانه گشنیز یکی از مواردی است که برای درمان چربی خون می شود. شما به راحتی می توانید آن را از عطاری ها تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید.

برای مصرف آن به صورت دمنوش ۲ تا ۳ قاشق دانه گشنیز را در داخل آب جوش ریخته و حدود ۱۰ دقیقه اجازه دهید دم بکشد. این دمنوش را تا رسیدن به سطح نرمال تری گلیسیرید و کلسترول خون به صورت روزانه مصرف کنید.

درمان چربی خون با مصرف پیاز و سیر خام نیز امکان پذیر است. آنها را می توانید به صورت چاشنی یا در کنار وعده های غذایی خود مصرف کنید تا سطح تری گلیسیرید خون را کاهش دهد.

مصرف پرتقال، سیب، توت فرنگی و آووکادو نیز در طب سنتی برای کاهش چربی و کلسترول خون توصیه می شود. دانه کنگر فرنگی، سیاه دانه، سرکه سیب، چای سبز، شوید و خرفه، سایر موارد توصیه شده در طب سنتی برای کاهش و مدیریت کلسترول و چربی خون هستند.

درمان قطعی و فوری چربی خون

درمان قطعی و فوری تری گلیسیرید و کلسترول به عوامل مختلفی از جمله تغییرات سبک زندگی، تغییر روش تغذیه، استفاده از درمان های دارویی و بسیاری از موارد دیگر بستگی دارد. فواید تغییرات سبک زندگی معمولا در عرض ۶ تا ۱۲ ماه آشکار می شود. در دوره درمان خود غذاهایی مانند گوشت های چرب، محصولات لبنی پرچرب و فست فودها را نباید استفاده کنید. زیرا آنها حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع شده و در برخی موارد چربی ترانس هستند که سطح تری گلیسیرید خون را بالا می برند

با این حال، موفقیت در کاهش تری گلیسیرید با اصلاح سبک زندگی بسیار متفاوت است و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی گاهی اوقات شروع زودتر داروها را توصیه می کنند.

برخی از گیاهان دارویی و مکمل ها نیز برای کمک به کاهش کلسترول بد و چربی خون به تنهایی یا با داروهای تجویزی استفاده می شوند. در حالی که بسیاری از درمان های طبیعی به خوبی توسط تحقیقات پشتیبانی نمی شوند اما استثناهایی نیز وجود دارد. برای کسب نتایج بهتر حتما تمام موارد فوق را تحت نظر پزشک انجام دهید تا سریع تر به نتیجه برسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا