Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

معجزه درمان درد بیضه در طب سنتی | دارو و علت درد بیضه

درد بیضه یکی از مشکلات رایجی است که مردان از آن رنج می برند. آنها برای درمان خود بی سر و صدا نزد پزشک می روند تا علت درد بیضه را تشخیص دهد و به ندرت آن را به کسی بازگو می کنند. درد موقت بیضه ها که در مقطعی از زندگی شما وجود دارد جای نگرانی ندارد ولی در صورت تداوم باید به فکر درمان باشید.

بیضه ها بخشی از بدن مرد هستند که تستوسترون تولید می کنند و اسپرم می سازند. به عنوان بخشی از سیستم تناسلی مردان بیضه می تواند باعث مشکلاتی همچون عدم تعادل هورمونی، اختلال عملکرد جنسی و ناباروری شود. از آنجایی که هیچ استخوان یا ماهیچه ای از بیضه ها محافظت نمی کند، به ویژه در حین ورزش های سنگین، مستعد آسیب هستند.

این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک به بررسی علل مختلف درد بیضه، درمان درد بیضه ها با طب سنتی و داروهای تسکین دهنده آن می پردازد لطفا همراه ما باشید.

علت درد بیضه

هفت دلیل رایج وجود دارد که یک پزشک ممکن است در هنگام مواجهه با درد در این اندام ها، آنها را در نظر بگیرد. این دلایل عبارتند از:

اپیدیدیمیت

اپیدیدیمیت التهاب یک لوله پیچ خورده در پشت بیضه به نام اپیدیدیم است که باعث تورم، درد و در موارد شدید تب و لرز می شود. اغلب اوقات، اپیدیدیمیت نتیجه عفونت دستگاه ادراری (UTI) یا عفونت مقاربتی (STI) است. همچنین می تواند در نتیجه تروما یا به طور معمول یک بیماری خود ایمنی مانند لوپوس رخ دهد که در آن سیستم ایمنی به سلول ها و بافت های سالم حمله می کند.

ترومای بیضه

ضربه به بیضه معمولا درد خفیفی دارد. اغلب از ضربه مستقیم به بیضه یا آسیب دیدگی (مانند تصادف با موتور سیکلت) ناشی می شود. آسیب های بیضه در ورزش های تماسی و دوچرخه سواری شدید یا اسب سواری بسیار شایع است. بیشتر اوقات، این صدمات آسیب دائمی ایجاد نمی کنند.

افزایش فشار خون اپیدیدیم

فشار خون اپیدیدیم که معمولا به عنوان «توپ های آبی» شناخته می شود، دردی است که در اثر برانگیختگی جنسی طولانی مدت بدون ارگاسم ایجاد می شود. این وضعیت ناراحت کننده است اما خطرناک نیست و به دلیل تجمع فشار و اسپرم در اپیدیدیم است. خودارضایی یا انزال اغلب می تواند به تسکین درد حاد کمک کند، اگرچه این وضعیت معمولا بدون درمان خود به خود برطرف می شود.

فتق مغبنی یا اینگوینال

درد این اندام ممکن است زمانی رخ دهد که بخشی از روده شما به همراه بیضه ها به داخل کیسه بیضه فشرده شود. این وضعیت یک بیماری رایج است که به عنوان فتق اینگوینال شناخته می شود. فتق اینگوینال ممکن است شبیه برآمدگی بیضه ها در هنگام سرفه کردن یا بلند کردن چیزی سنگین به نظر برسد. علاوه بر درد، ممکن است احساس کشش و تورم غدد لنفاوی در کشاله ران نیز وجود داشته باشد.

درد پس از وازکتومی

پس از وازکتومی – نوعی روش جراحی پیشگیری از بارداری که لوله های حامل اسپرم را می بندد – ممکن است برخی افراد تورم، سفتی و درد در کیسه بیضه را تجربه کنند.

در برخی موارد درد به این دلیل است که اسپرم به داخل بیضه نشت کرده و باعث ایجاد یک توده دردناک به نام گرانولوم اسپرم می ‌شود. در موارد دیگر، نوعی اپیدیدیمیت به نام اپیدیدیمیت احتقانی می‌ تواند به دلیل مسدود شدن جریان اسپرم باعث درد شود. اگر یک عصب پس از وازکتومی فشرده و به دام بیفتد نیز می تواند منجر به یک وضعیت غیر معمول به نام سندرم درد پس از وازکتومی شود.

درد ارجاعی

همه دردهای ناحیه بیضه از آنجا شروع نمی شود. درد ارجاعی ممکن است به دردی اشاره داشته باشد که از جای دیگری سرچشمه می گیرد اما در جای دیگری احساس می شود (مانند بیضه). برای مثال، ممکن است به دلیل گیرکردن سنگ کلیه در مجاری ادراری یا گیرکردن عصب در ناحیه کمر که سیگنال ‌های درد را به کشاله ران می ‌فرستد، در بیضه ‌تان درد داشته باشید.

پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه یک وضعیت اورژانسی است که معمولا نیاز به جراحی دارد. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که طناب حامل خون در بیضه بپیچد. پیچ خوردگی بیضه باعث درد ناگهانی در یک طرف بیضه و همچنین تورم، تهوع و استفراغ می شود. در حالی که پیچ خوردگی بیضه در نوزادان و پسران جوان شایع تر است اما در هر سنی ممکن است رخ دهد.

سرطان بیضه

سرطان بیضه یک نگرانی جدی برای همه مردان است، اما بیشتر در مردان ۱۵ تا ۳۵ ساله دیده می شود. درد می تواند از علائم سرطان بیضه و همچنین برآمدگی یا توده روی بیضه ها و تورم بیضه ها یا کیسه بیضه باشد. سرطان بیضه می تواند کشنده باشد و نیاز به درمان فوری دارد. برداشتن کل بیضه با جراحی، درمان اولیه سرطان بیضه است.

علت درد بیضه
علت درد بیضه

میزان درد بیضه

موارد احتمالی زیادی برای این درد وجود دارد که برخی از آنها ممکن است بلافاصله آشکار شوند (مانند ضربه به کشاله ران در حین ورزش). درد حاد بیضه دردی است که به طور ناگهانی و شدید ایجاد می شود. علل درد مزمن بیضه یا ارکیالژیا موضوعی کاملا متفاوت است و درد ثابتی است که برای سه ماه یا بیشتر طول می کشد.

درد مزمن بیضه می تواند ناشی از عفونت، اعصاب آسیب دیده، کشیده شدن عضله کشاله ران یا سایر بیماری های زمینه ای باشد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث ایجاد درد در بیضه ها یا کیسه بیضه (کیسه پوستی که بیضه ها را در خود جای داده است) باشد. تعیین علت دقیق ارکیالژیا ممکن است، دشوار باشد.

درد خفیف بیضه

درد این اندام لزوما به این معنی نیست که شما یک مشکل جدی دارید. مطالعات نشان می دهد که تا ۵۰ درصد موارد درد ایدیوپاتیک (به معنای منشأ ناشناخته) است. در مواردی مانند این، درد ممکن است ادامه یابد یا خود به خود بدون درمان برطرف شود.

شرایط پزشکی در سایر قسمت های بدن گاهی اوقات می تواند باعث درد بیضه شود. سنگ کلیه یا عفونت مجاری ادراری می تواند باعث درد بیضه و همچنین درد در لگن، شکم و کمر شود. آسیب عصبی ناشی از دیابت (نوروپاتی دیابتی) نیز می تواند باعث درد در سراسر بدن شود.

درد بیضه چپ

اکثر موارد واریکوسل – تقریباً ۸۵٪ – در بیضه سمت چپ رخ می دهد. واریکوسل زمانی رخ می دهد که وریدهای کیسه بیضه شما به درستی عمل نمی کنند در نتیجه خون در نواحی خاصی جمع می شود. واریکوسل با مشکلات دیگری مانند ناباروری و سطوح پایین تستوسترون مرتبط است.

دلیل آن این است که وریدهای سمت چپ کیسه بیضه و بیضه ها ساختار آناتومیکی متفاوتی با وریدهای سمت راست دارند. به طور خاص، دو شریان ورید کلیوی چپ را فشرده می کنند، که مانع از ورود خون به داخل سیاهرگ از ورید اسپرماتیک می شود. اگر دریچه های وریدی ناکارآمد باشند، فشار برگشتی ایجاد می شود و سیاهرگ ها گشاد می شوند و در نتیجه واریکوسل ایجاد می شود.

درد بیضه راست

وجود واریکوسل در هر دو بیضه ممکن است، اگرچه به اندازه واریکوسل در سمت چپ رایج نیست اما ممکن است بیضه سمت راست را نیز درگیر کند. علاوه بر این علت درد این قسمت از بیضه می تواند ناشی از اپیدیدیمیت، فتق مغبنی و تروما باشد.

این درد می تواند تیز، تیر کشنده، خفیف یا ضربان دار باشد. همچنین درد می تواند به آرامی ظاهر شود یا به طور ناگهانی شروع شود. درد ممکن است در قسمت تحتانی شکم، لگن یا کمر نیز احساس شود.

سیاتیک و درد بیضه

سیاتیک وضعیتی است که در آن عصب سیاتیک تحریک می شود. این عصب از شاخه هایی از عصب چهارم کمری (l4) به پایین تا عصب ۳ خاجی (s3) تشکیل شده است. درد اسکروتوم و بیضه معمولا توسط عصب s2 (راسپی نفرین) ایجاد می شود. علل شایع دیگری نیز برای درد در این اندام ها وجود دارد، اما فتق دیسک در پشت به طور بالقوه می تواند باعث این درد شود.

اگرچه گاهی اوقات درد سیاتیک در این مکان ظاهر می شود، اما یک تظاهرات غیر معمول و غیر اختصاصی است. بیشتر اوقات سیاتیک در ریشه های عصبی پایینی رخ می دهد که نباید به بیضه ها برود. اغلب اوقات درد از منابع دیگر (لگن، روده و غیره) ارجاع می شود.

درمان درد بیضه
درمان درد بیضه

دیسک کمر و درد بیضه

بسیاری از افراد هر از گاهی کمردرد را تجربه می کنند. با این حال، کمردردی که همراه با درد بیضه رخ می دهد، کمتر شایع است و می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد.

بسیاری از علل بالقوه دیگر برای کمردرد و درد در بیضه ها وجود دارد که با هم اتفاق می‌ افتند و گاهی اوقات دلایل جداگانه ‌ای دارند. اگر این دردها ادامه دارد یا با علائم آزاردهنده ‌ای مانند بی ‌حسی یا ضعف همراه است، به دنبال مراقبت ‌های پزشکی باشید. توضیحات احتمالی زیادی برای کمردردی که به بیضه سرایت می کند وجود دارد. بررسی با اشعه ایکس یا معاینه فیزیکی می تواند به تشخیص مشکل کمک کند. سنگ کلیه می تواند باعث ایجاد کمردرد شود که به کشاله ران نیز سرایت می کند.

درمان درد بیضه ها با طب سنتی

درمان این عارضه با طب سنتی فقط می تواند برای آسیب های جزئی انجام شود. درد را معمولا می توان با استراحت و کیسه یخ همراه با داروهای مسکن درمان کرد. اگر درد بدون تورم وجود داشته باشد، یک پد گرم کننده یا یک حمام آب گرم اغلب می تواند به تسکین درد کمک کند.

درمان خانگی درد بیضه

درمان‌ های خانگی برای این مشکل در موارد خفیف با علت آشکار، مانند ضربه به ناحیه، ممکن است مفید باشد. این درمان ها ممکن است توسط پزشک نیز توصیه شود.

استراحت

اجسام سنگین را بلند نکنید و زیاد ورزش نکنید. سعی کنید از عضلات دردناک بیش از حد کار نکشید. در صورت امکان، دراز بکشید. این جریان خون را به بیضه ها کاهش می دهد و ممکن است به کاهش تورم و درد کمک کند.

استفاده از کمپرس سرد

کمپرس سرد می تواند به کاهش درد و تورم حاد در ناحیه کمک کند. برای درمان باید یک بسته یخ پیچیده شده در پارچه را چند بار در روز به مدت چند روز روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. این کار را هر بار بیش از ۱۵ دقیقه انجام ندهید و برای جلوگیری از سرمازدگی آن را به طور مداوم جابجا کنید.

استفاده از بیضه بند

بیضه بند می تواند از هر گونه ناراحتی که ممکن است با حرکت بیش از حد ایجاد شود جلوگیری کند. این وسیله پزشکی را می توانید به صورت حضوری یا آنلاین از فروشگاه های لوازم پزشکی به راحتی خریداری کنید. صرف نظر از اینکه آیا این ها برای شما کار می کنند یا نه، درد مزمن بیضه باید همیشه توسط یک پزشک ارزیابی شود.

درمان درد بیضه ها با طب سنتی
درمان درد بیضه ها با طب سنتی

درمان قطعی و فوری درد بیضه

برخی از علل درد در  ناحیه بیضه ها ناشناخته است. با این حال، درد مزمن در بیضه‌ ها، به نام ارکیالژیا، ممکن است باعث نگرانی شود. ارکیالژیا می ‌تواند ناشی از ضربه، عفونت و سایر مشکلات جدی ‌تر مانند پیچ ​​خوردگی بیضه باشد که نیاز به مراقبت فوری دارد. درد می تواند یک یا هر دو بیضه را درگیر کند و می تواند از خفیف و مبهم تا شدید و ناتوان کننده باشد. حتی درد ممکن است به کشاله ران یا شکم نیز کشیده شود. درمان قطعی و فوری این عارضه فقط با درمان پزشکی امکان پذیر است.

درمان درد بیضه راست

برای درمان این عارضه ابتلا باید علت آن تشخیص داده شود. مواردی مانند عفونت، هیدروسل، درد ناشی از اسپاسم عضلات کف لگن را می توان با استراحت، عدم استفاده از لباس زیر تنگ و داروهای ضد التهاب خوراکی (مانند ایبوپروفن) درمان کرد. اگر درد ادامه یابد، یک آزمایش تشخیصی می ‌تواند به درمان قطعی کمک کند.

درمان درد بیضه

داروهای تجویزی برای این عارضه ممکن است برای درمان علت زمینه ای تجویز شوند. این داروها شامل آنتی ‌بیوتیک‌ ها برای درمان برخی بیماری‌ های مقاربتی، عفونت‌ های ادراری و سایر عفونت ‌های باکتریایی هستند. درمان این عفونت ها تقریبا همیشه درد را تسکین می دهد.

داروی درد بیضه

برای کمک به کاهش دردهای خفیف ناشی از ضربه، می ‌توانید مسکن‌ های بدون نسخه مانند تایلنول (استامینوفن) یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل (ایبوپروفن) یا آلو (ناپروکسن) را از داروخانه تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید. توجه داشته باشید که بهترین دارو را پزشک پس از انجام معاینات و تشخیص علت درد برای شما تجویز خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا