Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

تفاوت پن و صابون در چیست؟ نحوه استفاده از پن و صابون

این روزها برای شستشوی صورت، مواد بهداشتی مختلفی پیشنهاد می شود، دو تا از پر طرفدارترین مواد بهداشتی برای صورت، پن و صابون هستند. در این مقاله از جهان شیمی فیزیک سعی کردیم تا به شما تفاوت پن و صابون را توضیح داده و نحوه استفاده از هر کدام را شرح دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با کپسول و قرص هیرتامین را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

پن چیست

برای توضیح تفاوت پن و صابون، باید بگوییم که ظاهر پن بسیار شبیه به صابون است اما ساختار آن تفاوت دارد. پن سبب می شود تا چربی های مفید پوست شما از بین نرود. از بین رفتن چربی مفید پوست می تواند سبب خشکی بیش از حد، اگزما و مشکلاتی از این قبیل شود. پن ها برای پوست های مختلف تولید می شوند و شما باید حتما با توجه به نوع پوستتان، پن مورد نظر خود را تهیه کنید.

این ماده بهداشتی، اسانس یا پارابن ندارد و pH آن ۶ است و به pH نرمال پوست شباهت دارد. از همین رو یکی از بهترین پاک کننده های صورت به شمار می رود و حتی خاصیت درمانی نیز دارد. از آنجایی که در این ماده از مواد حساسیت زا استفاده نمی شود، می توان از آن برای پوست های حساس و حتی پوست کودکان بهره گرفت. این مهم ترین تفاوت پن و صابون است.

یکی از خواص مهم پن ها، آبرسانی پوست و ایجاد لایه محافظ بر روی آن است تا از هدر رفتن رطوبت پوست جلوگیری کند. از همین رو، پن ها سبب نرمی و لطافت پوست می شوند. برخی پن ها با خاصیت لایه برداری خود، سبب از بین رفتن پوست مرده شده و باعث می شوند که مواد درمانی بهتر جذب پوست شوند.

تفاوت پن و صابون در چیست؟ نحوه استفاده از پن و صابون
تفاوت پن و صابون در چیست؟ نحوه استفاده از پن و صابون

انواع پن

از نظر ظاهری، دو نوع پن مایع و جامد داریم. از نظر درمانی نیز پن ها به دسته بندی های زیر تقسیم می شوند:

برای پوست چرب، مختلط و دارای جوش

مناسب پوست خشک تا نرمال

برای پوست حساس

پن لایه بردار

روشن کننده و ضد لک

طرز مصرف پن

به دلیل تفاوت پن و صابون، پن را روزی ۲ بار می توانید از پن برای پاکسازی صورت استفاده کنید، یک بار صبح و یک بار شب؛ اما صابون برای استفاده روزمره شاید مناسب نباشد چرا که پوست را خشک می کند.

بهتر است پن ها را قبل از استفاده از محصولاتی نظیر ضد لک، ضد جروک و چد جوش استفاده کنید.

اپگر پوست خشک دارید، بهتر است روزی یک بار از پن استفاده کنید.

صابون چیست

این ماده بهداشتی، نمکی از اسید چرب است که از چربی های گیاهی و حیوانی تولید می شود. صابون با آب قلیایی تولید می شود. مولکول های صابون دو قطبی هستند یعنی یک سر چربی دوست دارند و یک سر آبدوست. چربی ها به سر چربی دوست متصل شده و می توانند از روی دست و صورت پاک شوند.

در حقیقت صابون پلی میان چربی و آب است، که می تواند چربی را در آب حل کند و از روی سطوح پاک کند. صابون ها از نظر pH برای پوست مناسب نیستند چرا که بیشتر آن ها pH بین ۹ و ۱۰ دارند که نسبت به پوست قلیایی تر است و می تواند آسیب جدی به پوست وارد کند.

تفاوت پن و صابون در چیست؟ نحوه استفاده از پن و صابون
تفاوت پن و صابون در چیست؟ نحوه استفاده از پن و صابون

تفاوت پن و صابون چیست

هر دو از نظر شکل ظاهری یکسانند.

بر پایه شویندگی تولید می شوند.

پن برای پوست های اگزمایی و حساس بسیار مناسب است.

صابون برای پوست های نرمال توصیه می شود.

در ابتدای شستشوی صورت با پن، حس نرمی و لطافت و چرب بودن پوست را دارید. به مرور زمان این حس کمتر می شود.

اما در ابتدای شستشوی صورت با صابون، پوست شما حس تمیزی و کشیدگی دارد و با گذشت زمان چرب تر می شود و براق است.

این تفاوت به علت تفاوت در pH صابون و پن است. همچنین پن یک لازه محافظ روی صورت می سازد که مانع از به هدر رفتن چربی مفید پوست می شود.

پن می تواند حاوی مواد مغذی باشد در صورتی که صابون فقط یک شوینده است.

صابون پوست را به شدت خشک می کند و چربی پوست های چرب را بیشتر می کند.

ممکن است با استفاده مکرر از صابون دچار لک پوستی شوید در حالی که پن ها در نوع ضد لک هم تولید می شوند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا