Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیآزمایشگاهیپزشکیصنایع شیمیایی

از کاربرد تری سیترات سدیم و موارد استفاده از آن چه می دانید؟

تری سیترات سدیم ماده ای شیمیایی است که از آن در صنایع مختلفی همچون پزشکی، آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی استفاده می شود. کاربرد تری سدیم سیترات موجب شده تا خرید و فروش این ماده در صنایع بسیار صورت پذیرد. از خواص تری سیترات سدیم در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده استفاده می شود. این ماده به صورت بلور هایی گرانولی و یا به شکل پودری کریستالی در دسترس قرار دارد. از مزایا و فواید مصرف تری سیترات سدیم غیر سمی و زیست تخریب پذیر بودن آن است. خرید و فروش تری سیترات سدیم از طریق سایت های معتبر عرضه مواد شیمیایی صنعتی صورت می پذیرد. برای خرید و اطلاع از قیمت تری سیترات سدیم می توان به سایت های عرضه کننده مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

کاربرد تری سدیم سیترات در صنایع غذایی

تری سدیم سیترات به عنوان عاملی جهت تنظیم اسیدیته و همین طور به عنوان نگهدارنده در صنایع غذایی استفاده می‌شود. با استفاده از این ماده می توان موجب بهبود بسیاری از فرآیند های تولید در صنایع غذایی شد. این ماده به عنوان تنظیم کننده اسیدیته در تولید کیک و مربا، بهبود طعم در تولید سوسیس و به عنوان عامل بافر کننده در تولید نوشابه های گاز دار استفاده می شود. درواقع با کاربرد آن می‌توان موجب بهبود کیفیت و تسریع فرآیند تولید شد.

تنظیم اسیدیته ژله ها و بهبود طعم در بسیاری از مواد غذایی از دیگر فواید مصرف این ماده محسوب می شود. از سدیم سیترات در تولید آبمیوه، لبنیات و بستنی نیز به‌عنوان امولسیفایر استفاده می شود. این ماده به عنوان پف کننده در خامه و امولسیون کننده در پنیرهای فرآوری شده نیز استفاده می شود. این ماده به یون های مختلف اتصال یافته و از ایجاد هیدروکلوئیدها و ایجاد ژل ممانعت می کند.

به‌طورکلی از این ماده شیمیایی در صنعت غذایی به‌عنوان نگهدارنده، امولسیفایر، تنظیم اسیدیته و ترشح کلسیم استفاده می شود و از ترکیبات مهم در صنایع غذایی است.

استفاده از تری سیترات سدیم در پزشکی

کاربرد تری سدیم سیترات در پزشکی نیز صورت می پذیرد. از این ماده در پزشکی به عنوان یک عامل قلیایی کننده استفاده می شود. قرص و محلول سدیم سیترات اسید اضافی موجود در خون و ادرار را خنثی کرده و موجب بهبود سلامت خواهند شد. بعلاوه این ماده در درمان بیماری اسیدوز متابولیک نیز استفاده می شود. پس از جذب در بدن، سدیم سیترات به کاتیون های سدیم و آنیون های سیترات تجزیه می گردد. سپس یون های سیترات آلی به یون های بی کربنات متابولیزه شده و درنهایت به افزایش غلظت بی کربنات پلاسما منجر خواهند شد.

از این ماده به دلیل خاصیت خنثی کنندگی در درمان ناراحتی های معده و تسکین بیماری اسیدوز لوله دیستال کلیه که ناشی از عفونت دستگاه ادراری است نیز استفاده می شود.

از کاربرد تری سیترات سدیم و موارد استفاده از آن چه می دانید؟
از کاربرد تری سیترات سدیم و موارد استفاده از آن چه می دانید؟

کاربرد ضد انعقاد سیترات سدیم

از فواید و مزایا سیترات سدیم در آزمایشگاه ها نیز استفاده می شود. درواقع این ماده یک ترکیب ضد انعقاد بسیار پرکاربرد در بخش هماتولوژی (خون شناسی) است. این ترکیب در نمونه گیری ها استفاده شده و از ایجاد لخته خون جلوگیری می کند. در تثبیت خون و فرآورده های خونی استفاده از این ماده قدمت زیادی دارد. لوله های آزمایشگاهی آغشته به این ماده قادرند تا خون را به مدت طولانی بدون ایجاد لخته برای آزمایشات بالینی حفظ کنند. نسبت استفاده از این ماده برای جلوگیری از انعقاد خون در آزمایشگاه ۱ به ۹ است. این ترکیب با کلسیم مخلوط گشته و با تشکیل سیترات کلسیم از انعقاد خون ممانعت می کند. لازم به ذکر است که این ماده به عنوان دارو در مقابله با لخته شدن خون در بیماران نیز استفاده می شود.

تری سدیم سیترات برای استفاده در صنایع

از کاربرد سدیم سیترات به عنوان یک پاک کننده صنعتی استفاده می شود. این ماده را می توان در پاک‌سازی دستگاه های تولید بخار و همین طور تمیز نمودن سیستم های آب گرم از لایه های کلسیم و زنگ‌زدگی استفاده نمود. از دیگر کاربردهای این ماده در صنعت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • پولیش شیمیایی
  • تیمار آلومینیوم، مس
  • تیمار سطوح فلزی
  • سولفور زدایی گاز دودکش
  • بازیابی نفت
  • پیشگیری از آلودگی مواد راکتور هسته‌ای
  • و…

از اسید سیتریک و نمک هایش در حمام های آبکاری الکترولیز به عنوان عوامل بافر کننده و کمپلکس کننده استفاده می شوند.

قیمت تری سیترات سدیم

انواع تری سیترات سدیم در گرید های مختلفی در بازار موجودند. قیمت این ماده با توجه به گرید تولید شده و درجه خلوص آن متفاوت خواهد بود. نرخ ارز، شرکت تولید کننده و تولید ایران یا خارجی بودن محصول نیز بر قیمت نهایی آن موثر خواهد بود. توجه شود که نوسانات نرخ ارز بر قیمت محصولات خارجی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

حجم و وزن بسته بندی نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت محسوب می شود. بدیهی است محصولاتی در بسته بندی هایی با وزن کمتر از قیمت فروش کمتری در بازار برخوردارند. بنابراین قیمت فروش تری سیترات سدیم می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته باشد.

خرید و فروش تری سیترات سدیم

خرید و فروش این محصول به دلیل کاربرد های صنعتی گسترده بسیار صورت می پذیرد. برای خرید این ماده صنعتی می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود. همواره خرید از منابع معتبر و دریافت محصول باکیفیت و اصل پیشنهاد می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا