Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

جواب اسید استیک خوراکی در جدول چیست؟

اسید استیک ماده‌ای اسیدی است که با نام جوهر سرکه نیز شناخته می شود. انواع استیک اسید خوراکی و صنعتی تولید و در بازار عرضه می گردند. گرید خوراکی خلوص بیشتری نسبت به گرید صنعتی دارد. کاربرد اسید استیک خوراکی یا سرکه در صنایع غذایی بسیار صورت گرفته و قدمت این استفاده به قرن‌ها پیش باز می گردد. این ماده یک اسید آلی ضعیف است که به راحتی در آب، کلروفرم و هگزان حل می گردد. استفاده از اسید استیک خوراکی در تولید بسیاری از غذا ها همچون انواع ترشی، سس، سالاد و… صورت می پذیرد. از خواص اسید استیک خوراکی می توان به طعم دهندگی و نگهدارندگی این ماده اشاره نمود. قیمت اسید استیک خوراکی تحت تاثیر درجه خلوص محصول قرار دارد. برای خرید اسید استیک خوراکی می توان به فروشگاه ها و سایت های معتبر مراجعه نمود.

اسید استیک خوراکی چیست

استیک اسید از معروف ترین ترکیبات مورد استفاده در صنایع غذایی است و با فرمول مولکولی CH۳COOH شناخته می‌شود. استفاده از اسید استیک خوراکی در غذاها می‌تواند مزایا زیر را در برداشته باشد.

  • قابلیت اسیدی کنندگی
  • کنترل کنندگی pH
  • بهبود دهندگی طعم
  • و…

این ماده به‌عنوان عامل اسیدی کننده و طعم دهنده در غذاهای همچون انواع سس و کمپوت ها استفاده می‌شود. این اسید آلی ضعیف برای تمیز کردن تجهیزات و همین‌طور به‌عنوان افزودنی آب دیگ بخار به کار می‌رود. انواع سوسیس و کالباس، ترشیجات و مواد غذایی سرکه اندود نیز از محصولاتی هستند که در فرآوری آن‌ها از کاربرد استیک اسید خوراکی استفاده می‌شود. کاربرد به‌عنوان نگهدارنده از دیگر استفاده‌های استیک اسید است که برای جلوگیری از رشد باکتری ها و مخمرها استفاده شده و از رشد کپک و قارچ نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. اسید اتانوئیک، اسید متان کربوکسیلیک و اسید سرکه از دیگر نام های این ماده آلی هستند.

جالب است بدانید که جوهر سرکه یکی دیگر از نام های این کربوکسیلیک اسید است که از این نام در حل جواب جدول استفاده می شود.

کاربرد اسید استیک در صنایع غذایی

از نمک‌های این ماده در فراورده‌های آردی استفاده می‌شود. این ماده علاوه بر اینکه از رشد کپک ها جلوگیری می‌کند، در انجام عمل مخمرها نیز دخالتی نخواهند داشت. کاربرد اسید سیتریک خوراکی در صنایع غذایی به دلیل خواص زیر صورت می پذیرد.

  • چاشنی
  • طعم دهنده
  • اسیدی کننده
  • بی رنگ کننده
  • ترش کننده
  • تنظیم کننده pH
  • حلال
  • نگهدارنده
  • و…
جواب اسید استیک خوراکی در جدول چیست؟
جواب اسید استیک خوراکی در جدول چیست؟

توجه شود که کاربرد غذایی این اسید آلی ضعیف از طرف FDA تایید شده است. این ماده را می‌توان در انواع سس، میوه‌های کنسروی و ترشیجات استفاده نمود و آن‌ها را از رشد کپک و باکتری محافظت نمود. استفاده از این ماده در محصولاتی همچون انواع گوشت، شیر و پنیر نیز صورت می‌پذیرد.

این ماده یک افزودنی غذایی است که در دیگ بخار برای بخارپز کردن مواد غذایی به کار می‌رود. درواقع این اسید خوراکی برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن مواد غذایی قبل از پخت‌وپز بسیار موثر بوده و به کار می رود.

مشتقات استات اسید استیک شامل نمک های کلسیم، سدیم یا پتاسیم هستند. این ترکیبات دارای خواص آنتی باکتریال مشابه بوده و از آن‌ها به‌عنوان جایگزین این اسید استفاده می‌شود. این ترکیبات را می‌توان برای تغییر حالت اسیدی در برخی محصولات غذایی به کار گرفت.

خواص اسید استیک خوراکی

این اسید تک ظرفیتی بوده و یک پروتون اسیدی (+H) در محلول آزاد می کند. بنابراین اتانوئیک اسید، اسیدی مونوپروتیک یا تک ظرفیتی بشمار می آید. ساختار اسید استیک جامد به گونه‌ای است که در آن مولکول ها زنجیر ایجاد کرده و مولکول های مجزا توسط پیوندهای هیدروژنی به یکدیگر متصل می گردند. مولکول با اتصال به هم از طریق پیوند هیدروژنی، دیمر ایجاد می کنند. توجه شود که واکنش اشاره شده در حالت جامد رخ خواهد داد. نقطه ذوب این اسید ۱۶.۶ درجه سانتی گراد است. بنابراین در دماهای کمتر، ظاهری یخ مانند و کریستالی خواهد داشت. به همین دلیل است که این ماده با نام اسید استیک گلاسیال نیز شناخته می شود. نوع کاملا خالص این ماده را اسید استیک گلاسیال می نامند. البته قیمت اسید استیک خالص نسبت به سایر انواع بیشتر است.

تولید صنعتی استیک اسید

  1. کربونیلاسیون متانول
  2. اکسیداسیون استالدئید
  3. اکسیداسیون اتیلن

کاربرد خانگی اسید استیک خوراکی

از انواع کاربرد اسید استیک خوراکی می توان به تولید سرکه اشاره کرد. سرکه یک پاک کننده خانگی است که ماده اصلی تشکیل دهنده آن اتانوئیک اسید است. این اسید آلی می تواند کثیفی ها را تجزیه کرده و موجب حذف برخی از میکروب ها گردد. بنابراین می توان از این ماده برای ضدعفونی کردن انواع میوه و سبزیجات نیز استفاده نمود.

قیمت اسید استیک خوراکی

قیمت استیک اسید خوراکی که به عنوان ماده اصلی فعال سرکه بشمار می آید، می تواند متفاوت باشد. قیمت این ماده تا حدود زیادی به درجه خلوص و گرید تولید شده وابسته است. همچنین شرایط عرضه و تقاضا و تولید نیز بر قیمت این ماده شیمیایی موثر است. برای خرید این ماده می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

شرایط نگهداری

  • دور از گرما و سرما و نور مستقیم خورشید نگهداری گردد.
  • این ماده باید تنها در مقادیر محدود ذخیره سازی گردد.
  • از ترکیبات اکسنده و کاهنده، فلزات، ترکیبات اسیدی و قلیایی دور نگه داشته شود.
  • در انبار های خنک و با تهویه مناسب و البته در ظروف محکم و کاملا در بسته نگهداری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا