Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییکشاورزی و دامپروری

کاربرد سولفات منگنز برای پسته چیست؟ | مزایا مصرف

سولفات منگنز ماده‌ای معدنی است که به دلیل داشتن خواص ویژه کاربردی صنعتی یافته است. کود سولفات منگنز در کشاورزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و درواقع استفاده از آن موجب رفع کمبود منگنز خاک خواهد شد. از کاربرد سولفات منگنز در صنعت می توان به استفاده در صنایع تولید فولاد ضد زنگ اشاره نمود. استفاده از سولفات منگنز برای پسته و انگور و سایر مزارع کشاورزی بسیار متداول است. از مزایا مصرف سولفات منگنز استفاده آسان و محلول بودن در آب است. قیمت سولفات منگنز تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته و به درجه خلوص محصول وابسته است. برای خرید سولفات منگنز می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

آنالیز سولفات منگنز

این ماده ترکیبی معدنی معدنی بوده و از سنگ معدن منگنز در معادن حاصل می آید. این ماده به شکل بلورهای سفید رنگی است که به خوبی در آب حل می گردد. بیشترین میزان انحلال پذیری این ماده در آب، در دمای اتاق صورت می پذیرد و این یک مزیت برای استفاده از این ماده محسوب می شود. این ماده در انواع هیدراته و به رنگ صورتی کمرنگ قابل تهیه است.

کاربرد سولفات منگنز در کشاورزی

مقدار قابل توجهی از منگنز در قسمت های برگ و ساقه گیاه ذخیره می گردد. منگنز فعال کننده آنزیم هایی همچون ردوکتاز بوده و در متابولیسم ازت نقش دارد. میزان جذب منگنز از طریق ریشه می تواند به دلیل عواملی محدود شود. مصرف انواع کودهای شیمیایی، کاهش اسیدیته و افزایش آهک برخی از این عوامل هستند. توجه شود که حتی استفاده از کود های حاوی منگنز نیز مکن است سبب مسمومیت گیاه شود. بنابراین باید از کودهای گیاهی پس از آنالیز خاک و به اندازه استفاده نمود. انواع کود حاوی منگنز در بازار موجود بوده و قیمت سولفات منگنز به کیفیت و درجه خلوص محصول وابسته است.

روش های افزودن منگنز به خاک

کود سولفات منگنز را می توان به صورت خشک و محلول  به خاک افزود. سولفات منگنز گرانوله از کود های ترکیبی بوده و استفاده از آن به صورت تزریق به خاک صورت می پذیرد. البته در این حالت، دسترسی گیاه به منگنز آهسته بوده و پیشنهاد می شود که از روش محلول پاشی استفاده گردد. جهت بهبود اثر بخشی می توان از مخلوط کودسولفات منگنز گرانوله با کود های اسیدی مانند مونو آمونیوم فسفات استفاده نمود.

روش محلول پاشی یا اسپری نمودن محلول بر روی برگ ها دسترسی آسان تری را برای گیاه فراهم می کند. استفاده از سولفات منگنز در کشاورزی می تواند با تقویت فتوسنتز موجب تغذیه بهتر و رشد گیاه شود.

کاربرد سولفات منگنز برای پسته چیست؟ | مزایا مصرف
کاربرد سولفات منگنز برای پسته چیست؟ | مزایا مصرف

کاربرد سولفات منگنز برای پسته

وجود خاک های آهکی در مناطق پسته کاری دارای pH های بالایی هستند. این پی اچ های بالا جذب عناصری مانند منگنز، روی، آهن و مس را محدود می کنند. در بسیاری از خاک های باغ‌ های پسته منگنز به اندازه کافی موجود است، اما pH های بالای ۷.۵ خاک موجب عدم جذب آن توسط گیاه و بروز کمبود منگنز در گیاه می شود.

لازم به ذکر است که کمبود منگنز از عوامل محدود کننده رشد پسته در خاک‌ های آهکی بشمار می آید. کمبود منگنز موجب می شود تا جوانه انتهایی به رشد ادامه دهد و پژمردگی یا زرد شدگی بین برگ‌های جوان در سراسر پهنک یا روی قسمت های انتهایی آن به صورت گسترده مشخص گردد. کمبود منگنز فتوسنتز و گل دهی و تشکیل میوه را نیز کاهش خواهد داد. بنابراین برای بهره برداری از باغات پسته باید منگنز مورد نیاز رشد گیاهان را تامین نمود. خاک های دچار کمبود با تأمین منگنز به افزایش عملکرد و بهبود کیفیت میوه کمک خواهند نمود.

مزایا مصرف سولفات منگنز برای پسته

  1. این کود ها مقدار مناسبی از عنصر منگنز قابل جذب برای گیاه را فراهم می کنند.
  2. با کاهش pH خاک در جذب سایر عناصر غذایی نیز تاثیر مثبت دارند.
  3. کاربرد این کود ها موجب افزایش شادابی و فتوسنتز گیاه می شوند.
  4. کاربرد سولفات منگنز آسان است و حلالیت بالایی در آب دارد.
  5. قابلیت استفاده به صورت خاکی و یا آبیاری دارد.
  6. موجب افزایش کیفیت و باردهی بیشتر گیاه خواهد شد.

عوامل بروز کمبود منگنز در پسته

  • کمبود منگنز زمانی رخ می دهد که pH محیط رشدی بیشتر از ۶.۵ داشته باشد. در شرایط پی اچ بالا عنصر در خاک ثابت شده و در دسترس گیاه قرار نمی گیرد.
  • کمبود منگنز می تواند ناشی از میزان استفاده کم از کود حاوی منگنز نیز باشد..
  • آبشویی و استفاده بیش‌ازحد از کلات های آهن نیز می تواند موجب کمبود منگنز شود.

قیمت سولفات منگنز

قیمت این ماده تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. درجه خلوص و گرید تولید شده، شرکت تولید کننده و نرخ ارز تنها بخشی از عوامل موثر بر قیمت این ماده هستند. وزن بسته بندی نیز بر قیمت محصول موثر است. هرچه وزن محصول بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

خرید و فروش سولفات منگنز

به دلیل کاربرد های صنعتی گسترده، خرید و فروش این محصول در بازار جهانی بسیار صورت می پذیرد. برای خرید این محصول در ایران می توان به سایت شرکت های معتبر عرضه کننده مراجعه نمود. فروش این ماده به صورت اینترنتی امکان خریدی بی واسطه را فراهم نموده است که می توان در وقت و هزینه صرفه جویی نمود. همواره توصیه می شود که در هنگام خرید مواد شیمیایی دقت نموده و تنها از منابع معتبر اقدام به خرید نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا