Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

اسانس سیر چیست و از فواید درمانی بی نظیر آن چه می دانید؟

اسانس سیر به دلیل خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی قوی خود کاملا شناخته شده است. سیر یکی از محبوب ترین ادویه ها در جهان است، اما وقتی صحبت از اسانس به میان می آید، به دلیل طیف گسترده ای از فواید دارویی و رایحه درمانی که دارد، محبوبیت بیشتری دارد.

اسانس سیر گردش خون را تحریک می کند و از پوست شما محافظت می کند. همچنین به دلیل خواص ضد احتقان خود شناخته شده است و باعث تسکین چندین بیماری پوستی نیز می شود. بنابراین تولیدکنندگان محصولات مراقبت از پوست و مو از اسانس سیر به عنوان یکی از اجزای مهم محصولات خود استفاده می کنند.

برخی از افراد ممکن است عطر اسانس سیر را دوست نداشته باشند، اما همین عطر است که بسیاری از خواص درمانی آن را به آن می بخشد. بنابراین همیشه باید به جای روغن های مصنوعی از اسانس طبیعی سیر استفاده کنید. اسانس سیر دارای بوی قوی و قوام ضعیفی است. به دلیل قوام ضعیف آن، می توانید آن را به راحتی در محصولات مراقبت از پوست و آرایشی خود بگنجانید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

گیاه شناسی سیر

سیر یکی از گیاهانی است که در بسیاری از مناطق در سراسر جهان کشت می شود و دارای مزایای سلامتی متعددی است. سیر یکی از قدیمی ترین محصولات باغی جهان است و بیش از ۶۰۰ گونه فرعی سیر در جهان وجود دارد. سیر یک گیاه چند ساله مقاوم است که به ارتفاع ۱-۳ فوت رشد می کند، از خویشاوندان نزدیک موسیر، پیاز، پیازچه، تره فرنگی و راکو و همچنین گونه ای از جنس پیاز است.

نام علمی سیر Allium sativum است. متعلق به تیره Allium خانواده Alliaceae است. اعتقاد بر این است که این گیاه بومی مناطق کوهستانی آسیای مرکزی است، اما اکنون به طور گسترده در سراسر جهان برای مصارف خانگی و تجاری کشت می شود. سیر یک ماده چاشنی محبوب در آسیا، آفریقا و اروپا و یک غذای اصلی در مدیترانه است.

در طول تاریخ بیشتر برای اهداف دارویی استفاده شده است. سیر دارای خواص ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی است. به پیشگیری از بیماری های قلبی (مانند تصلب شرایین، کلسترول بالا و فشار خون بالا) و سرطان (مانند سرطان معده و روده بزرگ) کمک می کند. همچنین کلسترول و احتمال بروز مشکلات قلبی- عروقی را کاهش می دهد.

تاریخچه سیر

تاریخچه سیر منطقه ای که در سراسر آسیا و از غرب تا مدیترانه را در بر می گیرد. جایی که خاستگاه سیر بود و به لطف شکارچیان عشایری که پنج هزار سال یا بیشتر آن را حمل می کردند در سراسر منطقه پراکنده شد. سیر از زمان های قدیم به دلیل فعالیت های دارویی قوی و نقش جالب خود در آشپزی کاملا شناخته شده است.

بقایای سیر در دوره غار نشینی با بیش از ۱۰۰۰۰ سال قدمت یافت شده است. سیر از همان اوایل تمدن در فرهنگ های سراسر جهان وجود داشته است. هزاران سال است که در غذاها و داروها استفاده می شود. شواهد باستان شناسی نشان می دهد که سیر توسط مصریان باستان پرستش می شده است.

باستان شناسان نقاشی‌ها و مجسمه های گلی به شکل پیاز سیر را در مقبره های مصری کشف کردند که قدمت آن به ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد می رسد و همچنین سیر مومیایی ‌شده در مقبره توتانخامون کشف شد. یک پاپیروس مصری که قدمت آن به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد می رسد، مصرف سیر را در درمان ۲۲ بیماری از جمله بیماری قلبی، ضعف و تومورها توصیه می کند.

اهرام مصر یکی دیگر از پاورقی های تاریخ گیاه سیر است زیرا ظاهرا به بردگانی که این اهرام را می ساختند برای افزایش قدرت و استقامت سیر می دادند. یونانیان و رومیان باستان نیز سیر را به عنوان یک تقویت کننده نیرو می شناختند و هر دو تمدن آن را بخشی از رژیم غذایی نیروهای نظامی قرار داده بودند.

ورزشکاران یونانی حتی قبل از مسابقه برای افزایش نیرو سیر مصرف می کردند. بقراط، پزشک مشهور یونانی، آن را برای بیماری های ریوی، گوارشی و درمان زخم ها توصیه می کرد. دیوسکوریدس، پزشک یونانی، از سیر برای کرم های روده استفاده می کرد. پلینی، گیاه ‌پزشک رومی، سیر را به عنوان درمانی برای شصت و یک بیماری مختلف ذکر کرده است.

در گذشته از سیر به عنوان دافع پشه استفاده می کردند. نوشته‌ های چینی مربوط به ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، سیر را برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و تقویت قوا توصیف می ‌کنند. در هند، طب آیورودا سیر را برای افزایش انرژی و درمان سرماخوردگی و خستگی توصیه می کند.

سیر در قرون وسطی برای جذام و مبارزه با طاعون استفاده می شد و در طول جنگ جهانی اول و دوم، زمانی که پنی سیلین کمیاب بود، برای جلوگیری از عفونت و قانقاریا در پانسمان زخم سربازان استفاده می شد. فرهنگ های غربی تا اوایل یا اواسط قرن بیستم از سیر به دلیل بوی نامطبوعی که از خود به جا می گذاشت، دوری می کردند. حدود دهه ۱۹۲۰ بود که آمریکایی ها شروع به استقبال از این پیاز خوش طعم و سالم کردند.

اکنون سیر به یک گیاه مروج سلامت در کشورهای خاور دور و نزدیک، اروپا و ایالات متحده تبدیل شده است. در آلمان، بیشتر بزرگسالان برای ارتقای سلامت روزانه از مکمل سیر استفاده می کنند. در ایالات متحده، استفاده از مکمل‌های سیر در طول سال‌های اخیر به سرعت افزایش یافته است.

ارزش غذایی سیر

سیر حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و اجزای دیگر است. برخی از ویتامین هایی موجود در سیر شامل ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، تیامین، نیاسین، پیریدوکسین، اسید پانتوتنیک، اسید فولیک، ریبوفلاوین و کولین است. سیر همچنین حاوی سدیم و پتاسیم است که فواید زیادی برای سلامتی دارند. علاوه بر این سیر حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، پروتئین، روی، سلنیوم است. بهترین قسمت سیر این است که کلسترول آن صفر است. سیر همچنین حاوی مقداری مواد مغذی گیاهی مانند بتاکاروتن، لوتئین، زآگزانتین است.

روش تولید اسانس سیر
روش تولید اسانس سیر

روش تولید اسانس سیر

اسانس سیر از سیرهای له شده با فرآیند تقطیر با بخار آب استخراج می شود که خالص، گران قیمت و بسیار غلیظ است و رایحه‌ای قوی و تند دارد. روغن را می توان با خیساندن سیرهای خرد شده در یک روغن گیاهی که ملایم اما غلظت کمتری دارد استخراج کرد. روغن سیر را می توان به صورت کپسول نیز یافت که حاوی تنها ۱ درصد روغن سیر و روغن های گیاهی دیگر است. روغن سیر حاوی ترکیبات محلول در روغن زیادی است در حالی که اسانس ترکیبات محلول در آب بالایی دارد.

ترکیبات فعال موجود در اسانس سیر

سیر با بیش از ۲۰۰ ماده شیمیایی گیاهی و ترکیبات طعم دهنده، نویدبخش بهبود سلامت و شادابی انسان است. اسانس سیر عمدتا حاوی ترکیبات فرار و غیرفرار مبتنی بر آلیل سولفور است که محصول تجزیه آلیسین (یک جزء اصلی عصاره سیر) است. این اسانس شامل ترکیبات فعالی مانند متیل آلیل دی سولفید، دی آلیل تترا سولفید، متیل آلیل تری سولفید، دی آلیل مونوسولفید، متیل آلیل هگزا سولفید، دی متیل پنتا سولفید، دی متیل تترا سولفید و دی متیل تری سولفید می باشد.

کاربردهای اسانس سیر

مخلوط با روغن های دیگر در دیفیوزر

انتشار اسانس سیر خالص می تواند گرما و راحتی را در طول فصل سرد زمستان فراهم کند. رایحه گرم و تند این اسانس به شما احساس بهتری می دهد و همچنین سرفه و سایر علائم را کاهش می دهد.

مراقبت از مو

ماساژ پوست سر با فرم رقیق شده اسانس سیر، باکتری ها و میکروب ها را از بین می برد. پوست سر شما شاداب، تمیز و سالم می ماند و همچنین وضعیت و سلامت موهای شما را تا حدودی بهبود می بخشد.

صابون های DIY

استفاده از اسانس سیر در صابون به دلیل خواص ضد باکتریایی و لایه بردار بودن آن باعث می شود از پوست شما در برابر میکروب ها، چربی، گرد و غبار و سایر آلاینده های محیطی محافظت کند.

محصولات مراقبت از دهان

این اسانس باعث تسکین دندان درد و تورم لثه می شود. باکتری های مسئول عفونت دندان و لثه را از بین می برد. اسانس طبیعی سیر همچنین می تواند برای درمان عفونت های دهان استفاده شود.

محصولات مراقبت از پوست و ضد آکنه

آنتی اکسیدان های قوی موجود در اسانس طبیعی سیر از پوست در برابر آکنه، جوش و طیف گسترده ای از سایر بیماری ها و مشکلات پوستی موثر می کند. این اسانس در پک های صورت، اسکراب بدن و کرم ها و لوسیون های ضد آکنه استفاده می شود.

تقویت کننده حافظه

گفته می شود استفاده منظم از اسانس طبیعی سیر از طریق آروماتراپی حافظه را تقویت می کند. همچنین با بهبود مهارت های شناختی و حافظه، شما را از بیماری هایی مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر دور نگه می دارد.

فواید سلامتی اسانس سیر

خواص مستند اسانس سیر شامل خواص ضد درد، ضد باکتری، ضد انعقاد، ضد قارچ، ضد ویروسی، آرام بخش، ضد احتقان، ضد عفونی کننده، ادرارآور، خلط آور، کاهش دهنده فشار خون، حشره کش، ملین، محرک، مقوی و گشادکننده عروق است.

اسانس سیر برای کاهش کلسترول و فشار خون به خوبی شناخته شده است. این اسانس از قلب و از عفونت های دستگاه تنفسی محافظت می کند. خواص دارویی زیادی دارد و با خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی خود فواید مختلفی ارائه می دهد که برای درمان مشکلات مختلف سلامتی مفید است.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

سیر با مواد مغذی خود قدرت ایمنی را افزایش می دهد و در برابر بیماری های عفونی که توسط میکروب ها منتشر می شود از بدن محافظت می کند. اسانس سیر ضد باکتری، ضد ویروس، ضد قارچ و ضد عفونی کننده است. در نتیجه، به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می کند، به این معنی که به طور فعال به پیشگیری و مبارزه با بسیاری از بیماری ها و عفونت ها کمک می کند. افزودن ۱ قطره اسانس سیر به دیفیوزر و استشمام این عطر باعث بهبود سیستم ایمنی و افزایش گلبول های سفید خون می شود.

سلامت پوست را بهبود می بخشد

اسانس سیر فواید بسیاری برای پوست دارد و عفونت های پوستی را درمان می کند. خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی آن از گسترش بیشتر عفونت ها جلوگیری می کند. همچنین به دلیل اثرات ضد التهابی که دارد التهاب و تحریک پوست را تسکین می دهد.

عفونت هایی مانند کرم حلقوی، خارش ج و سندرم پای ورزشکار را درمان می کند. زگیل و میخچه نیز با این اسانس درمان می شود. تسکین پسوریازیس با خواص ضد التهابی آن امکان پذیر است. با افزودن چند قطره اسانس سیر به آب گرم و فرو بردن پا درون این آب ممکن است خارش سندرم پای ورزشکار را برطرف شود.

کاربردهای اسانس سیر
کاربردهای اسانس سیر

خواص ضد پیری دارد

وجود آنتی اکسیدان های قوی به اسانس سیر خاصیت ضد پیری می دهد. این اسانس آسیب سلولی را کند می کند و با بهبود بافت پوست، جوانی را به پوست باز می گرداند. برای بهبود جای زخم، کاهش خطوط ریز و چین و چروک استفاده می شود.

با آکنه مبارزه می کند

اسانس سیر توانایی از بین بردن لک ها را دارد. ماسک مبارزه با آکنه را می توان با این اسانس در خانه تهیه کرد زیرا دارای خواص آنتی اکسیدانی است. جای جوش و آکنه را می توان با افزودن آن محصولات مختلف پوست درمان کرد.

به داشتن موهای سالم کمک می کند

اسانس سیر می تواند مشکلات مو به خصوص طاسی الگوی مردانه و مشکلات ریزش مو را با توجه به مقادیر بالای آلیسین، یک ترکیب گوگردی، درمان کند. اسانس سیر به رشد مو کمک می کند و بافت مو را تغییر می دهد. به دلیل داشتن ویتامین B6، گوگرد، ویتامین E، ویتامین B1 و ویتامین C به پیشگیری از بیماری های مربوط به پوست سر کمک می کند و از شکستن تارهای مو جلوگیری می کند. اگر روغن سیر روی پوست سر و مو ماساژ داده شود و یک شب بماند، گردش خون را افزایش داده، ریزش مو را متوقف کرده و رشد آن ها را تحریک می کند. همچنین با پاکسازی مواد سمی باعث سلامت پوست سر می شود.

این اسانس در درمان شوره سر و خارش پوست سر بسیار موثر است. از بروز مجدد شوره سر جلوگیری می کند و پوست سر را آبرسانی می کند.

به تسکین دردهای بدن کمک می کند

ماساژ با اسانس طبیعی سیر می تواند درد مفاصل و اسپاسم عضلانی را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین باعث تسکین فشار، استرس عضلانی و انواع دیگر درد در بدن شما می شود. دخترانی که مشکل قاعدگی یا کم خونی دارند نیز با این اسانس درمان می شوند.

عضلات را تقویت می کند

اسانس طبیعی سیر ریکاوری عضلات را تسریع می کند و اگر بدن خود را به طور منظم با این روغن ماساژ دهید، روند بهبود زخم سریع تر می شود. همچنین به طور گسترده در تونرهای صورت استفاده می شود تا ظاهری زیبا و جذاب به صورت شما ببخشد.

کلسترول را کاهش می دهد و از چاقی جلوگیری می کند

تری گلیسیرید و کلسترول بد بر سلامتی تاثیر می گذارد. سیر به کاهش سطح کلسترول، تری گلیسیرید خون و ایجاد پلاک شریانی کمک می کند. با از بین بردن رسوبات اضافی آب، چربی، نمک و سایر مواد سمی و کنترل الگوی سلول های چربی از چاقی جلوگیری می کند.

وجود ۱. ۲-DT (1, 2-cinyldithiin) به جلوگیری از افزایش وزن کمک می کند. مخلوط ۵ قطره اسانس سیر و ۳ میلی لیتر روغن کنجد به صورت ماساژ به دفع آب اضافی و مواد سمی بدن از طریق تعریق و ادرار کمک می کند و چربی را حل می کند. این اسانس همچنین می تواند به کاهش التهاب ناشی از روماتیسم و آرتریت کمک کند.

سرماخوردگی را درمان می کند

اسانس سیر برای پیشگیری از عفونت و درمان علائم برونشیت و سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود. به دلیل طبع گرم و همچنین با خواص خلط آور، ضد ویروسی، آنتی بیوتیکی، ضد باکتریایی و ضد احتقان خود از رشد میکروارگانیسم ها و عفونت های تنفسی جلوگیری می کند. استنشاق بخار با اضافه کردن ۲ قطره اسانس سیر در آب داغ و در صورت ماساژ روی سینه به از بین بردن سرماخوردگی، آسم، برونشیت مزمن و سیاه سرفه و مشکلات تنفسی کمک می کند.

اسانس طبیعی سیر همچنین به کاهش خستگی که معمولا زمستان به همراه دارد، کمک می کند و در عین حال عملکرد را بهبود می بخشد و حفظ می کند.

از سرطان جلوگیری می کند

اسانس طبیعی سیر حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان قوی و روغن ضروری مانند آلیسین است که برای سلامت کلی ما بسیار مفید است و همچنین به جلوگیری از انواع سرطان از بدن ما کمک می کند زیرا آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به سلول های سالم ما کمک می کنند.

رادیکال های آزاد عامل اصلی انواع سرطان در بدن ما هستند. مطالعات جمعیتی نشان می دهد که مصرف سیر بیشتر به صورت پخته یا خام از سرطان معده، سرطان مری و روده بزرگ جلوگیری می کند. طبق این تحقیق خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در افرادی که سیر بیشتری مصرف می کنند ۳۰ درصد کاهش می یابد. اما مکمل سیر همان اثر را ندارد.

علاوه بر این، سیر قدرت سیستم ایمنی را افزایش می دهد و به بدن کمک می کند تا به طور موثرتری با سلول های سرطانی مبارزه کند.

عفونت گوش را درمان می کند

خواص ضد التهابی، ضد عفونی و ضد ویروسی اسانس طبیعی سیر برای درمان عفونت گوش مفید است. برای درمان گوش درد و به طور گسترده برای کودکانی که دچار عفونت های مکرر گوش می شوند، استفاده می شود.

عفونت گوش را می توان با روغن سیر خانگی گرم درمان کرد. می توان با ریختن ۲ یا ۳ قطره از این روغن روی گوش آن را درمان کرد. سینوزیت و سرماخوردگی نیز با روغن سیر درمان می شود.

فواید سلامتی اسانس سیر
فواید سلامتی اسانس سیر

از بیماری قلبی و عروقی پیشگیری می کند

سیر به عنوان گیاهی برای درمان تصلب شرایین و بیماری های قلبی در نظر گرفته می شود. اسانس سیر سرشار از روغن های ضروری مانند آلیسین است که برای سلامت قلب و عروق ما بسیار مفید است. بر اساس برخی از مطالعات سیر آترواسکلروز و فشار خون بین ۵ تا ۸ درصد کاهش می یابد و پیشرفت آترواسکلروز را کاهش می ‌دهد. سیر به جلوگیری از سکته مغزی و حملات قلبی کمک می کند زیرا به عنوان رقیق کننده خون عمل می کند.

دندان درد را تسکین می دهد

اسانس سیر می تواند درد دندان را تسکین دهد. به این منظور باید را باید با استفاده از پنبه روی دندان آسیب دیده نگه دارید و بگذارید ۱۰ تا ۳۰ دقیقه بماند. این عمل باید ۳ تا ۴ بار در روز برای تسکین درد انجام شود.

فعالیت ضد میکروبی دارد

سیر خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد. آلیسین و تیوسولفینات ها نقش حیاتی در فعالیت ضد میکروبی دارند.

حشرات را دفع می کند

رایحه قوی و تند اسانس سیر توانایی قوی دفع حشرات را به آن می دهد. بسیاری از مردم شب ها اسانس سیر را پخش می کنند تا از ورود مگس ها، حشرات به اتاقشان جلوگیری کنند.

دیابت را کنترل می کند

دیابت به یک مشکل رایج در دنیای امروز تبدیل شده است. اسانس سیر به کاهش سطح قند خون در بدن ما کمک می کند. همچنین به بهبود تولید انسولین در بدن و در نتیجه به کاهش سرعت جذب قند کمک می کند. مطالعات نشان داد که اسانس طبیعی سیر می تواند سطح قند خود را کنترل کند و به جلوگیری از دیابت کمک می کند.

قوای جنسی را تحریک می کند

سیر گردش خون در اندام ها را تسهیل می کند و منجر به آگاهی و هوشیاری در بدن می شود. مشکلات تولید مثل و ناتوانی جنسی مانند اختلالات جنسی نیز با اسانس سیر درمان می شود. حتی می تواند قوای جنسی انسان را تقویت کند. استشمام عطر آن با قرار دادن ۱ قطره اسانس در دستگاه بخور برای بالا بردن سطح انرژی طبیعی و احیای انرژی در بدن موثر است.

سایر بیماری ها

اگر اسانس سیر بطور منظم به رژیم غذایی اضافه شود، از بروز مشکلات مختلف سلامتی جلوگیری می کند. قدرت ایمنی را برای مبارزه با مشکلاتی مانند تب، سرفه، احتقان سینوسی، آسم و سردرد افزایش می دهد. برای رفع انواع مشکلات گوارشی از جمله نفخ، تهوع، سوء هاضمه و معده درد مفید است و از مسمومیت غذایی جلوگیری می کند. این یک درمان گیاهی عالی برای انگل های مختلف از جمله کرم ها، آمیب ها و انگل های میکروبی است.

طرز تهیه اسانس سیر

به عنوان پایه روغن سیر، روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن کنجد یا روغن خردل می توان استفاده کرد. این روغن باید گرم شود. حبه های سیر را پوست بگیرید و خرد کنید. سیرها را باید به روغن داغ اضافه کنید و بگذارید چند وقت بماند تا ترکیبات آن وارد روغن شوند. پس از آن روغن باید فیلتر شود و می تواند به روش های مختلف استفاده شود. یک قسمت روغن سیر را باید قبل از استفاده به ۲۰۰ قسمت روغن ساده رقیق کنید زیرا روغن سیر بسیار قدرتمند است.

پس از اتمام کار باید بگذارید خنک شود و با ظرف دربسته در یخچال قرار دهید. طبق گفته سازمان غذا و دارو، این روغن باید طی یک تا دو هفته برای جلوگیری از عفونت باکتریایی سالمونلا یا بوتولیسم استفاده شود. اسانس سیر به خوبی با اسانس زیره، رزماری، نعناع فلفلی و ریحان ترکیب می شود.

طرز تهیه اسانس سیر
طرز تهیه اسانس سیر

موارد احتیاط در رابطه با اسانس سیر

  • قبل از اینکه آن را روی پوست خود بمالید، یک تست پوستی انجام دهید. قبل از استفاده موضعی آن را با استفاده از روغن حامل مورد علاقه خود رقیق کنید. از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید.
  • در صورت مصرف داروهای ضد انعقاد، انجام عمل جراحی بزرگ، زخم معده، هموفیلی و سایر اختلالات خونریزی از مصرف آن خودداری کنید.
  • روی پوست های بیش از حد حساس، بیمار یا آسیب دیده استفاده نشود.
  • برای کودکان زیر ۲ سال استفاده نشود.
  • زنان باردار و شیرده باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.
  • هنگام مصرف اسانس سیر از مصرف روغن ماهی یا ویتامین E خودداری کنید.
  • اسانس سیر را طبق دستور پزشک، داروساز یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی استفاده کنید. از این محصول بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید.

عوارض جانبی اسانس سیر

اگر هر یک از این علائم واکنش آلرژیک را دارید، کمک فوری پزشکی دریافت کنید:

  • کهیر
  • دشواری تنفس
  • تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو

اگرچه همه عوارض جانبی شناخته شده نیستند، اما تصور می شود که مصرف اسانس سیر برای مدت کوتاهی بی خطر باشد. در صورت داشتن موارد زیر مصرف اسانس سیر را متوقف کنید و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • قرمزی، تورم یا تاول (هنگامی که روی پوست استفاده شود)
  • کبودی یا خونریزی آسان (خون دماغ، خونریزی لثه)

قیمت اسانس سیر

قیمت این اسانس به فاکتورهای مختلفی از جمله برند تولیدی و خلوص آن بستگی دارد. برای خرید این اسانس به عطاری ها و سایت های معتبر فروش محصولات گیاهی مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا