Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

کاربرد اسانس یا عطرمایه سقز چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

امروزه اسانس ها از جایگاه ویژه ای در صنایع برخوردارند. صنایع غذایی، صنایع دارویی و صنایع بهداشتی و آرایشی ازجمله صنایعی هستند که در آن ها از انواع اسانس ها استفاده می شود. عطرمایه سقز نیز از انواع اسانس هایی بوده که کاربرد آن در صنایع دیده می شود. استفاده از عطرمایه یا اسانس سقز در صنایع به دلیل خواص منحصر به فرد آن در بهبود سلامت صورت می پذیرد. انواع  اسانس یا عطرمایه سقز در گرید های خوراکی و صنعتی تولید و در بازار عرضه می گردد. قیمت عطرمایه یا اسانس سقز تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. گرید تولید شده و همین طور شرکت تولید کننده از عوامل موثر بر قیمت این اسانس هستند. برای خرید اسانس یا عطرمایه سقز می توان به روش های حضوری یا غیر حضوری اقدام نمود. در هنگام خرید این محصول به نحوه مصرف و تاریخ تولید آن توجه نمایید.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد و نحوه مصرف اسانس سقز و همین طور قیمت خرید و فروش آن می پردازیم. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی اسانس هایی مانند اسانس سیر، اسانس تمبر هندی، اسانس گل مریم، اسانس فلفل، اسانس خامه و… پرداخته است. در ادامه این مطلب به بررسی اسانس های سقز و کاربرد های صنعتی آن ها می پردازیم. همراه ما باشید.

اسانس یا عطرمایه چیست

اسانس ترکیبی معطر است که از گیاهان یا مواد دیگر به دست می آید. انواع اسانس ها می توانند طبیعی یا مصنوعی باشند.  اسانس ها را با نام عطر مایه یا روغن های اساسی نیز می شناسند. این ترکیبات فرار در مجاورت هوای آزاد به سرعت تبخیر می شوند. بنابراین باید آن ها در ظروف دربسته نگهداری نمود. برای کاهش فراریت این ترکیبات می توان با مواد دیگری آن ها را ترکیب نمود. انواع اسانس ها در انواع مختلف خوراکی و صنعتی تولید و در بازار خرید و فروش مواد شیمیایی عرضه می شوند. اسانس ها اغلب ترکیباتی بی رنگ هستند. این ترکیبات اگر در معرض نور خورشید قرار گیرند، رنگی کدر پیدا کرده و خواص خود را از دست خواهند داد.

اسانس گیری از انواع میوه ها و گیاهان و ادویه ها و… با روش تقطیر با آب به دست می آید. روش های دیگری هم برای اسانس گیری وجود دارد، که به نوع ماده ای وابسته است که اسانس گیری از آن صورت خواهد گرفت. تقطیر با آب روشی پرمصرف و پرکاربرد نسبت به سایر روش هاست. اسانس هایی همچون اسانس گل محمدی، اسانس وانیل، اسانس نارگیل و… از جمله اسانس های پرکاربرد در بخش صنعتی هستند. انواع اسانس های خوراکی و صنعتی در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی مورد مصرف قرار می گیرند.

جالب است بدانید بیشتر رایحه و طعم های مطبوعی که در محصولات غذایی کارخانه ای و بسیاری از عطرها و مواد آرایشی بهداشتی احساس می شود، به دلیل وجود این ترکیبات فوق العاده است.

کاربرد اسانس یا عطرمایه سقز چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد اسانس یا عطرمایه سقز چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

سقز چیست و چه کاربردی دارد

به صمغ درخت پسته وحشی سقز می گویند. این صمغ غلظت بسیار بالایی داشته و می توان آن را به عنوان یک آدامس مفید و طبیعی به کار برد. کاربرد سقز در صنایع تولید آدامس بسیار دیده می شود. این ماده باعث کش آمدن محصول نهایی می گردد. سقز در زمان  ترشح سبز رنگ بوده و دارای فواید بسیاری است. ابن سینا پزشک مشهور ایرانی هم جویدن سقز را توصیه کرده و خواص مختلفی را برای آن برشمرده است. این دانشمند بزرگ ایران‌زمین، از جمله خواص سقز به هضم غذا و افزایش اشتها اشاره کرده است. سقز کاملا طبیعی بوده و خواص مطلوبی را به محصولات می بخشد.

از مناطقی که درخت بنه در ایران می روید، قسمت های غرب ایران است. درخت پسته وحشی در مناطق سردسیر رشد می کند. در فصل پاییز با ریختن برگ های درختان، شکاف کوچکی روی تنه درخت ایجاد می گردد. شیره سبز رنگ سقز از این شکاف بیرون آمده و پس از گذشت زمان به زردی می گراید.

در طب سنتی، پزشکی مدرن و صنعت آدامس سازی از شیره سقز استفاده های زیادی صورت می گیرد. سو هاضمه و مشکلات گوارشی تنها بخشی از موارد مصرف این صمغ بی نظیر هستند. سقز یا کندر ماده ای بسیار مغذی بوده و از خواص و مزایای بی شماری در صنایع برخوردار است. کاربرد سقز در طب سنتی و صنایع غذایی بسیار دیده می شود.

اسانس یا عطرمایه سقز چیست

در سال های اخیر توجه به گیاهان دارویی و کاربردشان در صنایع مختلف رواج زیادی داشته است. پزشکان و کارشناسان دارویی از خواص گیاهانی دارویی استفاده کرده و گاهی در درمان بیماری ها نیز از آن بهره می برند. برخی گیاهان مانند پسته کوهی از خواص بی نظیری در سلامتی برخوردارند. صمغ این گیاه دارای خواصی بسیار ارزشمند به نام سقز است. بنابراین از اسانس سقز به دلیل داشتن خواص دارویی و صنعتی استفاده های زیادی صورت می پذیرد. ​

انواع اسانس یا عطرمایه سقز به صورت خوراکی، صنعتی و دارویی تولید و در بازار عرضه می گردد. کاربرد این اسانس ها موجب افزایش خواص مواد غذایی و صنعتی خواهد شد.

مزایا اسانس یا عطرمایه سقز

اسانس یا عطرمایه سقز نیز مانند خود سقز از مزایا و فواید مختلفی برخوردار است. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره شده است.

  1. جویدن آدامس حاوی اسانس سقز باعث پاکسازی معده و دستگاه گوارش می شود.
  2. استفاده از اسانس های سقز به دلیل ضد باکتری بودن موجب بوی بد دهان می شود.
  3. استفاده از اسانس سقز در افراد مبتلا به خشکی دهان توصیه شده است.
  4. سقز در سفید شدن رنگ دندان ها و پیشگیری از پوسیدگی آن ها مفید عمل می کند.
  5. شیره سقز در دفع سنگ کلیه تاثیر زیادی خواهد داشت.
  6. با ترکیب سقز، عسل و عصاره آلوئه ورا می توان به بهبود زخم های دیابتی کمک نمود.
  7. سقز ماده ای اشتها آور بوده و بعلاوه برای هضم غذا نیز مفید است.

تهیه و ساخت آدامس سقز

استفاده از آدامس قدمتی چند هزار ساله دارد. انسان ها با مقاصد مختلفی مانند تازه کردن طعم دهان و… از آدامس استفاده می کنند. امروزه آدامس های صنعتی و سقز طبیعی را می توان در بازار تهیه و مصرف نمود. استفاده از اسانس یا عطرمایه سقز در آدامس های صنعتی جدید موجب حذف بوی بد دهان و ممانعت از پوسیدگی دندان ها می گردد.

کاربرد اسانس یا عطرمایه سقز چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد اسانس یا عطرمایه سقز چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

کاربرد عطرمایه یا اسانس یا عطرمایه سقز

سقز از مفید ترین گیاهان دارویی بوده و با نام‌ هایی مختلف مانند بنه، پسته کوهی و کندر نیز شناخته می شود. اسانس یا عطرمایه سقز نیز از خواص دارویی فراوانی برخوردار بوده و به همین جهت در گرید های مختلفی تولید و عرضه می گردد. در ادامه این مطلب به کاربرد های این اسانس اشاره شده است.

  • کاربرد در صنایع غذایی مانند تولید آدامس و…
  • استفاده از اسانس سقز در صنایع دارویی
  • کاربرد در صنایع آرایشی بهداشتی

خواص سقز برای سلامتی

با مصرف سقز تا مقدار زیادی می توان از مصرف داروهای شیمیایی جلوگیری نمود. سقز ماده ای چسبناک است که از درخت بنه  یا درخت پسته وحشی به دست می آید. غلظت این ماده به صورتی است که می توان از آن به عنوان آدامسی طبیعی استفاده نمود که فواید بیشماری هم دارد. این ماده در صنعت تولید آدامس‌ کاربرد داشته و موجب کش آمدن آدامس می گردد. اسانس این صمغ نیز دارای خواصی شبیه به سقز بوده و از آن استفاده های زیادی صورت می پذیرد. در ادامه این مطلب به بررسی برخی از خواص و کاربرد های اسانس سقز پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

خواص ضد سرطان اسانس یا عطرمایه سقز

سقز یا کندر صمغی بسیار مغذی است که از خواص و مزایای مختلفی در افزایش و بهبود سلامت برخوردار است. استفاده از این صمغ مصارف زیادی در طب سنتی و صنایع غذایی داراست.

بر اساس بررسی های علمی صورت گرفته بر روی حیوانات و همین طور مطالعات سلولی، مشخص شده است که سقز دارای خواص ضد سرطانی است. استفاده از اسانس سقز در موش های مبتلا به سرطان روده ۳۵ درصد جلوی رشد سرطان را گرفته است، بدون اینکه اثرات بدی بر سلامتی داشته باشد.

سقز می تواند حساسیت سلول های سرطانی پروستات به هورمون جنسی مردانه را کاهش داده و ژنی را که گیرنده ها را برای هورمون های جنسی مردانه تبدیل می کند، خاموش کند. این‌گونه سقز جلو پیشرفت سرطان را خواهد گرفت.

در مطالعات دیگر مشخص شده است که سقز اثرات ضد سرطان مشابهی به تاکسول دارد. تاکسول دارویی برای درمان سرطان سینه است. مطالعاتی دیگر اثرات سقز در از بین بردن سلول های سرطانی کولون را نشان داده است.

فواید و خواص عطرمایه سقز برای سلامت بدن

فواید سقز در بهبود سلامتی بسیار زیاد است. ترکیبات این ماده برای درمان و کمک به بیماری هایی همچون بیماری ریوی، قلبی، بهبود زخم ها، التهاب دیابت و… کاربرد دارد. در ادامه این مطلب به بررسی برخی از این فواید و کاربرد ها می پردازیم.

کاربرد اسانس یا عطرمایه سقز برای کاهش التهاب

سقز از خواص ضد التهابی زیادی برخوردار است. این ماده قادر است حتی بیماری های خود ایمنی و یا التهابی مزمن را نیز درمان نماید. استفاده از اسانس یا عطرمایه سقز موجب کاهش سطح التهاب و کاهش نشانه های تورم می گردد. ترکیبات موجود در این اسانس سبب مسدود شدن مسیرهای التهابی گشته و نوتروفیل ها را فعال می کنند. نوتروفیل ها نوعی سلول خونی سفید هستند.

افزایش سلامت دهان با استفاده از اسانس سقز

جویدن آدامس سقز به مدت یک هفته موجب کاهش تجمع پلاک ها خواهد شد. این نتایجی از یک تحقیق بالینی است. از طرفی تحقیقات نشان داده اند که جویدن سقز می تواند منجر به کاهش سطوح باکتری های موجود در بزاق شوند.

اسانس های سقز قادرند تا باکتری هایی را که موجب بیماری ها و التهابات لثه ای می شوند را از بین ببرند.

فواید مصرف اسانس سقز در بهبود دستگاه گوارش

استفاده از اسانس هاس سقز منجر به کاهش نشانه های سوءهاضمه مانند معده درد، سوزش سردل و درد بالای شکم می گردد. جویدن آدامس سقز در پاکسازی معده و دستگاه گوارش نقش مهمی دارد.

کاربرد اسانس سقز در بارداری

طب سنتی برای کندر خواص ویژه ای را بیان نموده است. کندر حاوی ترکیباتی است که عامل تقویت حافظه و افزایش ضریب هوشی اشخاص هستند. بنابراین بسياری از زنان باردار جهت افزایش هوش فرزندشان در دوران بارداری از کندر استفاده می کنند. البته نباید از آن به مقدار زیاد استفاده نمود. زیرا ممکن است آثار سوء داشته باشد.

کبدی سالم با مصرف عطرملیه سقز

سقز دارویی ضد التهاب و ضد قارچی قوی است. این ماده با کاهش علائم بیماری های مانند عفونت های پوستی و کاندیدا مرتبط است. بعلاوه سقز کبد را از عفونت محافظت کرده و به جلوگیری از بیماری کبدی کمک می کند.

عوارض اسانس یا عطرمایه سقز

  • زیاده روی در مصرف اسانس سقز سبب زخم شدن دهان و کم اشتهایی در دوران بارداری می گردد. استفاده بیش از حد آن بر جنین نیز تأثير نامطلوبی داشته و موجب بیش فعالی کودک می شود.
  • استفاده از این اسانس در برخی افراد موجب یبوست یا آلرژی شده است.
  • سقز با برخی دارو ها مانند پنتوپرازول که برای زخم استفاده می شود نیز تداخل داشته و نباید مصرف شود.
  • حتما قبل از مصرف این صمغ گیاهی با پزشک مشورت نمایید.

قیمت اسانس یا عطرمایه سقز

همان طور که گفته شد از خواص این اسانس در صنایع مختلفی استفاده می شود. بنابراین در گرید های مختلفی تولید و روانه بازار می گردد. قیمت گرید های مختلف از این اسانس متفاوت بوده و اغلب گرید های خوراکی از قیمت های بیشتری برخوردارند. نرخ ارز و شرکت تولید کننده نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت هستند. قیمت اسانس‌های خارجی نسبت به انواع مشابه داخلی بیشتر بوده و نرخ ارز بر این محصولات تاثیر بیشتری خواهد داشت.

کاربرد اسانس یا عطرمایه سقز چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد اسانس یا عطرمایه سقز چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

خرید و فروش عطرمایه سقز

خرید و فروش انواع اسانس در بازار جهانی و همین طور بازار ایران بسیار صورت می پذیرد. برای خرید اسانس‌های این گیاه می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه کرده و محصول مورد نظر را بی واسطه خریداری نمود. امروزه امکان فروش اینترنتی موجب خریدی بصرفه شده است. البته برای دریافت اسانس اصل باید دقت نموده و تنها از منابع معتبر فروش اقدام به خرید نمود.

سخن آخر

در این مطلب از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد اسانس‌های این گیاه پرداختیم. این ترکیبات خواص و فواید مختلفی در سلامتی داشته و از این رو کاربردی گسترده یافته اند. خرید و فروش این محصولات در بازار صورت گرفته و قیمت آن ها تحت تاثیر کیفیت و خلوص محصول قرار دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا