Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

ضایعات آلومینیوم بازیافتی چه کاربردهایی دارند؟

ضایعات آلومینیوم به دلیل حجم زیادی که دارند برای صرفه جویی در انرژی و هزینه بطور گسترده ای مورد بازیافت قرار می گیرند. ضایعات آلومینیوم در و پنجره در این بین بیشترین حجم قرضه های این فلز را تشکیل می دهد.

آلومینیم پس از آهن دومین فلز پرکاربرد در جهان است که در بسیاری از صنایع به دلیل سبکی ، استحکام و قابلیت آلیاژ و بازیافت مورد کاربرد قرار می گیرد. آلومینیم بازیافتی از نظر ویژگیها و کیفیت هیچ فرقی با فلزی که از معدن استخراج می شود، ندارد و می توان با استفاده از آن در منابع صرفه جویی کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

مراحل بازیافت ضایعات آلومینیوم

بازیافت ضایعات آلومینیم مثل روند بازیافت سایر فلزات از جمله مس و آهن ابتدا با جمع آوری این ضایعات صورت می گیرد. قوطی نوشیدنی، فویل سینی و قوطی‌ های آئروسل زباله های آلومینیمی  هستند که از خانه ها جمع آوری می شوند و البته ضایعات کارگاهی نیز خصوصاً از کارگاه ها و کارخانه های تولید در و پنجره آلومینیومی بخش قابل توجهی از این ضایعات را تشکیل می دهند.

پس از جمع آوری ضایعات ابتدا باید آنها را جداسازی و فشرده سازی کرد تا جای کمتری اشغال کنند. ضایعات فشره شده آلومینیوم سپس در کارخانه های بازفراوری تحت فرآیند تمیز کردن، ذوب و ریخته ‌گری قرار گرفته و در نهایت شمش آلومینیوم ساخته می شود.

شمش ها سپس به کارخانه های نورد منتقل شده و به ورقه های آلومینیومی جهت مصارف مختلف تبدیل شده و به صنایع مختلف فروخته می شوند.

ضایعات آلومینیوم بازیافتی چه کاربردهایی دارند؟
ضایعات آلومینیوم بازیافتی چه کاربردهایی دارند؟

بازار خرید و فروش ضایعات آلومینیوم

از آنجاییکه استفاده از آلومینیم در سراسر دنیا رو به رشد است به همین ترتیب ضایعات این فلز نیز بیش از پیش تولید خواهد شد که عدم توجه به آن باعث آلودگی های زیست محیطی و هدر رفتن منابع و سرمایه های اقتصادی می شود.

از نظر آماری در کشور ما نیز سالیانه حدود ۴۰۰ هزار تن آلومینیوم تولید می شود که به دلیل کمبود مواد اولیه می توان ضایعات را مجددا بازیافت کرد و مورد استفاده قرار داد. برآوردهای صورت گرفته نشان داده است که بازیافت آلومینیوم تا ۹۰% مصرف انرژی را کاهش می دهد.

خریدار ضایعات آلومینیوم این فلز را جمع آوری کرده و به کارخانه ها و کارگاه هایی منتقل می کند که در اکثر شهرهای ایران مانند تهران ، مشهد ، اصفهان ، کرج ، تبریز ، ساری ، اراک و..  فعالیت می کنند. قیمت روز هر کیلو از این ضایعات نیز تابعی از قیمت جهانی آلومینیوم و قیمت دلار در ایران است.

بطور کلی ضایعات آلومینیمی نرم شامل ظروف ، پروفیل و ضایعات قوطی هستند که قیمت آنها بستگی به خلوص آلومینیوم دارد. کابل‌های آلومینیومی در این بین به دلیل خلوص بالاتر از نرخ بالاتری برخوردار هستند. ضایعات خشک آلومینیوم شامل رادیاتور، پیستون، سرسلیندر و… است که حجم بالایی از ضایعات فلزی را به خودش اختصاص می دهد و قیمت بالاتری دارند.

علاوه بر موارد فوق فویل آلومینیومی،  قوطی‌های نوشابه، کنسرو، بشقاب و چارچوب پنجره‌ها و حتی تراشه‌ ها و حلقه‌ های آلومینیومی دربازکن‌ ها قابل بازیافت هستند .

موارد استفاده از ضایعات آلومینیوم

ازنظر اقتصادی بازیافت آلومینیوم بسیار به‌صرفه است زیرا تولید آلومینیوم از معدن فرآیند طولانی  است که به انرژی بالایی نیاز دارد ولی ذوب ضایعات آلومینیوم بسیار ساده است و در کوره هایی با دمای ۶۶۰ تا ۷۰۰ درجه می‌ توان آنها را ذوب کرد.

آلومینیوم بازیافتی می تواند در صنعت هواپیما سازی ، خودرو سازی، دوچرخه سازی، قایق سازی، تولید کامپیوتر، وسایل آشپزی، ناودان، سیم و بسیاری از محصولات دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

بطورکلی هر صنعتی که به یک فلز سبک مستحکم یا فلزی با هدایت حرارتی بالا نیاز دارد می تواند از آلومینیم بازیافتی استفاده کند. این فلز را می ‌توان مانند برخی دیگر از فلزات بطور نامحدود بازیافت کرد و مثل آلومینیوم جدید مورد استفاده قرار داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا