Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم یا آفت کش كلروپیریفوس و عوارض و خطرات آن برای انسان

سم كلروپیریفوس (Chlorpyrifos) با نام تجاری دورسبان یک حشره کش غيرسيستميک با اثر تماسی، گوارشی و تنفسی جهت كنترل طيف وسيعی از آفات كشاورزی، خانگی و همچنين ضدعفونی خاک است. كلروپیریفوس یکی از سموم ارگانوفسفات است که با مهار آنزیم استیل کولین استراز حشرات را از بین می برد.
این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد آفت کش كلروپیریفوس و سموم آن است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم آفت كلروپیریفوس دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم آفت كلروپیریفوس در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم و آفت کش كلروپیریفوس در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت آفت کش و سم كلروپیریفوس نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم كلروپیریفوس به روزرسانی می‌شود.

این حشره کش جامدی کریستالی و سفید رنگ با بوی قوی است که به خوبی با آب مخلوط نمی شود بنابراین معمولاً قبل از استفاده در محصولات زراعی یا حیوانات با مایعات روغنی مخلوط می شود. این سم در خانه برای کنترل سوسک ، کک و موریانه استفاده می شود. همچنین در بعضی از قلاده های حیوان خانگی برای مهار کک ها و برای کنترل کنه بر روی گاو استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

سم کلرپیریفوس در سال ۱۹۶۶ توسط شرکت شیمیایی داو تولید شد و به دلیل سمیت حاد، سازمان بهداشت جهانی آنرا سمی نسبتا خطرناک می داند که قرارگرفتن در معرض مقدار زیاد آن می تواند باعث اختلالات رشد و خود ایمنی شود.

قرار گرفتن در معرض سم کلرپیریفوس در دوران بارداری ممکن است به رشد ذهنی کودکان آسیب برساند و بیشتر استفاده های خانگی از کلرپیریفوس در ایالات متحده از سال ۲۰۰۱ ممنوع شده است. هرچند كلروپیریفوس در بخش كشاورزی یكی از پرمصرف ترین حشره كش های ارگانو فسفره است.

مکانیسم اثر سم كلرپیریفوس

در درجه اول ، سم کلرپیریفوس و سایر سموم ارگانوفسفات با سیگنالینگ استیل کولین که یک انتقال دهنده عصبی است تداخل می کنند. علاوه بر این یکی از متابولیت های کلرپیریفوس، کلرپیریفوس-اکسون، بطور دائمی به آنزیم استیل کولین استراز متصل می شود و از غیرفعال کردن استیل کولین در سیناپس جلوگیری می کند.

با مهار برگشت ناپذیر استیل کولین استراز، کلرپیریفوس منجر به تولید استیل کولین بین نورون ها و یک سیگنال قوی تر و ماندگارتر در نورون بعدی می شود. تنها هنگامی که مولکولهای جدید استیل کولین استراز سنتز شوند، می توانند عملکرد طبیعی را برگردانند.

علائم حاد مسمومیت با کلرپیریفوس تنها هنگامی رخ می دهد که بیش از ۷۰٪ از مولکول های استیل کولین استراز مهار شود. این مکانیسم برای مسمومیت حاد کلرپیریفوس و همچنین برخی از اثرات سلامتی با دوز پایین به خوبی ثابت شده است که مکانیسم اولیه این حشره کش است.

سم کلرپیریفوس ممکن است سایر انتقال دهنده های عصبی، آنزیم ها و مسیرهای سیگنال دهی سلول را تحت تأثیر قرار دهد که به طور قابل توجهی استیل کولین استراز را مهار می کنند. به عنوان مثال آزمایش بر روی موش ها و کشت سلولی نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض دوزهای کم کلرپیریفوس ممکن است سیگنالینگ سروتونین را تغییر داده و علائم افسردگی را افزایش دهد. علاوه بر این تغییر بیان یا فعالیت چندین آنزیم سرین هیدرولاز از جمله استراز چندین آنزیم اندوکانابینوئید بر اجزای سیستم AMP حلقوی تأثیر گذاشته و سایر مسیرهای بیوشیمیایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

کاربرد سم آفت کش كلروپیریفوس

Chlorpyrifos در حدود ۱۰۰ کشور در سراسر جهان برای کنترل حشرات در مناطق کشاورزی ، مسکونی و تجاری استفاده می شود. استفاده از این سم در حال حاضر برای کاربردهای مسکونی در چندین کشور محدود شده است. طبق آمار شرکت داو سالانه تقریباً در حدود ۸.۵ میلیون هکتار محصول زراعی از این سم استفاده می کنند.

محصولات زراعی با بیشترین استفاده شامل پنبه، ذرت، بادام و درختان میوه از جمله پرتقال، موز و سیب هستند. استفاده از این سم در محصولات گوجه فرنگی توصیه نمی شود زیرا باعث می شود طی دو روز کل گیاه را از بین ببرد.

آفت کش كلروپیریفوس برای اولین بار در سال ۱۹۶۵ برای کنترل شاخ و برگ و حشرات خاکی در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت. این ماده شیمیایی به طور گسترده در محیط های مسکونی، در زمین چمن گلف، به عنوان یک عامل کنترل موریانه سازه و در کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت تا وقتی که تحقیقات اثرات خطرناک آن بر سلامتی را نشان دادند. در سال ۲۰۰۷ كلروپیریفوس در رتبه چهاردهم در بین مواد آفت کش استفاده شده در کشاورزی در ایالات متحده قرار گرفت.

آفت کش كلروپیریفوس و خطرات آن برای انسان
آفت کش كلروپیریفوس و خطرات آن برای انسان

عوارض سم آفت کش كلرپیریفوس برای انسان

کلرپیریفوس برای انسان نسبتاً سمی است مسمومیت با آن ممکن است سیستم عصبی مرکزی ، سیستم قلبی عروقی و دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار دهد. این ماده همچنین تحریک کننده پوست و چشم است. در حالی که برخی ارگانوفسفاتها به آسانی از طریق پوست جذب می شوند، مطالعات در انسان نشان می دهد که جذب کلرپیریفوس پوست محدودتر است. در صورت تماس پوستی با این سم باید بلافاصله محل را با آب و صابون شسته و کلیه لباس های آلوده تعویض شوند.

از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱، سیصد و نوزده حادثه مواجهه با انسان توسط سیستم نظارت بر حوادث سموم دفع آفات (PIMS) گزارش شده است که بیشترین علت آن در اثر استنشاق و قرار گرفتن در معرض تماس پوستی با این سم است و سه مرگ و میر انسانی ناشی از کلرپیریفوس همراه با سایر ترکیبات فعال گزارش شده است.

افراد مبتلا به بیماری های تنفسی، مواجهه اخیر با مهار کننده های کولین استراز، اختلال کولین استراز یا نارسایی کبد در معرض خطر بیشتری هستند.

قرار گرفتن در معرض طولانی مدت یا مکرر ارگانوفسفاتها ممکن است باعث اختلال در حافظه و تمرکز ، بی نظمی ، افسردگی شدید ، تحریک پذیری ، سردرگمی، سردرد، مشکلات گفتاری، کابوس، خواب آلودگی یا بی خوابی، وضعیتی مانند آنفلوانزا با سردرد، تهوع، ضعف، از دست دادن اشتها و ضعف شود.

در انسان، کلرپیریفوس و متابولیتهای اصلی آن به دنبال یک دوز واحد نسبتاً سریع از بین می روند ولی در صورت استنشاق، تماس پوستی یا بلع به سرعت وارد جریان خون می شود. پس از یک دوز خوراکی به نظر می رسد نیمه عمر آن در خون حدود یک روز باشد. کلرپیریفوس در درجه اول توسط کلیه ها و از طریق ادرار از بدن دفع می شود.

اثرات زیست محیطی سم كلرپیریفوس

سم آفت کش کلرپیریفوس برای پرندگان نسبتاً بسیار سمی است و برای ماهی های آب شیرین، بی مهرگان آبزی و موجودات دریایی و رودخانه ها بسیار سمی می باشد. مهار آنزیم کولین استراز در تست های مسمومیت حاد ماهی که در معرض غلظت های بسیار کم این حشره کش قرار گرفتند، مشاهده شده است. به همین جهت اقدامات احتیاطی و محدودیت هایی توسط سازمان حفاظت محیط زیست اعمال می شود تا خطرات احتمالی این سم را کاهش دهد.

استفاده از غلظتهای کم ۰.۰۱ پوند از ماده فعال در هکتار ممکن است باعث مرگ ماهیان و بی مهرگان آبزی شود. قرار گرفتن در معرض حاد کلرپیریفوس می تواند برای زنبورها نیز سمی باشد به همین جهت توصیه می شود محصولات كلروپیریفوس در گیاهان گلدار مانند درختان میوه در طی ۴-۶ روز از شکوفا شدن استفاده نشود تا از تماس مستقیم زنبورها با این سم جلوگیری شود.

کلرپیریفوس گرانول ۵ درصد

کلرپیریفوس گرانول ۵ درصد نوعی سم کشاورزی است که کاربرد های بسیار زیادی دارد. این سم توسط تولید کنندگان داخلی و خارجی تولید می شود. کشاورزان از کلرپیریفوس گرانول ۵ درصد به مقدار ۲۰ الی ۲۵ کیلوگرم در هر هکتار برای دفع آفات استفاده می کنند. این سم در بدن آفات موجب تجمع استيل كولين در سيناپس می شود. این عمل باعث تحريك رشته های عصبي و مرگ آفات خواهد شد.

دوز مصرف کلرپیریفوس

دوز مصرف این سم در محصولات مورد استفاده متفاوت است. میزان مصرف سم کلرپیریفوس برای دفع آفات مرکبات مانند شپشک ۱.۵ لیتر در ۱۰۰۰ میلی لیتر است. همچنین میزان دوز مصرف این سم برای درختان سردسیری، برای مبارزه با آفت شپشک یک لیتر در ۱۰۰۰ لیتر آب است.

نحوه استفاده از کلرپیریفوس

کلرپیریفوس یک سم شیمیایی بسیار قوی است که مانند یک پوشش از محصولات شما در برابر آفات محافظت می کند. این سم از طریق تماس و تخریب سیستم عصبی و گوارشی بر روی آفات تاثیر می گذارد. این سم به راحتی به داخل گیاهان و شاخه ها و همچنین خاک نفوذ می کند و برای ماه ها در آنجا باقی می ماند.

کلرپیریفوس به صورت آماده در بازار موجود است. کشاورزان برای تاثیر بیشتر این سم، آن را با مقداری آب و صابون و روغن های مخصوص مخلوط می کنند. این سم می تواند در مزارع با محصولات مختلف استفاده شود تا آفت های مختلف را از بین ببرد. بهتر است قبل از مصرف این سم برای جلوگیری از اثرات مخرب احتمالی با یک متخصص مشورت کنید.

برای استفاده از سم کلرپیریفوس ابتدا باید به اندازه مناسب و طبق دستورالعمل بروشور یا برچسب سم را در آب مخلوط کرد. برای اطلاع از مقدار مصرف این سم حشره کش همچنین می توانید از متخصصین سموم کشاورزی مشورت بگیرد. بعد از مخلوط کردن باید سم را بر روی گیاهان و محصولات خود اسپری کنید.

عوارض سم کلرپیریفوس

سم کلرپیریفوس در صنعت کشاروزی بسیار مفید بوده و کاربرد بسیار زیادی دارد. مصرف بیش از اندازه این سم شیمیایی، می تواند باعث آسیب به محصولات شما شود. همچنین ممکن است مقداری از این سم درون محصولات باقی بماند و با مصرف این محصولات توسط انسان، سموم به بدن انسان منتقل شود. این سموم می تواند برای سلامتی انسان عوارض جانبی خطرناکی در پی داشته باشد.

مقدار زیاد سم کلرپیریفوس در بدن انسان می تواند باعث بروز مشکلات عصبی، مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی و مشکلات قلبی شود. کشاورزان هنگام استفاده از سم کلرپیریفوس باید بسیار دقت داشته باشند و از وسایل محافظت شخصی مانند ماسک و دستکش استفاده کنند. علائم مسمومیت با این سم شیمیایی شامل بروز مشکلات پوستی، حساسیت چشمی، دردهای مداوم و ناگهانی، سرگیجه، حالت تهوع و مشکلات کبدی است.

کلرپیریفوس دارای فواید بسیار زیادی است اما مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی انسان، گیاهان و محصولات کشاورزی بوجود آورد. مصرف بیش از حد این سم برای زنبورهای عسل مضر است و ممکن است به این موجودات مفید آسیب وارد کند.

این سم ممکن است به فلزاتی مانند مس و برنج آسیب وارد کنند. بنابراین بهتر است سم کلرپیریفوس را از این فلزات دور نگه دارید. استفاده از سم کلرپیریفوس برای محصولاتی مانند گوجه فرنگی توصیه نمی شود. قدرت این سم بالا است بنابراین ممکن است به این نوع محصولات آسیب وارد کند.

مصرف بیش از حد سم کلرپیریفوس علاوه بر آسیب به موجودات و محصولات، ممکن است بر سلامتی انسان نیز تاثیرات مضری داشته باشد. در سال های گذشته استفاده از این سم در بسیاری از باغ های نزدیک محل زندگی انسان ممنوع شده است. تحقیقات نشان داده است که این سم ممکن است بر قشر داخلی مغز کودکان و جنین تاثیرات منفی بگذارد و از رشد طبیعی مغز جلوگیری کند.

همچنین قرار گرفتن در معرض مقدار زیاد این سم برای افراد بزرگسال، ممکن است باعث آسیب های مغذی، مشکلات قلبی و عروقی، مشکلات تنفسی، مشکلات پوستی و مشکلات گوارشی شود. مصرف بیش از حد سم کلرپیریفوس حتی ممکن است باعث مرگ شود. بنابراین بهتر است از مصرف این سم خودداری کنید و در صورت هرگونه تماس با سم کلرپیریفوس، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سم کلرپیریفوس برای سوسک

کشاورزان از این سم برای دفع سوسک نیز استفاده می کنند. سم کلرپیریفوس در خاک به مدت طولانی باقی می ماند. بنابراین موجوداتی مانند سوسک از این سم تغذیه می کنند و از بین می روند. میزان مصرف این سم باید بر اساس PH خاک اندازه گیری شود. توصیه می شود از مصرف بیش از حد سم کلرپیریفوس خودداری کنید.

کاربرد سم یا آفت کش كلروپیریفوس

سم یا آفت کش کلرپیریفوس کاربرد بسیار زیادی در کشاورزی دارد. کشاورزان از این سم برای مبارزه با آفاتی مانند سپردار، شپشک، مگس، سوسک و آفات ساقه خور و ریشه مکنده استفاده می کنند. این سم را می توانید برای محصولاتی مانند مرکبات، توت فرنگی، انجیر، انگور، سیب زمینی، چغندر، نخود فرنگی و بسیاری دیگر از محصولات استفاده کنید.

کلرپیریفوس گرانول ۵ درصد

کلرپیریفوس گرانول ۵ درصد، یک سم شیمیایی پرکاربرد در بخش کشاورزی است. این سم حشره کش دارای اثرگذاری بسیار قوی است و به صورت غیر سیستمیک بسیاری از آفات را از بین می برد.

کلرپیریفوس چیست

کلرپیریفوس نوعی سم شیمیایی با اثرگذاری بسیار بالا است. این سم در بازار بیشتر به صورت پودری و به شکل کریستال های سفید یافت می شود. این سم شیمیایی از گروه سموم اورگانو فسفات است. سم کلرپیریفوس به صورت غیر سیستمیک با آفات مبارزه می کند. کشاورزان از این سم آفت کس برای دفع و از بین بردن طیف وسیعی از آفات از محصولات و گیاهان خود استفاده می کنند.

دوز مصرف کلرپیریفوس

دوز مصرف سم کلرپیریفوس به نوع محصول و آفت موجود بستگی دارد. کشاورزان برای جلوگیری از آسیب به گیاهان و محصولات خود، باید از دوز مناسب این سم شیمیایی استفاده کنند. شما باید هنگام استفاده از این سم شیمیایی به نکات زیادی از جمله زمان و مرحله ای رشد گیاه و مرحله رشد آفت توجه کنید. برای اطلاع از دوز مناسب سم کلرپیریفوس توصیه می شود با متخصصین سموم کشاورزی مشورت کنید.

کلرپیریفوس آریا شیمی

سم کلرپیریفوس توسط بسیاری از شرکت های تولید کننده سموم شیمیایی در سراسر جهان تولید می شود. شرکت آریا شیمی، یک شرکت ایرانی تولید کننده سموم شیمیایی است که سم کلرپیریفوس را در کیفیت بسیار خوبی تولید می کند. کشاورزان از سم کلرپیریفوس آریا شیمی به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب بسیار استفاده می کنند.

سم کلرپیریفوس برای سوسک

سم کلرپیریفوس یک سم حشره کش بسیار قوی است. از این سم شیمیایی می توان برای دفع و از بین بردن سوسک نیز استفاده کرد. سوسک یکی از آفات مخربی است که از محصولات شما تغذیه می کند و خسارات زیادی به محصولات و گیاه شما وارد می کند.

موارد مصرف سم کلرپیریفوس

سم کلرپیریفوس برای دفع و از بین بردن طیف وسیعی از آفات استفاده می شود. کشاورزان از این سم شیمیایی برای محافظت از درختان، گیاهان و محصولات خود استفاده می کنند. سم کلرپیریفوس برای دفع و از بین بردن آفاتی همچون انواع سوسک ها ، شته ها، مورچه ها، آفات برگ پنبه، لاروهای چغندر قند، کرم های خوشه ای و یا انواع آفاتی که در خاک، برگ و شاخه های گیاهان زندگی می کنند، مناسب است.

طریقه مصرف سم کلرپیریفوس

برای استفاده از سم کلرپیریفوس باید آن را به میزان مناسب در آب مخلوط کرده و بر روی شاخ و برگ های گیاهان و درختان خود اسپری کنید.

سم کلرپیریفوس قیمت

سم کلرپیریفوس توسط بسیاری از شرکت های وارد کننده مواد شیمیایی، به کشاورزان عرضه می شود. شما می توانید با مراجعه به نمایندگی های فروش این شرکت ها، از قیمت این سم شیمیایی مطلع شوید. قیمت خرید و فروش سم کلرپیریفوس برحسب حجم و برند آن در بازار سموم و آفت کش ها متفاوت است. شما می توانید از طریق فروشندگان معتبری که در ادامه معرفی می شوند، با بهترین قیمت سم آفت کلرپیریفوس اقدام به خرید آن نمایید.

کلرپیریفوس قیمت

قیمت سم کلرپیریفوس در بازار می تواند بر اساس عواملی همچون شرکت تولید کننده، حجم و نوسانات بازار ارز متغیر باشد. برای اطلاع از قیمت سم کلرپیریفوس می توانید به سایت های اینترنتی فروش محصولات شیمیایی مراجعه کنید.

قیمت سم یا آفت کش كلروپیریفوس

سم کلرپیریفوس در اندازه و کیفیت های مختلف در بازار یافت می شود. قیمت این سم بر اساس حجم و شرکت تولید کننده بسیار متفاوت است. شما برای اطلاع از قیمت سم یا آفت کش کلروپیریفوس می توانید به سایت های فروش محصولات شیمیایی مراجعه کنید. توصیه می شود سم کلرپیریفوس را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

فروش ‌سم آفت کش کلرپیریفوس

برای اطلاع از قیمت فروش سم کلرپیریفوس از لیست فروشندگان پیشنهادی در قسمت بعد استفاده نمایید. این لیست شامل معتبرترین فعالان خرید و فروش آفت کش کلرپیریفوس در بازار سم و آفت کش ها است. برای آگاهی از اطلاعات تماس، حوزه فعالیت، آدرس، تلفن و سایر کانال های ارتباطی فروشنده موردنظر، تنها کافی است روی گزینه «اطلاعات تماس» کلیک کنید.

 

خرید سم آفت کلرپیریفوس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا