Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعمومی

کاربرد مواد شیمیایی صنعت نساجی چیست؟ قیمت خرید و فروش

نساجی شاخه‌ای از علم شیمی است و امروزه اهمیت بالایی یافته است. نساجی از صنایعی است که به تولید و رنگ آمیزی پارچه می پردازد. در این صنعت از مواد شیمیایی صنعت نساجی استفاده می شود. انواع مواد شیمیایی صنعت نساجی در بازار خرید و فروش مواد شیمیایی موجود بوده و برحسب نیاز مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی و خواص مواد شیمیایی صنعت نساجی در پرداخت و بهبود کیفیت پارچه اهمیت بالایی دارد. بنابراین کاربرد خواص مواد شیمیایی صنعت نساجی باید به درستی صورت گرفته تا نتیجه مطلوب حاصل آید. قیمت مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت نساجی متفاوت بوده و به نوع آن وابسته است. خرید و فروش مواد شیمیایی صنعت نساجی در بازار جهانی صورت گرفته و در دسترس صنایع قرار دارد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی ترکیبات مهم صنعتی پرداخته است. ترکیباتی مانند دترجنت، پلی اتیلن گلیکول، بایوساید، ضد کف و… از جمله این ترکیباتند. در ادامه این مقاله می خواهیم به بررسی کاربرد مواد شیمیایی صنعت نساجی بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

صنعت نساجی چیست

صنایع نساجی قدمتی ۵۵۰۰ ساله دارد. این قدمت به زمانی برمی گردد که مصریان از پنبه و چینی ها از پرورش کرم ابریشم، لباس تولید می کردند. از گذشته تا کنون نساجی از دو اصل ریسندگی یعنی تولید نخ و بافندگی یعنی تولید پارچه و لباس تشکیل شده است. امروزه برای ارتقا کیفیت این دو اصل از کاربرد مواد شیمیایی صنعت نساجی استفاده می گردد. مراحل ابتدایی تولید نخ در صنایع نساجی طبق موارد زیر صورت می پذیرد.

کاربرد مواد شیمیایی صنعت نساجی چیست؟ قیمت خرید و فروش
کاربرد مواد شیمیایی صنعت نساجی چیست؟ قیمت خرید و فروش
  • تولید نمودن الیاف با کیفیت
  • تبدیل کردن الیاف به نخ
  • نخ را به پارچه و منسوجات تبدیل کردن
  • فرآیند های نهایی و تکمیلی پارچه تولید شده همانند رنگرزی و چاپ

نحوه کاربرد مواد شیمیایی صنعت نساجی

فرآیندهایی که تا پایان بر روی پارچه صورت می پذیرند، متفاوتند. این فرآیند ها ممکن است در مجاورت رطوبت، دما و فشار و به دو روش مکانیکی و شیمیایی انجام شوند. روش مکانیکی شامل تراش پارچه، پرس نمودن، خار زدن و اتو کردن است. اما روش شیمیایی قدری متفاوت بوده و توسط خواص مواد شیمیایی صنعت نساجی صورت می پذیرد. این مواد موجب افزایش مقاومت پارچه در مقابل سوختن و حرارت، سفید نمودن پارچه و رزین کردن آن است.

انواع مواد شیمیایی صنعت نساجی

مواد شیمیایی صنعت نساجی مورد استفاده در مرحله آماده سازی

این ترکیبات شامل مواد شیمیایی تمیز کننده، ترکیبات مورد استفاده در شستشوی اولیه با کف کم، مواد شیمیایی خیس و مرطوب کننده، ترکیبات مناسب برای حذف سختی آب، انواع تثبیت کننده های پراکسید، مواد شیمیایی جهت حذف پراکسیدها و خنثی کننده ها می شود.

مواد شیمیایی صنعت نساجی در رنگرزی

حل کننده ها و پراکنده سازها، ترکیبات یکنواخت کننده، مواد رنگرزی و… در این دسته جای دارند.

مواد شیمیایی رنگرزی و چاپ

ترکیبات یکنواخت ساز در حمام رنگرزی، انواع غلظت دهنده ها، لکه بر، انواع چسب ها، مواد شیمیایی ضد لک و… در این شاخه جای می گیرند.

مواد شیمیایی تکمیلی صنعت نساجی

خمیرهای نرم کننده کاتیونی، خمیرهای نرم کننده غیر یونی، نرم کننده های واکنشی، فلس های نرم کننده محلول در آب سرد، فلس ها یا خمیر های نرم کننده غیر آنیونی و… در این گروه جای دارند.

عوامل ضد انعقاد

ترکیبات تکمیلی ریسیدن، ترکیبات کمکی ریسیدن و ترکیبات مشابه نیز در این گروه جای دارند.

مزایا کاربرد مواد شیمیایی صنعت نساجی

  • کاربرد این مواد موجب نرم شدن الیاف شده و بیشتر مورد توجه مصرف کننده قرار خواهد گرفت.
  • استفاده از این ترکیبات درخشندگی پارچه را افزایش می دهد.
  • در نهایت کاربرد این مواد به افزایش کیفیت پارچه کمک می کند.

مواد شیمیایی پر مصرف در صنایع نساجی

کاربرد مواد شیمیایی صنعت نساجی می تواند به کیفیت نهایی پارچه تولید شده کمک نماید. در ادامه مقاله به بررسی برخی از مواد شیمیایی پرمصرف صنعت نساجی پرداخته ایم.

سود پرک

سود پرک در صنعت نساجی به عنوان چربی گیر استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی قبل از انجام هر فرآیندی بر روی الیاف استفاده شده و چربی آن را از بین می برد. سود پرک به افزایش استحکام بافندگی کمک کرده و علاوه بر آن دارای خواص پایدار کنندگی نیز است.

 کریر

کریر به دو صورت مایع و پودری در بازار عرضه می گردد. کاربرد این ماده شیمیایی صنعت نساجی در رنگرزی کالای پلی استری با رنگزای دیسپرس دیده می شود. از این ماده اغلب برای یکنواختی رنگ در پارچه هایی استفاده می شود که به صورت یکنواخت رنگ نشده اند.

نرم کننده کاتیونیک پرک

این نرم کننده ها کاتیونی بوده و با الکترولیت های رزینی سازگار هستند. شکل ظاهری این نرم کننده ها به صورت پرک بوده و اگر با نسبت های مناسب با آب گرم ترکیب شوند، با جذب یکنواخت در پارچه استحکام و لطافت را به ارمغان می آورند.

این محصولات دارای تأثیر گذاری مطلوبی بر الیاف طبیعی و مصنوعی بوده و سبب زرد شدگی نمی شوند. از مزایا این ترکیبات این است که با عوامل پرداخت مانند رزین و مواد آنیونی سازگاری داشته و می توان با افزودن اسید استیک به آن تأثیر کاتیونی را افزایش داد.

این مواد شیمیایی دارای انحلال پذیری بالایی هستند، اما در ارتباط با این محصول باید توجه شود که در آخرین مرحله انحلال باید به مایع کرم مانند ویسکوز و روانی تبدیل شود.

کاربرد مواد شیمیایی صنعت نساجی چیست؟ قیمت خرید و فروش
کاربرد مواد شیمیایی صنعت نساجی چیست؟ قیمت خرید و فروش

نرم کننده میکرو سیلیکونی

این مواد شیمیایی صنعت نساجی به صورت مایعی شفاف و بی رنگ بوده و با الیاف طبیعی و مصنوعی و الیاف ترکیبی طبیعی-مصنوعی استفاده می شوند. خواص مواد شیمیایی صنعت شیمیایی از این نوع موجب شده است تا بتوان آن ها را در مواد آنیونیک و کاتیونیک ترکیب نمود.

این مواد شیمیایی بر روی ظاهر پارچه تاثیر مطلوبی داشته و علاوه بر اینکه موجب شفافیت و درخشندگی می شوند، نرمی و لغزش را نیز به پارچه می بخشند. این ترکیبات لکه های چربی بر روی کالا ایجاد نکرده و استقامت شستشوی بالایی نیز دارند.

تفاوت نرم کن میکرو سیلیکونی با نرم کن ماکرو سیلیکونی در میزان استفاده آن ها در رمق کشی و پد است. این میزان در میکرو سیلیکونی دو برابر بیشتر از انواع ماکرو سیلیکونی است.

نرم کننده ماکرو سیلیکونی

این مواد به شکل مایع سفید رنگ بوده و استفاده از آن ها مزایا مختلفی در صنعت نساجی دارد. عدم ایجاد تاثیر منفی بر شیلد، افزایش عمق رنگ، افزایش قابلیت دوخت پارچه، افزایش شفافیت و براق تر شدن محصول و در نهایت مناسب برای سیستم رمق کشی و فولادر از مزایای استفاده از مواد شیمیایی صنعت نساجی از این نوع است.

میزان مصرف رمق کشی و پد در انواع میکرو و ماکو متفاوت بوده و نوع میکرو سیلیکونی دو برابر بیشتر از ماکرو سیلیکونی مصرف می شود.

نرم کننده سیلیکونی هیدروفیل

از ویژگی های این محصولات نسبت به نرم کننده های دیگر آب دوست بودن آن هاست. البته این ترکیبات  خواص دیگری هم دارند که در ادامه اشاره می شود.

عدم ایجاد کف، عدم ایجاد رنگ زرد، عدم ایجاد لغزش بر روی نخ  و خاصیت پرکنندگی از خواص مهم این ترکیبات است. کاربرد این مواد موجب افزایش شفافیت و نرمی پارچه می شود. نرم کن سیلیکونی هیدروفیل در دو نوع خمیری و مایع عرضه می‌شود.

نفوذ دهنده

این ماده مایعی سفید رنگ بوده و به دلیل مقاومتش در برابر دمای بالا از آن به عنوان نفوذ دهنده در پخت و سفید کردن پارچه های پنبه ای استفاده می شود.

روغن اسپین فینیش

این ماده شیمیایی جهت تولید الیاف پلی استر و پنبه مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده هیچ روغن معدنی در ترکیب خود نداشته و از پارگی الیاف در فرآیند کشش جلوگیری می کند. از ویژگی های این محصول می توان به عدم تاثیر برروی رنگ الیاف، تسهیل ریسندگی، از بین رفتن الکتریسیته ساکن، عدم تاثیر خورندگی بر روی دستگاه ها، پایداری امولسیون ها در طولانی مدت، دارا بودن خواص آنتی استاتیک، پیشگیری از رسوب و تاثیر گرد و غبار در فرآیند و… اشاره نمود.

فیکس کننده ها

این محصولات شیمیایی مایعی غلیظ و تقریبا شفاف بوده و سبب ثبات رنگ پارچه های رنگ شده در مقابل شست و شو می شوند. بعلاوه این ترکیبات بر روی ثبات نوری رنگ تاثیر سو ندارد.

یکنواخت کننده

ظاهر این ماده مایع زرد روشن است و به آسانی در آب حل می شود و در جهت ثبات رنگ ها کاربرد دارند و می توان با مواد آنیونیک و کاتیونیک آن را مورد استفاده قرار داد.

ضد شکست

مایع ضد شکست ویسکوز و بی رنگ بوده و با پایه شیمیایی به ایجاد سطح لغزنده کمک می کند. این ماده شیمیایی از چروک شدن، شکستگی و گره خوردگی پیشگیری می کند. این محصولات بدون کف بوده و در برابر دمای بالا مقاومند.

آنتی استاتیک ها

این ترکیبات در دو نوع آنتی استاتیک الیاف و آنتی استاتیک پارچه تولید و در بازار عرضه می شوند. این انواع مواد شیمیایی صنعت نساجی با هر نوع آبی سازگار بوده و در برابر عملیات مکانیکی مقاومت خوبی دارند. کاربرد این ترکیبات موجب نرمی محصول نهایی می شود.

این ترکیبات بر روی الیاف تاثیر نامطلوبی ندارند. از بین بردن الکترسیته ساکن و افزایش آب دوستی از مهم ترین خواص و وظایف آنتی استاتیک ها بشمار می آید.

محافظ پشم

این محصولات به شکل خمیری سفید رنگ، جهت رنگرزی پشم و پلی استر در حرارت های بالا مورد استفاده قرار می گیرند. نمدی نشدن پشم، جلوگیری از کاهش مقاومت آن، ممانعت از شکستگی و آسیب رسیدن به پشم، سازگار بودن با سایر مواد شیمیایی رنگرزی و… از خواص این ترکیبات مهم صنعتی است.

دیسپرس کننده و یکنواخت کننده

دیسپرس کننده ها از تجمع رنگ جلو گیری نموده و به همین دلیل برای جلوگیری از رسوب در نازل های رنگرزی به کار می روند. از این مواد شیمیایی می توان در الیافی مانند پلی استر و ترکیب پلی استر با الیاف دیگر مانند پنبه استفاده نمود.

بافر قلیایی پودری

این ماده شیمیایی جایگزین مناسبی برای کربنات سدیم بوده و مانع مصرف آن در حجم بالا می شود. این ماده در رمق کشی رنگ های راکتیو، شست و شو اولیه و همین طور سفید گری مورد استفاده قرار می گیرد.

صابون های پس شور

صابون های مورد استفاده در صنعت نساجی به صورت مایعی شفاف بوده و دارای رنگی زرد هستند. از این صابون ها به عنوان پس شور پس از رنگرزی استفاده می شود.

در تهیه این ترکیبات شیمیایی با اندکی توجه و دقت و تهیه آن‌ها از منابع فروش معتبر می توان محصولات مرغوب با قیمتی مناسب را خریداری و مصرف نمود و علاوه بر بالا بردن کیفیت محصول در هزینه ها نیز صرفه جویی نمود.

قیمت مواد شیمیایی صنعت نساجی

قیمت مواد شیمیایی صنعت نساجی به نوع آن وابسته است. همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم انواع مختلفی از این ترکیبات تولید و به بازار خرید و فروش مواد شیمیایی عرضه می گردد. بنابراین هر یک از این مواد با توجه به کیفیت و کاربردی که در نساجی دارند، قیمت های متفاوتی هم خواهند داشت. از طرفی محصولات با کیفیت تر قیمت بیشتری هم دارند. عامل دیگری که می تواند موجب تفاوت قیمت این محصولات شود، وارداتی بودن برخی از آن هاست. محصولات خارجی به دلیل نرخ ارز قیمت های بیشتری نسبت به نمونه های تولید داخل خواهند داشت. در هر صورت برای خرید هر یک از انواع این مواد شیمیایی برای استفاده در صنایع نساجی حتما آن ها را از مراکز فروش معتبر تهیه نمایید.

کاربرد مواد شیمیایی صنعت نساجی چیست؟ قیمت خرید و فروش
کاربرد مواد شیمیایی صنعت نساجی چیست؟ قیمت خرید و فروش

خرید و فروش مواد شیمیایی صنعت نساجی

کاربرد مواد شیمیایی صنعت نساجی به دلیل افزایش کیفیت محصول نهایی در صنایع نساجی بسیار صورت می پذیرد. بنابراین تقاضا برای آن زیاد بوده و خرید و فروش این محصولات در بازار جهانی به فراوانی انجام می شود. در واقع خرید و فروش این مواد به صورت تجارتی پرسود در بین کشورها در آمده است. استفاده از ترکیباتی با خواص ویژه و کارآمد موجب می شود تا محصول نهایی از ویژگی های مطلوب تری برخوردار شود. خرید و فروش این ترکیبات در ایران به صورت حضوری و آنلاین امکان پذیر بوده و به آسانی قابل تهیه است. برای اطلاع از قیمت و خرید این مواد می توانید به سایت فروشگاه های معتبر مواد شیمیایی مراجعه کرده و محصول مورد نظر را خریداری نمایید.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی خواص و کاربرد ترکیباتی پرداختیم که در صنایع نساجی مورد استفاده قرار می گیرند. مشخص شد که این ترکیبات انواع مختلفی دارند و هر یک از آن ها نیز کاربرد متفاوتی نسبت به دیگری خواهد داشت. در برخی از مواقع نیز ممکن است این ترکیبات با هم استفاده شوند. به دلیل تنوع این مواد قیمت های آن ها نیز متفاوت است. برای دریافت قیمت یا خرید این مواد می توانید به صورت حضوری و آنلاین اقدام نمایید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: کاربرد نفوذ دهنده الیاف پشمی چیست؟ مزایا مصرف

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا