Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد انواع بایوساید چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

میکروارگانیسم‌ها مانند انواع باکتری و… همواره می توانند مشکلاتی را در محیط های مختلف به وجود آورند. موجودات زنده‌ای مانند انواع قارچ، جلبک و حتی صدف‌ها در بسیاری از سیستم ها مشکل آفرینند. بنابراین باید به دنبال راه حلی برای رفع مشکلات ناشی از آن‌ها بود. بایوساید به مواد شیمیایی یا ترکیباتی گفته می‌شود که می‌توانند این مشکلات را رفع نمایند. انواع بایوساید در بازار خرید و فروش موجود بوده و قابل تهیه است. فواید و خواص بایوساید منجر به کاربرد فراوان آن در صنایع مختلف شده است. کاربرد بایوساید در تصفیه آب، صنعت نفت و گاز و… دیده می شود. مصرف بایوساید با توجه به نیاز صنایع صورت می پذیرد. قیمت بایوساید با توجه به انواع آن متفاوت است. خرید و فروش بایوساید در بازار خرید و فروش مواد شیمیایی صورت می پذیرد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی بسیاری از ترکیبات مهم صنعتی پرداخته است. مس سولفات، قرص کلر و… نیز از جمله ترکیباتی است که در این نشریه مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد ترکیبات بایوساید و انواع آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

بایوساید یعنی چه

مواد شیمیایی که منجربه دفع بی ضرر انواع میکرواگانیسم ها از تجهیزات می شوند را در اصطلاح بایوساید یا باکتری کش یا زیست کش می نامند. میکروارگانیسم هایی که توسط خواص بایوساید از بین می روند شامل انواع باکتری، ویروس، قارچ و انواع خزه و جلبک هستند. بعلاوه کاربرد بایوساید به عنوان مهم‌ترین عامل گندزدا و به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده صورت می پذیرد. ترکیبات بایوساید به عنوان یک بازدارنده عمل می کنند. این ترکیبات به روش های شیمیایی یا بیولوژیکی از رشد و انتشار میکروارگانیسم های مضر جلوگیری می کنند.

کاربرد انواع بایوساید چیست؟ قیمت خرید و فروش آن
کاربرد انواع بایوساید چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

انواع بایوساید

  1. بایوساید اکسید کننده
  2. بایوسایدهای غیر اکسنده (اکسید کننده)

بایوساید اکسید کننده چیست

انواع بایوساید اکسید کننده با ورود به آب، مواد مغذی مورد نیاز میکروارگانیسم ها را اکسید کرده و با از بین بردن منبع تغذیه ای میکروارگانیسم ها منجر به مرگ آن ها می‌شوند. کلر، برم، ازن و آب اکسیژنه از انواع بایوسایدهای اکسنده هستند که بسیار کاربرد دارند. نکته مهم در رابطه با مصرف بایوساید اکسید کننده، کنترل دقیق مقدار تزریق این مواد است. به دلیل خاصیت اکسید کنندگی این ترکیبات قادرند، به خصوص در فلزات باعث ایجاد خوردگی شوند.

اکسیداسیون به معنای گرفتن الکترون است. بنابراین انواع بایوساید اکسید کننده با گرفتن الکترون از باکتری ها باعث مرگ آن ها می شود. بدین طریق باکتری ها و انگل ها از بین خواهند رفت. در ادامه به برخی از بایوساید های اکسید کننده اشاره شده است.

فواید بایوساید کلر

کلر نوعی بایوساید اکسید کننده است که در فرآیند کلرزنی و برای کنترل رشد میکروبیولوژیکی به کار می رود. البته در پایان استفاده از کلر، مقادیری از این ماده در آب تصفیه شده باقی خواهد ماند که البته مقدار آن قابل بررسی است. کاربرد بایوساید کلر بسیار آسان بوده و هم به شکل گاز خالص و هم ترکیبات مختلف مایع و جامد به راحتی در دسترس قرار دارد. بعلاوه این ماده در بازار  قیمت مناسب و ارزانی را نیز داراست.  سدیم هیپوکلریت نوعی از بایو سایت است که می توان به آب تزریق نمود. اثر بخشی این ماده را می توان با کاربرد بایوسایدهای غیر اکسید کننده افزایش داد.

معایب بایو ساید کلر

  1. در آب های قلیایی با پی اچ بالای ۸ اثربخشی خود را از دست خواهد داد.
  2. در حضور آلاینده هایی مانند آمونیاک، متانول و اتیلن گلیکول و… کارایی نخواهد داشت.
  3. کلر ماده ای خورنده است و در مقدار مصرف آن باید دقت نمود.
  4. کلر می تواند ترکیباتی را تشکیل دهد که از لحاظ زیست محیطی ممکن است خطر آفرین باشند.
  5. این ماده تحت گرما و نور به سرعت تخریب می گردد.
  6. کلر در گروه ترکیبات خطرناک قرار داشته و از تنفس بخارات آن باید پرهیز گردد.

دی اکسید کلر

یکی دیگر از مواد ضد عفونی کننده دی اکسید کلر با مزایای خاص است. دی اکسید کلر در پی اچ های بالا و حتی در حضور آمونیاک می تواند موثر عمل کند. دی اکسید کلر را می توان با مخلوط کردن آب کلر از محلول نرمال کلرور و سدیم کلرید به دست آورد. تنها عیب این روش نسبت به کلرزنی ساده هزینه بیشتر آن است. درواقع روش کلرزنی صرفه اقتصادی بالاتری دارد.

خواص بایوساید برم

با هیدرولیز برم در آب هیپو برومو اسید تشکیل می شود. کاربرد بایوساید برم نسبت به کلر مزایایی دارد. یکی از این مزایا این است که این ماده در PH های بالا موثر عمل می کند. این ماده قادر است در دوز های پایین هم ضد عفونی کننده موثری باشد، بنابراین از لحاظ اقتصادی به صرفه خواهد بود. سرعت عمل برم بسیار بیشتر از کلر بوده و میکروارگانیسم ها را با سرعت بیشتری نابود می کند. با استفاده از بایوساید برم می توان خوردگی سیستم ها را نیز نسبت به کلر کاهش داد و بعلاوه اثرات تخریب زیست محیطی کمتری هم دارد.

ید

ید نیز یک از بایوسایدهای اکسیدکننده ماننده کلر و برم است. این ماده نیز بسیار موثر عمل می کند. اما قیمت بالاتری نسبت به کلر و برم داشته و بنابراین ممکن است مصرف آن در برخی صنایع محدود شود.

ازون

ازون به عنوان ماده ای با ضد عفونی کنندگی قوی شناخته می شود. این ماده ضد ویروس بوده و قادر است بسیاری از ترکیبات آلی و معدنی را اکسید نماید. است. ازون قادر است دیواره سلولی باکتری ها را تخریب نموده و منجر به مرگ آن ها شود. از فواید بایوساید ازون این است که میکروارگانیسم ها را فوری از بین می برد. برتری دیگر این ماده نسبت به کلر در این است که حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ برابر کلر اثر بخشی دارد. از طرفی هم ازون نیمه عمر کوتاهی داشته و پس از اکسیداسیون به سرعت به اکسیژن تجزیه خواهد شد.

اما از معایب کاربرد بایوساید ازون می توان به امکان رسوب ناخواسته آهن و منگنز اشاره نمود. از معایب دیگر استفاده از بایوساید ازون این است که تجهیزات تزریق ازون باید به گونه ای باشد که تماس کافی ازن با آب در حال گردش فراهم باشد. در مواردی حتی لازم است که در سیستم های بزرگ تر حتی نقطه تزریق چندگانه مورد نیاز باشد. در ادامه به برخی از محدودیت های مصرف بایوساید ازون اشاره شده است.

  • این ماده را نمی توان زمانی استفاده نمود که مقادیر بالای مواد آلی در هوا، آب یا فرایندهای صنعتی وجود دارند. زیرا ازن صرف اکسید شدن مواد آلی شده و مقادیر باقی مانده آن برای تصفیه آب کافی نیست.
  • دمای بالا موجب کاهش پایداری ازون م شود. با کاهش پایداری، کارایی این ماده نیز کاهش خواهد یافت.
  • این ماده در آب سخت کارایی بالایی ندارد.
  • استفاده از بایوساید اوزون در سیستم های لوله کشی طولانی کارایی ندارد.
  • در محیط های غبار آلود، مکان های گرم مثل دیگ بخار، آشپزخانه و دودکش و اگزوز استفاده از این ماده کارایی مطلوبی ندارد.

آب اکسیژنه

هیدروژن پراکسید به عنوان یک اکسنده قوی شناخته می شود. قدرت آب اکسیژنه از کلر و دی اکسید کلر بیشتر و نسبت به ازون کمتر است. می توان رادیکال های هیدروکسیل را با افزودن کاتالیزورهایی مانند آهن و مس به هیدروژن پراکسید برای اکسیداسیون دقیق تر تولید نمود. این روش از قدرتمندترین روش ها برای از بین بردن میکروارگانیسم ها و مواد آلی حتی در مقادیر بسیار ناچیز در آب است.

هیدروژن پراکسید به سرعت تجزیه می شود و آب و اکسیژن تولید می کند. این روش در مقایسه با مواد شیمیایی معمولی بسیار ساده و مؤثر است. بعلاوه باعث انتشار هیچ گونه گاز یا مشکل باقیمانده مواد شیمیایی نیز نمی شود. البته توجه شود که آب اکسیژنه در آب محلول بوده و در صورت استفاده از غلظت زیاد ممکن است باعث ایجاد مشکلات ایمنی متعددی شود.

بایوساید غیر اکسید کننده

این نوع بایوساید بدون اکسید کنندگی قادر است تا باکتری ها را از بین ببرد. این بایوسایدها اغلب دارای پایه گلوتار آلدهید و فرمالدهیدها بوده و با ورود به آب ایجاد خوردگی نمی کنند. مکانیسم عمل این نوع بدین صورت است که جهت از بین بردن میکروارگانیسم ها، غشای سلول چربی آن ها را حل نموده و به مرور باعث از بین رفتنشان خواهند شد.

  1. گلوتار آلدهید که به عنوان ضدعفونی کننده در مکان هایی نظیر بیمارستان، کتابخانه و همین طور به عنوان تثبیت کننده بیولوژیکی استفاده می شود. اما در حضور مواد آلی راندمان مطلوبی ندارد. از معایب آن می توان به باقی مانده در آب پس از تصفیه اشاره کرد.
  2. آمین ها و آمید های هالوژن دار مانند دی برمو نیتریلو پروپیانو آمید (DBNPA) که در سیستم های تصفیه آب و کاغذ و سیستم های صنعتی کارایی دارد.
  3. آمین های چرب که به عنوان ترکیبات ضد خوردگی و رسوب عمل می کنند.

کاربرد بایوساید

کاربرد انواع بایوساید چیست؟ قیمت خرید و فروش آن
کاربرد انواع بایوساید چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

فواید بایوساید آب استخرها

از کاربرد بایوساید می توان به استفاده در تصفیه و ضد عفونی نمودن آب استخرها اشاره کرد. جهت جلوگیری از رشد و تکثیر میکروارگانیسم های موجود در آب استخر از مواد باکتری کش اکسید کننده مانند کلر و ازن استفاده می شود. این ترکیبات به مرور می توانند بیماری های پوستی ایجاد کرده و یا موجب تغییر رنگ آب شوند. مقدار مورد نیاز برای مصرف بایوساید بر اساس فاکتورهای مختلف صورت می پذیرد. یکی از این فاکتور ها مقدار pH آب است.

کاربرد بایوساید تصفیه آب و فاضلاب

در تصفیه آب از هر دو انواع بایوساید اکسنده و غیر اکسنده استفاده می شود. از نام آشنا ترین انواع این ترکیبات کلر است. کلر را می توان در کنار انواع بایوسایدهای غیر اکسنده مانند گلوتارآلدهید و ایزوتیازولین استفاده نمود. کاربرد این ترکیبات برای تصفیه آب، حذف نمودن رسوبات، لجن و باکتری استفاده می شود.

در تصفیه خانه معمولا از خواص بایو ساید کلر به همراه ازون استفاده می شود. به دلیل اینکه میکرواورگانیسم ها به طور کامل از بین نمی روند، ورود آب به داخل دستگاه اسمز معکوس می تواند منجر به آلودگی غشای ممبران گردد. بنابراین پاکسازی ممبران از میکروارگانیسم ها نیز امری ضروری است. در این موارد می توان از بایوسایدهای مخصوص ممبران که با ساختار غشایی آن سازگارند استفاده نمود.

کاربرد بایوساید نفت

از مهم ترین کاربرد بایوساید استفاده از آن در صنایع نفتی است. از خواص و ویژگی بایوساید نفت این است که باید طول عمر بالایی داشته باشد. بعلاوه حلالیت و پایداری شیمیایی آن نیز در حد مطلوبی باشد. میکرواورگانیسم ها در صنایع پتروشیمی می توانند به ساختار مولکولی نفت آسیب وارد کرده و سولفید هیدروژن ایجاد نمایند. افزایش ویسکوزیته نفت و گوگرد نیز از دیگر مضرات وجود میکروارگانیسم هاست. در خطوط انتقال نفت وجود میکرواورگانیسم ها عامل اصلی ایجاد فرسایش، خوردگی و رسوبات است. این وقایع زیان و خسارات بالایی در سیستم استخراج نفت ایجاد می نماید. بایوساید نفت می تواند با از بین بردن میکروارگانیسم ها نقش مهمی در پیشبرد این صنعت داشته باشد.

انواع بایوساید های مختلف در میادین نفتی مورد استفاده قرار می گیرند. نفت بستر مناسبی برای رشد میکرواورگانیسم هاست، زیرا حاوی کربن است. درواقع میکروارگانیسم هایی نظیر باکتری ها با ایجاد تغییر در آن به پایین آمدن کیفیت نفت منجر می شوند.

قیمت بایوساید

همان طور که در این مقاله توضیح داده شد، انواع مختلفی از بایوسایدها وجود دارند. بنابراین هر یک از این انواع بر حسب کاربردی که دارند می توانند از قیمت های مختلفی نیز برخوردار باشند. کیفیت، شرکت تولید کننده و خلوص محصولات می توانند از عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت این محصولات باشند. از طرفی این محصولات اگر در انواع خارجی خریداری شوند، به دلیل نرخ ارز می توانند قیمت های متفاوت تری را داشته باشند. برای اطلاع از قیمت انواع بایوساید می توانید به فروشگاه های حضوری یا اینترنتی مراجعه نمایید. در صورت تمایل می توانید با شماره های شرکت های فروشنده تماس حاصل نموده و از قیمت محصول مورد نظرتان مطلع شوید.

کاربرد انواع بایوساید چیست؟ قیمت خرید و فروش آن
کاربرد انواع بایوساید چیست؟ قیمت خرید و فروش آن

خرید و فروش بایوساید

به دلیل کاربرد گسترده این ماده در صنایع خرید و فروش آن در بازار جهانی بسیار صورت می پذیرد. همانطور که گفته شد این ترکیبات در انواع مختلفی با کاربرد های صنعتی متنوع در بازار عرضه می شوند. بنابراین بازار خرید و فروش این محصولات نیز متنوع خواهد بود. برای خرید بایوسایدها می توانید به مراکز معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمایید. همچنین فروش بایوسایدها در فروشگاه های اینترنتی نیز صورت گرفته و امکان پذیر است.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی انواع بایوسایدها و خواص و فواید و کاربردشان در صنایع مختلف پرداختیم. مشخص شد که این ترکیبات انواع مختلفی با کاربرد های متنوع هستند. قیمت این محصولات تحت تاثیر موارد مختلفی بوده و می تواند از نظر قیمتی متنوع باشد. خرید و فروش این ترکیبات بسیار صورت گرفته و در بازار جهانی معامله می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا