Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

کمپوست چیست و چه مزایایی دارد؟

کمپوست (Compost) به مواد آلی گفته می شود که در طول زمان با جمع شدن در یک محوطه یا ظرف دچار پوسیدگی و تجزیه می شوند. کمپوست معمولا به عنوان بقایای مواد آلی شناخته می شود که می تواند به تهویه و غنی کردن خاک کمک کند. در ادامه مبحث با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

تاریخچه این عمل به زمان امپراطوری رم برمی گردد که ضایعات مواد آلی حاصل از یک سال زراعی را در گوشه ای جمع می کردند تا برای فصل بعدی کشت به اندازه کافی دچار پوسیدگی شود. کمپوست در آغاز دهه ۱۹۲۰ در اروپا به عنوان ابزاری برای کشاورزی ارگانیک مدرن تبدیل شد. اولین ایستگاه صنعتی برای تبدیل مواد آلی شهری به کمپوست در سال ۱۹۲۱ در ولس ، اتریش راه اندازی شد.

این ترکیب سرشار از مواد مغذی برای گیاهان است و می تواند در باغها ، محوطه سازی ، باغبانی ، کشاورزی شهری و کشاورزی ارگانیک استفاده می شود. این ترکیب به عنوان نرم کننده خاک ،  کود ، اضافه کردن به هوموس حیاتی یا اسیدهای هیومیک و همچنین به عنوان یک آفت کش طبیعی خاک برای زمین مفید است. این ترکیب همچنین  برای کنترل فرسایش ، احیای زمین و اراضی ، ساخت تالاب و همچنین به عنوان پوششی برای محل های دفن زباله مفید است.

کمپوست چگونه تولید می شود؟

در ساده ترین سطح  فرآیند کمپوست سازی مستلزم ساختن یک پشته از مواد آلی مرطوب ( که به آنها زباله های سبز نیز گفته می شود) مانند برگ ، چمن و ضایعات مواد غذایی و انتظار برای تجزیه مواد بعد از گذشت چندین ماه است.

با این حال این روند می تواند به عنوان یک فرآیند چند مرحله ای و با نظارت بر ورودی های آب ، هوا و مواد غنی از کربن و ازت انجام شود. فرآیند تجزیه مواد  با خرد کردن مواد  گیاهی ، اضافه کردن آب و اطمینان از هوادهی مناسب با چرخش مرتب مخلوط در هنگام استفاده از کپه های باز به سرعت بیشتر این فرآیند کمک می کند.

قارچ ها ، کرم های خاکی و سایر موجوداتی که از مواد آلی استفاده می کنند باعث تجزیه بیشتر مواد می شوند. باکتریهای هوازی و قارچها فرآیندهای شیمیایی را با تبدیل به گرما ، دی اکسید کربن و آمونیوم مدیریت می کنند و بخش مهمی از فرآیند کمپوست سازی هستند.

مراحل تولید کمپوست

در شرایط ایده آل این فرآیند از طریق سه فاز اصلی انجام می شود:

فاز مزوفیلیک: یک مرحله اولیه است که در آن تجزیه در دمای متوسط توسط میکروارگانیسم های مزوفیلی انجام می شود.

فاز ترموفیلیک: با افزایش دما ، مرحله دوم گرمازایی آغاز می شود ، که در آن تجزیه توسط باکتری های مختلف ترموفیلیک در دمای بالا انجام می شود.

مرحله بلوغ: با کم شدن میزان تأمین ترکیبات پر انرژی ، دما شروع به کاهش می کند و مزوفیل ها بار دیگر غالب می شوند.

چرا ما به کمپوست احتیاج داریم؟

باعث داشتن گیاهان سالم تر می شود

ماده آلی به عنوان روح یک خاک سالم  شناخته می شود. اضافه کردن کمپوست به خاک حیاط یا باغ به گیاهان شما کمک می کند تا بزرگتر و بهتر شوند. ماده آلی موجود در ترکیب به خاک کمک می کند تا مواد مغذی و آب را در خود نگه دارد و این کار ضمن کمک به گیاه باعث  کاهش خطر آلودگی خواهد شد.

موجب صرفه جویی در پول می شود

استفاده از این ترکیب به عنوان نرم کننده خاک یا مالچ نیاز شما به خرید این موارد را برای باغ و باغچه کاهش می دهد. تولید کمپوست در حیاط خلوت ممکن است هزینه های تخلیه سطل زباله شما را کاهش داده و تعداد كیسه های زباله ای كه خانواده شما استفاده می كند را كاهش دهد.

 تولید آن عملی و راحت است

با تولید این ماده دیگر نیازی به حمل کیسه های برگ و سایر زباله های باغ / حیاط نیست. فقط کافی است  آنها را به  یک کپه یا سطل حیاط خلوت خود اضافه کنید تا به یک هوموس تیره غنی تبدیل کنید.

کمپوست جایگزین مناسبی برای دفن زباله است

زباله های باغ و یا حیاط ما تقریباً ۲۰٪ از کل زباله های دور ریختنی هر سال را تشکیل می دهد. تولید این ترکیب  نیاز به سوزاندن یا دفن مواد آلی را کاهش می دهد و کیفیت خاک سطحی گرانبهای ما را افزایش می دهد.

 

کمپوست چیست و چه مزایایی دارد؟
کمپوست چیست و چه مزایایی دارد؟

روش های تولید کمپوست

روش استاندارد

در صورت داشتن انواع مواد آلی مانند برگ ها ، بریده های چمن ، ضایعات آشپزخانه و زباله های حیاط / باغ استفاده از  روش استاندارد توصیه می شود. شما باید هر هفته مقداری از وقت خودتان را صرف ساخت و مخلوط کردن کپه ضایعات مواد آلی می کنید. یک ناحیه کوچک برای ایجاد کپه و ذخیره موقت مواد آلی مورد نیاز خواهد بود. در این روش کمپوست  طی شش تا هشت هفته در بهار و تابستان تولید می کند البته  در پاییز و زمستان این پروسه طولانی تر است.

در روش استاندارد  کپه را می توان با ترکیب مواد ذخیره شده یا قرار دادن ضایعات در کپه  در صورت در دسترس بودن آنها  ساخت. هنگام جمع آوری و ذخیره مواد ارگانیک ، قهوه ای ها و سبز ها را در ظروف جداگانه نگه دارید. به یاد داشته باشید که بیشتر سبزیجات را نمی توان خیلی طولانی ذخیره کرد زیرا باعث ایجاد بوی بد یا جذب حشرات می شوند. بنابراین  بهتر است سبزیجات را در اسرع وقت درون یک ظرف کمپوست قرار دهید.

کپه را با یک لایه قهوه ای شروع کنید اگر مواد آلی درشت زیادی دارید بهتر است آنها را به قطعات کوچکتر خرد کنید زیرا  قطعات کوچکتر سریعتر پوسیده می شوند.  سپس لایه سبز را اضافه کرده و در انتها دو بیل خاک یا کمپوست آماده به مواد اضافه کرده و آنها را مخلوط کنید تا فرآیند تسریع شود.

روش کند

این روش وقت بسیار کمی از شما می گیرد و اگر مقدار زباله های آلی شما کم است این روش توصیه می شود  اما برای اتمام آن از شش ماه تا دو سال نیاز دارید.

در این روش فضای ذخیره سازی مورد نیاز نیست زیرا مواد ارگانیک به کپه ها اضافه می شوند. با روش آهسته ، زمانی برای بررسی میکس یا رطوبت مناسب آن صرف نمی شود. از آنجا که کمپوست یک فرآیند طبیعی است با کمترین توجه و یا بدون توجه خودبخود تولید خواهد شد.

روش سریع

اگر می خواهید کمپوست زیادی به خاک خودتان اضافه کنید یا اگر مقدار زیادی مواد آلی تولید می کنید ، ممکن است مایل باشید برای تولید آن از حیاط ، باغ و مواد آشپزخانه خود استفاده کنید.

روش سریع به وقت و انرژی بیشتری نیاز دارد  اما شما یک محصول نهایی خیلی سریع دریافت خواهید کرد. در این روش باید فرآیند را از نزدیک تماشا کنید تا در هر زمان شرایط ایده آل را با افزودن مواد مورد نیاز برای تشکیل سریع تر آماده کنید.

از چه چیزهایی می توان برای تولید کمپوست استفاده کرد؟

تقریباً هر چیزی که از زمین بیرون بیاید قابل کمپوست است. انتهای خیار ، پوست و هسته سیب ، پوست هویج ، پوست طالبی ، آووکادو ، یک کدو تنبل قدیمی و هر نوع ضایعات سبزیجات یا میوه ای را می توان به این ترکیب تبدیل کرد. علاوه بر این غلات و محصولات آنها مانند نان های بیات و باقی مانده ماکارونی را نیز می توان در کپه ریخت.

اثرات خوب کمپوست برای محیط زیست چیست؟

هنگامی که مواد غذایی موجود در سطل زباله شما به محل دفن زباله می رود گاز متان را منتشر می کنند که یک گاز گلخانه ای که باعث تغییرات آب و هوایی می شود. تولید کمپوست راهی برای به حداقل رساندن انتشار گازهای متان است ، اما اثرات خوب آن  بسیار بیشتر از این است. از آنجا که از این ترکیب به عنوان کود استفاده می شود  نیاز به گزینه های شیمیایی را که می تواند تاثیر منفی بر روی زمین بگذارد کاهش دهد. طبق گزارش EPA ، کمپوست همچنین قادر به ضبط و از بین بردن ۹۹.۶ درصد ترکیبات آلی فرار یا VOC ها از هوا است. این بخارات و گازها می توانند تأثیر مضر بر سلامتی شما داشته باشند و عوارض جانبی آنها از حالت تهوع تا سوزش گلو می تواند شما را آزار دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا