Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهیپلاستیکی و پلیمریصنایع شیمیایی

مالئیک اسید چیست؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن

مالئیک اسید یک ترکیب آلی دارای دو گروه کربوکسیل است. این ماده در آب محلول بوده که با آب زدایی به مالئیک انیدرید تبدیل می‌شود. نقطه ذوب این ترکیب در بازه دمایی ۱۴۴-۱۳۰ درجه سانتی گراد قرار دارد. علت این بازه دمایی، رفتار متفاوت مالئیک اسید در شرایط مختلف است. مالئیک اسید وقتی از آب کریستال تشکیل شود نقطه ذوب ۱۳۹-۱۳۸ درجه سانتی گراد خواهد داشت. در نقطه ذوب ۱۳۵ – ۱۳۰ درجه سانتی گراد، از الکل کریستال خواهد شد و در نقطه ذوب ۱۴۴ در هوا.

نقطه جوش مالئیک اسید نیز در محدوده ۱۳۸ درجه سانتی گراد قرار دارد. این دمایی است که مالئیک اسید در آن تجزیه می شود. در دمای مذکور، مالئیک اسید ایزومراسیون شده و به اسید فوماریک تبدیل می شود.

فشار بخار این اسید در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد، ۰.۰۰۴۸ است. نیمه عمر هیدرولیز مالئیک اندرید به مالئیک اسید در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد، تقریبا ۲۲ ثانیه اندازه گیری شده است. در ادامه این مقاله با جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

کاربرد مالئیک اسید

مالئیک اسید در طبیعت به صورت فراوان یافت می شود و که از جمله مهم ترین منابع آن می توان به  بسیاری از میوه ها و توت ها اشاره کرد. در بدن حیوانات نیز نقش مهمی در متابولیسم کربوهیدرات ها و در تولید انرژی برای فرآیندهای سلولی بر عهده دارد.

این اسید در حضور کاتالیست های رزین تبادل کاتیونی با اتانول واکنش استری شدن انجام می دهد و دی اتیل مالئات تولید می کند. این ماده در حضور یون های سریک و برومید، به اسید فورماریک تبدیل می شود و با استایرن واکنش کوپلیمریزاسیون می دهد.

ماده ی فوق یک واسط شیمیایی چند کاربردی است که در صنایع مختلف به عنوان جز سازنده عطر، تنظیم کننده pH در مواد آرایشی و بهداشتی و … استفاده می شود. همچنین در تولید رزین های مصنوعی، رنگ ها، کتان ها و ابریشم استفاده می شود.

این ماده در تولید بافر تری مالئات و بافر سدیم مالئات استفاده شده است. برای سنتز هیدروژن های آکریلامید/مالئیک اسید استفاده می شود. این ماده می تواند به عنوان ماده پیشرو برای تولید افزودنی مواد غذایی استفاده شود.

این ماده، پوست و چشم را به شدت تحریک می کند و حتی منجر به آسیب به چشم می شود. تنفس بخارات این ترکیب موجب تحریک بینی، گلو و ریه ها می شود.

مالئیک اسید چیست؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن
مالئیک اسید چیست؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن

کاربرد در کشاورزی و دامداری

این ماده در بسیاری از صنایع نظیر داروسازی، غذایی، کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین کاربردهایی در صنایع پلاستیک سازی و افزودنی ‌های نفتی به منظور ماده‌ ی اولیه‌ ی مورد نیاز برای شتابگر چسبندگی نایلون از این ماده دیده شده است.

از جمله مهم ‌ترین کاربرد های مالئیک اسید در صنعت می‌ توان به استفاده ‌ی گسترده از آن در تبدیل به فوماریک اسید اشاره کرد.

در صنعت کشاورزی از این ترکیب آلی به صورت مخلوط با آب برای حشره‌ کشی استفاده می شود. اسید مالئیک از جمله ترکیبات اساسی آفت ‌کش‌ هایی نظیر لینورون است. استفاده از این ماده به علت خاصیت آنتی باکتریال و انگل زدایی در صنایع گاوداری و مرغ داری رواج بسیاری دارد.

این اسید معمولا در جینسینگ، برگ‌های تنباکو، آلبالو، کاکائو و ذرت یافت می ‌شود. یکی از منابع اصلی آن را سیب‌ های نارس هستند.

روش تولید

این اسید از هیدراته شدن مالئیک انیدرید حاصل می شود. روش صنعتی تولید مالئیک انیدرید بسیار ارزان و ساده است. اسید مالئیک در حضور کاتالیزور و در واکنش اکسیداسیون بنزن به وجود می ‌آید و با آب زدایی به مالئیک اسید تبدیل خواهد شد.

فواید  برای سلامتی

خاصیت سفیدکنندگی دندان دارد.

آنتی باکتریال و انگل کش است.

قدرت پاک کنندگی بالایی دارد.

مالئیک اسید چیست؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن
مالئیک اسید چیست؟ قیمت خرید و فروش و کاربرد آن

مضرات مالئیک اسید

تحریک کردن و سوزاندن پوست

آسیب به چشم و بینایی

تحریک گلو و ریه، ایجاد سرفه های شدید و خس خس سینه و تنگی نفس

سرگیجه و حالت تهوع

عشه و تشنج

کاهش فشار خون

اسیدی شدن خون

مشکلات کلیوی

سوالات رایج در رابطه با مالئیک اسید

آیا این ماده آتش زاست؟

این ماده با وجود اشتعال پذیر بودن، به سختی آتش می‌ گیرد.

آیا این ماده بی خطر است؟

گاز حاصل از این ماده بشدت آزار دهنده است و می تواند سبب بروز مشکلات بسیاری شود.

آیا یک اسید قوی است؟

بله در صورت حل شدن این ماده در آب، اسیدی ارگانیک و بسیار قوی ایجاد می ‌شود.

خرید و فروش

به طور کلی خرید و فروش این ماده تنها برای مصارف صنعتی و توسط کارخانجات بزرگ امکان پذیر بوده و کمتر از هزار کیلوگرم به فروش نمی رسد. قیمت این ماده با نوسانات ارز نیز دچار تغییر خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا