Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

خرگوش بلژیکی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

خرگوش بلژیکی متعلق به خانواده laporidae  است. این خرگوش ها رفتار های پرخاشگرانه دارند و بهتر است به عنوان حیوان خانگی در نظر گرفته نشوند. اکثرا در مسابقات و جنبه های  نمایشی از این خرگوش ها استفاده می کنند. این جوندگان روحیه حساسی دارند و اگر در معرض الودگی صوتی قرار بگیرند, دچار شوک عصبی می شوند. این گونه از خرگوش ها باید از گرما و حرارت دور باشند، ولی قادر هستند خودشان را با شرایط اب و هوایی مختلف تطبیق دهند.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می خواهیم درباره ی ویژگی های ظاهری، اخلاقی و تاریخچه خرگوش بلژیکی صحبت کنیم. در سایر مقالات این نشریه می توانید درباره سایر حیوانات خانگی مثل نژاد های مختلف سگ از جمله پامرانین، بیچون فرایز، آلاسکن مالاموت، گلدن رتریور، چی هواهوا، بیگل، روتوایلر و حیواناتی مثل همستر، خوکچه هندی، طوطی کاکادو، شاه طوطی، طوطی ملنگو، طوطی گرینچیک و طوطی کاسکو مطالعه کنید.

خرگوش بلژیکی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش بلژیکی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

تاریخچه خرگوش بلژیکی

این خرگوش ها برای اولین بار در کشور بلژیک در اوایل قرن هجدهم میلادی دیده شدند. بعد از چند سال وارد کشور های انگلستان و امریکا شدند و به مرور زمان دربیشتر نقاط دنیا گسترش یافتند. این خرگوش ها قادر به تحمل سرما در فصل زمستان هستند ولی در هوای گرم، برای جلوگیری از گرما زدگی بهتر است از تهویه های خنک کننده هوا استفاده کنیم. اکثرا از این خرگوش ها در قفس و یا محوطه بزرگی در خارج از خانه نگهداری می کنند.

بستر و قفس آنها باید عمق مناسبی داشته باشد و از جنس چوب و کاه باشد. قفس باید از زمین جدا باشد. فضای خرگوش ها باید طوری باشد که به اندام های حرکتی آنها گزندی وارد نرسد و باید محیط مناسبی برای بازی و تحرک داشته باشند. هفته ای یک مرتبه باید قفس خرگوش ها تمیز شوند و مواد غذایی اضافه بیرون انداخته شود. خرگوش ها اکثرا در طول روز در خواب به سر می برند.

خرگوش بلژیکی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش بلژیکی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

رژیم غذایی خرگوش بلژیکی

میوه ها منبع اصلی تامین ویتامین برای خرگوش ها هستند ولی خرگوش ها به علت معده حساسی که دارند ممکن است مبتلا به اسهال شوند، به همین خاطر نباید میوه و سبزیجات بیشتری از حد نیاز مصرف کنند. همچنین مصرف بیش از حد میوه در خرگوش ها می تواند باعث بروز دیابت شود. نوزاد خرگوش ها از شیر مادر خود به عنوان غذا تغذیه میکنند و در صورت فقدان شیر مادر، شما می توانید با استفاده از شیرخشک بچه گربه یا توله سگ شیر مورد نیاز ان ها را تامین کنید. خرگوش های بزرگ تر می توانند از ساقه های خشک گیاهان، پلت ها، میوه ها و سبزی تغذیه کنند. سبزیجات تازه مثل کلم بروکلی، کاهو، هویچ و اسفناج باعث تامین اب بدن خرگوش ها می شود.

برای خرگوش های باردار و خرگوش هایی که کمتر از ۷ ماهشان است می توانید از یونجه به عنوان غذای مناسب استفاده کنید. هرچقدر سن خرگوش ها بالاتر می رود باید میزان مصرف یونجه را کم تر کنید چون به دلیل کلسیم زیادی که دارند باعث تشکیل سنگ های ادراری می شوند. برای تغذیه خرگوش های سن بالاتر می توانید از ساقه گیاهان خشک شده که به اصطلاح به انها hay  گفته می شود، استفاده کنید. تاپ سیب زمینی، درختان سنگ، شاخه درختان و گیاهانی مثل لیلی دره، آرونیکا، هویج، بولادونا، گل کلم، فاکس گلو، گلبرگ، گل گاو زبان، مرغ سنت جان، گل گندم و گل صد تومانی برای این خرگوش ها مناسب نیست.

خرگوش بلژیکی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش بلژیکی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

ویژگی های ظاهری خرگوش بلژیکی

در طبقه بندی خرگوش ها این نوع نژاد دارای جثه بزرگی می باشند و وزن انها از ۲ تا ۴ کیلوگرم است. این خرگوش ها کمر قوسی شکل دارند که باعث جذابیتشان می شود. بدن این خرگوش ها بلند و دراز است و اندام هایی مانند گوش و پاهای آن ها بسیار کشیده و خوش ترکیب است. اکثرا بدن این خرگوش ها به رنگ قرمز است و دارای چشمان فندقی رنگ و  خز کوتاه و پرپشتی هستند.

ویژگی های رفتاری خرگوش بلژیکی

این خرگوش ها جز پرذکاوت ترین خرگوش های دنیا هستند. آن ها با اموزش قادر به یادگیری اسم خود هستند و همچنین می توانند مکان ویژه ای را برای دفع ادرار و مدفوع شناسایی کنند تا قفس پاکیزه ای داشته باشند. خرگوش های بلژیکی انرژی زیادی دارند و بیشتر از آنها برای مسابقات و جنبه های نمایشی استفاده می کنند در نتیجه باید کاملا هوشیار باشند و وضعیت اناتومی انها به طور کامل سالم باشد. خرگوش های وحشی بلژیکی بهره هوشی بسیار بالایی دارند به طوری که می توانند نامشان را یاد بگیرند و نسبت به حیواناتی مثل همستر و خوکچه هندی باهوش تر هستند. این خرگوش ها را حتی می توانید طوری آموزش بدهید که در جای خاصی از قفس مدفوع کنند و به این ترتیب کل قفس را کثیف نمی کنند.

این خرگوش ها برای اینکه سلامت و شاد بمانند نیاز به بستر مناسبی برای بازی، مخفی شدن و بالا و پایین رفتن دارند. اگر بخواهید یک خرگوش غول بلژیکی را به سرپرستی بگیرید، بهتر است بدانید که این حیوان ساکت، آرام و بی سر و صدا است و می تواند رابطه صلح آمیزی با دیگران و به خصوص سایر حیوانات خانگی برقرار کند.

تولید مثل و طول عمر خرگوش های بلژیکی

این خرگوش ها بطور کلی بین ۵ تا ۸ سال عمر می کنند ولی اگر در وضعیت مناسبی باشند، قادرند تا ۱۱ سال عمر کنند. به دلیل اینکه این خرگوش ها اندام بزرگی دارند در سن ۶ تا ۷ ماهگی به بلوغ می رسند. ایده آل ترین سن برای آغاز تولید مثل انها در ۹ ماهگی است. این خرگوش های ماده این نژاد باید قبل از۱سالگی اولین گروه از بچه خرگوش ها را به دنیا اوردند. چون بعد از ۱ سالگی استخوان لگنی خرگوش ماده بهم می چسبد و توانایی زایمان را از دست می دهد. خرگوش های ماده پس ازسن سه سالگی قادر به زایمان نیستند. بازه زمانی بارداری خرگوش های ماده بین ۳۶ تا ۳۸ روز است که قادر به به دنیا اوردن ۳ تا ۵ بچه خرگوش هستند.

خرگوش بلژیکی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش بلژیکی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

واکسیناسیون خرگوش بلژیکی

برای این که در خرگوش شما در برابر بیماری هایی مثل پاستورلوزیس، عفونت هموراژیک و میکسوماتوز مقاومت ایجاد شود، بهتر است واکسیناسیون او را به طور کامل انجام دهید. داروهای پیشگیری را نیز بهتر است قبل از این که فعالیت حشراتی که خون می مکند شروع شود، یعنی اواسط بهار  به این حیوانات بدهید. بهتر است اول واکسن میکسوماتوز را تزریق کنید و حدود ۱۴ روز بعد از آن می توانید واکسن هموراژیک را به خرگوشتان بزنید.

وسایل بازی خرگوش بلژیکی

خرگوش های بلژیکی وحشی باید لوازمی برای جویدن، حفر و بالا رفتن از آن ها داشته باشند. راه های مختلفی برای فراهم کردن وسایل مورد نیاز این حیوانات وجود دارد مثلا شما می توانید از وسایلی که در خانه وجود دارند، مثل رول دستمال کاغذی یا جعبه برای این منظور ها استفاده کنید یا از طریق وصل کردن چند جعبه به یکدیگر امکان قایم موشک بازی یا استفاده از آن به عنوان تونل را برای این حیوانات میسر کنید. این نوع از خرگوش ها بازی گوش تر و فعال تر از دیگر خرگوش ها هستند که به این دلیل باید فضای بزرگتری برای زندگی و بازی آن ها فراهم کنید.

خرگوش بلژیکی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
خرگوش بلژیکی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

قیمت خرید و فروش خرگوش بلژیکی

خرگوش های بلژیکی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها بسته به نوع، وضعیت سلامتی، ترکیب رنگی، سن قیمت خرید و فروش متفاوتی دارند که در کشور ما ایران بر اساس نرخ روز مشخص می شود. برای خرید بهتر است به پت شاپ ها و سایت های آنلاین معتبر مراجعه کنید و یک نکته این که قبل از خرید خرگوش مورد نظر حتما آن را به دامپزشک نشان داده تا از سلامتش مطمئن شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا