Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد روتوایلر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ های نژاد روتوایلر قوی، تنومند و با اعتماد به نفس هستند، این سگ ها از ماستیف های لژیونهای رومی منشا می گیرند. نژاد روتوایلر یکی از محبوب ترین نژاد های دنیا است و بین ۲۰ نژاد برتر جهان قرار می گیرد و از خوانواده سرپرستش محافظت می کند. این سگ های نگهبان برخلاف جثه بزرگشان می توانند در آپارتمان هم زندگی کنند. البته آموزش سگ های این نژاد در اجتماعی شدن و نحوه رفتار آن ها با غریبه ها و کودکان موثر است.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک، می خواهیم درباره سگ نژاد روتوایلر تاریخچه، تغذیه، شخصیت، ویژگی های ظاهری، وضع سلامتی، نحوه نگهداری، قیمت و خرید آن صحبت کنیم. در دیگر مقاله های این سایت می خواهیم درباره سگ نژاد کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، شیبا اینو، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، چی هواهوا، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، داشهوند، کانگل، آکیتا، سرابی، ماستیف تبتی، دالمیشن، مالینویز، لابرادور رتریور، ولش کورگی، بردر کولی، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای توضیح دهیم.

سگ نژاد روتوایلر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد روتوایلر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تاریخچه سگ نژاد روتوایلر

پرورش سگ ها یکی از چندین کاری بود که امپراطوری روم به عنوان سازمان دهنده قسمت غربی اروپا انجام می داد. لژیونر های رومی زمانی که می خواستند به جاهای مختلف جهان مهاجرت کنند، گله ها را به عنوان منبع غذایی با خود می بردند و برای این که بتوانند از این گله ها نگهداری و محافظت کنند، به سگ های قوی و نیرومندی نیاز داشتند. اجداد روتوایلر ها در نتیجه آمیزش با ماستیف های آسیایی به وجود آمدند و تلاش این لژیونر ها بر این بود که بتوانند در مرز های شمالی بربر ها یا همان قبایل آلمانی را یک جا کنند. که در نتیجه این کار بیشتر سگ های رومی که به این مناطق آمده بودند، نژاد پایه سگ های آلمانی شدند.

در شهر روت ویل که شهر گله داری بود و در قرن های بعد از نابودی امپراطوری، سگ های گله رومی فعالیت داشتند و از گله ها در برابر گرگ و خطرات دیگر حفاظت می کردند، به همین دلیل هم به نام سگ قصاب روت ویل یا روتوایلر Metzgerhund خوانده شدند. وقتی در دهه ۱۸۰۰ واگن های گله راه آهن افزایش یافت، وظیفه این سگ ها در نگهبانی هم تمام شد. بعد از این ماجرا این نژاد وظایفی دیگری از جمله کمک به پلیس ها، سگ های یقه آبی، کارهای سنگین و محافظ شخصی انجام دادند. از دیگر کار هایی که این سگ ها انجام می دهند، کمک به نابینایان و انجام عملیات نجات و جستجو است. سگ های روتوایلر امروزی نسبت به جد خود که در سال ۱۹۰۱ زندگی می کرد، تغییرات شخصیتی کمی کرده اند.

سگ نژاد روتوایلر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد روتوایلر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

 

ویژگی های ظاهری سگ نژاد روتوایلر

روتوایلر های بزرگ و با ابهت، بدنی قوی و عضلانی دارند و پاها، گردن و گونه های عضلانی و ماهیچه ای دارند. سر این سگ ها پهن است و روی پیشانیشان قوس دارند. پوست صورت این سگ ها صاف است ولی وقتی هوشیار می شوند و می خواهند دقت کنند، چین ریزی روی پیشانی شان می افتد. سگ های این نژاد بینی سیاهی با سوراخ های پهن و کوچک، پوزه برجسته، ناخن های کوتاه و تیره، چشم هایی به رنگ قهوه ای تیره که که متوسط و بادامی هستند، گوش های کوچک پهن و آویزان و گردن عضلانی که خمیده نگهش می دارند، دارند. دم پهن و قطور این سگ ها به صورت افتاده و عمودی است و زمانی که در وضعیت هیجانی قرار می گیرند، آن را به سمت بالا حرکت می دهند.

رنگ و نوع پوشش

روتوایلر ها موهایی به اندازه متوسط دارند که روی بدنشان خوابیده، در پوشش دو لایه این سگ ها پوشش زیرین کوتاه تر و به رنگ های حنایی، خاکستری یا مشکی است و در قسمت پشتی پاهای جلویی، پوشش کمی بلند تر از قسمت های دیگر بدن است. کت این سگ ها به رنگ های مشکی با لکه هایی در بالای چشم، قهوه ای مایل به مسی و مشکی است. روی هر دو طرف پوزه این نژاد، پاهای عقبی و جلویی و طرف جناغ سینه خط هایی وجود دارد.

قد و وزن

گونه های نر این سگ معمولا بین ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم و گونه های ماده آن بین ۲۵ تا ۴۸ کیلوگرم وزن دارند. روتوایلر های نر و ماده نیز قد های متفاوتی دارند، سگ های نر روتوایلر ۶۱ تا ۶۹ سانتی متر و سگ های ماده روتوایلر ۵۶ تا ۶۳ سانتی متر هستند.

سگ نژاد روتوایلر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد روتوایلر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

شخصیت و خلق و خو سگ نژاد روتوایلر

اجداد روتوایلر ها برای حفاظت و نگهبانی از گله ها پرورش یافته بودند. این نگهبان های نگهبان و باهوش خوش رفتار و مهربان هستند. اگر این سگ ها را خوب تربیت کنید، رابطه دوستانه ای با کودکان و صاحبانشان خواهند داشت و نمی توانند دوری بیش از حد از صاحبشان را تحمل کنند و دچار افسردگی و اضطراب خواهند شد. مهربانی و فداکاری سگ های این نژاد مثال زدنی است و تربیت آن ها در بچگی آسان تر از زمان بلوغ است.

اعتماد به نفس این سگ های نگهبان در مواجهه با خطر زیاد است و غرور و شجاعت زیادی دارند. دو نوع سگ نگهبان وجود دارد، نوع اول سگ های گارد هستند که هنگام خطر، به دزد یا حیوان مقابل حمله می کنند و او را از پا در می آورند. نوع دوم وقتی با خطر مواجه می شوند، سر و صدا می کنند و با پارس کردن دیگران را متوجه می کنند.

سگ نژاد روتوایلر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد روتوایلر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نحوه نگهداری و مراقبت از سگ نژاد روتوایلر

اگر قصد نگهداری از سگ های روتوایلر را دارید، باید بدانید که آن ها قیمت بیشتری نسبت به سگ های معمولی دارند و نگهداری از آن ها هزینه زیادی دارد. بهتر است به طور مرتب سگتان را پیش دامپزشک ببرید و این ملاقات ها بهتر است حداقل هر سال انجام شود.

نظافت و آراستگی

حداقل هفته ای دو بار موهای بدن روتوایلر ها را با برس مخصوص یا قطعه ای از جیر شانه کنید. ریزش موی این نژاد در فصل های پاییز و بهار به بیشترین مقدار خود می رسد و در این زمان ها باید بیشتر از دو بار در هفته موهایش را شانه کنید. شما می توانید با یک پارچه تمیز و ضد عفونی شده، بدن این سگ ها را تمیز کنید.

فعالیت

این سگ ها بازیگوش و پر انرژی، باید روزانه دو ساعت بازی کنند که می تواند دویدن یا پیاده روی باشد. البته سگ های این نژاد باید هنگام فعالیت دقت کنند تا آسیبی به بدنشان وارد نشود.

نظافت گوش و ناخن

گوش های سگ رتوایلر را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید تا جرم در آن تجمع نیابد و دچار عفونت و بیماری های مربوط به گوش نشود. بهتر است با یک دستمال کثیفی های زیر ناخن سگ های این نژاد را تمیز کنید و هر گاه دیدید ناخن های حیوان روی زمین کشیده می شود و هنگام راه رفتن اذیت می شود، آن ها را کوتاه کنید.

سگ نژاد روتوایلر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد روتوایلر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد روتوایلر

بنا بر به میزان فعالیت، سوخت و ساز بدن و سن سگ های مختلف به مقدار متفاوتی از غذا نیاز دارند. بهترین غذا برای سگ های روتوایلری که زیر ۲ ماه سن دارند، شیر مادر است چرا که این ماده منبع غنی کلسیم و پروتئین است. توله های ۲ تا ۶ ماهه این نژاد بهتر است روزی ۳ تا ۴ وعده غذای کنسروی بخورند و زیاده روی ممکن است باعث چاقی آن ها شود. این سگ ها باید در این سن روزانه ۱.۲ تا ۱.۵ درصد کلسیم، ۲۳ تا ۲۸ درصد پروتئین و ۱۴ تا ۱۸ درصد چربی مصرف کنند.

غذای توله های ۶ تا ۱۸ ماهه

این سگ ها باید روزی دو وعده غذا بخورند. روتوایلر ها در حدود ۱۲ ماهگی بالغ می شوند و غذای او فاکتور خیلی مهمی در حین بلوغش است.

غذای روتوایلر بالغ

این سگ های بالغ که حدود ۴۵ کیلوگرم وزن دارند، باید هر ماه برنامه غذایی شان تغییر یابد و این برنامه را حتما زیر نظر دامپزشک و بنا بر تناسب وزن و خلق و خوی سگتان تنظیم کنید. روتوایلر های بالغ باید روزانه ۲۱۰۰ کیلوکالری بگیرند و ۲۲ تا ۲۶ درصد آن از پروتئین و ۱۲ تا ۱۴ درصد آن از چربی تشکیل شده باشد.

سگ نژاد روتوایلر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد روتوایلر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سلامت و بیماری های سگ نژاد روتوایلر

اگر به روتوایلر ها غذای خوب و با کیفیت بدهید و فعالیت مناسب را داشته باشند، می توانند بیشتری عمر کنند و کمتر بیمار می شوند. در ادامه به بعضی از بیماری هایی که در سگ های این نژاد رایج است می پردازیم.

دیسپلازی مفصل

در دیسپلازی بخش های خاصی از مفصل آرنج به درستی رشد نمی کنند و این بیاری در سن رشد بروز کرده و باعث آرتروز، لنگش و دردهای خفیف یا شدید می شود. اگر علائمی از جمله خشکی بدن و لنگش دو پای جلویی در سگ را مشاهده کردید، او را پیش دامپزشک ببرید.

استئوسارکما یا سرطان استخوان

سرطان استخوان در سگ های رتوایلر شایع است، از جمله اولین علائم این بیماری لنگش حیوان است و در پی آن مفصل هایشان ورم می کنند. شیمی درمانی یا قطع عضو، از جمله شیوه های درمان این بیماری هستند.

اتساع یا نفخ معده

این بیماری خطر زیادی دارد و اگر به مرحله خطرناک برسد، می تواند حیوان را بکشد. البته کارهایی هستند که با انجام آن ها می توانیم از این بیماری جلوگیری کنیم که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره می کنیم. روزی بیشتر از دو وعده به سگ های بالغ و بیشتر از ۳ تا ۴ وعده به توله سگ ها غذا ندهید. قبل از این که سگتان گرسنه شود به او غذا دهید و فاصله زمانی بین وعده ها را تنظیم کنید و اجازه ندهید سگتان تا یک ساعت بعد از غذا فعالیت های فیزیکی یا ورزش های شدید کند.

چاقی

برای این که از چاقی روتوایلر ها جلوگیری کنید، می توانیم برای معاینه به دامپزشک مراجعه کنید. اگر وقتی دستتان را روی بدن روتوایلر می کشید، دنده های او را حس کنید، یعنی سگ اضافه وزن ندارد و در وزن نرمالش است.

سگ نژاد روتوایلر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد روتوایلر چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد روتوایلر

سگ های اصیل و شجاع روتوایلر در ایران حدود ۱۵ میلیون تومان قیمت دارند. این سگ ها بنا بر نوع، وضعیت سلامتی و سنشان قیمت های مختلفی دارند. اگر می خواهید سگ روتوایلری را بخرید، بهتر است آن را از پت شاپ یا از آنلاین شاپ های معتبر تهیه کنید و برای این که از سلامتی اش مطمئن شوید، او را پیش دامپزشک ببرید.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا