Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد آمونیاک چیست؟ قیمت آمونیاک، بازار خرید و فروش

آمونیاک یک ماده شیمیایی ساخته شده از اتم های نیتروژن و هیدروژن است. آمونیاک به عنوان مهم ترین ترکیب دارای هیدروژن ازت در صنعت شناخته می‌شود. از خواص گاز آمونیاک این است که از هوا سبک تر است و به راحتی نیز به مایع تبدیل می‌گردد. فواید آمونیاک موجب شده تا به‌طور گسترده در صنایع استفاده گردد. از کاربرد آمونیاک می‌توان به استفاده در کشاورزی اشاره نمود. در صنعت کشاورزی از خواص و فواید آمونیاک به عنوان کود نیتروژنه بهره می‌برند. جالب است بدانید آمونیاک خانگی هم وجود داشته و بسیار به کار می‌رود. در ادامه با ما همراه باشید تا با کاربرد آمونیاک آشنا شوید. البته در مصرف غیر صحیح خطرات آمونیاک نیز دیده ‌شده و باید در مصرف آن دقت شود. برای خرید و فروش آمونیاک می توان به صورت حضوری و آنلاین اقدام نمود.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی مواد شیمیایی مختلفی پرداخته است. در ادامه نیز به بررسی خواص و کاربرد آمونیاک در صنایع مختلف می پردازیم. همراه ما باشید.

آمونیاک چیست و چه کاربردی دارد

آمونیاک ماده ای است که با فرمول شیمیایی NH3 شناخته می شود. این ماده ترکیبی معدنی و بی رنگ است. آمونیاک خالص در دما و فشار محیط حالتی گازی دارد. برای مایع کردن آن باید یا فشار را افزایش و یا دما را کاهش داد. و یا هر دو کار را با هم انجام داد. این ماده را می توان به راحتی با استفاده از یخ خشک تهیه نمود.  لازم به ذکر است که این ماده برای ترکیبات آلی حلال خوبی است. استفاده از آمونیاک حلال بهتری از آب برای ترکیبات آلی است. اما برای ترکیبات معدنی حلال خوبی نیست.

بیشترین کاربرد آمونیاک به صورت مایع بوده و مقدار زیادی از آن جهت تولید کودهای نیتروژنه به کار می رود. از بیشترین کاربرد آمونیاک در صنایع می توان به تولید مواد شیمیایی مختلف همانند اسید نیتریک و کاربرد در صنایع غذایی، استفاده در داروسازی و تولید کاغذ اشاره نمود. خواص آمونیاک در تمیزکنندگی موجب شده است تا کاربرد آمونیاک به یکی از محبوب ترین شوینده های خانگی بدل شود.

کاربرد آمونیاک چیست؟ قیمت آمونیاک، بازار خرید و فروش
کاربرد آمونیاک چیست؟ قیمت آمونیاک، بازار خرید و فروش

کاربرد آمونیاک چیست

کاربرد صنعتی

  • این ماده در سیستم کاتالیست کاهنده می تواند به کاهش انتشار NOX منجر شود.
  • از کاربرد آمونیاک در کشاورزی به فراوانی استفاده می شود.
  • حدود ۸۰ درصد کل کاربرد این ماده به تولید انواع کود شیمیایی کشاورزی می رسد.
  • از این ماده برای تولید اسید نیتریک و آمونیوم نیترات استفاده می شود.
  • در صنعت رنگ از این ماده استفاده می شود.
  • به عنوان سوخت یا مشتقات سوختی کاربرد دارد.
  • به عنوان عامل اکسید کننده و کاهنده استفاده می شود.
  • بی کربنات آمونیوم که با نام آمونیاک خوراکی نیز شناخته می شود در صنایع غذایی بیسکوییت سازی مورد مصرف قرار می گیرد.

کاربرد غیرصنعتی آمونیاک

  1. این ماده به عنوان مبرد می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  2. در کنترل آلودگی هوا نیز این ماده مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. در تولید مواد منفجره کاربرد دارد.
  4. به عنوان افزودنی صنایع غذایی مورد استفاده دارد.
  5. در مواردی مانند تصفیه آب نیز از این ماده استفاده می شود.

آمونیاک خانگی چیست

آمونیاک خانگی محلولی از آمونیا است که در مصارف خانگی به کار می رود. انواع آمونیاک خانگی را با افزودن آب به آمونیاک و کاهش غلظت آن تهیه می شود. بدین ترتیب محلول آبی رقیقی از آمونیاک تولید خواهد شد. غلظت حجمی این ترکیب می تواند بین ۵ تا۱۰ درصد باشد. از محلول آمونیاک خانگی می توان به عنوان پاک کننده استفاده نمود.

نوع خانگی به دلیل رقیق بودن، خطرات کمتری را خواهد داشت. برای از بین بردن لکه ها و پاکسازی می توان آن را روی سطوح مختلفی مانند شیشه، سینک، وان حمام، کاشی و سرامیک و میزهای چوبی اسپری نمود و با دستمال پاک کرد.

اوره و آمونیاک چیست

حجم بسیار بالایی از این ماده پرمصرف در صنعت برای تولید کود اوره استفاده می گردد. برای تولید کود اوره از گاز NH۳ و دی اکسید کربن در دمای ۱۸۰درجه سانتی گراد استفاده می شود. این ترکیبات در این دما ۱۵۰ بار با یکدیگر واکنش داده و در نهایت کود اوره تولید می شود.

درواقع اصلی ترین استفاده از این ماده به عنوان کود است. به طوری که در سال ۲۰۱۹ در آمریکا گزارش شده است که حدود ۸۸ درصد از این ماده به عنوان کود یا به عنوان نمک استفاده شده است. از مزایا مصرف آمونیاک این است هنگامی که وارد خاک شود، به افزایش عملکرد محصولاتی همانند ذرت و گندم کمک می کند. ۳۰ درصد از نیتروژن کشاورزی در کشوری مانند آمریکا به شکل آمونیاک بی آب است. جالب است بدانید سالیانه ۱۱۰ میلیون تن از این ماده در جهان استفاده می شود.

آمونیاک برای شستشو

همان طور که پیش تر هم توضیح داده شد، NH۳ خانگی همان محلول آمونیاک در آب است. از این ماده به عنوان تمیز کننده سطوح می توان استفاده نمود. این ماده به عنوان یکی از رایج ترین تمیز کننده ها برای تمیز کردن شیشه، ظروف چینی و فولاد ضد زنگ شناخته می شود. از این ماده برای شستشو و تمیز کردن کوره ها جهت حذف ذرات هم استفاده می شود. لازم به ذکر است که عدم رقیق سازی این محصول با آب و کاربرد آن به صورت خالص می تواند به آسیب های شدید و سوختگی های پوستی منجر گردد.

آمونیاک ورزشی

استفاده از آمونیاک به منظور  افزایش نیاز بدن به اکسیژن حین انجام فعالیت های سنگین ،رایج است. میزان نیاز به  اکسیژن در فعالیت بدنی شدید تا حد زیادی تغییر می کند، در واقع مصرف اکسیژن در شرایط عادی حدود ۱۵۰ سی سی در دقیقه است اما در شرایط فعالیت سنگین می تواند به ۱۰۰۰ سی سی در دقیقه نیز برسد.

استنشاق کنترل شده محلول این ماده به باز کردن عروق و جریان اکسیژن در خون منجر شود. به همین دلیل است که علاقه شدید به NH۳ در وزنه برداران برای افزایش قوای جسمانی دیده می شود. استفاده از این ماده حتی در ورزش های سنگینی همانند وزنه برداری و پاورلیفتینگ نیز دیده می شود. از دیگر فواید این ماده این است که با افزایش سطح هوشیاری در مهار کردن وزنه به ورزشکار نیز کمک می کند.

آمونیاک خوراکی چیست

بی کربنات آمونیوم یا آمونیاک خشک به دو شکل صنعتی و خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده را در دمای زیر ۱۵ درجه سانتی گراد و در مکانی خشک در بشکه های فلزی یا کیسه های ۲۵ کیلویی نگه داری می کنند. رنگ این ماده سفید و شباهت زیادی به نمک دارد.

کاربرد های  مختلفی برای بی کربنات آمونیوم وجود دارد. از آن جمله می توان به کاربردش در تولید لاستیک اسفنجی، سرامیک سازی، پلاستیک، کود گیاهی و… اشاره کرد.

آمونیاک خوراکی به عنوان بهبود دهنده در صنایع غذایی استفاده می شود. اما در صنعت کیک و کلوچه به طور ویژه ای از این ماده شیمایی به عنوان پف کننده استفاده می گردد.

این ماده به شکل  پودری سفید رنگ و محلول در آب است. هنگامی که این ماده به خمیر و یا آب اضافه گردد، شروع می کند به تجزیه شدن. بدین ترتیب باعث پف خمیر می گردد. از طرفی با افزایش دما حلالیت این ماده نیز افزایش می یابد، سپس دمای آب کاهش یافته و گاز آمونیاک آزاد می شود.

این کار منجر به بهتر ور آمدن خمیر خواهد شد. همچنین این ماده منجر به پوک شدن کیک شده و حالت اسفنجی خوبی به کیک می دهد. جالب است بدانید که بعد از این که این ماده به گاز تبدیل شد، به صورت کامل از خمیر جدا شده و اثری از خود باقی نخواهد گذاشت.

کاربرد آمونیاک چیست؟ قیمت آمونیاک، بازار خرید و فروش
کاربرد آمونیاک چیست؟ قیمت آمونیاک، بازار خرید و فروش

آمونیاک خوراکی برای کیک

برای تولید کیک باید آمونیاک خوراکی را همراه با یک عامل ورآورنده مثل جوش شیرین و بیکینگ پودر به خمیر افزود. با این روش فرآیند آزاد شدن گاز در ابتدا و انتهای پخت صورت می پذیرد. از دیگر مزایا استفاده هم زمان جوش شیرین، بیکینگ پودر و آمونیاک خشک همگن و یکنواخت شدن خمیر کیک است. کاربرد این ماده قدمتی طولانی دارد. در گذشته از NH۳ به جای بیکینگ پودر در پخت  شیرینی، کیک و کلوچه استفاده می شده است. در صورتی که NH۳ خشک، بدون عامل ورآورنده به کار رود، می توان از آن در تولید محصولاتی مثل کراکرها استفاده نمود.

شربت آمونیاک

لازم به ذکر است که این ترکیب با ارزش شیمیایی در بدن انسان نیز به طور طبیعی تولید می شود. اما توجه شود که غلظت بالای این ماده در خون می تواند سبب بروز مشکلاتی گردد. بروز برخی از بیماری ها می تواند به افزایش غلظت این ماده در خون منجر گردد. غلظت بیش از حد این ماده در خون می تواند مشکلات زیادی را فراهم کرده و به آسیب های عروق مغزی، کما و حتی مرگ منجر شود.

گاهی لازم است برای کاهش این ماده در خون از شربت آمونیاک استفاده شود. از شربت لاکتوز برای کاهش سطح NH۳ خون استفاده می شود.

کاربرد گاز آمونیاک

  • گاز NH۳ از قدیمی ترین مبرد های تجاری است و در هر دو نوع سیستم جذب و فشرده سازی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کاربرد آمونیاک به شکل گاز مبرد در فرم NH۳، نیترات آمونیاک و نمک های اوره به کار می رود.
  • از گاز NH۳ در بعضی از عملیات های حرارتی در صنایع فولاد استفاده می شود.
  • گاز NH۳ در استخراج فلزاتی مثل مس، نیکل و مولیبدن استفاده می گردد.
  • از این گاز در عملیات حرارتی فلزات و ساخت نیترید سیلیکون برای کاهش اتمسفر استفاده می گردد.
  • این گاز جهت هیدروژنه شدن چربی ها و روغن ها استفاده می شود.
  • از طریق احتراق کنترل شده این ماده در هوا می توان نیتروژن خالص به دست آورد.
  • این گاز می تواند برای تولید نیتریک اکسید استفاده شود.
  • بیشتر مواد منفجره صنعتی و نظامی متداول حاوی نیتروژن است. لازم به ذکر است که از خواص گاز آمونیاک می توان به عنوان منبع اصلی نیتروژن در تولید آن ها استفاده نمود.
  • این گاز به عنوان عامل پردازش در تولیدات قلیایی، نمک آمونیوم، انواع رنگ مانند رنگ مو، دارو و نایلون به کار می رود.

کاربرد گاز آمونیاک چیست، علوم نهم

تاریخچه استفاده از گاز NH۳ به مصر باستان برمی ‌گردد. رومی‌ ها از آمونیوم کلرید به عنوان پول و سپرده استفاده می‌کرده اند. آن ها سنگ NH3 را از پرستشگاه ژوپیتر (لیبی جدید) جمع‌آوری می نمودند. اما نخستین بار NH۳ به شکل نمک NH۳ به‌وسیله جابر ابن حیان در قرن هفت کشف شد. شیمیدانی انگلیسی به نام جوزف پریستلی نیز اولین شخصی بود که گاز آمونیوم خالص را معرفی کرد. او در سال ۱۷۷۴ آمونیوم خالص را تهیه و نام هوای قلیایی بر آن نهاد.

این ماده شكل فضایی هرمی داشته و زاویه پیوندی بین هر دو اتم هیدروژن در آن برابر با ۱۰۷.۸درجه است. این ماده مزه تندی داشته به حدی که می تواند خفه کننده و اشک آور باشد. گاز آمونیاک اگر در دمای ۴۰۰ درجه سانتی گراد قرار بگیرد تجزیه شده و گاز هیدروژن آزاد می کند. بنابراین منبع خوبی برای تامین هیدروژن بشمار می آید. از این ماده در تولید کود شیمیایی و مواد منفجره بسیار استفاده می شود. این ماده را می توان به روش هابر تولید نمود.

خطرات آمونیاک

اکثر مردم از پاک کننده ها که حاوی NH۳ هستند استفاده می کنند. بنابراین از طریق استنشاق گاز و یا بخار با این ماده در تماس خواهند بود. گاز NH۳ از هوا سبک‌تر بوده و به سمت بالا حرکت می کند. اما در حضور رطوبت این گاز بخاری تشکیل می دهد که از هوا سنگین تر است. بنابراین در ارتفاع کم از زمین تجمع می‌یابد.

از طرفی NH۳ در صورت تماس با رطوبت موجود در پوست، چشم، دهان و سیستم تنفسی واکنش خطرناکی داده و منجر به تشکیل گاز خورنده آمونیوم هیدروکسید می‌شود.

آمونیوم هیدروکسید از طریق شکستن لیپید غشایی سلول ها موجب تخریب سلولی می شود. وقتی پروتئین های سلولی شکسته شوند، آب از سلول ها خارج و آسیب های بیشتری بوجود خواهد آمد.

کاربرد آمونیاک چیست؟ قیمت آمونیاک، بازار خرید و فروش
کاربرد آمونیاک چیست؟ قیمت آمونیاک، بازار خرید و فروش

آمونیاک را از کجا بخریم

همان طور که توضیح داده شد از فواید و خواص این ماده استفاده های زیادی در صنایع مختلف می شود. بنابراین خرید و فروش آمونیاک بسیار رونق دارد. در واقع خرید و فروش آمونیاک امروزه به صورت یک تجارت بزرگ در آمده است. برای خرید آمونیاک می توان به صورت حضوری به فروشگاه های مواد شیمیایی مراجعه نمود. همچنین فروش آمونیاک به صورت آنلاین نیز امکان پذیر بوده و می توان آن را از فروشگاه های معتبر اینترنتی سفارش داده و درب منزل تحویل گرفت.

با مراجعه به فروشگاه های لوازم کشاورزی نیز می توان انواع کود های ساخته شده از این ماده را تهیه و مصرف نمود. توجه شود که در هنگام کار با محصولات حاوی این ماده جوانب احتیاط را رعایت نموده و از ماسک و دستکش استفاده نمایید.

آمونیاک چیست و از کجا تهیه کنیم

آمونیاک یک ماده شیمیایی مهم است که در مقیاس ۱۵۰ میلیون تن در سال تولید می شود. در واقع نیمی از هیدروژن تولید شده در صنایع شیمیایی برای تولید آمونیاک استفاده می شود. این ماده یکی از شناخته شده ترین مواد شیمیایی است و حتی در مصر باستان شناخته شده بوده است.

این ترکیب اگر به مقدار کم استفاده شود برای سلامتی و زندگی مضر نیست. متأسفانه برای افرادی که آلرژی استنشاقی یا تماسی دارند می تواند خطرناک باشد بنابراین قبل از مصرف مطمئن شوید که به آمونیاک حساسیت ندارید. پودر آمونیاک یا محلول آن باعث مسمومیت نمی شود ولی افرادی که با آن کار می کنند و دائماً در معرض آمونیاک هستند بیشترین خطر مسمومیت را دارند.

میزان آمونیاک موجود در مواد شوینده، شستشو و آرایشی از ۵% تجاوز نمی کند. در این غلظت، مسمومیت عملا غیرممکن است. با این حال، همیشه باید هنگام استفاده و تهیه محلول های آمونیاک احتیاط کنید. آمونیاک را در گریدهای مختلف می توانید به راحتی از شرکت های تولید و توزیع مواد شیمیایی با خرید آنلاین و حضوری تهیه نمایید.

آمونیاک کاربرد بسیار گسترده ای در زندگی ما دارد. اگر بدانید چگونه از پتانسیل کامل آن استفاده کنید، می توانید کارهای روزانه خود را به میزان قابل توجهی آسان کنید. در صورت استفاده صحیح و به نسبت مناسب، آمونیاک بی خطر و موثر است. بنابراین در صنایع شیمیایی در مقیاس وسیع تولید می شود.

همچنین شایان ذکر است که در نتیجه افزودن اکسید اتیلن در فرآیند تولید و واکنش آن با آمونیاک، می‌توان محصولات جانبی مانند دی اتانول آمین و تری اتانول آمین را بدست آورد که در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند.

کاربرد آمونیاک چیست علوم نهم

آمونیاک (که آزان نیز نامیده می شود) ترکیبی از هیدروژن و نیتروژن با فرمول مولکولی NH3 است. این ترکیب گازی است بی رنگ که بوی تند مشخصی دارد و در آب بسیار محلول است و می توان از آن به طرق مختلف استفاده کرد.

آمونیاک یک ترکیب شیمیایی است که معمولا در صنعت و بیشتر در تولید کود استفاده می شود. این ترکیب سرشار از مواد مغذی است که خاک را غنی می کند. آمونیاک در کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می گیرد زیرا تاثیر منفی بر محیط زیست و خاک ندارد.

یکی دیگر از ذینفعان قابلیت های ارائه شده توسط آمونیاک صنعت نساجی است. آمونیاک مایع کاربرد گسترده ای در صنعت دباغی و همچنین در تولید رنگ های مورد استفاده در رنگ آمیزی پارچه پیدا کرده است. استفاده از این ترکیب برای تولید پارچه های مصنوعی ضروری است و اجازه می دهد تا رنگ پارچه تقریباً هر رنگی را بدست آید.

این نرکیب به طور گسترده در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. این ماده که در غلظت خاصی استفاده می شود و کاملاً بی خطر محسوب می شود، بنابراین در تولید رنگ مو بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. کار این ترکیب باز کردن کوتیکول های مو و افزایش چسبندگی رنگ است که تاثیر قابل توجهی بر اثربخشی رنگ مو دارد.

در خانه داری از این ترکیب اغلب به عنوان یک عامل تمیز کننده استفاده می شود. کافی است آن را با آب ترکیب کنید. درست است که بوی آن خیلی خوشایند نیست اما اثربخشی آن تضمین شده است.

محلول آماده شده برای تمیز کردن کاشی ها و درزهای لعابدار عالی است. این محلول نه تنها به خوبی با کثیفی های معمولی مقابله می کند، بلکه لکه های سرسخت و حتی بسیار چرب را نیز از بین می برد.

اگر می‌ خواهید از شر لکه‌ های چرب روی شیشه خلاص شوید، پودر آمونیاک را با آب مخلوط کنید و سطح شیشه را با محلول بشویید. این محلول به شما کمک می کند از باقی ماندن رگه های ناخوشایند روی شیشه جلوگیری کنید.

در قرون وسطی از آن  برای تمیز کردن جواهرات، فنجان ها و ظروف طلاکاری شده و با روکش نقره استفاده می شد. البته بوی ظروف پس از این عمل چندان خوشایند نبود، اما جواهرات و کاسه ها و جام های طلایی مثل روز اول می درخشیدند.

آمونیاک یک عامل تمیز کننده عالی است و ارزش آن را دارد که از خواص آن بهره مند شوید و از شر آلودگی های سرسخت سطوح خلاص شوید.

سخن آخر

مواد شیمیایی امروزه جایگاه خاصی در صنایع مختلف یافته اند. استفاده درست و به اندازه از این مواد می تواند به پیشرفت صنعت کمک نماید. اما استفاده های غلط ممکن است سلامتی را به مخاطره اندازد. حتی این مواد می توانند به محیط زیست آسیب رسانده و باعث به خطر افتادن جان موجودات زنده شوند. بنابراین در مصرف مواد شیمیایی در هر نوع باید جوانب اطمینان رعایت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا