Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

راهنمای خرید بهترین شامپو ضد قارچ پوست سر

پوست معمولا دارای مقدار کمی قارچ است که هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اما زمانی که این نوع قارچ بیش از حد رشد کند، ممکن است دچار عفونت شوید. زمانی که قسمت خاصی از بدن شما به طور غیرعادی مرطوب باشد و در معرض جریان آزاد هوا قرار نگیرد، احتمال ایجاد آن بیشتر است. عفونت قارچ پوست سر را می توان با درمان های موضعی بدون نسخه درمان کرد. اینها به شکل پماد، شامپو یا فوم هستند.

قارچ می تواند در هر جایی از بدن یا داخل بدن شما ایجاد شود. این شامل پاها، ناخن ها و پوست سر شما می شود. کاندیدا یکی از رایج ترین انواع قارچ است. باعث عفونت پوست و سایر اندام ها می شود. بیش از ۲۰ گونه از این قارچ را شناسایی کرده است. اکثر عفونت های کاندیدا (کاندیدیازیس) پوست توسط قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود. در این مقاله به بررسی علل، علائم و درمان برخی از عفونت های پوست سر می پردازیم.

در نشریه جهان شیمی فیزیک از داروهای مختلفی مانند اسپرین، ایبوپروفن، استامینوفن، ماسک جوانسازی پوست، ماسک آبرسان مو، ماسک نشاسته و ماسک خاک رس مقالات خوبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با قارچ پوست سر و انواع شامپو برای قارچ پوست سر آشنا میکنیم.

عفونت قارچ پوست سر

اگر قارچ یا باکتری از طریق فولیکول های مو یا پوست آسیب دیده وارد پوست سر شود، پوست سر می تواند عفونی شود. آسیب پوست می تواند ناشی از بیماری های پوستی رایج مانند پسوریازیس و اگزما باشد.

باکتری ها باعث برخی عفونت های رایج مانند فولیکولیت و زرد زخم می شوند. برخی دیگر مانند کرم حلقوی قارچ هستند.

علائم بین عفونت‌ها متفاوت است. اگرچه بیشتر آنها باعث قرمزی، خارش و گاهی اوقات چرک می‌شوند. شناخت تفاوت ها می تواند به فرد کمک کند تا درمان مناسب را دریافت کند. استفاده از کرم‌ها یا پمادهای تخصصی یا استفاده از شامپوهای دارویی مانند شامپو سیستئین b6، شامپو سلنیوم سولفاید معمولا می‌تواند عفونت‌های پوست سر را از بین ببرد.

علل عفونت قارچ پوست سر

کاندیدا در نواحی گرم و مرطوب رشد می کند. اما حتی بدون این شرایط می توانید به عفونت قارچ پوست سر مبتلا شوید. گاهی اوقات محیط طبیعی پوست شما ممکن است نامتعادل شود. این می تواند به دلیل:

  • شرایط پزشکی
  • رژیم غذایی ناسالم
  • فشار
  • داروهای خاص
  • مواد شیمیایی خشن در برخی از محصولات نظافت شخصی

بریدگی های کوچک روی پوست سر شما همچنین ممکن است راه ورود قارچ به زیر سطح را ایجاد کند. همه این عوامل می توانند شرایط مساعدی را برای رشد کاندیدا ایجاد کنند.

عفونت قارچ پوست سر اغلب با درمان قابل درمان است. اما اگر کاندیدا درمان نشود، اگر به سایر قسمت‌های بدن سرایت کند، می‌تواند نگرانی‌های جدی‌تری برای سلامتی ایجاد کند، مانند:

عوامل خطر کاندیدیازیس عبارتند از:

  • سیستم ایمنی ضعیف شده
  • دیابت
  • کم کاری تیروئید
  • شرایط التهابی
  • بارداری
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها، کورتیکواستروئیدها یا پیشگیری از بارداری
  • بیماری های پوستی، مانند پسوریازیس
  • سن زیر ۵ سال یا بالای ۵۵ سال
راهنمای خرید بهترین شامپو ضد قارچ پوست سر
راهنمای خرید بهترین شامپو ضد قارچ پوست سر

علائم و نشانه های عفونت قارچ پوست سر

چندین علامت و نشانه وجود دارد که ممکن است به عفونت قارچ پوست سر اشاره کند:

  • بثورات قرمز یا بنفش، ترک ها یا لکه های روی پوست
  • فلس های سفید، پوسته پوسته یا ریزش
  • مناطقی که نرم، مرطوب و سفید به نظر می رسند
  • جوش های سفید و پر از چرک

علائمی که کاندیدا به خارج از پوست سر گسترش یافته است عبارتند از:

  • خستگی
  • مسائل گوارشی
  • دستگاه ادراری یا تحریک دستگاه تناسلی
  • ضایعات سفید و دردناک در دهان که به برفک دهان معروف است
  • درد سینوسی

سایر شرایط ممکن است علائم و نشانه های مشابهی داشته باشند. تنها راه قطعی برای دانستن اینکه تحریک پوست سر شما عفونت ناشی از کاندیدا است. مراجعه به پزشک برای معاینه ضایعات پوستی است.

عفونت قارچ پوست سر و ریزش مو

اگر عفونت قارچ پوست سر شما برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، ممکن است پوسته‌ها و پوست مرده زیادی در شما جمع شود. خاراندن مکرر یا استفاده از مواد شیمیایی خشک کننده در ناحیه آسیب دیده نیز می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند.

همه این عوامل منجر به ریزش مو میشود. این امر به ویژه در افرادی که کم کاری تیروئید دارند شایع است.

با این حال، اگر متوجه لکه‌های دایره‌ای تصادفی شدید که کاملا طاس هستند، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است عفونتی به نام کچلی داشته باشید. همچنین به عنوان کرم حلقوی پوست سر نیز شناخته می شود.

درمان عفونت قارچ پوست سر

بیشتر عفونت های قارچ پوست سر را می توان با درمان های موضعی بدون نسخه درمان کرد. اینها به شکل پماد، شامپو یا فوم هستند.

داروهای ضد قارچ معروف به آزول‌ها، مانند فلوکونازول (دیفلوکان) و همچنین آلیلامین‌ها بسیار موفق هستند. این ضد قارچ های موضعی با هم ۸۰ تا ۱۰۰ درصد موفقیت در درمان کاندیدا دارند.

می توانید پمادها، شامپوها و فوم های ضد قارچ را خریداری کنید. در برچسب هر دارویی که خریداری می کنید به دنبال یکی از این مواد فعال باشید:

  • کتوکونازول
  • کلوتریمازول
  • اکونازول
  • اکسی کونازول
  • میکونازول
  • نفتیفین
  • تربینافین

اگر عفونت پس از استفاده از داروهای ضد قارچ از بین نرفت، از داروساز خود بخواهید که در انتخاب فوم کورتیزون به شما کمک کند. پزشک شما همچنین می تواند داروهای قوی تری مانند نیستاتین یا آمفوتریسین B را تجویز کند.

درمانهای خانگی

برخی افراد از جایگزین های طبیعی برای درمان عفونت قارچ پوست سر استفاده می کنند. اگرچه آنها در حال به دست آوردن محبوبیت هستند، تحقیقات بیشتری برای بررسی اثربخشی آنها مورد نیاز است.

سعی کنید سرکه سیب را به مقدار مساوی با آب رقیق کنید تا به شل شدن پوست مرده و کاهش التهاب کمک کند. خرید آنلاین سرکه سیب.

تصور می شود روغن نارگیل دارای خواص ضد قارچ است. آن را به تنهایی یا با ۱۲ قطره در ۱/۴ فنجان اسانس استفاده کنید. خرید آنلاین روغن نارگیل.

روغن های ضروری ممکن است دارای خواص ضد میکروبی باشند که ممکن است به عفونت قارچ پوست سر کمک کند. یکی را به روغن حامل مانند روغن نارگیل یا زیتون اضافه کنید. برخی از روغن های ضروری که باید امتحان کنید عبارتند از روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس یا روغن علف لیمو. خرید آنلاین روغن های ضروری

راهنمای خرید بهترین شامپو ضد قارچ پوست سر
راهنمای خرید بهترین شامپو ضد قارچ پوست سر

عفونت قارچ یا درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک پوست سر ممکن است علائمی را ایجاد کند که بسیار شبیه به عفونت قارچ پوست سر است. در شکل خفیف آن، به عنوان شوره سر شناخته می شود. در نوزادان به آن کلاهک گهواره می گویند.

درماتیت سبورئیک با التهاب مزمن و ریزش پوست مشخص می شود که می آید و می رود. معمولا بیشتر از کاندیدا با پوست چرب مرتبط است. علت ناشناخته است، اما سایر مخمرهای طبیعی پوست ممکن است مقصر باشند.

درمان درماتیت سبورئیک و عفونت مخمری پوست سر یکسان است. با این حال، درماتیت سبورئیک در اکثر افراد مبتلا به آن عود می کند، در حالی که عفونت مخمری پوست سر ممکن است اینطور نباشد.

همچنین می توانید از پزشک خود بخواهید که کشت پوست را انجام دهد تا دقیقا بداند چه چیزی باعث علائم شما می شود.

جلوگیری از عفونت قارچ پوست سر

برای جلوگیری از ایجاد عفونت قارچ پوست سر، نکات زیر را دنبال کنید:

  • پوست سر خود را خشک، تمیز و خنک نگه دارید.
  • بهداشت پوست سر را رعایت کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم و متنوع بخورید و بنوشید.
  • اعتدال را با غذاهای نشاسته ای، شکر و الکل تمرین کنید.
  • از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها و استروئیدها خودداری کنید.
  • به پوست سر خود اتاق تنفس بدهید. بیش از حد لازم کلاه، کلاه، کلاه یا روسری نپوشید.

انواع علل ایجاد کننده مشکلات پوست سر

کرم حلقوی

کرم حلقوی یک عفونت قارچ است. باعث ایجاد علامت حلقه ای شکل بر روی پوست می شود. می تواند هر قسمت از بدن از جمله پوست سر را تحت تاثیر قرار دهد. کرم حلقوی که پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد به عنوان کچلی سر شناخته می شود.

کرم حلقوی می تواند باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته، قرمز و طاس در هر نقطه از پوست سر شود. این می تواند در سراسر پوست سر پخش شود و لکه های جداگانه زیادی ایجاد کند. کرم حلقوی روی پوست سر کودکان را بیشتر از بزرگسالان مبتلا می کند.

یک فرد می تواند عفونت را از شخص دیگر، حیوان یا محیط مرطوب مانند استخر عمومی دریافت کند. برای کاهش خطر ابتلا به کرم حلقوی، افراد نباید حوله یا سایر وسایل شخصی خود را با فردی که مبتلا به کرم حلقوی است به اشتراک بگذارند.

برای کاهش خطر ابتلا به کرم حلقوی از حیوان، فرد باید پس از تماس با حیوانات خانگی یا سایر حیوانات دست های خود را بشوید. اگر فردی مشکوک باشد که حیوان خانگی اش مبتلا به کرم حلقوی است، می تواند او را برای درمان به دامپزشک ببرد.

کرم ها، لوسیون ها و پودرها عفونت کرم حلقوی روی پوست سر را از بین نمی برند. پزشک معمولا قرص های ضد قارچ را برای درمان کرم های حلقوی روی پوست سر تجویز می کند. ممکن است فرد نیاز به مصرف این دارو به مدت ۱ تا ۳ ماه داشته باشد.

 فولیکولیت

موهای بدن و پوست سر از فولیکول رشد می کنند. باکتری ها می توانند از طریق فولیکول های آسیب دیده مو وارد پوست شوند و باعث عفونتی به نام فولیکولیت شوند.

افراد می توانند فولیکولیت روی پوست سر خود را از موارد زیر دریافت کنند:

  • تراشیدن یا کندن موهای سر
  • لمس مکرر پوست سر
  • پوشیدن کلاه های تنگ یا پوشش سر دیگر
  • داشتن پوست گرم و مرطوب برای مدت طولانی

فولیکولیت سبب ایجاد حلقه قرمز در اطراف فولیکول مو می شود. این ممکن است باعث درد یا خارش شود. افراد ممکن است با استفاده از یک پارچه شستشوی گرم روی پوست، قرمزی و خارش را تسکین دهند. در برخی موارد، ممکن است فرد نیاز به مصرف دارو برای عفونت داشته باشد، اما معمولاً خود به خود برطرف می شود.

اگر فردی بداند که چه چیزی باعث فولیکولیت او شده است، می‌تواند راحت‌تر از این بیماری پیشگیری کرده و آن را درمان کند. به عنوان مثال، اگر به تازگی سر خود را تراشیده اند، می توانند تلاش بیشتری برای جلوگیری از ورود باکتری ها به پوست انجام دهند. این ممکن است شامل شستشوی مکرر یا تعویض بیشتر روسری باشد.

راهنمای خرید بهترین شامپو ضد قارچ پوست سر
راهنمای خرید بهترین شامپو ضد قارچ پوست سر

 زرد زخم

زرد زخم یک عفونت پوستی شایع است. اغلب کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. این یک عفونت باکتریایی مسری است.

باکتری های استافیلوکوک روی پوست زندگی می کنند و عمدتا بی ضرر هستند، اما اگر وارد پوست آسیب دیده شوند می توانند باعث عفونت شوند.

باکتری دیگری به نام استرپتوکوک نیز می تواند باعث ایجاد زرد زخم شود. این باکتری می تواند از طریق تماس با پوست، دست زدن به اشیا یا عطسه و سرفه از فردی به فرد دیگر سرایت کند.

زرد زخم بیشتر روی صورت، به ویژه ناحیه اطراف بینی و دهان تاثیر می گذارد، اما می تواند هر قسمتی از بدن را که در آن پوست شکسته شده باشد، درگیر کند. این شامل پوست سر نیز می شود. ایمپتیگو همچنین می تواند از محل اصلی به سایر نواحی بدن سرایت کند.

ایمپتیگو باعث ایجاد زخم های قرمز روی پوست می شود که ترکیده و پوسته ای زرد مایل به قهوه ای به جا می گذارد. همچنین می تواند باعث ایجاد تاول های بزرگ و پر از مایع شود که باز می شوند و زخم ایجاد می کنند. این زخم ها و تاول ها اغلب خارش دارند و می توانند دردناک باشند.

ایمپتیگو بسیار مسری است. فرد می تواند با دوری از مدرسه یا محل کار، شستن مرتب دست ها و پوشاندن زخم ها یا تاول ها با بانداژ از انتقال عفونت جلوگیری کند.

پزشک می تواند یک کرم آنتی بیوتیک برای درمان زرد زخم تجویز کند. فرد این کرم را مستقیما روی نواحی آسیب دیده پوست استفاده می کند. آکادمی پوست آمریکا خاطرنشان می کند که این درمان در عرض ۴۸ ساعت از مسری بودن فرد جلوگیری می کند. علائم زرد زخم باید در حدود یک هفته از بین برود.

گاهی اوقات ممکن است فرد نیاز به مصرف قرص آنتی بیوتیک داشته باشد. در موارد نادر، پزشک ممکن است تزریق آنتی بیوتیک را توصیه کند.

عفونت های قارچ

در موارد نادر، فرد ممکن است دچار عفونت قارچ در پوست سر شود که ناشی از قارچ موجود در محیط است. موکورمایکوزیس است. یک عفونت نادر ناشی از قارچ های موجود در خاک.

قارچ می تواند از طریق پوست شکسته مانند بریدگی یا بیماری پوستی وارد بدن شود. علائم عبارتند از:

  • تاول یا زخم روی پوست
  • سرخی
  • درد
  • گرمای اطراف عفونت

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت قارچ هستند. افراد می توانند با تمیز و پوشاندن بریدگی ها یا پوست شکسته، خطر ابتلا به عفونت های قارچ را کاهش دهند. این امر به ویژه هنگام کار در خارج یا اطراف خاک بسیار مهم است. پزشک معمولا عفونت های قارچ را با داروهای ضد قارچ درمان می کند. در موارد شدید، ممکن است ضد قارچ ها را به خون تزریق کنند.

درماتیت سبورئیک

این بیماری شایع پوستی باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می شود. درماتیت سبورئیک می تواند باعث قرمزی و خارش شود. کلاهک گهواره ای که روی پوست سر کودک ایجاد می شود نوعی درماتیت سبورئیک است. در بزرگسالان، درماتیت سبورئیک شایع ترین علت شوره سر است.

کلاهک گهواره معمولا خود به خود ناپدید می شود. اگر پزشک درمان را توصیه کند، درمان معمولا شامل شامپو کردن پوست سر کودک، شستن ملایم پوسته‌ها زمانی که نرم هستند یا استفاده از دارو روی پوست سر او است.

برای شوره سر، استفاده از یک شامپوی ملایم شوره سر و از بین بردن ملایم پوسته های پوست می تواند کمک کننده باشد. اگر شرایط شدید باشد یا زندگی روزمره فرد را مختل کند، افراد می توانند برای مشاوره به پزشک مراجعه کنند. پزشک ممکن است دارویی را تجویز کند تا برای مدت کوتاهی روی پوست سر بمالید یا کرم بازکننده محافظ را برای تقویت پوست سر توصیه کند.

پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس یک بیماری پوستی است. به دلیل مشکل در سیستم ایمنی بوجود می آید. بر اساس یک تخمین، حدود نیمی از افرادی که پسوریازیس دارند، آن را روی پوست سر خود ایجاد می کنند. پوست به صورت لکه های ضخیم تر، قرمز رنگ و ممکن است دارای فلس های نقره ای باشد.

افراد می توانند پسوریازیس را با استفاده از کرم های موضعی پوست، نور درمانی و داروهای خوراکی درمان کنند. اجتناب از محرک‌های پسوریازیس، مانند آسیب پوست، استرس، و سیگار کشیدن می‌تواند به کاهش علائم پسوریازیس کمک کند.

 لیکن پلان

لیکن پلان یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد پلاک های براق و قرمز مایل به بنفش روی پوست می شود. لیکن پلان در پوست سر به ندرت رخ میدهد. با این حال، اگر روی پوست سر ایجاد شود، معمولاً باعث می شود:

  • نازک شدن مو در ناحیه
  • سرخی
  • تحریک پوست
  • برآمدگی های قرمز بنفش

مشخص نیست چه چیزی باعث ایجاد لیکن پلان می شود. این وضعیت اغلب بدون درمان از بین می رود. با این حال، کرم های موضعی و آنتی هیستامین ها می توانند علائم ناراحت کننده را تسکین دهند. پزشک ممکن است قرص‌ها یا واکسن‌های کورتیکواستروئیدی، کرم‌های اسید رتینوئیک یا نور درمانی را تجویز کند.

اسکلرودرمی

اسکلرودرمی وضعیتی است که باعث می شود بدن کلاژن بیش از حد تولید کند. باعث می شود پوست سخت تر و سفت تر از حد معمول باشد. هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث این بیماری نادر می شود، اما ممکن است با سیستم ایمنی بدن ارتباط داشته باشد. بافت زیر پوست ضخیم تر معمولا ناپدید می شود و خطی روی پوست سر یا صورت باقی می ماند.

اسکلرودرمی که پوست سر را درگیر می کند با اصطلاح فرانسوی en coup de sabre شناخته می شود. این به خطوط پوست ضخیم‌تر اشاره دارد که شبیه علائمی است که با نوع خاصی از شمشیر به نام سابر ایجاد می‌شود. درمان می تواند شامل نور درمانی، دارو، یا پرکننده ها برای بازگرداندن ظاهر اولیه پوست باشد.

کلام آخر

عفونت های قارچ پوست سر نسبتا شایع است. درمان آنها با انواع ضد قارچ های آسان است. درمان‌های خانگی ممکن است مؤثر باشند، اما تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی آنها مورد نیاز است. درمان زودهنگام می تواند به کنترل کاندیدا و جلوگیری از گسترش آن به سایر قسمت های بدن کمک کند.

عفونت پوست سر می تواند ناراحت کننده باشد، اما درمان ساده است. مراجعه به پزشک یا متخصص پوست به محض ظاهر شدن علائم می تواند به تشخیص و درمان سریع کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا