Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد بیگل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد بیگل، شجاع، حرف گوش کن، دوست داشتنی، بامزه و مهربان است و سگ شکاری است که اگر طعمه ای را ببیند تمام تلاشش را برای گرفتن آن می کند. این سگ ها معمولا حیواناتی مثل خرگوش و روباه را شکار می کنند و در رنگ های سفید، سیاه، لیمویی و خردلی وجود دارند. خواستگاه سگ های این نژاد، کشور انگلستان است و اگر تغذیه خوبی داشته باشد و خوب از او مراقبت کنید، معمولا بین ۱۲ تا ۱۵ سال عمر می کند.

این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک، می خواهد درباره تاریخچه، اخلاق، ویژگی های ظاهری، نحوه نگهداری، بیماری ها، قیمت و خرید سگ نژاد بیگل، به شما توضیح دهد. اگر می خواهید درباره نژاد های محبوب گربه و نژاد های مختلف سگ از جمله سگ نژاد کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، شیبا اینو، مالتیز، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، ژرمن شپرد، داشهوند، کانگل، ماستیف تبتی، دالمیشن، مالینویز، لابرادور رتریور، ولش کورگی، بردر کولی، آکیتا، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای است، اطلاعاتی کسب کنید، به مقالات دیگ این نشریه مراجعه کنید.

سگ نژاد بیگل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بیگل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تاریخچه سگ نژاد بیگل

منشا نام

نام بیگل از کلمه فرانسوی beguele  گرفته شده است که به معنی زیر است. احتمالا منشا بیگل ها، سگ هایی بودند که در قرن پنجم و در کشور یونان وجود داشتند و جد سگ های بیگل محسوب می شوند. در قرن ۱۱ میلادی و در کشور انگلیس، ویلیام فاتح این سگ ها را به این کشور آورد. گونه های اولیه این نژاد، با این که سگ های شکاری بودند در دویدن مهارت زیادی نداشتند به همین دلیل محققان آن ها را اصلاح کردند و سگ های بیگل نسل جدید سرعت بالاتری دارند.

ورود به آمریکا

ژنرال ریچارد رووت در اوایل دهه ۱۸۷۰ این سگ ها را از انگلیس به ایالات متحده آمریکا وارد کرد  و رووت اولین کسی بود که تلاش کرد تا بیگل آمریکایی استاندارد را به وجود بیاورد و AKCدر سال ۱۸۸۴ این سگ را رسمیت شناخت. بیگل ها در قرن بیستم از محبوب ترین سگ های خانوادگی بود و برای شکار استفاده می کرد. این سگ در سال ۱۹۲۸ و ۱۱ سال بعد از آن به عنوان بر ترین سگ آمریکایی برگزیده شد. اولین باری که این نژاد توانست جایزه بهترین نمایش را کسب کند، سال ۲۰۰۸ بود و در باشگاه آمریکایی کنل بین ۱۰ نژاد برتر قرار گرفت.

سگ نژاد بیگل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بیگل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ظاهر سگ نژاد بیگل

سگ های بیگل یا به صورت ترکیبی از رنگ های مختلف از جمله قهوه ای مایل به زرد، قهوه ای، لیمویی، سیاه و قرمز هستند و یا به سه رنگ ( سیاه، قهوه ای مایل به زرد) و سفید وجود دارند.

وزن و قد

قد بیگل های نر با قذ بیگل های ماده برابر بوده و تقریبا بین ۲۸ تا ۳۳ سانتی متر است. وزن سگ های نر و ماده این گونه نیز چیزی بین ۵ تا ۱۵ کیلوگرم است.

سگ نژاد بیگل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بیگل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های اخلاقی سگ نژاد بیگل

این سگ ها مهربان، شیرین و دوست داشتنی هستند و در واقع سگ های شکار هستند ولی نمی توانند گارد و نگهبان خوبی باشند. اگر به بیگل ها خوب آموزش بدهیم و آن ها را اجتماعی کنیم، با بچه ها و حیوانات خانگی دیگر رابطه خوبی خواهند داشت. این نژاد رابطه خوبی با غریبه ها دارد و خیلی سریع با آن ها صمیمی می شود. این سگ ها شیطان، پر انرژی و کنجکاو هستند و رابطه بسیار عمیق و عاطفی با صاحبانشان دارند و ترجیح می دهند، بیشتر وقتشان را با آن ها بگذارند.

بیگل ها دوست ندارند خیلی تنها بمانند و تنهایی باعث پرخاشگری، خرابکاری، زوزه کشی و افسردگی آن ها می شود. اگر این سگ ها را به فضاهای باز ببرید، همه چیز را بو می کشند و دوست دارند به دنبال چیز های مختلف بروند، به همین دلیل هم بهتر است آن ها را با قلاده ببندید یا درون قفس حمل کنید. این سگ های کوچک می توانند در هر جایی و حتی در خانه های کوچک آپارتمانی زندگی کنند.

ورزش و فعالیت

بهتر است این سگ ها را روزی دو بار برای پیاده روی و فعالیت به بیرون ببرید تا حتی اگر در جای کوچکی زندگی می کنند، بتوانند تمام انرژی درونیشان را تخلیه کنند و دچار افسردگی یا مشکلات روحی شوند.

تغذیه سگ نژاد بیگل

البته میزان غذایی که سگ ها می خورند به عواملی از جمله جثه، سن، سوخت و ساز بدن و میزان فعالیتشان بستگی دارد. مالتیز های بالغ به مقدار زیادی از پروتئین نیاز دارند و اگر می خواهید به آن ها غذای خانگی بدهید، برنامه غذایی را زیر نظر دامپزشک تهیه کنید و توجه داشته باشید که پروتئین، املاح معدنی و ویتامین ها را در این برنامه بگنجانید. نصف یا سه چهارم لیوان غذای خشکی که کیفیت بالا داشته باشد، برای این سگ ها مناسب است و بهتر است روزی ۲ وعده باشد. مراقب باشید تا این سگ ها به غذا های دیگر یا زباله ها ناخونک نزنند تا به اضافه وزن مبتلا نشوند.

سگ نژاد بیگل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بیگل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

نحوه مراقبت و نگهداری از سگ نژاد بیگل

مراقبت و نظافت مو

این سگ ها در کل زحمت و دردسر کمی دارند و به دلیل مو های کوتاهیی که دارند، نیاز نیست مدام آن ها را به حمام ببرید. این نژاد ریزش موی فصلی دارد و یک بار در سال این ریزش به بیشترین حد خودش می رسد که در این زمان باید موی او را مرتب با برس های مخصوص شانه کنید. در زمان های عادی نیز باید حداقل هفته ای چند با موهای سگ های این نژاد را شانه کنید.

نظافت دهان، دندان و گوش ها

بهتر است دو روز در میان یا حداقل هفته ای سه بار دندان های این سگ ها را مسواک بزنید و این کار را به طور منظم انجام دهید تا حیوان به بیماری های دهان و دندان مبتلا نشوند. حتما سعی کنید تا از مسواک های مخصوص حیوانات استفاده کنید تا لثه این سگ ها آسیب نبیند. سگ های بیگل گوش های بزرگ و افتاده ای دارند و به دلیل فرم خاص آن ها هوا درونشان جریان نمی یابد. بهتر است هفته ای دو بار گوش های این سگ را تمیز کنید تا عفونت نکند و اگر دیدید گوش هایش را می خاراند یا سرش را تکان می دهد، حتما آن ها را بررسی کنید و در صورتی که حس کردید مشکلی دارند، او را پیش دامپزشک ببرید. بعد از حمام حتما گوش های سگتان را خشک کنید و اجازه ندهید که آب به درونشان نفوذ کند.

سگ نژاد بیگل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بیگل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

بیماری ها و مشکلات سلامتی سگ نژاد بیگل

این سگ ها هم مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها هستند که در ادامه به تعدادی از بیماری هایی که در سگ های این نژاد شایع تر است می پردازیم.

دیسک مهره

این بیماری در واقع یک مشکل عصبی است که در آن سگ می لنگد و نمی تواند ادرارش را کنترل کند. بیماری مهره دسیک حتی ممکن است باعث شود سگ فلج شود یا روده اش دچار مشکل شود.

گلوکوم

این بیماری چشمی در نتیجه افزایش فشار در چشم ایجاد می شود و اگر آن را زود درمان کنید، ممکن است باعث شود حیوان کور شود.

در رفتگی کشکک

این بیماری که در سگ های بیگل شایع است، در اثر شکل نگرفتن درست کشکک ایجاد می شود که در نتیجه آن حیوان نمی تواند به درستی راه برود و رفتار های غیر طبیعی از خودش نشان می دهد.

صرع

در بیماری صرع، سگ ها هوشیاری خودشان را از دست می دهند یا بی حس می شوند و تشنج می کنند. سگ هایی که نمی توانند تعادلشان را حفظ کنند یا از بلندی ها سقوط می کنند ممکن است به بیماری صرع مبتلا شوند و بهتر است آن ها را به دامپزشک ببرید.

بیماری PPM یا غشا مردمک و فرایند های غشایی

بافتی در چشم سگ وجود دارد که در ۲۷ روزگی ایجاد می شود و در واقع این غشا و بافت به وسیله لنز چشمی تغذیه می شود و ممکن است در سنین بالاتر از ۳۰ سال آب مروارید بیاورد و باعث شود سگ تار ببیند. دامپزشکان با تجویز قطره های مخصوص می توانند این بیماری ها کنترل کنند.

بیماری CBS یا سندرم جاسوس چینی

سگ های مبتلا به این بیماری به اختلالات پا یا مشکلات قبلی مبتلا می شوند و در آن چشم های سگ کوچک و ریز و جمجمه و سر او بزرگ می شود.

در رفتگی کشکک

در این عارضه که بین سگ های بیگل شایع است، حیوان در راه رفتن به مشکل بر می خورد و نمی تواند طبیعی راه برود. علائم در رفتگی کشکک چند ماه بعد از وجود آن خودش را نشان می دهد و می تواند باعث بیماری های دیگری از جمله دژنراتیو را ایجاد کند. اگر این بیماری حاد شود برای درمان آن نیاز به جراحی است.

سگ نژاد بیگل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد بیگل چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد بیگل

بهای خرید و قیمت سگ های شکاری و بامزه این نژاد به سن، جنسیت و وضعیت سلامتی آن ها بستگی دارد. اگر قصد خرید سگ بیگل را دارید بهتر است ابتدا از سلامتی او مطمئن شوید و سگ بیگل مورد نظرتان را از یک فروشگاه مطمئن یا سایت های فروش حیوانات خانگی، تهیه کنید. البته همواره به سرپرستی گرفتن حیوانات بهتر از خرید آن ها است. قیمت سگ بیگل در بازار ایران و در این بازه زمانی چیزی حدود ۱۵ میلیون تومان است.

سخن آخر

این سگ های شکاری، جزو محبوب ترین نژاد ها در بین سگ های خانگی هستند و به دلیل جثه کوچک یا متوسطی که دارند حتی می توانند در خانه های آپارتمانی و کوچک هم زندگی کنند. اگر قصد دارید یک سگ بیگل را به سرپرستی بگیرید، باید مراقب پر خوری او باشید تا به چاقی و اضافه وزن مبتلا نشود. علاوه بر این، سگ های این نژاد رابطه بسیار خوبی با کودکان و غریبه ها دارند.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا