Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

مصرف ریتالین برای چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش آن

قرص ریتالین دارویی شیمیایی از خانواده آمفتامین ها بوده و ماده مؤثره دارویی آن ترکیبی به نام متیل فنیدات می باشد که در درمان برخی مشکلات تجویز می گردد. کاربرد ریتالین در بهبود و درمان افسردگی، اختلالات کم توجهی و همین‌طور بیش فعالی می باشد. در نحوه مصرف ریتالین باید دقت کافی به عمل آمده و بدون دستور پزشک مصرف نگردد. مصرف ریتالین به دلیل باور های غلط در بین نوجوانان شایع شده است و می‌تواند اثرات بدی را بر سلامت روان ایجاد کند. عوارض ریتالین در صورت استفاده نادرست از آن می‌تواند برای مصرف کننده مشکلاتی مانند وابستگی به دارو را ایجاد نماید. قیمت انواع ریتالین تا حدود زیادی به شرکت سازنده و یا وارد کننده بستگی دارد. خرید و فروش ریتالین در داروخانه ها صورت گرفته و به راحتی قابل تهیه است. در ادامه این مقاله به بررسی و کاربرد ریتالین می‌پردازیم.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی دارو ها و مکمل های مختلف پرداخته است. دارو هایی مانند : پروپرانولول، کلردیازپوکساید و… .

ریتالین چیست ؟

درواقع ریتالین نوعی داروی محرک است که در خانواده آمفتامین ها جای دارد. این دارو از لحاظ اعتیاد زایی مانند سایر اعضای این خانواده همچون اکستازی می باشد. مصرف ریتالین سیستم عصبی را تحریک به ترشح بیشتر دوپامین می کند. ترشح دوپامین باعث ایجاد حالت سرخوشی در مصرف کننده خواهد شد. مصرف ریتالین در دوز پایین برای بیمارانی که به دلیل کمبود دوپامین در مغز با مشکلاتی مانند عدم تمرکز مواجه هستند، کاربرد دارد.

مصرف ریتالین برای چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش آن
مصرف ریتالین برای چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش آن

به دلیل اینکه ترشح دوپامین باعث ایجاد حالت سرخوشی در مصرف کنندگان این دارو می شود، بسیاری برای تجربه کردن احساس سرخوشی به مصرف غیر اصولی این دارو روی می آورند. مصرف مکرر این دارو، تحمل بدن نسبت به آن را بالا برده و مصرف کنندگان برای تجربه حالت سرخوشی ناشی از آن مجبور خواهند شد تا دوز مصرفی دارو را افزایش دهند. بنابراین اعتیاد به این دارو محرک شکل خواهد گرفت.

توجه شود که مصرف دارو بدون تجویز پزشک، باعث می شود که مصرف کنندگان به علت عدم درک صحیح خستگی و نیاز به استراحت، به کم خوابی غیرطبیعی دچار شده و بنابراین بتوانند بازه زمانی زیادی را بیدار بمانند. این ویژگی متأسفانه بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان را به استفاده از این دارو کشانده است. دانش آموزان و دانشجویان در زمان امتحانات برای مطالعه بیشتر و مقابله با خواب اقدام به مصرف ریتالین کرده و بسیاری از افراد این محرک را به عنوان قرص شب امتحان می شناسند.

مصرف و کاربرد ریتالین در چیست ؟

کاربرد ریتالین برای برخی از بیماری‌ ها صورت می پذیرد. اما مصرف خودسرانه آن ،کارایی سیستم مغز و اعصاب مرکزی کاهش می دهد. از کاربرد قرص ریتالین می توان به تجویز آن برای کودکان بیش فعال اشاره نمود. این دارو خواب را نیز کم می‌کند.

این دارو به جهت بهبود بیماری هایی مشخص، بکار رفته و توسط پزشک تجویز می گردد. درواقع پزشکان در دوز و بازه زمانی مشخص، تجویز این دارو را پیشنهاد می کنند. بنابراین مصرف آن تحت نظر پزشک مجاز است و برای مصرف کننده عوارض مهمی نخواهد داشت.

نکته قابل تأمل این است که اما برخی از افراد بالغ به منظور افزایش یادگیری و زمان بیشتری بیداری از این دارو استفاده می‌کنند، که حتماً عوارض جدی را خواهد داشت. شناخته شده ‌ترین عوارض ریتالین پرخاشگری و ایجاد اختلال در سیستم اعصاب مرکزی می باشد.

عوارض قرص ریتالین چیست ؟

ریتالین دارویی محرک است و در کنار محرک های خطرناکی همچون حشیش دسته بندی می شود. بنابراین مصرف خارج از رویه این دارو می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای مصرف کننده ایجاد نماید. برخی از عوارض ریتالین در ادامه آورده شده است.

  1. پرخاشگری
  2. تحریک پذیری
  3. بروز اختلالات بینایی
  4. ایجاد سرگیجه و سردرد
  5. بروز حرکات غیر ارادی عضلات
  6. ایجاد بیماری‌ های قلبی و کبد
  7. بروز حالت تهوع و استفراغ متعدد
  8. ایجاد بی اشتهایی و کاهش وزن شدید
  9. بروز نوسانات خلقی و افکار غیرطبیعی
  10. کاهش یادگیری و تنبلی مغز
  11. بروز بر هم ریختگی ریتم قلبی و افزایش یافتن فشار خون
  12. ایجاد بی حسی و زخم ‌های غیر معمول در دست و پا

باید توجه شود که موارد اشاره شده تنها بخشی از عوارض این دارو است، البته اگر مصرف آن غیر اصولی و خود سرانه باشد. مصرف غیر اصولی این دارو می تواند عوارض بسیار شدیدی برای مصرف کننده داشته باشد.

منع مصرف قرص ریتالین ۱۰ میلی گرم چیست ؟

منع مصرف دارو در افرادی که دارای اضطراب شدید هستند. (واکنش حاد استرس)

منع مصرف در بیمارانی که آب سیاه (گلوکوم) دارند : باعث بالا رفتن فشار در داخل چشم

منع مصرف در بیماران دارای سابقه خانوادگی توره و تیک

اشخاصی که قبلاً سکته قلبی کرده یا دارای ضربان قلب نامنظم (آریتمی) یا نارسایی قلبی هستند نمی توانند از این دارو مصرف کنند.

افراد دارای تیروئید پرکار قادر به مصرف این دارو نیستند.

بیماران دارای فشار خون بالا منع مصرف دارند.

برای بیماران مبتلا به صرع ممنوع است.

تأثیر ریتالین روی سیستم اعصاب مرکزی چیست ؟

این دارو در مغز بر فعالیت دوپامین و نوراپی نفرین تأثیر می‌گذارد. دوپامین انتقال‌ دهنده ای عصبی است که تأثیر بر حرکت‌، لذت و میزان ‌توجه دارد. این دارو از جذب مجدد این دو هورمون در سلول ‌های عصبی مغز جلوگیری کرده و به این ترتیب عملکرد این انتقال دهنده‌ های عصبی را افزایش خواهد داد. سطح این مواد شیمیایی به آرامی افزایش یافته و بنابراین پزشک در ابتدا دوز پایین را برای بیمار تجویز کرده و در صورت لزوم آن را به آرامی افزایش می دهد. اگر بیمار دچار علائم اضطراب یا تحریک‌پذیری و یا اختلال روانی دیگری باشد، مصرف قرص ریتالین ممکن است علائم بیمار را وخیم‌تر نماید.

مصرف ریتالین برای چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش آن
مصرف ریتالین برای چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش آن

تأثیر ریتالین بر کودکان چیست ؟

این دارو  به طور موقت می تواند رشد کودک را به خصوص در دو سال اول کاهش دهد. پزشک برای درمان علائم بیش فعالی این دارو را برای کودک تجویز می کند. مصرف دارو اغلب در تابستان توصیه می‌شود، زیرا مصرف این دارو در تابستان می‌تواند باعث تشویق رشد شود.

لازم به ذکر است که این دارو ممکن است بر میزان رشد، وزن و قد کودک تأثیر بگذارد. پزشک ممکن است توصیه کند دارو به صورت مقطعی مصرف گردد، این توصیه برای کاهش خطر است. در طول درمان با این دارو وزن و قد کودک باید به صورت مرتب بررسی شده و حتماً به روان‌پزشک یا داروساز اطلاع داده و با آن‌ها مشورت شود.

آیا ریتالین را می توان ترک نمود ؟

قرص ریتالین در عملکرد مغز و فعالیت‌ های هورمونی تأثیر زیادی دارد و اختلالاتی را ایجاد می‌کند. این اختلالات به نوعی وابستگی هم منجر می شوند و فرد به مصرف ریتالین عادت می‌کند. بنابراین ترک این دارو حتماً باید با مشاوره و طبق یک برنامه‌ صحیح و اصولی صورت بگیرد تا فرد با کمترین عوارض بتواند این دارو را ترک کند.

عوارض ترک این دارو

همان‌طور که گفته شد، مانند سایر محرک ‌های سیستم اعصاب مرکزی، این دارو نیز ممکن است اعتیاد ‌آور باشد. توجه شود که مصرف دوز بالا، باعث افزایش سریع دوپامین شده و در نتیجه می تواند احساس سرخوشی موقتی را ایجاد ‌کند. بنابراین ممکن است در صورت قطع ناگهانی دارو، عوارضی همچون عوارض ترک مواد بروز نماید.

مصرف دوز بالای دارو عوارض زیرا را داراست :

  • لزرش و انقباض های شدید عضلات
  • نوسانات خلقی
  • گیجی
  • بروز توهم و هذیان
  • ایجاد تشنج

قطع ناگهانی دارو می تواند عوارض زیر را داشته باشد:

ایجاد پرخاشگری در فرد

ایجاد تغییر در نوسانات خلقی

ایجاد گرسنگی در فرد

ایجاد خواب‌ آلودگی در فرد

ایجاد عدم تمرکز

ایجاد اضطراب و افسردگی

ایجاد مشکلاتی مانند پارانویا یا روان گسیختگی

مصرف و کاربرد ریتالین در دوران بارداری و شیر‌دهی چگونه است ؟

سازمان غذا و داروی آمریکا، رتالین را از نظر دارویی در دسته C بارداری طبقه بندی نموده است. اگرچه هیچ مطالعه کنترل شده ‌ای روی زنان باردار صورت نگرفته است، اما مطالعات بر روی حیوانات آزمایشگاهی خطرناک بودن این دارو در دوران بارداری را نشان داده است و این دارو می‌تواند اثرات جانبی بر جنین بگذارد. برخی مطالعات نیز نشان داده اند، مادرانی که در سه ماه اول بارداری از قرص ریتالین استفاده کرده اند، نوزادانی به دنیا آورده اند که نقص مادرزادی قلبی دارند. همچنین مصرف ریتالین در دوران پزشکی می‌تواند ناهنجاری‌ هایی در انگشت و حتی ناهنجاری جسمانی را نیز ایجاد کند.

لازم به ذکر است که متیل فنیدات می‌تواند وارد شیر مادر نیز بشود و به راحتی به بدن نوزاد منتقل شود. تاکنون هیچ گزارشی در مورد عوارض جانبی ریتالین در شیر مادر یافت نشده است. نکته ای که همواره باید مورد توجه قرار گیرد این است که مصرف ریتالین هم در دوران بارداری و هم در دوران شیردهی باید تحت نظر پزشک تجویز و مصرف شود.

تداخلات دارویی قرص ریتالین چیست ؟

بسیاری از دارو ها اگر همراه یکدیگر مصرف شوند، می توانند برای فرد عوارض شدیدی ایجاد نمایند. این عوارض گاهی بسیار خطرناک هستند. کاربرد همزمان دارو های ضد افسردگی همزمان با مصرف قرص ریتالین ، ممکن است اثرات خطرناکی مانند افزایش فشار خون داشته باشند. برخی از داروها هم مانند دارو های موسوم به سه حلقه ای که در درمان افسردگی کاربرد دارند، در صورت مصرف همزمان با قرص ریتالین ممکن است اثر خود را از دست بدهند.

از تداخلات دارویی دیگر می توان به این اشاره کرد که قرص ریتالین اثر داروهای کنترل کننده فشار خون را کاهش داده و نقش خنثی کنندگی برای آن‌ها خواهد داشت.

نحوه اثر ریتالین در افزایش فشار خون و ضربان قلب چیست ؟

این دارو تا حدودی باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب خواهد شد. البته با توجه به محدود بودن این تغییرات خطر آن‌چنانی برای افراد سالم ندارد. بنابراین مصرف این دارو در افراد مبتلا به فشار خون بالا و تپش قلب باید با احتیاط صورت گیرد.

در افراد مبتلا به بیماری ‌های جدی قلبی یا داشتن مشکلات در ساختار و شکل قلب موارد متعددی از مرگ ناگهانی گزارش شده است. بنابراین در این بیماران انواع دارو های محرک تا حد امکان توصیه و مصرف نمی‌شود. در صورت وجود مشکلات قلبی لازم است حتماً مشکل با پزشک در میان گذاشته شود.

نحوه مصرف ریتالین و دوز مصرفی آن چگونه است ؟

قبل از شروع مصرف این دارو، حتماً راهنمای دارویی آن را با دقت مطالعه نموده و یا از پزشک یا دکتر داروساز راهنمایی بگیرید. این دارو را می‌تواند همراه و یا بدون غذا و با توجه به دستور پزشک ۲ یا ۳ بار در روز مصرف گردد. بهترین زمان مصرف این دارو معمولاً ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از صرف وعده‌ های غذایی است.

در صورت ناراحتی معده پس از مصرف دارو،  این دارو را می توان همراه یا بعد از وعده غذایی یا میان وعده مصرف نمود. مصرف دیر وقت این دارو می تواند مشکلات خواب (بی‌خوابی) برای بیمار ایجاد کند.

قیمت قرص ریتالین چگونه است ؟

قیمت ریتالین تا حدود زیادی به شرکت تولید کننده آن وابسته است. قیمت قرص رتالین ساخت کشور های مختلف ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. بنابراین قیمت قرص ریتالین ۱۰ می تواند بسته به شرکت تولید کننده و شرکت وارد کننده متفاوت باشد.

خرید و فروش قرص ریتالین چگونه است ؟

خرید و فروش قرص ریتالین در کشور ما ایران جهت درمان افسردگی و برخی اختلالات مانند بیش فعالی صورت می پذیرد. خرید و فروش قرص ریتالین جهت کمک به بهبود بیماران صورت گرفته و این دارو را به راحتی می توان از داروخانه های کشورمان تهیه نمود.

مصرف ریتالین برای چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش آن
مصرف ریتالین برای چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش آن

درست است که جهت خرید ریتالین می توان به داروخانه های سراسر کشور مراجعه نمود، اما توجه به این نکته ضروری است که این دارو به هیچ وجه نباید به توصیه افراد عادی و از مراکز نامعتبر خریداری و مصرف شود. در غیر این صورت عواقب جبران ناپذیری در انتظار مصرف کننده خواهد بود.

سخن آخر

دارو های شیمیایی بخصوص این دارو، هرگز نباید بدون مشورت با پزشک یا داروساز تهیه و مصرف شوند. نحوه مصرف این دارو نیز حتماً باید با نظر پزشک و در صورت نیاز مصرف باشد.

دارو هایی که از مراکز نامعتبر و تأیید نشده، تهیه شوند می توانند عوارض جدی و جبران ناپذیری را در بیمار ایجاد نمایند.

دارو ها باید دور از نور و گرمای خورشید و دور از دسترس اطفال نگهداری شوند تا خراب نشده و کیفیت و فوایدشان حفظ گردد.

داروهای شیمیایی و گیاهان دارویی نباید به صورت خودسرانه مصرف شوند، زیرا ممکن است تداخلات دارویی ایجاد کنند.

در صورت سابقه حساسیت دارویی یا گیاهی باید پزشک یا داروساز را مطلع کرده و سپس اقدام به مصرف دارو نمود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا