Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از عوارض و خطرات بیماری فشار خون چه می دانید؟

یبماری فشار خون (hypertension) نیرویی است که خون هنگام عبور از درون دیواره رگ ها ایجاد می کند . فشار خون بالا هنگامی رخ می دهد که خون با نیروی زیاد درون رگ ها جریان پیدا می کند. فشارخون یک بیماری بسیار شایع است که حدود ۷۵ میلیون آمریکایی را به خود مبتلا کرده است . متأسفانه ، بسیاری از مردم نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستند.

اندازه گیری فشار خون دارای دو عدد با واحد فشار ، میلی متر جیوه می باشد . بالاترین عدد فشار خون سیستولیک است و این در حالی می باشد که قلب خون را پمپاژ می کند و این عدد بالاترین فشار در عروق شما است. عدد دوم فشار خون دیاستولی است و هنگامی که قلب در حالت استراحت است بین ضربان ها ، کمترین فشار را در رگ های شما منعکس می کند. فشار خون طبیعی ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه ( ۱۲ روی ۸ ) یا کمتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

مشکلات حاصل از بیماری فشار خون

فشار خون به طور طبیعی در شرایط مختلف متفاوت است و می تواند در پاسخ به بسیاری از شرایط به طور متوسط ​​افزایش و کاهش یابد. به عنوان مثال ، فشار خون در طی یک فعالیت شدید یا در شرایط استرس زا افزایش می یابد و به طور معمول در دوره های آرامش یا خواب پایین می آید. به همین دلیل فشار خون بالا در یک اندازه گیری به معنای بیماری فشار خون نیست ، تشخیص فشار بالا حداقل به سه بار خواندن فشار بالا در زمان های مختلف نیاز دارد. در حالت ایده آل ، این قرائت ها باید حداقل یک دقیقه با فاصله زمانی که در حال استراحت هستید ، انجام شود.

فشار خون مزمن و کنترل نشده یک بیماری بسیار جدی است و می تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی ، نارسایی کلیه و سکته مغزی شود. این بیماری اغلب “قاتل خاموش” نامیده می شود زیرا به طور کلی تا زمان بروز عوارض جدی علائمی ندارد.

فشار خون بسیار بالا که به طور ناگهانی اتفاق می افتد . اما اثرات طولانی مدت فشار خون خفیف تا متوسط ​​به بالا با گذشت زمان می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی مانند سکته مغزی ، نارسایی کلیه و حمله قلبی شوند. برای بررسی و درمان سریع فشار بالا برای کاهش خطر عوارض این بیماری ، به دنبال مراقبت های پزشکی منظم باشید.

از عوارض و خطرات بیماری فشار خون چه می دانید؟
از عوارض و خطرات بیماری فشار خون چه می دانید؟

علائم فشار خون بالا چیست؟

این بیماری معمولاً علائمی ایجاد نمی کند و تنها راه تشخیص آن اندازه گیری است ، به همین دلیل است که اغلب “قاتل خاموش” نیز نامیده می شود. بسیاری از افراد تا زمانی که عوارض جدی  در آنها ایجاد نشود ، متوجه ابتلا به این بیماری نمی شوند . در برخی موارد ، افراد مبتلا به این بیماری ممکن است دچار خون دماغ یا سردرد شوند.

این بیماری همچنین می تواند همراه با علائمی باشد که نشان دهنده یک وضعیت جدی یا تهدید کننده زندگی است که نیاز به ارزیابی فوری در شرایط اضطراری دارد. اگر شما یا کسی که با او در ارتباط هستید ، هریک از علائم زیر را مشاهده کردید فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشید ،این علائم عبارتند از :

  • تغییر در وضعیت ذهنی یا تغییر رفتار ناگهانی ، مانند توهم ، بی حالی ، هذیان ، گیجی
  • درد قفسه سینه ، فشار  یا ضربان قلب سریع
  • سرگیجه ، غش یا از دست دادن تعادل
  • درهم صحبت کردن یا لکنت زبان گرفتن و یا عدم توانایی در صحبت
  • خون دماغ شدن که در عرض پنج دقیقه متوقف نمی شود
  • تغییرات در بینایی ، اندازه غیر طبیعی مردمک چشم ، یا سردرد شدید یا غیرمعمول
  • ضعف ، بی حسی ، یا فلج یا مشکل در حرکت بخشی از بدن

مراقبت های پزشکی منظم می تواند به کنترل این بیماری قبل از تبدیل شدن به مشکلات جدی تر کمک کند. اگر فشار خون دارید ، مراجعه مداوم به پزشک بسیار مهم است و پزشک احتمالاً شما را تحت کنترل قرار می دهد .

چه عواملی منجر به فشار خون بالا می شود؟

در بیشتر موارد ، ابتلا به این بیماری علت مستقیمی  ندارد. این بیماری در طول زمان معمولاً به آرامی ایجاد می شود و به جای یک علت مستقیم ، علل غیر مستقیم مختلفی برای ابتلا به این بیماری وجود دارد که شامل تغییرات مرتبط با سن در رگ های خونی ، عادات مختلف زندگی و استعداد ژنتیکی است.

فشار خون بالا همچنین می تواند به دلیل یک بیماری زمینه ای یا استفاده از داروهای خاص ایجاد شود. بیماری های زمینه ای که می توانند باعث به وجود آمدن این بیماری شود شامل مشکلات کلیوی ، اختلالات تیروئید و تومورهای غده فوق کلیه است.

همچنین داروهایی که می توانند منجر به ابتلا به این بیماری شوند شامل داروهای کنترل بارداری هورمونی ، داروهای سرماخوردگی ، کورتیکواستروئیدها و NSAID  ( داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی) هستند.

ریسک فاکتورهای بیماری فشار خون چیست؟

این بیماری با چندین عوامل خطر مرتبط است ، با این حال ، همه افرادی که در معرض این بیماری هستند ، به آن مبتلا نخواهند شد و همه افراد مبتلا به فشار خون بالا عوامل خطرزا  را ندارند. برخی از ریسک فاکتورهای این بیماری عبارتند از:

  • سن : فشار خون بالا با افزایش سن شایع تر می شود
  • سابقه خانوادگی داشتن این بیماری
  • جنسیت : خطر ابتلا به این بیماری در مردان تا سن ۶۴ سالگی بیشتر است ، بعد از سن ۶۵ سالگی ، خطر ابتلا به این بیماری در زنان بیشتر می شود
  • سایر شرایط پزشکی : داشتن بیماری هایی مانند دیابت ، کلسترول بالا ، اضطراب ، استرس همه اینها خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

عادت ها و رفتارهای خاص زندگی همچنین می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد ، این موارد شامل چاقی ، سیگار کشیدن ، بی تحرکی ، استفاده بیش از حد از نوشیدنی های الکل و رژیم غذایی با نمک زیاد است.

از عوارض و خطرات بیماری فشار خون چه می دانید؟
از عوارض و خطرات بیماری فشار خون چه می دانید؟

چگونه خطر ابتلا به بیماری فشار خون را کاهش دهیم؟

تغییر عوامل خطر که می توانید آنها را کنترل کنید ، اصلی ترین راه برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری می باشد. چندین رفتار سالم وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام دهید ، برخی از آنها عبارتند  از :

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم کم نمک و سرشار از فیبر ، مانند غلات سبوس دار ، میوه ها و سبزیجات تازه
  • انجام تمرینات بدنی منظم با ۳۰ دقیقه فعالیت با شدت متوسط ​​پنج روز در هفته
  • محدود کردن استفاده از نوشیدنی های الکلی
  • حفظ وزن سالم
  • مدیریت استرس
  • قطع مصرف سیگار یا استفاده از سایر اشکال نیکوتینی

همچنین بسیار مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی منظم برای درمان سایر شرایط پزشکی باشید که در ابتلا به بیماری فشار خون بالا نقش دارند.

بیماری فشار خون چگونه درمان می شود؟

درمان این بیماری شامل یک رویکرد چند وجهی است و پزشکان برنامه های درمانی را بر اساس نوع و شدت این بیماری ، عوامل خطر ، سبک زندگی و سابقه پزشکی شما تنظیم می کنند.

اولین قدم در درمان بیماری فشار خون بالا اغلب همان تغییر سبک زندگی است که می تواند خطر ابتلا شما به این بیماری را بسیار کاهش دهد. این تغییرات ممکن است برای کنترل فشار خون بالا یا جلوگیری از مبتلا شده به این بیماری کافی باشد ، اما گاهی اوقات تغییر سبک زندگی برای کاهش فشار خون کافی نخواهد بود ، در این صورت ، پزشکان داروهایی را برای کاهش فشار خون تجویز می کنند.

نوع دارویی که برای شما تجویز می شود به میزان فشار خون و سایر شرایط پزشکی شما بستگی دارد پس از مصرف خودسرانه داروهای کاهش فشار خون اجتناب کنید .

داروهای فشار خون

برخی از داروهای که برای  درمان این بیماری  استفاده می شوند ،عبارتند از:

مهار کننده های ACE (آنزیم مبدل آنژیوتانسین) ، که با جلوگیری از ساخت آنژیوتانسین II ، هورمونی که رگ های خونی را باریک و سفت می کند ، فشار خون را کاهش می دهد. این داروها ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی مفید باشد. مسدود کننده های آلفا ، باعث کاهش تکانه های عصبی رگ های خونی می شوند.

داروهای ARB (مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II) که مانع عملکرد آنژیوتانسین II می شود. مانند مهار کننده های ACE ، افراد مبتلا به بیماری کلیوی ممکن است از ARB بهره مند شوند. مسدود كننده های بتا كه به کاهش سرعت ضربان قلب کمک کرده و فشار خون را پايين می آورند.

از عوارض و خطرات بیماری فشار خون چه می دانید؟
از عوارض و خطرات بیماری فشار خون چه می دانید؟

بهتر است بدانید:

مسدود کننده های کانال کلسیم ، رگ های خونی را شل می کنند. این داروها ممکن است بهتر از سایر داروهای دیگر در افراد مسن عمل کند. داروهایی با عملکرد مرکزی ، که در مغز برای جلوگیری از سیگنال هایی که رگ های خونی را تنگ می کنند ، کار می کنند

دیورتیک ها که با تحریک کلیه ها برای دفع مایعات و نمک اضافی از بدن ، فشار خون را کاهش می دهند و “قرص های آب” نام رایج این نوع از داروها می باشد . این نوع از دارو ها اغلب اولین انتخاب برای درمان فشار خون هستند. مهارکننده های رنین  که باعث کاهش تولید رنین می شود ، آنزیمی که واکنش زنجیره ای آنژیوتانسین II را ایجاد می کند گشادکننده های عروق ، که رگ های خونی را شل و منبسط می کند

ممکن است شما با مصرف یک دارو برای درمان این بیماری شروع کنید ، اما معمولاً نیاز به ترکیبی از داروها برای کنترل موثر این بیماری است. یافتن داروی مناسب یا ترکیبی از داروهای مفید برای شما ممکن است زمان بر باشد ، این روند شامل برخی از آزمون و خطاها برای تنظیم دوزها یا تغییر داروها می باشد.

عوارض احتمالی بیماری فشار خون چیست؟

هنگامی که پزشکان این بیماری را تشخیص می دهند ، درمان به موقع معمولاً از عوارض جدی این بیماری به خوبی جلوگیری می کند . با این حال ، بیماری کنترل نشده می تواند منجر به عوارض جدی و حتی تهدید کننده زندگی شود ، این بیماری می تواند به طور مداوم به عروق در سراسر بدن آسیب برساند ، از جمله آنهایی که خون را به اندام های حیاتی مانند کلیه ها ، مغز و قلب می رسانند.

عوارض فشار خون کنترل نشده شامل :

  • آنوریسم
  • حمله قلبی ، بیماری عروق کرونر و نارسایی قلبی
  • بحران فشار خون
  • نارسایی کلیه و انواع دیگر آسیب اعضای بدن
  • سکته
  • تغییرات بینایی و نابینایی

شما با رعایت برنامه های درمانی مناسب بهترین شانس را برای جلوگیری از عوارض ناشی از این بیماری خواهید داشت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا