Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پلاستیکی و پلیمریرنگ و رزینصنایع شیمیایی

پودر آلومینیوم و شمش آلومینیوم چیست و چه کاربردی دارد؟

پودر آلومینیوم کاربرد گسترده ای در ساخت انواع خاصی از محصولات الکترونیکی ، رنگ ها ، سلول های خورشیدی و مواد منفجره و  آتش بازی دارد. پودر آلومینیوم در ابتدا با خرد شدن فلز در  کارخانه برای بدست آوردن پوسته های آلومینیوم تولید می شد. بعداً روش های جدیدی ارائه شد و اکنون کل روند کار بسیار ساده تر است. این فلز دارای رنگ سفید- نقره ای است و در گروه ۱۳ جدول تناوبی قرار دارد و رسانای خوبی برای گرما و برق است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مشخصات عمومی آلومینیوم و خصوصیات فیزیکی آن

آلومینیوم دارای خواص فلزی قوی و وزن اتمی آن ۲۶.۹۸ است. این فلز در طبیعت ایزوتوپ های پایدار ندارد و به شکل واحد وجود دارد. آلومینیوم دارای ۳ الکترون ظرفیت است و اکثر ترکیبات آلومینیوم حالت اکسیداسیون ۳+ دارند. مانند تمام فلزات فعال ، آلومینیوم یک کاهنده قوی است ، زیرا دارای الکترونگاتیویته پایین و شعاع اتمی بزرگ است.

آلومینیوم فلزی سبک ، نرم ، مقاوم در برابر خوردگی و با دوام بالا است، از آنجا که آلومینیوم بسیار شکل پذیر و انعطاف پذیر است ، برای ساخت فویل نازک و بادوام استفاده می شود. هر ماده ای نمی تواند چنین ویژگی هایی را داشته باشد.  خصوصیات فیزیکی اصلی آلومینیوم عبارتند از:

  • نقطه ذوب – ۶۶۰ درجه سانتی گراد
  • ساختار بلور مکعب صورت محور
  • نقطه جوش – ۲۴۷۰ درجه سانتی گراد
  • تراکم – ۲.۷ گرم در سانتی متر مکعب
  • نوع پیوند – فلزی

قیمت خرید و فروش پودر و شمش آلومینیوم

قیمت هر کیلو پودر آلومینیوم به عوامل مختلفی بستگی دارد و شما برای آگاهی از کل قیمت ها می توانید لیست قیمت پودر آلومینیوم را بررسی کنید. بر اساس اینکه پودر آلومینیوم یا اکلیل را نیاز داشته باشید قیمت ها متفاوت هستند.

پودر آلومینیوم و شمش آلومینیوم چیست و چه کاربردی دارد؟

چگونگی ساخت پودر آلومینیوم

کارخانه ها و مجتمع های تولیدی اغلب در ساخت انواع مختلف فلزات تخصص دارند ، اما روند ساخت پودر و شمش آلومینیوم می تواند با فرآیندهای تولید دیگر فلزات متفاوت باشد. برخلاف برخی دیگر از فلزات ، آلومینیوم اغلب در هنگام ساخت اکسترود می شود. این فرآیند شامل کشیدن یا فشار دادن فلز آلومینیوم از طریق قالب برای ایجاد یک محصول شکل گرفته است. فرآیند اکستروژن را می توان به صورت یک فرآیند گرم انجام داد ، در این فرآیند فلز ابتدا  گرم می شود تا قابلیت انعطاف بیشتری پیدا کند .

پودر و شمش آلومینیوم در طیف گسترده ای از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد زیرا بسیار سبک هستند و در برابر خوردگی مقاوم می باشد، اما فلزی نسبتاً شکننده است که در صورت اعمال نیرو به روش های خاص می شکند.

فرآیند اکستروژن یک روش ارزشمند در فرآیند ساخت آلومینیوم است زیرا به طور کلی در مقایسه با سایر روش های ساخت ، فشار کمتری به فلز وارد می کند . فلز آلومینیوم مطمئناً می تواند از راه های دیگری نیز ساخته شود ، اگرچه سایر روش های ساخت می توانند فشار بیشتری به فلز وارد کنند و در نتیجه آن را به عنوان یک محصول نهایی شکننده تر کنند.

شمش آلومینیوم چیست؟

شمش آلومینیوم در ابعاد مختلف با خلوص و قیمت متفاوت به بازار عرضه می شود و صنایع مختلف بر حسب نیاز آن را خریداری و مورد استفاده  قرار می دهند. شمش های آلومینیوم در اشکال مختلف تولید می شوند و کاربرد گسترده ای در صنایع دارند.

شمش آلومینیوم
شمش آلومینیوم

انواع پودر آلومینیوم

پودر اکسید آلومینیوم

پودر اکسید آلومینیوم با ترکیب پودر آلومینیوم و اکسیژن تولید می شود و فرمول پودر آلومینیوم Al۲O۳  می باشد و به آن اکسید آلومینیوم (III) نیز گفته می شود. از آنجا که آلومینیوم فلزی با اکسیژن موجود در جو بسیار واکنش پذیر است یک لایه کوچک از این اکسید ایجاد می شود که از اکسیداسیون بیشتر فلز جلوگیری می کند. تعدادی از آلیاژهای فلزی از این خاصیت استفاده می کنند و برای محافظت با این فلز ترکیب می شوند.

پودر آلومینیوم تیره

پودر آلومینیوم تیره که همچنین به عنوان پودر فلاش نیز شناخته می شود عمدتا برای واکنش های انفجاری استفاده می شود. می توان این پودر را با استفاده از کلرات پتاسیم ، نیترات پتاسیم و گوگرد تهیه کرد. این ترکیبات به روش های مختلف مخلوط می شوند تا اثرات متنوعی ایجاد کنند. برخی برای انفجار شدید و برخی دیگر برای ایجاد نور بیشتر استفاده می شوند. به این ترتیب ، پودر فلاش می تواند برای ایجاد روشنایی استفاده شود که در گذشته در دوربین ها استفاده می شده است.

کاربردهای شمش و پودر آلومینیوم

هنگامی که مواد اولیه به قطعات مفیدی تبدیل می شوند ، تولید آلومینیوم می تواند با برش ، سنگ زنی ، سوراخ کاری یا شکل دهی ادامه یابد تا نیازهای خاص را در صنعت برآورده کند. آلومینیوم اغلب برای قاب پنجره ، اجزای اتومبیل ، اجزای دوچرخه ، مصالح ساختمانی مانند قالب پرده و موارد دیگر استفاده می شود.

آلومینیوم را می توان به راحتی برش و شکل داد و آن را به یک ماده همه کاره برای اهداف ساخت و ساز تبدیل کرد. فلز آلومینیوم گرما را به اندازه سایر فلزات هدایت نمی کند  که این امر بسته به نوع کاربرد می تواند سودمند یا مضر باشد.

آلومینیوم یک فلز بسیار سبک است و از این رو برای ساخت وسایل نقلیه عملکردی مناسب دارد ، گرچه می تواند در هنگام گرم شدن بیش از حد به فولاد متصل شود و به طور بالقوه باعث ایجاد مشکلات زیادی در اجزای مختلف خودرو شود.

بازیافت فرآیند مهم دیگری در ساخت آلومینیوم است. این فلز ۱۰۰٪ قابل بازیافت است ، بنابراین آلومینیوم بازیابی شده می تواند ذوب شده و در فرآیند اکستروژن یا سایر فرآیندهای ماشینکاری مجدداً پردازش شود. گسترش استفاده از فلز آلومینیوم در کاربردهای مختلف ، از ساخت و ساز تا استفاده در وسایل نقلیه و حتی ظروف نوشیدنی ، آن را به محصولی با ارزش برای بازیافت تبدیل کرده است.

پودر آلومینیوم و شمش آلومینیوم چیست و چه کاربردی دارد؟

موارد استفاده از پودر آلومینیوم

از پودر آلومینیوم در تولید مجموعه ای از محصولات مانند صفحات خورشیدی ، لوسیون ضد آفتاب و بتن سبک استفاده می شود. این پودر همچنین کاربرد گسترده ای در تولید وسایل آتش بازی و مواد منفجره دارد.

چشمگیرترین موارد استفاده از پودر آلومینیوم، استفاده از توانایی آن در تولید واکنش های کاهش اکسیداسیون گرمازا می باشد. این پودر را می توان با یک اکسید فلزی مخلوط کرد تا به خوبی بسوزد و در مدت زمان بسیار کمی انرژی عظیمی آزاد می کند. از این واکنش شیمیایی برای تولید پودر فلاش استفاده شده است  که در آن پرکلرات آلومینیوم و پتاسیم با هم واکنش شدید نشان می دهند و یک انفجار و فلاش شدیدی ایجاد می کنند. پودر اکسید آهن و پودر آلومینیوم ، هنگامی که  باهم مخلوط می شوند ،یک ماده ترمیت ایجاد می کنند که نور بسیار زیاد و مقدار زیادی گرما تولید می کند  که در بسیاری از فرآیندهای صنعتی مفید است.

در ساخت وسایل آتش بازی و مواد منفجره معمولاً از خواص پودر آلومینیوم استفاده می کنند. بکارگیری مواد منفجره با آلومینیوم راحت تر از بسیاری از ترکیبات دیگر است.

سوخت مورد استفاده در موشک ها اغلب با استفاده از پودر آلومینیوم ساخته می شود و بسیاری از سوخت های جامد موشک بر اساس واکنش های شیمیایی مربوط به این فلز طراحی می شوند. در حقیقت از این نوع سوخت برای تأمین انرژی تقویت کننده موشک شاتل فضایی استفاده می شود. این ترکیب همچنین می تواند به عنوان یک ماده افزودنی برای سوخت مایع موشک استفاده شود.

سایر کاربردهای پودر آلومینیوم

از پودر آلومینیوم می توان در متالورژی پودر نیز استفاده کرد. برخی از آلیاژها معمولاً با افزودن پودر آلومینیوم به فلز مذاب ایجاد می شوند. در برخی موارد ، آلومینیوم پودر شده می تواند توسط تجهیزات پیشرفته و مدرن برای ساخت قطعات مستقیم به کار گرفته شود.

تعداد زیادی از صنایع الکترونیکی از پودر استفاده می کنند. با اسپری کردن این پودر می توان لایه رسانای نازکی را بر روی قطعات ایجاد کرد. این امر باعث ایجاد گزینه ای عالی برای ایجاد مسیرهای رسانا در انواع خاصی از دستگاه های الکتریکی تولید انبوه ، به ویژه سلول های خورشیدی و برخی از انواع دیودهای ساطع کننده نور می شود.

آلومینیوم پودر شده همچنین به بسیاری از رنگ ها اضافه می شود. این پودر را می توان به رنگ های دیگر اضافه کرد تا براقیت فلزی بیشتری در این رنگ ها ایجاد شود یا از آن به تنهایی در تولید رنگ استفاده کرد. این پودر وقتی به رنگی اضافه می شود می تواند ظاهر نقره ای  رنگ چشمگیری را در آن ایجاد کند. علاوه بر استفاده در صنایع رنگ ، پودر آلومینیوم در مواد آرایشی نیز استفاده می شود و می تواند نتایج چشمگیری داشته باشد. برخی از انواع لوازم آرایشی که ظاهری فلزی دارند ، از ترکیبات آلومینیوم استفاده می کنند.

خطرات پودر آلومینیوم

کاربرد این پودر در حالت عادی ایمن است و حتی خطری برای محیط زیست ندارد اما وجود پودر آن در هوا و همچنین منبع احتراق می تواند منجر به انفجار پودر آلومینیوم شود که می تواند بسیار آسیب رسان باشد. بنابراین هنگام کار با آن موارد ایمنی را رعایت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا